Audyssey Multieq XT32 setup ervaring gezocht

Started by Ur25V, November 22, 2019, 15:21:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Jean Sibelius

Het probleem was opgelost maar na een paar dagen ook weer terug begreep ik, maar het was opgelost in bi-amp configuratie, incl. Extra subwoofer en op basis van 1 rondje kalibraties. Misschien kan UR25v aangeven of het ondertussen weer opgelost is.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

morca

En aangeven hoe er nou met biamp en adsy is gemeten.
Blijf het raar vinden want volgens denon en adsy kan dat niet.
De oplossing lezen we ook graag .
Dat zou andere eigenaren met hetzelfde probleem ook helpen :)

Ur25V

Hi,

Het probleem kwam eigenlijk gelijk weer terug. Wel iets getest, maar wil weer  wat structureel aan de slag.
4 speakers elk Bi-amped en Audyssey gaan bij mij prima samen. Ik gebruik luidsprekers/Audyssey setup/versterker toewijzen/toewijsmodus aangepast.
Hierbij kan ik zowel de fronts als de surrounds bi-amper. Ik gebruik dus een 4.0 setup met 8 eindtrappen.
De sub was hier te logeren en is weer weg.
Igg alles al weer een keer afgekoppeld en opnieuw gekalibreerd: dat hielp dit keer niet.
Ook van de nodige RCA-poorten achterop de mantel hard geaard op zoek naar restlading: ook niet geholpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ur25V

#54
Zo, nog wat getest.

alle kalibraties op 1 positie, met de bank op de oude luisterpositie.
1 Positie was ook afdoende in het verleden en laatst ook toen Jean Sibelius kwam helpen om een goede kalibratie te krijgen.
Er is orde van grootte 1,5 m achter de microfoonpositie (tot de muur erachter).

voorlopig met eigen microfoon getest
alle apparaten afgekoppeld, behalve de monitor (HDMI) en de switch.
resultaat: overdreven treble

center uitgezet bij versterker toewijzen. Bij kalibratie wordt nog steeds gezocht naar center.
resultaat: overdreven treble.
(overigens bij versterker toewijzen, wijs je alleen de eindtrap toe. De pre-out voor center zou nog steeds in gebruik kunnen zijn, daarom de detectie omdat het center kanaal niet kan worden overgeslagen bij Audyssey op dit apparaat). Het screenshot eerder in dit draadje gaat over de handmatige instellingen en is niet van toepassing op de Audyssey calibratie.
Overigens doet het wel of niet scannen naar een center er volgens mij helemaal niet toe: hij vindt hem toch nooit en het beïnvloed de metingen dus nooit en er zit dus nooit verschil tussen gemeten waarden bij 2 calibraties.

tv en switch nu ook afgekoppeld
receiver ca. 1 minuut van de stroom gehaald
resultaat: overdreven treble

verder met geleende microfoon
tv aangekoppeld
cleanwave van 60s op PS Audio power regenerator
resultaat: overdreven treble

bi-amping uit door per speaker slecht 1 eindversterker toe te wijzen. Door de manier waarop de bedrading is aangesloten geven dan de fronts alleen treble weer en de surrounds alleen bass. Dit is dus (single-amping aansturing met een bi-amping aansluiting)
resultaat:
-front: geen overdreven hoog meer (zie foto)
- surround ok (mist duidelijk de hoge tonen in de grafiek).
Dit komt overeen met wat Jean Sibelius en ik laatst zagen toen we de hardware variant hiervan uitvoerden.

bi-amping weer aan
resultaat: overdreven treble.

Nu voor de nacht de stroom van alle apparatuur gehaald door de power regenerator uit te zetten en zelfs daarvan het netsnoer uit het stopcontact te halen.

Kortom, de hoge tonen sectie doet het zowel bij de speakers als de eindversterkers.
De testtonen klonken ook steeds normaal, behalve natuurlijk bij de single-amping met bi-amping aansluiting.
De microfoon is gewisseld en die is het niet.
Het lijkt niet aan aangesloten apparaten te liggen of eventuele ground loops
de software is denkelijk al jaren niet meer bijgewerkt eenvoudig omdat er geen updates meer uitkwamen.
laatst deden Jean Sibelius iets waardoor opeens weer het juiste resultaat er was.
Of het is Sibelius magie, of het is toch iets dat ik over het hoofd zie aan settings/omstandigheden. Ik denk het laatste (settings/omstandigheden).

morca

Quote from: Ur25V on December 13, 2019, 00:28:39
Zo, nog wat getest.

alle kalibraties op 1 positie, met de bank op de oude luisterpositie.
1 Positie was ook afdoende in het verleden en laatst ook toen Jean Sibelius kwam helpen om een goede kalibratie te krijgen.
Er is orde van grootte 1,5 m achter de microfoonpositie (tot de muur erachter).

voorlopig met eigen microfoon getest
alle apparaten afgekoppeld, behalve de monitor (HDMI) en de switch.
resultaat: overdreven treble

center uitgezet bij versterker toewijzen. Bij kalibratie wordt nog steeds gezocht naar center.
resultaat: overdreven treble.
(overigens bij versterker toewijzen, wijs je alleen de eindtrap toe. De pre-out voor center zou nog steeds in gebruik kunnen zijn, daarom de detectie omdat het center kanaal niet kan worden overgeslagen bij Audyssey op dit apparaat). Het screenshot eerder in dit draadje gaat over de handmatige instellingen en is niet van toepassing op de Audyssey calibratie.
Overigens doet het wel of niet scannen naar een center er volgens mij helemaal niet toe: hij vindt hem toch nooit en het beïnvloed de metingen dus nooit en er zit dus nooit verschil tussen gemeten waarden bij 2 calibraties.

tv en switch nu ook afgekoppeld
receiver ca. 1 minuut van de stroom gehaald
resultaat: overdreven treble

verder met geleende microfoon
tv aangekoppeld
cleanwave van 60s op PS Audio power regenerator
resultaat: overdreven treble

bi-amping uit door per speaker slecht 1 eindversterker toe te wijzen. Door de manier waarop de bedrading is aangesloten geven dan de fronts alleen treble weer en de surrounds alleen bass. Dit is dus (single-amping aansturing met een bi-amping aansluiting)
resultaat:
-front: geen overdreven hoog meer (zie foto)
- surround ok (mist duidelijk de hoge tonen in de grafiek).
Dit komt overeen met wat Jean Sibelius en ik laatst zagen toen we de hardware variant hiervan uitvoerden.

bi-amping weer aan
resultaat: overdreven treble.

Nu voor de nacht de stroom van alle apparatuur gehaald door de power regenerator uit te zetten en zelfs daarvan het netsnoer uit het stopcontact te halen.

Kortom, de hoge tonen sectie doet het zowel bij de speakers als de eindversterkers.
De testtonen klonken ook steeds normaal, behalve natuurlijk bij de single-amping met bi-amping aansluiting.
De microfoon is gewisseld en die is het niet.
Het lijkt niet aan aangesloten apparaten te liggen of eventuele ground loops
de software is denkelijk al jaren niet meer bijgewerkt eenvoudig omdat er geen updates meer uitkwamen.
laatst deden Jean Sibelius iets waardoor opeens weer het juiste resultaat er was.
Of het is Sibelius magie, of het is toch iets dat ik over het hoofd zie aan settings/omstandigheden. Ik denk het laatste (settings/omstandigheden).
Bi-wired bedoel  je.
Heb je na dat omschakelen wel hoog en laag op 1 aansluiting gezet op de receiver ?

Ur25V

#56
Er is denk ik geen goede term voor. In ieder geval was er per speaker slechts 1 eindversterker aangewezen/actief.
Wel liepen er tussen de receiver en de speaker 4 conductors naar de speaker: set 1 (conductors 1 en 2) van klemmen die correspondeerden met een actieve eindversterker en set 2 (conductors 3 en 4) van klemmen die niet correspondeerden met een actieve eindversterker. Er kon dus geen high level signaal over set 2 lopen.

[EDIT: later toegevoegd]
Na een nachtje slapen er zijn 2 dingen die opvallen.
- wellicht zit het toch in het feit dat de subwoofer na eerst aangesloten te zijn geweest (ongeveer ten tijde van de nieuwe luisterpositie voor het eerst, nu is afgekoppeld. Nadat het weer tijdelijk goed stond toen Jean was geweest, was het probleem weer terug toen ik weer wilde kalibreren nadat de sub het huis had verlaten. Eerder (voor het draadje werd geopend) had ik echter al driftig getest en de sub een paar keer losgekoppeld, gekalibreerd, weer aangekoppeld gekalibreerd etc. Conclusie was toen dat die het niet was omdat het probleem bleef.
- bij het afkoppelen van de apparaten was 1 set "apparaten" nooit afgekoppeld: de speakers. Akoestisch zijn die echter goed, wellicht restlading?

Ik denk dat ik de receiver gewoon het best in een andere omgeving met andere luidsprekers kan testen. Nu nog een omgeving zien te vinden :)

morca

Quote from: Ur25V on December 13, 2019, 07:55:52
Er q denk ik geen goede term voor. In ieder geval was er per speaker slechts 1 eindversterker aangewezen/actief.
Wel liepen er tussen de receiver en de speaker 4 conductors naar de speaker: set 1 (conductors 1 en 2) van klemmen die correspondeerden met een actieve eindversterker en set 2 (conductors 3 en 4) van klemmen die niet correspondeerden met een actieve eindversterker. Er kon dus geen high level signaal over set 2 lopen.

[EDIT: later toegevoegd]
Na een nachtje slapen er zijn 2 dingen die opvallen.
- wellicht zit het toch in het feit dat de subwoofer na eerst aangesloten te zijn geweest (ongeveer ten tijde van de nieuwe luisterpositie voor het eerst, nu is afgekoppeld. Nadat het weer tijdelijk goed stond toen Jean was geweest, was het probleem weer terug toen ik weer wilde kalibreren nadat de sub het huis had verlaten. Eerder (voor het draadje werd geopend) had ik echter al driftig getest en de sub een paar keer losgekoppeld, gekalibreerd, weer aangekoppeld gekalibreerd etc. Conclusie was toen dat die het niet was omdat het probleem bleef.
- bij het afkoppelen van de apparaten was 1 set "apparaten" nooit afgekoppeld: de speakers. Akoestisch zijn die echter goed, wellicht restlading?

Ik denk dat ik de receiver gewoon het best in een andere omgeving met andere luidsprekers kan testen. Nu nog een omgeving zien te vinden :)
Dat is de term.

Wat je daarna zegt is me niet helemaal duidelijk.
Volgens mij sluitje nog steeds apart aan. Maar wijs je wat in het menu anders toe.
Haal al die biamp en biwire  eens weg.
Gewoon single wire aansluiten.

Jouw klacht komt overeen met wat ik al eerder las.
Het kan niet wat je doet.