Nieuwe Teufel: Gemis aan ruimtelijkheid & beleving; installatie of opstelling?!

Started by HMP, December 5, 2019, 17:46:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HMP

Beste forumleden,

deze eerste post mijnerzijds betreft het volgende.

Nu inmiddels een jaartje meer en meer een eigen muziekselectie in de auto geluisterd te hebben overgegaan tot aanschaf van een Teufel 62 kombo-receiver met twee Theatre 500 speakers om ook in huis wat meer muziek af te gaan spelen.
Van een kleine keukenradio en losse bluetooth speaker naar deze Teufel is een aardige verbetering. Echter is er één belangrijk punt wat me nogal tegenvalt; de ruimtelijkheid/ beleving van hetgeen ik ervaar.

's Avonds op de snelweg rustig in de auto lijken de klanken van bijvoorbeeld het album 'Saudade' door de Thievery Corporation mijn hoofd te kunnen vullen als een warm bad waar ik middenin lig. Dit alles met een van youtube geript mp3-bestand van een usb-stick afgespeeld via de autoradio op twee kleine standaard deurspeakers > warm, vol en regelmatig met het gevoel er middenin te zitten.

Bij de Teufel set-up thuis (8 weken retourrecht) klinken tracks van albums als deze toch heel anders. Vooral in de hoge en mid-range hoor ik een veel gedetailleerdere weergave en ontdek ik nieuwe aspecten die me voorheen in de auto nooit opgevallen zijn; prima dus.
Het gemis van de huidige huiskamersetup lijkt echter het ontbreken van de ervaring om omgeven te worden door de klanken en muziek. Ofwel het gevoel  zich er middenin te bevinden. De tonen van hetzelfde album lijken in de huiskamer meer aan de speakers/wand te blijven plakken, niet goed los te komen en niet goed de gehele ruimte te vullen. Ik word niet omringt door de muziek maar lijk er gericht (richting de installatie) en vooral van afstand naar te moeten luisteren.

M.a.w.: in de huiskamer kijk ik van een afstandje naar het warme bad terwijl ik er tijdens het autorijden middenin lijk te kunnen liggen. 

Is dit gemis naar jullie mening wellicht te wijten aan de kwaliteit en het karakter van de Teufel-installatie danwel de waarschijnlijk matige akoestiek van de huiskamer?
Of is het wellicht simpelweg inherent aan de frontaal gerichte stereo-setup in de huiskamer versus de van links en rechts gestraalde klanken in de kleine afgesloten ruimte van de wagen?

Gedachten en overpeinzingen:

- goedkoop is duurkoop, de Teufel terugsturen en gewoon een betere installatie kopen; speakers die meer naar buiten-uit stralen met daarbij een betere versterker;

- deze betere versterker vervolgens voorzien van 4 (bookshelf)speakers (in iedere hoek één), i.p.v. de vloerstaanders welke vanaf één kant vd huiskamer naar me toegericht zijn (omringen door speakers dus);

- of de Teufel blijven gebruiken als beginnersset, en juist aan de akoestiek van de ruimte sleutelen;

- de Teufel versterker blijven gebruiken maar twee andere vloerstaanders zoeken;

- simpelweg een goede hoofdtelefoon aanschaffen;

- dichterbij de speakers te gaan zitten (er echt voor gaan zitten om te luisteren, ipv aan tafel of in de keuken gelijktijdig ook wat anders te doen);

- anders?

Om een lang verhaal kort te maken ben ik benieuwd naar de ervaringen van luisteraars welke wél al een goede/premium hifi  stereo-setup hebben. Ervaren jullie wél deze ruimtelijkheid, kamervulling en eigen centrale positie hierin, of ligt het simpelweg aan de gekozen stereo-opstelling waarbij er van één zijde uitgezonden wordt?

Voor een serieuze input dank ik u bij deze graag vast hartelijk.

HMP

frank2

Het is onmogelijk om van een afstand te bepalen wat er aan de hand is. Hoe is de akoestiek, als je met je handen klapt hoor je galm? Welke Bedrading? Stroomtoevoer? Waar speel je mee af? Is het flac of mp3? Fase correct?

Teugel versterker ken ik niet, moeilijk om daar wat over te zeggen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

xlr8


Tabcam

Sowieso zal qua akoestiek je auto, de huiskamer en een hoofdtelefoon erg verschillen. Of ik liever een hoofdtelefoon of via luidsprekers luister heeft minder met soundstage en meer met de omgeving te maken.

Je kan waarschijnlijk veel met een goede plaatsing en aanpak van akoestiek bereiken. Dit is gratis maar kost tijd en flink verdiepen in de materie en kan misschien niet qua WAF / woonkamerwensen.

Dure luidsprekers in een beroerde akoestiek helpen niet, wel kunnen de juiste types luidsprekers ondanks de akoestiek redelijk goed klinken, denk aan cardoïde en open baffle luidsprekers.

Qua terugsturen hanteer ik het principe "bij twijfel niet doen"! Gezien de vraag twijfel je flink of het een goede keuze is. Ik zou eerst eens gaan luisteren bij andere forumleden omdat je daar veel van leert. Je bent van harte welkom!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Gewoon de gemoedstoestand die je in de auto hebt meenemen als je in je huiskamer zit.

Of twee autospeakers kopen, deze in een kistje bouwen en die dan thuis aansluiten.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audio addict

Ik snap wat je bedoeld.

Naar mijn mening is Teufel leuk als je het op de tv aansluit en series/films en dergelijke er mee kijkt. Zodra je muziek op zet valt het helemaal door de mand. Het heeft geen ruimtelijkheid , stereobeeld is veel kleiner , geluid komt niet los , geluid is niet holografisch , instrumenten zijn amper aan te wijzen in de soundstage , het geluid is niet helder/transparant maar het lijkt alsof er een dikke deken tussen de speakers en de luisterpositie in staat , en echt laag komt er ook niet uit Teufel speakers.

Als je ze nog terug kan sturen zeker doen en dan de tijd en moeite nemen om naar een hifi speciaalzaak te gaan en te luisteren naar een aantal speakers.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

Dura

Saudade, da's een favoriet van me. En die klinkt prima ruimtelijk op mijn schoenendozen. Het blijft natuurlijk wel zo dat de speakers voor je staan, en in een auto zit je er tussen in.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

xlr8

Indien het een budgetoplossing moet blijven is die Teufel Ultima 40 MKII bijvoorbeeld meer 'hifi'-speaker dan de Theatre 500... gezien de gedachten en overpeinzingen van TS pik ik er deze uit:

" de Teufel versterker blijven gebruiken maar twee andere vloerstaanders zoeken "

óf

" deze versterker voorzien van 4 (bookshelf)speakers (in iedere hoek één), i.p.v. de vloerstaanders welke vanaf één kant vd huiskamer naar me toegericht zijn (omringen door speakers dus) "

De 2 speakerparen zullen afhankelijk van de weerstand dan parallel of in serie aangesloten moeten worden daar de Teufel receiver maar 1 uitgang heeft voor 1 speakerpaar.

myself

Draai ze eens in, zodanig dat ze n halve meter voor of achter je oren kruisen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Xander32

Ik zou per ommegaande alles terug sturen. De tegenvallende prestaties zitten hem in de matige hardware versus de akoestiek, opstelling en vooral ook valse verwachtingen.

Om met dat laatste te beginnen; in een auto, zijnde een kleine, goed afgesloten ruimte, met meerdere speakers en mogelijk dsp, heb je een heel andere situatie dan in de gemiddelde luisterruimte thuis. Wil je dat thuis creëren, dan zou je aan een flinke ht set moeten gaan denken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JunkO

Het geld dat je hebt uitgegeven aan de Teufelset (zo'n € 1500,- als ik het goed zie) zou ik besteden aan een mooie tweedehands stereo versterker en een paar goede speakers. Je zult zien dat je veel meer moois in huis kunt halen voor het geld en deze set volledig overklassen. Zolang je dus de optie hebt om de Teufel kosteloos retour te zenden zou ik dat doen.
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Jack_D

Als je na wat heen en weer schuiven van je speakers geen verbetering krijgt is het misschien slim om de boel terug te sturen en wat anders aan te schaffen. Met jouw budget moet je best een aardig klinkend setje in huis kunnen halen. En soms is het om "mysterieuze" wijze soms zo dat de ene set gewoon niet lekker klinkt in je huis en een andere set met nagenoeg de zelfde specificatie wel lekker klinkt in jouw tokko. Ik zou gewoon wat anders proberen.

En tweedehands set kan een goede optie zijn, maar mijn advies, keer op locatie hem technisch helemaal binnenste buiten. Ik heb persoonlijk niet echt goede ervaringen met tweedehands spullen, behalve de set B&W speakers die ik ooit voor mijn vriendin heb aangeschaft.

JunkO

Quote from: Jack_D on December  6, 2019, 12:53:32
En tweedehands set kan een goede optie zijn, maar mijn advies, keer op locatie hem technisch helemaal binnenste buiten. Ik heb persoonlijk niet echt goede ervaringen met tweedehands spullen, behalve de set B&W speakers die ik ooit voor mijn vriendin heb aangeschaft.

Grappig, ik heb al mijn audio tot nu toe tweedehands gekocht en ik heb echt nog nooit problemen gehad. Het is natuurlijk ook lastig om van buiten te beoordelen of iets nog goed werkt of slijtage heeft oid.
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Xander32

Quote from: JunkO on December  6, 2019, 14:19:29
Grappig, ik heb al mijn audio tot nu toe tweedehands gekocht en ik heb echt nog nooit problemen gehad. Het is natuurlijk ook lastig om van buiten te beoordelen of iets nog goed werkt of slijtage heeft oid.

^^

Hier gelijke ervaringen. Wel altijd mijn waar zelf opgehaald; het verschijningsbeeld van de verkoper en zijn omgeving geeft steevast al een goede indruk hoe er met de waar is omgesprongen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frits marantz

+1. Zelfde ervaring. Altijd bij de verkoper de zaak bekijken en beluisteren. Jouw oren helpen je daar wel bij.

Akoustiek is inderdaad belangrijk om in de gaten te houden bij de definitieve keuze, maar daar kun je zelf vaak ook vrij gemakkelijk verbeteringen aanbrengen.