Clipping

Started by paulkokkie, November 25, 2019, 19:22:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paulkokkie

Je kent het vast wel, heb je een playlist en zitten er nummers bij die of harder of zachter klinken.

Nu heb ik Mp3GainExpress gevonden maar daar staat ook een mogelijkheid tot het verminderen cq verwijderen van "Clipping"

Kan en wil iemand mij in gewone taal even uitleggen wat dat precies wel of niet doet?
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

paulkokkie

Mooi man, zo'n forum.
161 views maar niemand die het weet? Lekkere experts... ;D
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

Kjelt

Tja niemand behalve de auteur die dat kan zeggen want dan wil je de source code bekijken wat het doet.
Ik zou een email sturen en vragen hoe ze dit oplossen.

Als je een file met flinke clipping hebt dan ontbreekt ten eerste daar de informatie (die wel nodig is om het origineel terug te krijgen) en ten tweede introduceer je een DC component.
Wat je zou kunnen doen is alles verzwakken (negatieve gain) en dan zul je de informatie van het stuk dat clipped nog er bij moeten verzinnen. Als het relatief klein is dan kun je daar nog wel wat gokken maar als het een langere periode is dan weet je eigenlijk niet wat het is geweest.

paulkokkie

Als ik dan prevent clipping aanzet gaat dat ten koste van de kwaliteit? Begrijp ik dat goed?
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

morca

Een song die te hard gemasterd is,en daarom clipt kan je niet verbeteren. Zoal kjelt al zegt. Er mist info.

Of clipt de ingang van je amp door oversturing  van je dac?
Maar dat bedoel je niet denk ik.

DustinV

Dat gain programma veranderd het max volume toch? Wellicht word er bedoelt dat als bij een file het verschil in volume te groot is dat er dan clipping ontstaat omdat ie een groot stuk wegsnijd? In dat geval kan ik me voorstellen dat als je verminderen van clipping kiest hij misschien een ander gain niveau instelt, of misschien de boel comprimeert om passend te maken? Zou het anders ook niet weten. Veel succes.

paulkokkie

Ok, bedankt, ik laat het dan maar even zo, en doe alleen de db veranderen.Lijkt me geen probleem.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)