Hebben er reeds HT fans hun projector vervangen door een TV?

Started by ief, November 28, 2019, 09:53:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ief

Ik projecteer momenteel op een scherm van 100" in een ruimte van 3m30 breed en 4m lang. We zitten dus ongeveer op 3m50 van het scherm. Het is een dedicated ruimte die we helemaal kunnen verduisteren.

Nu vroeg ik mij af of er mensen, in dergelijke omgeving of andere, reeds hun projector vervangen hebben voor een TV?
Ik dacht dan aan een 85" TV.

Zoja, wat zijn de ervaringen/meningen?

wolfkampf

 lijkt me dan toch echt dat je de verkeerde kant op gaat  :tounge:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

home@the movies

Quote from: wolfkampf on November 28, 2019, 11:50:56
lijkt me dan toch echt dat je de verkeerde kant op gaat  :tounge:

Inderdaad, dan zou ik eerder opteren om het projectiescherm nog een klein maatje groter te maken ipv naar een kleiner formaat tv te gaan  ;)

jahtari

Ik ben bezig met inrichten van een dedicated ruimte voor HT, videogames, etc.  Daarbij heb ik de keuze gemaakt om voor een 82 inch 4k LCD TV te gaan, de Samsung 82RU8000. Redenen: hekel aan het geluid van een beamer, heen gezeur met lampen die verouderen en de ruimte hoeft niet zwart/donker te worden gemaakt. Verder is de prijs van een echte 4k beamer nog erg hoog en dan moet ik ook nog een scherm hebben. Het is zeg maar een praktische keuze.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

katwax

Quote from: jahtari on November 28, 2019, 15:42:42
Ik ben bezig met inrichten van een dedicated ruimte voor HT, videogames, etc.  Daarbij heb ik de keuze gemaakt om voor een 82 inch 4k LCD TV te gaan, de Samsung 82RU8000. Redenen: hekel aan het geluid van een beamer, heen gezeur met lampen die verouderen en de ruimte hoeft niet zwart/donker te worden gemaakt. Verder is de prijs van een echte 4k beamer nog erg hoog en dan moet ik ook nog een scherm hebben. Het is zeg maar een praktische keuze.
Projector met laser en daylight scherm lost veel van je problemen op, prijs ja dat is persoonlijk natuurlijk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

home@the movies

#5
4K HDR Laser Ultra Short Throw voor 4000 Euro incl het scherm, geen geklooi met lampen, fluisterstil en door het scherm perfect met invallend licht te gebruiken, lijkt me een mooie deal niet ;-)

ief

Als ik goed kan volgen kies je voor projector voor een groot beeld en kies je voor TV als "gemakkelijke" oplossing.
Maar hoe zit het met beeldkwaliteit?

home@the movies

Quote from: ief on November 28, 2019, 21:17:45
Als ik goed kan volgen kies je voor projector voor een groot beeld en kies je voor TV als "gemakkelijke" oplossing.
Maar hoe zit het met beeldkwaliteit?

Dat is zeer persoonlijk, een goede projector met scherm kan in de juiste omstandigheden een totaalervaring geven die met een tv niet kan worden geëvenaard.
Het gaat om zoveel zaken, de totaalbeleving, puur kwaliteit, hoe het in een interieur moet passen, waar je zelf de lat legt op wat goed (genoeg) is of niet.
Dat kan je niet in iemands plaats beslissen, dat moet je zelf bepalen door de zaken zelf te bekijken en te evalueren.

Kjelt

Enige jammerlijke vind ik dat de HDR mastering op tvs gebaseerd is qua #nits.
Terwijl ik zou vermoeden dat de hdr schijven juist door de hometheater fans met zeer grote schermen gekocht worden.

J.A.F._Doorhof

Wij hebben een 75" achter het scherm staan voor als we niet via de projector willen kijken (bepaalde series, YouTube etc)

Het verschil qua beleving is enorm.
De tv voldoet prima maar als de projector aangaat is het toch een heel andere ervaring.

Ik zou niet zo snel alleen een tv plaatsen.
Mits ze 120" voor onder de 10k leveren met goede beeldkwaliteit ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jelleeelco

Quote from: home@the movies on November 28, 2019, 16:36:08
4K HDR Laser Ultra Short Throw voor 4000 Euro incl het scherm, geen geklooi met lampen, fluisterstil en door het scherm perfect met invallend licht te gebruiken, lijkt me een mooie deal niet ;-)

Wat voor speakers hangen daarnaast het scherm?

home@the movies


Flavio

Nu ik in mijn nieuwe woning zit twijfel ik of ik toch niet een grote TV neem i.p.v. een UST projector.
De Optoma UHZ65UST met een 100 inch elektrisch vloer rol scherm komt op €5.500 en dat vind ik toch wel een hoop geld aangezien de Optoma bij lange na niet perfect is.
Mijn kijkafstand is een stuk kleiner geworden (nu 2,75m, was 4,00m met een 117-inch scherm) en ik vraag me af of een LG C9 OLED 77-inch niet de betere keus is. Met een LG C9 OLED heb ik wel de beste beeldkwaliteit en met HDMI 2.1 is die ook futureproof.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

J.A.F._Doorhof

Niet vervangen
Maar wel tv erbij
Kost tegen woordig niet meer de hoofdprijs en heb gewoon zo groot mogelijk onder de 1000 gekocht die achter het scherm paste

Kan je zeggen....
Het is leuk
Comedies en YT kijken we erop maar niets kan tippen aan de film ervaring van de JVC n7 ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Nou,

Als ik een Oled van zeg 90 inch zou kunnen ko[en deed ik dat toch ipv mijn N7, hoe mooi die ook is.

Wat zijn eigenlijk de grotere Oled maten boven de 77 inch? Want dat lijkt toch wel een beetje de reguliere grens. Die bij Werner op de show was een stuk groter weet ik wel.

darkrunner

Quote from: Teejoo on March 14, 2020, 15:55:59
Wat zijn eigenlijk de grotere Oled maten boven de 77 inch? W

Lg Oled 88"   €29.999

QLED 98"     € 59.495
Sony Ms 98" € 79.999


Even getwijfeld om een 85/86" tv te kopen ter vervanging van onze 75" uiteindelijk een 110" projector scherm gekocht en vandaag geïnstalleerd wat net voor de tv omlaag kan.

donaldk

Quote from: Teejoo on March 14, 2020, 15:55:59
Nou,

Als ik een Oled van zeg 90 inch zou kunnen ko[en deed ik dat toch ipv mijn N7, hoe mooi die ook is.

Wat zijn eigenlijk de grotere Oled maten boven de 77 inch? Want dat lijkt toch wel een beetje de reguliere grens. Die bij Werner op de show was een stuk groter weet ik wel.

88" http://dci-forum.com/d-cinema-hi-end-cinema-home/11/first-test-8k-88-lg-oled-new-picture-reference/3831/

Minst dure 98" LCD http://dci-forum.com/news/2/sticker-shock-viewsonic-4k-98-lcd-display-shipping-eur11-995/3823/

skoebiedoe

Heb nu juist het omgekeerde gedaan en heb mijne tv vervangen door een shortthrow projector ...tv was een oled 55 " en heb er nu toch altijd nog geen spijt van .
(En dan moet de projector nog gecalibreerd worden . ;) )

home@the movies

Quote from: skoebiedoe on April 10, 2020, 18:29:57
Heb nu juist het omgekeerde gedaan en heb mijne tv vervangen door een shortthrow projector ...tv was een oled 55 " en heb er nu toch altijd nog geen spijt van .
(En dan moet de projector nog gecalibreerd worden . ;) )

Hoe bevalt de combinatie Peter? geeft echt wel een mooie plaatje hé.

skoebiedoe

Wees gerust , ge gaat hem niet terug krijgen . ;)
Ben nog wat aan het spelen met settings en dergelijke maar zelfs zo uit de doos was het beeld vrij indrukwekkend ...projector zelf is muisstil het bijgeleverde scherm is vrij simpel te monteren , hangt strak tegen de muur en zelfs bij daglicht is het beeld nog best te genieten ....en  lamp uren ...(alléé lazer uren ) daar moet ik echt niet van wakker liggen.
Gewoon opzetten en u van niks aantrekken . ;)

Okay , je moet wel effe uw tijd nemen om zowel het scherm als de projector goed te zetten wat bij een tv gewoon neerzetten is maar dan is het gewoon genieten ...blu ray , uhd ...geen enkel probleem met weergave ..mooie diepte in het scherm ...

Kga hem achtereen eens goed afregelen maar vraag mij af of een lazer ook niet moet "inbranden " . ;)

(Eerlijk gezegd mis ik mijne oled niet . ;) )

yentown

ik kwam van crt projectie en zo'n 10-15 jaar geleden waren digitale alternatieven gewoon niet acceptabel.  dus rond die tijd ben ik mede door veranderende gezinsomstandigheden en minder tijd voor de hobby voor een tv gegaan.  een kuro en verschillende lcd's later nu een 77 inch sony oled en het went wel erg snel hoor, het kleinere scherm.  en het gemak is priceless.  maar in m'n achterhoofd mis ik nog altijd een beetje crt.