Audessey gek geworden?

Started by hcfreak, December 3, 2019, 19:15:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_v

Quote from: morca on December  6, 2019, 13:18:31
Dyn eq word bijna altijd afgeraden.
En klinkt vaak beter zonder met de sub een paar db omhoog.


Mbt tot referentie level ben ik niet helemaal  mee eens.
Het is een feit dat je oren minder gevoelig voor Het  laag  zijn dan een mic.
En je daarom vaak de sub iets  harder moet zetten in het menu.
Dat is geen mening. ;D


Ik snap dat je het er niet helemaal mee eens bent, want het zijn twee verschillende dingen. No offence.
Om al even vooruit te lopen op mijn verhaal, je hebt zeker gelijk wat de ongevoelighheid van onze oren.

Eerst dat reference level.
Op reference level (geluidspieken tot 105dB (main) en 115dB voor het LFE kanaal op de lusiterpositie) worden films gemixed wordt in een gecalibreerde studio. M.a.w. op dat niveau klinkt het zoals bedoeld/gemaakt.
http://www.acousticfrontiers.com/2013314thx-reference-level/
https://www.thx.com/blog/questions/what-is-the-reference-level/

Dat heeft dus verder niks te maken met ons gehoor en de ongevoeldigheid voor lage tonen.

Tot hier dan, want... nu komt jouw punt wat zeker klopt ;)

Je systeem thuis calibreer je ook op referentie level, maar zoals je weet is reference level bijzonder hard. Vrijwel niemand draait thuis op dit niveau. Hier komt dan ook jouw argument naar boven, de ongevoeligheid van onze oren voor de erg lage tonen (en ook de erg hoge overigens). Zie ook de bijlage hiervoor.
Daar heeft een mic verder niks mee te maken. Die wordt gebruikt om een meting te doen. Een mic meet de frequenties zoals ze zijn en maakt daar geen onderscheid in. Dat hoeft ook niet, want omdat je thuis (lang) niet op reference level (waarbij alles klopt) speelt, doen veel mensen een aantal db's bij de sub (dat moet niet overigens). Ikzelf zit op +6dB, omdat ik dat persoonlijk erg prettig vind klinken (preference vs reference). De volume-indicator op de pre staat dan op -15dB.

Wat beteft de Dyn Eq. Ook dat is persoonlijke voorkeur om dit wel/niet te gebruiken. Ikzelf heb dit een tijd gebruikt, werkte op lage volumes best ok, maar ik vond dat, naarmate het volume werd opgevoerd, dat ik 'slam' miste. Dyn Eq uit en de sub wat harder loste dat op en gaf daarbij toch over het totale geluidsbeeld een behoorlijke verbetering.


Quote from: hcfreak on December  6, 2019, 12:25:10
Interessante stuff lees ik!
De meningen verschillen dus over wel/niet de SUB na kalibratie aanpassen (dB's extra geven) ?
De cross over freq aanpassen doet dus niets af aan de kalibratie eq?

Wat ik hierboven al aangaf, dat is een eigen voorkeur. Ik houd wel van een krachtige basweergave, dus ik heb mijn sub-kanaal +6dB harder gezet.
Als ik muziek luister, gebruik ik de bron CD. Daar gebruik ik ADSY-flat als instelling.

De crossover kun je gewoon aanpassen. Daar help je je ADSY calibratie niet mee op zeep.


Quote from: hans. on December  6, 2019, 12:02:22
Over het ref. Niveau heb je een goed punt idd.
Hoe heb jij met de sub nog verder ingeregeld?
Je kan daar enkel de freq. En volume kiezen toch? De q is niet te regelen?

Maar... Als je via de app iets veranderd doe je dat dan op de gemeten basis curve of de al door audyssey aangepaste curve?

(Je link moet ik nog lezen ;-)  )

Die van ADSY. Als ik n.l. in de app een aanpassing doe, dan zie ik die aanpassing in de gecalibreerde ADSY grafiek (die je dus naar je receiver gaat sturen). Doe ik 3db bij bijv. van 30Hz tot 40Hz, dan zie je dat ook terug in de grafiek.

Een 100% vlake grafiek hoeft niet, zeker pieken en dalen die zich als 'spikes' laten zien kun je eigenlijk negeren. Dat kunnen je oren niet horen. Het is dus beter je te richten op een bepaald deel van het tonengebied en dat te corrigeren.

Ik vond het na de eerste meting erg "dun" klinken. Dat is dan op normaal volume niveau.
Als eerst heb ik de crossover aangepast van 80 naar 100hz. Dat gaf een mooi resultaat.
Daarna ben ik aal het experimenteren gegaan met de sub-afstanden. Ik heb een dual-sub opstelling. Bij één van de subs ben ik begonnen met het verhogen van de afstand. Dat deed ik dan in stappen van 10cm.
De grafiek was nu een stuk netter. Geen grote dalen/pieken meer (niet die spikes).
Hierna komt het verhaal van Morca naar voren. Je draait niet op refence level, en dus mis je voor je gevoel basweergave. Hier is het echt persoonlijke voorkeur hoeveel je je subs wilt ophogen qua db's.

Ow ja, nog een ding wat ik deed. Sommige subs kun je zowel sealed als ported gebruiken. Als je die mogelijkheid hebt, kun je ook daar zeker mee experimenteren.

Er is niet één instelling voor je subs. Het is veel experimenteren. Het is wel aan te bevelen als eerst de beste plek te vinden voor je sub(s) voordat je begint aan een calibratie.
Ik eindigde met een diagonale opstelling. Eén sub staat rechtsachter in de hoek en de ander linksvoor (+/-1.5 uit de linker voorhoek, dit i.v.m. met het projectiescherm).
Een goede locatie kun je op meerdere manieren bepalen. Subwoofer-crawl kan, maar IMHO kun je hier beter de microfoon (UMIK?) voor gebruiken i.p.v. je knieën.



hcfreak

Bedankt voor de input; ik heb mijn Sub ook plus 4 dB gegeven en ben daar nou mee aan het luisteren met films. Ook heb ik als experiment mijn Atmos kwartet 2 dB erbij gegeven.
Het advies om met en demo disc nog eens 'handmatig" na te meten ga ik ook opvolgen. Heb goed gelezen dat daar een separaat Atmos spoor opstaat wat noodzakelijk is. Heeft iemand een suggestie welke demo disc ik waar kan aanschaffen?
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3