Nieuwe Samsung QLED of LG OLED 65" TV

Started by Fr@nk, November 20, 2019, 19:09:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fr@nk

Onze Samsung UE55D8000 (5/2012) heeft de laatste dagen bij het aanzetten kuren. In 6 op de 10 keer is de onderhelft van het beeld donkerder dan de bovenhelft. Na even opnieuw uit en aangezet te hebben is het probleem weg tot de volgende dag. Dit blijkt een vrij voorkomend probleem te zijn bij deze D8000 reeks. T-Con board of het paneel is vermoedelijk aan het (af)sterven.

Nu denk ik er aan als de TV het (binnenkort) begeeft mij een Samsung QE65Q85R of een LG OLED65C9PLA aan te schaffen. De Samsung QLED Q85 heb ik al vorig weekend zien spelen en is een flinke stap voorwaarts tegenover mijn D8000 de LG OLED E9 of C9 hadden ze helaas niet staan. Vrijdag a.s. gaat mijn zoektocht verder want ik zou toch graag beide modellen naast elkaar willen vergelijken.

Heeft iemand ervaring met één van deze modellen?

Bedankt!

Grtz
Frank
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

ppeter

De verschillen tussen QLED en OLED zijn ondertussen bekend en is een persoonlijke keuze.
Over de LG C9 lees en hoor ik veel positieve feedback.
Hierbij wat reviews met een vergelijking van de twee:

https://youtu.be/Z_aAV7WU5n4

https://youtu.be/KkXE_n4Pn2Q


https://youtu.be/YUi5OY6VvbY
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

scoc

Neem ook de Panasonic Oled mee in het vergelijk (bvb GZ950). Ik vond deze eigenlijk naar mijn gevoel beter spelen dan de LG's en Sony's (beide OLED).
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

HJ

#3
Persoonlijk vind ik de besturing niet onbelangrijk.
Ik heb de 75q90r, die gebruikt tizen wat echt top werkt imo. De lg's hebben OS en werkt ook prima.
Maar ik zou persoonlijk nu geen android tv aanschaffen.

Il denk dat je met beide toestellen niet verkeerd kan gaan. Als je de tv gaat ophangen is het mss handig om te kijken waar de aansluitingen zitten...

Davey

Quote from: hans. on November 20, 2019, 21:53:06
Maar ik zou persoonlijk nu geen android tv aanschaffen.

Waarom niet Hans en is de LG OS niet een Android variant?

HJ

Quote from: Davey on November 21, 2019, 06:39:35
Waarom niet Hans en is de LG OS niet een Android variant?
Android hapert nog wel eens, wat ik persoonlijk irritant vind voor tv gebruik.
voordeel is wel dat je veel apps beschikbaar hebt maar ga je die gebruiken?

LG OS heb ik niet veel ervaring mee vwb apps etc. Het werkt wel goed, de pointer vind ik persoonlijk ook handig.(heeft mijn samsung met tizen dan weer niet)

holco

Hier de C9 65 inch staan (hangen) en vindt hem helemaal top op alle vlakken.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Davey

#7
Quote from: hans. on November 21, 2019, 06:52:38
Android hapert nog wel eens, wat ik persoonlijk irritant vind voor tv gebruik.
voordeel is wel dat je veel apps beschikbaar hebt maar ga je die gebruiken?

LG OS heb ik niet veel ervaring mee vwb apps etc. Het werkt wel goed, de pointer vind ik persoonlijk ook handig.(heeft mijn samsung met tizen dan weer niet)

Ik heb sinds kort een nieuwe LG, van plasma naar LED :hehe: en vind het LG OS best prettig werken. Ik dacht alleen dat het een Android variant is. De apps die ik gebruik laad ik uiteindelijk allemaal via de Apple TV 4K en de LG is daarom voor mij alleen maar een scherm. Die pointer van de magic remote was een aantal jaar geleden een pak slechter dan nu. Het is nu zelfs een pluspunt.

quattronl

Quote from: scoc on November 20, 2019, 21:40:01
Neem ook de Panasonic Oled mee in het vergelijk (bvb GZ950). Ik vond deze eigenlijk naar mijn gevoel beter spelen dan de LG's en Sony's (beide OLED).
Als (natuurgetrouwe) beeldkwaliteit belangrijk voor je is dan is een Panasonic OLED zeker een aanrader!
Ja de panels in alle OLED's zijn van LG maar in de aansturing zit tussen de merken een aardig verschil.
Panasonic is in deze een uitschieter naar boven.

Ik heb sinds 2 weken een Pana 65GZW954 en het (4k) beeld is echt imponerend! Op de Professional1 stand komt dit in de buurt van een gecalibreerd beeld (zie de nodige reviews hierover).

Daarnaast is er momenteel een cashback actie van Pana (tot eind van het jaar).
En staar je niet blind op de geadverteerde adviesprijzen, er kan altijd een paar honderd euro vanaf (op de 65"ging er 700 af en daarbovenop nog de cashback van 200)!
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

ppeter

#9
Ik ben mij ook stilaan aan het oriënteren voor een nieuwe tv, hoewel onze Panasonic Plasma (in nieuwstaat) nog steeds een mooi beeld heeft. Momenteel zou het gaan tssn de Panasonic 800/950 en de LG C9.
Ook Sony spreekt me wel aan, maar zijn een stuk duurder en daarom niet beter? Ik vind Android tv wel aangenaam, en dacht dat dit bij de recente toestellen wel vlot zou werken?

Wij hebben nu een 46" en dachten naar een 55" te gaan, volgens mij zal dit al een groot verschil zijn van formaat.
Is een 65" niet overkill om gewoon tv uitzendingen te zien, want heb trouwens een beamer om films te kijken?

Vind het gewoon nog zonde, om onze Plasma die nog uitstekend werkt weg te doen. Ik kan hem nergens anders kwijt, want we willen geen tv op de slaapkamer en verkopen brengt volgens mij ook niets meer op?

Dilemma?! 🤔
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

DennisV

LG65c9 anderhalve maand in huis.

totaal niet vergeleken met andere tv's. Hebben duizenden anderen al voor me gedaan.
Had hem één keer gezien in de winkel.

van te voren wel eerst alles gelezen en bekeken op internet betreffende de LG.
beeld goed, geluid zeer goed voor een platte tv.
voor prijzen check tweakers topic over de LG.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1832627

aangeschaft wegens dat ik iets anders wou (heb geen beamer). had dit jaar nog mijn 46"philips nog door Frank laten calibreren.
en van 46"naar 65" te gaan is absoluut geen overkill.

Succes met je speurtocht,
Groet.
Marantz 7012//Dali opticon 6//Vokal//opticon 2//K-14//LG65C9

Cobraatje

Quote from: ppeter on November 21, 2019, 12:51:36
Ik ben mij ook stilaan aan het oriënteren voor een nieuwe tv, hoewel onze Panasonic Plasma (in nieuwstaat) nog steeds een mooi beeld heeft. Momenteel zou het gaan tssn de Panasonic 800/950 en de LG C9.
Ook Sony spreekt me wel aan, maar zijn een stuk duurder en daarom niet beter? Ik vind Android tv wel aangenaam, en dacht dat dit bij de recente toestellen wel vlot zou werken?

Wij hebben nu een 46" en dachten naar een 55" te gaan, volgens mij zal dit al een groot verschil zijn van formaat.
Is een 65" niet overkill om gewoon tv uitzendingen te zien, want heb trouwens een beamer om films te kijken?

Vind het gewoon nog zonde, om onze Plasma die nog uitstekend werkt weg te doen. Ik kan hem nergens anders kwijt, want we willen geen tv op de slaapkamer en verkopen brengt volgens mij ook niets meer op?

Dilemma?! 🤔

Als je de ruimte er voor hebt, ga voor de 65- er :)
Ook voor sport e.d. is de beleving op een 65- er Oled, met duidelijk beter beeld dan een plasma, groter.
Altijd plasma fan geweest, mijn laatste was de Pana 60ZT60, maar een Oled tv is buiten de motion duidelijk beter.

Mocht je de interne tuner gaan gebruiken, toen ik mijn Pana Oled kocht waren de interne tuners van Panasonic en Sony beter dan LG.
Ik weet niet of dat nog zo is.

HJ

Quote from: Cobraatje on November 22, 2019, 09:38:56
Als je de ruimte er voor hebt, ga voor de 65- er :)
Ook voor sport e.d. is de beleving op een 65- er Oled, met duidelijk beter beeld dan een plasma, groter.
Altijd plasma fan geweest, mijn laatste was de Pana 60ZT60, maar een Oled tv is buiten de motion duidelijk beter.

Mocht je de interne tuner gaan gebruiken, toen ik mijn Pana Oled kocht waren de interne tuners van Panasonic en Sony beter dan LG.
Ik weet niet of dat nog zo is.
Ik heb 75" genomen, helaas is de 82" in Europa niet leverbaar anders had die hier gehangen. Overkill? Voor ons zeker niet maar dat is echt persoonlijk.
Moet wel eerlijk zeggen, ik heb projectie weggedaan en ben dus van 104" naar 75" gegaan.
maw, het is behelpen [emoji4]

Fr@nk

Iedereen bedankt voor de input!!

Vandaag een paar winkels bezocht en heb de meeste 65"modellen die ik op mijn lijstje had ter demo gezien.

1. Samsung Q80 
2. Samsung Q85
3. Panasonic FZW804 er in.
4. LG C9

Van de 4 bovenstaande modellen stak voor mij de LG C9 er met kop en schouders boven uit.
Bij de OLED tv's leek het beeld een stuk rustiger & natuurlijker te zijn dan bij de QLED.
Het lijkt of Samsung een soort boost sausje aan de kleuren toevoegt, op zich niks mis mee maar niet iedereen weet dit te smaken.
Ik vind de OLED technologie toch een heel stuk moderner dan de (verouderde) technologie die Samsung gebruikt.

De oude D8000 houd zich de laatste dagen gedeisd maar zodra die het opgeeft komt de LG C9 er in.  :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

HJ

Quote from: aktevox on November 22, 2019, 20:43:15
Iedereen bedankt voor de input!!

Vandaag een paar winkels bezocht en heb de meeste 65"modellen die ik op mijn lijstje had ter demo gezien.

1. Samsung Q80 
2. Samsung Q85
3. Panasonic FZW804 er in.
4. LG C9

Van de 4 bovenstaande modellen stak voor mij de LG C9 er met kop en schouders boven uit.
Bij de OLED tv's leek het beeld een stuk rustiger & natuurlijker te zijn dan bij de QLED.
Het lijkt of Samsung een soort boost sausje aan de kleuren toevoegt, op zich niks mis mee maar niet iedereen weet dit te smaken.
Ik vind de OLED technologie toch een heel stuk moderner dan de (verouderde) technologie die Samsung gebruikt.

De oude D8000 houd zich de laatste dagen gedeisd maar zodra die het opgeeft komt de LG C9 er in.  :headbanging: :headbanging: :headbanging:
Als je de qled wil vergelijken met de C9 dan zou je met de q90 kunnen vergelijken. Anders gewoon de C9 aanschaffen ;-)
Kleuren kun je afstellen....
Verschillen ze kwa prijs?

Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Xander32

Philips 803/804 of 903/904 serie overwogen?
Zijn LG panelen maar met een betere aansturing en beeld ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Fr@nk

#17
Quote from: Xander32 on November 23, 2019, 10:50:16
Philips 803/804 of 903/904 serie overwogen?
Zijn LG panelen maar met een betere aansturing en beeld ...

Hoi Xander,
Flips niet meegenomen in het vergelijk, heb het niet zo begrepen met dit merk.
Niks mis mee hoor, ligt gewoon aan mij. ;-)

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Marco66

Sowieso kijken of je op alle tv's een filmstand kan instellen om te vergelijken.
Meeste tv's in winkels staan op standje schreeuwen en kun je niet echt de verschillen zien vind ik.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

HJ


Fr@nk

Beide prijzen is de cashback er al af.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Xander32

Je doet enkel jezelf tekort 😏

Quote from: aktevox on November 23, 2019, 10:55:01
Hoi Xander,
Flips niet meegenomen in het vergelijk, heb het niet zo begrepen met dit merk.
Niks mis mee hoor, ligt gewoon aan mij hoor. ;-)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Fr@nk

Quote from: Xander32 on November 23, 2019, 11:08:04
Je doet enkel jezelf tekort 😏

Goed mogelijk hoor. Is net zoals bij auto's, een Opel hoef ik ook niet....  ;D ;D ;D
Zijn gewoon vooroordelen. Je kent me toch van het Marantz buurforum. ;-)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Fr@nk

Iemand van de forumsponsors die LG verdeeld?
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

RvD

Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus