Advies nodig met opstellen Home Theater

Started by hebbocake, November 23, 2019, 00:39:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hebbocake

Hallo,

Ik ben bezig geweest met het in elkaar zetten van een home theater binnen deze kamer. Een plattegrondje met extra info is inbegrepen als foto.
Het budget zit ongeveer rond de 1600 euro en verder zou ik graag mogelijkheden willen zoeken om gebruik te maken van de komende Black Friday.

De bedoeling is dat ik sowieso een 5.1 setup wilt opzetten, met mogelijk (zie foto) die twee achterste plafond speakers te gebruiken voor Atmos voor als dat mogelijk is. (advies?) Een 5.1.2 dus.

Op het moment ben ik van plan om als fronts 2 Klipsch RP-150Ms te gebruiken met als een center een Klipsch RP-250C. Als receiver zit de Denon AVR X2500H in mijn zicht gezien de luifende reviews en zogenaamde sterke ruimtekalibratie.

Als surrounds sta ik nog niet vast, maar een mogelijkheid is om dezelfde klipsh van de fronts ook als surrounds te gebruiken.

Binnenshuis heb ik al een oudere (6+ jaar) HK home theater in a box set van 2.1. De subwoofer is niet mega groot, maar is er een mogelijk om die te gebruiken in een ruimte van deze grootte, of moet er toch iets anders komen? De subwoofer is ongeveer dit model: hkts 200bq 2.1.

Tips en andere informatie over mijn ruimte en mogelijke setup? Koopadvies etc is erg appreciated.


RalphH

Investeer in je akoestiek, komt de hele set ten goede. Pakje rockwool, paar latjes, schroeven en een leuk stofje, zijn een upgrade voor je hele ruimte. :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Teejoo

#3
Je kunt je surround speakers niet ook als atmos speaker gebruiken. Let verder op de afstand tussen de surround speakers. Deze lijkt groot waardoor er een akoestisch gat kan ontstaan.

Ik ken de speakers verder niet.

Welke plafondspeakers zijn dat. Wellicht zijn die gaten bruikbaar voor Atmos. Niet helemaal ideaal qua positie, maar je zou denk ik een eind komen.

hebbocake

Quote from: RalphH on November 23, 2019, 02:19:03
Investeer in je akoestiek, komt de hele set ten goede. Pakje rockwool, paar latjes, schroeven en een leuk stofje, zijn een upgrade voor je hele ruimte. :thumbs-up:

Jammer genoeg is er geen mogelijkheid meer voor veranderingen aan de kamer. Wel komt er voor een groot deel een dik tapijt/kleed op de grond met gordijnen aan de grote deur en ramen.

Quote from: Teejoo on November 23, 2019, 06:45:23
Je kunt je surround speakers niet ook als atmos speaker gebruiken. Let verder op de afstand tussen de surround speakers. Deze lijkt groot waardoor er een akoestisch gat kan ontstaan.

Ik ken de speakers verder niet.

Welke plafondspeakers zijn dat. Wellicht zijn die gaten bruikbaar voor Atmos. Niet helemaal ideaal qua positie, maar je zou denk ik een eind komen.

Ik kan toch wel 2 plafondspeakers gebruiken voor Atmos en de 2 in de hoek gewoon houden als surrounds? Zo vertellen de meeste receivers het wel online. Locaties van de speakers zelf staan jammergenoeg wel vast, wilde ze eerst ook dichterbij.

De 4 plafondspeakers zijn er orgineel ingezet voor de radio aangezien het hiervoor een overkapping was en geen dichte ruimte. Ik heb ze zelf niet uitegekozen, het zijn ËAGLE B305, een of andere nonbranded speaker van de bouwmarkt. Wanneer ik merk dat de Atmos werkt kan ik altijd nog betere erin zetten. De gaten zijn niet super groot, maar kunnen wel bij nood vergroot worden.

Teejoo

#5
Quote from: hebbocake on November 23, 2019, 09:19:16
Ik kan toch wel 2 plafondspeakers gebruiken voor Atmos en de 2 in de hoek gewoon houden als surrounds?
Ja, zo moet het ook. Ik zou alle 4 de plafondspeakers gaan inzetten voor Atmos. En ze zeker tzt vervangen voor inbouw die past bij je andere speakers. Dan kun je met het vergroten van de gaten ook weer een beetje in de goede richting gaan. Verder kun je ze dan ook richten op de luisterplek. Maar je mag al in je handjes knijpen dat je ze überhaupt kunt inbouwen!
Kunnen je front speakers ook niet iets verder uit elkaar?

hebbocake

Quote from: Teejoo on November 23, 2019, 10:25:54
Ja, zo moet het ook. Ik zou alle 4 de plafondspeakers gaan inzetten voor Atmos. En ze zeker tzt vervangen voor inbouw die past bij je andere speakers. Dan kun je met het vergroten van de gaten ook weer een beetje in de goede richting gaan. Verder kun je ze dan ook richten op de luisterplek. Maar je mag al in je handjes knijpen dat je ze überhaupt kunt inbouwen!
Kunnen je front speakers ook niet iets verder uit elkaar?

Ik denk dat de fronts iets verder kunnen, maar niet zoveel aangezien er nog een eettafel moet komen. Voor de plafondspeakers zit trouwens toch nog lang niet zo'n kwaliteitnodigheid aan dan bijv. De fronts?

Heb je verder tips nog over wat voor speakers ik zou kunnen halen en in relatie met de kortingen komende week? Ik ben zelf bij Klipsh gekomen omdat ik deze nog relatief goedkoop aan kan komen met hoge reviews. Maar verder dan Wharfedale ken ik niet zo goed aan merken en speakers. In amerika is makkelijker recommendations te geven, maar veel van die producten zijn hier niet in NL. Totaal budget zonder plafond is ongeveer 1600

scoc

#7
Bvb Dali Zensor 5.1 kit of Q Acoustics 3010i 5.1 kit.  Veel waar voor je geld en ik denk rond de 1000€ voor de kit. En ook vervang je surround receiver door een nieuwe bvb de Denon X2500H. Dan heb je mooi setje voor 1500€.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050