schoonmaken kabels

Started by kalash, July 4, 2004, 14:28:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalash

Met welke middelen kun je connectoren van kabels(interlinks, stroomkabel) schoonmaken?

Kan ik bijvoorbeeld huishoud alcohol(70%) gebruiken, die je bij de drogist kunt kopen?

En dan nog een vraag , welke zijn dan wel de betere middelen voor het schoonmaken van de connectoren


Kalash

Martin_M

Ik gebruik altijd Kontak.


Het is een speciaal oplosmiddel voor oxidatie. Of het veel beter is dan 'gewoon' alcohol' weet ik niet maar ik vind eventuele aanslag wel snel en mooi te verwijderen.

Het is best wel prijzig (zo'n € 35,- voor een klein flesje) maar je doet er heel erg lang mee. Eens in de zoveel tijd ga ik alles langs (van stekkerdoos tot speakeraansluitingen) en dat is elke keer weer te horen.

Quote
Kontak is a high tech cleaning solution. Electrical connections are inherently imperfect. The two parts of an electrical connector never fit exactly, which allows contaminants to develop and cause oxidation. This in turn will significantly impair the electronflow and signal integrity.
Regular use of Kontak cleaning solution will maximise the performance of your equipment by minimizing loss of signal and power in electrical connections.
When used as directed Kontak eliminates all contamination and oxidation from your electrical connections. Your music will sound clearer and your video will look sharper.

Pas bij andere middelen ervoor op dat er geen residu achter kan blijven. Het schijnt dat de lijm van wattenstaafjes met bepaalde middelen ook gaat oplossen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

RubenP

of de concurent  ;D

Van Den Hul Solution

Ik weet niet of gewone alcohol genoeg schoonmaakt, de ontvet wel en desinfecteerd ook maar of dat helpt voor je connectoren  ???

Ik wil binnenkort een flesje halen, maar ik heb geen voorkeur voor een merk. ik koop wat ze hebben.

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

kalash

Guys,

Ik hed eerst het hele verhaal moeten vertellen. Mijn vader heeft wat verbouwd en mijn (losse) kabels waren niet voldoende beschermd. Nu zit er dus stof op en daarom wilde ik in eerste instantie voorlopig even weer alle apparatuur aansluiten , maar dan moet ik ook de connectoren schoonmaken! Dan maar met een doek of toch nog die huishoud alcohol? Daarna koop ik wel die speciale vloeistof om het nogmaals schhon te maken.Wat moet ik nu dan doen?

Martin M, waar kun je die kontak vloeistof bestellen?

Kalash




Martin_M

Ik haalde het eerst altijd bij de winkels aangesloten bij hifi-notes (hifi-winkel/shop/studio) maar zag het laatst ook bij RAF liggen. Dus meer hifi-zaken zullen het wel hebben.

Om de kabels nu eerst wat schoon en stofvrij te maken kan je volgens mij best alcohol gebruiken.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Raphie

Ik gebruik een microvezel doekje van 2 euro van de Lidl.  LICHT bevochtigen met water voor aanslag en droog gebruiken voor vette vingers e.d. werkt perfect. een aanrader voor iedereen die zijn/haar set & meubel in topconditie wil houden. werkt ook goed op kabels en de pluggen glimmen ook weer.

GrtZ

Raphie
JBL PRX Power!

Martin_M

#6
Water is echter niet het meest geschikt. Er zitten nogal wat opgeloste mineralen in die (onzichtbaar) achterblijven op het metaal (zoals kalkaanslag). Ook bevordert water het oxidatieproces.

Alcohol lijkt me dan een veel beter alternatief.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

henk17198

Quote from: kalash on July  4, 2004, 14:28:33
Met welke middelen kun je connectoren van kabels(interlinks, stroomkabel) schoonmaken?

Kan ik bijvoorbeeld huishoud alcohol(70%) gebruiken, die je bij de drogist kunt kopen?

En dan nog een vraag , welke zijn dan wel de betere middelen voor het schoonmaken van de connectoren


Kalash

Laatst kwam ik deze website tegen:
https://www.schonekabels.nl/