zoals belooft nog een verslagje over de veddan speakers.
was gisterenavond een leuk samenkomen met de presentatie van de nieuwe all in one speakers (veddan) uit doetinchem, ik schat dat er zo'n 80 man aanwezig waren.
na een bakkie en gebakje konden we om 20:00 uur naar binnen.
de speakers stonden ongeveer in het midden opgesteld van een best wel grote zaal.
bij de eerste noten die uit speakers kwamen kreeg ik toch wel even een wauw! momentje van de uiterst heldere en sprankelijke klank die tevoorschijn kwam uit deze niet al te grote zuilen.
na een tweetal nummers werdt er een beetje gepraat door de makers wat hen gedreven had om deze speakers te ontwikkelen, over technische aspecten werd niet veel losgelaten alleen dat het geluid uit een membraan ter dikte van een mensenhaar komt en de lage tonen d.m.v een subwoofer ten gehore komt en het geheel in een metalen (ik dacht aluminium) frame vastgeschroefd zit.
ook geven deze speakers een enorm drie D effect en de plaatsing van de instrumenten zijn goed waarneembaar.....zowel naar voren en achter als in de breedte, ze stralen ook rondom geluid af waardoor dit effect waarschijnlijk versterkt wordt, ook hebben ze minder last van kleuring zoals normale speaker kasten over het algemeen wel doorgeven.
na een aantal nummers kom ik er al snel achter dat deze weergevers elke noot laten horen en het geheel prettig in de oren klinkt.... is de opname slecht dan ga je dit onherroepelijk horen.
als ik het vergelijk met een conventioneel stereo systeem waar het geluid hoofdzakelijk vanuit het midden komt geven deze speakers een hele andere dimensie naar luisteren van muziek, alles is heel tastbaar en tot ver in de breedte hoorbaar, je ziet als het ware de muzikanten voor je staan zoals in een echt concert, met name klassieke muziek doen deze speakers het voortreffelijk en geven ze een nagenoeg live gevoel.
verder kunnen ze d.m.v een kabel of draadloos muziek afspelen, hier is technisch niet over gepraat en weet dan ook niet wat de mogelijkheden zijn.
hoe dit gaat klinken in een huiskamer zou ik niet weten maar in die grote zaal klonk het niet mis en was ik behoorlijk gecharmeerd van het gedetailleerde geluid en diepgang dat eruit kwam.
en voor diegene die niet houdt van dikke versterkers, preamps en kilometers aan dure kabels (vrouwlief) is dit toch wel een mooie oplossing om zonder poespas perfect audiofiel geluid in de huiskamer te krijgen.
zo als eerder vermeld kost dit hele systeem inderdaad €15.000 euro.
er was ook nog een optreden van een drietal muziekanten.