Warme sound??

Started by Focal, November 18, 2018, 13:34:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CinéHome

Zo is het maar net.
Zo had ik eens een cellist in de zaak. Zei die bij het ene paar speakers (transmissionlines van JM Reynaud): 'klinkt aangenaam, maar dat is géén cello'. Bij een paar gesloten Naim speakers zei hij: 'Dít is een cello'.

Maar heb je daar een boodschap aan als je enkel Dance en Trance luistert? Dan wil je vermoedelijk de 'werkelijkheid' uit 'The Club' waar je die muziek elk weekend hoort, horen. En dan denk ik niet dat het de Naim uit het vorige voorbeeld is. 😂
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

De ultieme uitdaging is een set samenstellen die goed klinkt met A.L.L.E.S.
Jazz, dance, trance, hiphop, klassiek, kleinkunst, kamermuziek, barok, pop, 60ies, reggae, enz, enz, en FILM!!!

En het goede nieuws is ... het kán
(het slechte nieuw ... het kost wat)
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

gerard1

#27
Quote from: MichelDW on November 18, 2018, 20:45:05
De ultieme uitdaging is een set samenstellen die goed klinkt met A.L.L.E.S.
Jazz, dance, trance, hiphop, klassiek, kleinkunst, kamermuziek, barok, pop, 60ies, reggae, enz, enz, en FILM!!!

En het goede nieuws is ... het kán
(het slechte nieuw ... het kost wat)

Nou stel maar samen dan, met de prijs.
Maakt het nog uit waar je de set neer zet? of moet je er ook een luister ruimte er bij kopen?
Ik denk dat muzieksmaak er ook wel mee te maken heeft, klassiek/tingel tangel of bv rock
Hoe klinkt een electrische gitaar, zeg het maar wanneer is het echt ? is toch gewoon vervorming?
Tot hoever ga je, en luister / geniet je dan eigenlijk nog wel van muziek, of luister je dan meer naar de set en ben je meer bezig met de instalatie.
Het gaat erom dat je kan genieten van de muziek en ieder doet dat op zijn eigen wijze.
Als verkoper, verkoop je dus een muziek installatie , dan neem ik aan dat je aan je klanten er bij verteld dat het niet echt klinkt.


CinéHome

Euh, de kunst is dat je enkel nog de muziek over houdt en de set 'verdwijnt'.
En een goeie luisterruimte? Dat is een vereiste ja. Maar voor elke set. En een goed gestoffeerde woonkamer kan best genoeg zijn. Zolang de reflecties maar niet gaan overheersen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

xlr8

Dat een electrische gitaar enkel vervorming is gaat wel erg kort door de bocht  :eh:

Edward Van Halen bijvoorbeeld speelt op een Kramer met DiMarzio Humbucker uit fase icm een single coil element, de sustain en attack van zijn gitaarspel kan behoorlijk afwijken via een 'verkeerde' speaker dus hoe het echt(ter) zou moeten klinken weet je pas als je voor een Marshall JCM800 heb gestaan.
Weinig audiofiele setjes beantwoorden de werkelijkheid, muziek is niet altijd even smooth en warm.

gerard1

 ;D
Ik wou alleen maar aangeven dat elke electrische gitaar anders klinkt, hoe kan je weten of het echt is, je hebt namelijk niet het origineel.
Ach zo beleeft iedereen het anders, als het voor mij geweldig klinkt is het goed.
Volgens mij gaat het erom wat voor emotie muziek overbrengt, niet of zijn tingeletje echt klinkt.

Klank
De uiteindelijke klankkleur van de elektrische gitaar, zoals die ervaren wordt door de luisteraar, wordt onder meer beïnvloed door:

de constructie en plaatsing van de elementen
de plaats waar de snaren bespeeld worden (ten opzichte van de kam)
de effectapparatuur die het signaal van de gitaar bewerkt, bijvoorbeeld een chorus of een flanger.
de versterkers en de luidsprekers
de snaren zelf (meestal zes)
de akoestiek van de ruimte waarin men speelt
de kwaliteit en de lengte van de kabels[bron?]
de gebruikte houtsoorten[bron?]
de hoek van het plectrum bij het aanslaan
de dikte van het plectrum
de constructie van de hals op de body
een tailedbridge-constructie als brug
wel of geen string trees in de kop van de gitaar
de bespeler van de gitaar

chansig

Je en ? Dat staat dan allemaal op de cd/plaat/flac en daar zal je het mee moeten doen. Of dat dan goed/slecht is doet er niet toe...het is de opname...dat is de werkelijkheid en die zal je dan kunnen proberen weer te geven.

Hoe het tijdens een concert klinkt is helemaal niet relevant. Ook niet hoe de gitarist gegeten heeft.

Enne muziek.......heeft geen emotie.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gerard1

Quote from: chansig on November 19, 2018, 07:43:45
Je en ? Dat staat dan allemaal op de cd/plaat/flac en daar zal je het mee moeten doen. Of dat dan goed/slecht is doet er niet toe...het is de opname...dat is de werkelijkheid en die zal je dan kunnen proberen weer te geven.

Gr. Hans

Liever niet, geef het liever een kleurtje zodat het voor mij aangenaam klinkt.
Maar dat lukt niet altijd natuurlijk, jammer genoeg.
De opname is voor jou de werkelijkheid, voor mij is dat niet. ( ik zou niet weten wat de werkelijkheid is )

Topic starter vroeg waarom men een 'warme sound' nu juist zo aantrekkelijk vindt en is benieuwd wat de mensen hier op het forum ervan vinden en wat hun motivatie is voor hun sound?

Mijn motivatie is dat ik het lekker vind klinken, echt of niet.


chansig

Laatste is helemaal waar.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HermanW.

Ik vind een wat warme sound ook lekkerder klinken. Gewoon comfortabel muziek luisteren daar gaat het mij om. Upfront speakers met een meer neutraal, helder geluid, kunnen bij minder goede opnames zo snel gaan irriteren en schreeuwerig worden. Je zit dan telkens aan de volumeknop van de versterker te draaien en die slecht opgenomen muziek draai je uiteindelijk niet meer. Geef mij dan ook maar wat meer (warme) kleur aam de muziek 

Focal

Quote from: gerard1 on November 19, 2018, 09:39:32

Mijn motivatie is dat ik het lekker vind klinken, echt of niet.
De vraag is juist meer, 'waarom vind je het lekkerder klinken? Wat is het voordeel van zo'n tuning?

djaxx


Focal


Kingpin

Quote from: Focal on November 18, 2018, 13:34:24
In de afgelopen jaren heb ik zelf ervaren dat 'minder' juist 'meer' is hier in.  Althans, dat is mijn mening.  Ik ervaar nu juist dat wanneer je een vrije neutrale laag weergave hebt, er een laagweergave is in de juiste proporties wanneer het er moet zijn, maar ook dat je een breder middengebied hebt en dat alles in het laag en mid- laag beter te volgen is. Dus meer muziek, Meer betrokkenheid, Meer een weergave zoals het zou moeten klinken. 

Daarom ben ik juist zo verbaasd waren om meer laag dan toch 'beter' is volgens hele volksstammen. Want.. fabrikanten van zowel audioapparatuur als luidsprekers creëren die sound juist.  Jaren geleden eens naar luidsprekers van Kef en B&W geluisterd met een prijskaartje van een € 1000 per speaker.. en vond het werkelijk niet om aan te horen. Zóveel laag dat het leek alsof echt alleen maar om het laag te doen was. Midden en hoog zat er maar een beetje bij voor de vorm leek het wel. Raar.  (Er werd trouwens met Marantz apparatuur gespeeld bij die audio winkel)

Ben dus wel benieuwd wat de mensen hier op het forum ervan vinden en wat hun motivatie is voor hun sound? [emoji846]
Ik denk dat het overgrote deel van de mensen hier op het forum hun set wel redelijk tot goed hebben afgesteld in tegenstelling tot wat je hierboven beschrijft.
Maar idd ik ken ze ook wel die een overdaad aan bass mooi vinden.

Er zijn trouwens maar weinig sets die ik ken die ook daadwerkelijk alles goed kunnen weergeven, en dan met name moeilijke instrumenten, zoals hammond, sax, mondharmonica etc.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gerard1

Quote from: Focal on November 19, 2018, 12:03:11
De vraag is juist meer, 'waarom vind je het lekkerder klinken? Wat is het voordeel van zo'n tuning?

Waarom , omdat het warm klinkt.
Voordeel , een genot voor mijn oren.
Einde.

Focal

Quote from: gerard1 on November 19, 2018, 12:48:03
Waarom , omdat het warm klinkt.
Voordeel , een genot voor mijn oren.
Einde.
[emoji19]

Focal

Quote from: Kingpin on November 19, 2018, 12:41:47

Er zijn trouwens maar weinig sets die ik ken die ook daadwerkelijk alles goed kunnen weergeven, en dan met name moeilijke instrumenten, zoals hammond, sax, mondharmonica etc.
Hmm... wat is er dan lastig aan het correct weergeven van dat soort instrumenten?  Tonale balans? [emoji848]

Kingpin

#42
Timbre
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

xlr8

Dat dus gekoppeld aan PRAT (pace, rhythm and timing)

...en dan heb je nog afbeelding en ruimte wat ook nog een opgave ansich is  :)

Passion4Sound

#44
Het heeft bij mij behoorlijk lang geduurd voordat ik het door kreeg. het moest lichtelijk warm klinken en het laag moest een beetje doorlopen, anders was het niet aan te horen. Ik ben nu ruim 40 jaar verder... als ik nu naar een set luister die ik vroeger mooi vond, is dat eigenlijk het tegenovergestelde van nu. Alles wat je aan je muziek toevoegt zal je bij elke opname ook horen, elke opname maar weer. Dit gaat echt hoe dan ook op een gegeven moment vervelen, dan komen er nieuwe kabels, nieuwe bronnen, nieuwe speakers en maar afvragen waarom een set binnen de kortste keren weer verveeld. de stap van a naar z is er niet één maar verschillende, iedereen op zijn eigen tempo, met als einddoel dat je niets meer wilt veranderen aan je set omdat elke opname nu zijn eigen kleur heeft zoals de producer het bedoeld heeft.

Tabcam

Wel grappig om te lezen hoe muziek met wijn wordt vergeleken. Weet wel dat het dan MyFi is i.p.v. Hi-Fi! We streven ook een illusie na, we willen graag dat alles goed te beluisteren is, en goed opgenomen ook uitstekend klinkt.

In al die jaren is er ook een raar vocabulaire opgebouwd waar bijna niet aan te ontkomen is. Warm, betekent dat nu  een iets aangezette bas of meer harmonischen aanwezig? Schel, is dat een teveel aan hoog of een teveel aan reflecties? En neutraal, is dat de heilige graal? Dan gebruik ik liever de term natuurlijk. Met akoestische instrumenten graag zo natuurlijk mogelijk maar met veel (veelal elektronische) muziek kan ik dat niet bepalen.

Afijn, het blijft leuk te lezen hoe verschillend er gedacht wordt!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: Passion4Sound on January  5, 2020, 17:49:16
..... met als einddoel dat je niets meer wilt veranderen aan je set omdat elke opname nu zijn eigen kleur heeft zoals de producer het bedoeld heeft.

Volgens mij is het einddoel, voor het allergrootste deel, dat de set fijn in hun orgen klinkt.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Passion4Sound

Quote from: chansig on January  6, 2020, 07:43:21
Volgens mij is het einddoel, voor het allergrootste deel, dat de set fijn in hun orgen klinkt.

Gr. Hans
Vaak is het fijn klinken van korte duur, niemand koopt een hifi set die slecht klinkt, maar op één of andere manier blijven mensen hun spullen verkoper omdat ze het opeens niet meer mooi vinden klinken. Maar de nieuwe set moet wel op een bepaalde weer klinken en het begint weer van voor af aan. Dit is absoluut geen kritiek maar wel iets wat je vaak ziet.