Opvullen van holle ruimte in HT ruimte

Started by IndianaJ, November 20, 2019, 13:24:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

IndianaJ

Allen.

Bij deze even een kleine vraag.

Ik heb zelf een andere topic lopen over de bouw van een HT ruimte:
www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Nu loop ik daar tegen het volgende aan.
Ik ben bezig in die ruimte om een koof te maken die doorloopt tot de nok van het dak.
Nu kreeg is het advies om de loze ruimte die er achter zit op te vullen aangezien deze ruimte als klankkast kan werken.

De voorzijde wordt afgedicht met een 6 mm MDF paneel.
Zijkanten zijn op de wanden vastgeschroefd tegen grenen 44x44 mm balken.

Als ik deze ruimte wil opvullen is het dan voldoende om hiervoor schuimen wedges te gebruiken aangezien ik die nog heb liggen.
(dus geen kosten)
Of is jullie advies om hier beter steenwol voor te gebruiken.

Ik hoor het graag jullie ideeën.





My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

Ralf67


jossie

Schuimen wedges kun je ook nog wel verkopen.

Beter vullen met glas/steenwol en doek voor spannen, geen plaat ervoor, dan doet het bijna niks meer.

Lijkt me zo toch ongeveer een kuub? mooie laag absorptie!
Omni !

N1v3K

Quote from: jossie on November 20, 2019, 21:18:01

Beter vullen met glas/steenwol en doek voor spannen, geen plaat ervoor, dan doet het bijna niks meer.


Tenzij het Rockfon is, toch? Anders heb je een heel plafond met absorptie. Heb je dan geen risico op een te "dode" kamer?

bert stoltenborg

Je zou willen dat je een te dode kamer hebt.
Die kun je met een paar reflecterende oppervlakken weer levend maken en dan heb je een echte luisterruimte. ;D
Ik bazel maar wat.

IndianaJ

Bedankt alvast voor de huidige reacties.
Nu heb ik nog een aanvulling.

Aangezien op de schuine wanden houten frames worden geplaatst die zijn bekleed met doek
en de vloer (laminaat) voor een behoorlijk deel wordt bedekt met een vloerkleed vraag ik me af of demping wel noodzakelijk is boven de koof.

Moet eerlijk zeggen dat ik me hiervan geen voorstelling van kan maken.
Persoonlijk heb ik de driehoek boven de koof dicht maar wel gevuld met steenwol.
Aangezien er nog wat komt te hangen op die wand. (dat is de bedoeling iig)

Het is voor mij wat moeilijk in te schatten wat het in geluidsverbetering oplevert als ik boven de koof open laat en een frame met doek ga bekleden
die ervoor wordt gezet.  :confused:
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

N1v3K

Quote from: bert stoltenborg on November 21, 2019, 00:07:56
Je zou willen dat je een te dode kamer hebt.
Die kun je met een paar reflecterende oppervlakken weer levend maken en dan heb je een echte luisterruimte. ;D
Precies wat ik zeg dus. Je zult toch niet over het hele plafond doek willen hebben.

Sjettepet

Ik heb in mijn luisterruimte een holle ruimte afgetimmerd met van die panelen waar je radiatoren mee kunt 'wegtimmeren' (Cando bijvoorbeeld). Daar zitten sleuven in. Aan de achterkant speakerdoek er tegenaan geniet en de ruimte erachter opgevuld met Rockwool Sono. Geeft een goed dempend effect.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

IndianaJ

Quote from: Sjettepet on November 21, 2019, 09:05:21
Ik heb in mijn luisterruimte een holle ruimte afgetimmerd met van die panelen waar je radiatoren mee kunt 'wegtimmeren' (Cando bijvoorbeeld). Daar zitten sleuven in. Aan de achterkant speakerdoek er tegenaan geniet en de ruimte erachter opgevuld met Rockwool Sono. Geeft een goed dempend effect.

Top. Bedankt voor je reactie.

Dit brengt mij wel op een idee:
Ik zal in de ruimte erachter rockwool aanbrengen en het MDF paneel voorzien van vele gaten / sleuven.
Aan de achterzijde zal ik het paneel dan van doek voorzien maar mogelijk is dat niet eens nodig aangezien deze ruimte al volledig donker is.
Maar dat zie ik dan vanzelf wel weer hoe het beeld eruit ziet.

Ik ga met jullie informatie aan de gang. Thanks.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

ruud2

een los frame over de gehele lengte erin gehangen met een acoustisch hoogglans zwart spanplafond voorzien van een sterrenhemel en separaat langs de rand ( koof) een slang led verlichting.
niet opgevuld aan de achterzijde, hangt op 4,5 M hoogte.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sjaak_Banaan

Om een idee te geven van afwerking met luidsprekerdoek:

https://www.youtube.com/v/TGNu5GalLHs&feature=25s

Sowieso wel een leuke serie om even te kijken.

Wij hebben het idee met luidsprekerdoek overgenomen en zijn er best wel content mee, kan alles best netjes verstoppen zo.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

bert stoltenborg

Als je die nok vult met minerale wol achter doek of een andere open constructie werkt dat als een zeer effectieve basstrap.
Als je hem aftimmert met plaat zou je, om een bastrap te realiseren, die plaat moeten afstemmen op een staande golf. Dat vereist meten om te weten welke staande golf zich daar bevindt en afstemmen is heel moeilijk/tijdrovend.
Ik bazel maar wat.

Sjettepet

Quote from: IndianaJ on November 21, 2019, 10:42:25
Top. Bedankt voor je reactie.

Dit brengt mij wel op een idee:
Ik zal in de ruimte erachter rockwool aanbrengen en het MDF paneel voorzien van vele gaten / sleuven.
Aan de achterzijde zal ik het paneel dan van doek voorzien maar mogelijk is dat niet eens nodig aangezien deze ruimte al volledig donker is.
Maar dat zie ik dan vanzelf wel weer hoe het beeld eruit ziet.

Ik ga met jullie informatie aan de gang. Thanks.
Het luidsprekerdoek helpt ook tegen ronddwarrelende Rockwool
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjaak_Banaan

Kreeg laatst het idee om die steenwolpakken in te pakken met van die rekfolie van het werk, dat spul dat je gebruikt om pallets in te pakken.
Dan zit dit goed dicht lijkt me, dus geen stofdeeltjes, en het zal voor de lage frequenties weinig uitmaken verwacht ik.
Ik meen elders gelezen te hebben dat het zelfs beter is...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

N1v3K

Quote from: bert stoltenborg on November 21, 2019, 14:56:22
Als je hem aftimmert met plaat zou je, om een bastrap te realiseren, die plaat moeten afstemmen op een staande golf. Dat vereist meten om te weten welke staande golf zich daar bevindt en afstemmen is heel moeilijk/tijdrovend.

Ja kijk. Daar ga je al.
Volgens mij is TS op zoek naar een eenvoudige oplossing.

IndianaJ

Quote from: Sjaak_Banaan on November 21, 2019, 11:55:24
Om een idee te geven van afwerking met luidsprekerdoek:

https://www.youtube.com/v/TGNu5GalLHs&feature=25s

Sowieso wel een leuke serie om even te kijken.

Wij hebben het idee met luidsprekerdoek overgenomen en zijn er best wel content mee, kan alles best netjes verstoppen zo.

Had dit filmpje wel eens bekeken. Heel gaaf om te zien.
Wordt nog een hoop knutselen.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

bert stoltenborg

Quote from: N1v3K on November 21, 2019, 15:26:09
Ja kijk. Daar ga je al.
Volgens mij is TS op zoek naar een eenvoudige oplossing.

Daarom zou ik dus die oplossing met doek, al dan niet met zo'n verwarmingsrooster, toepassen.
Ik bazel maar wat.

oeli

Maakt het nog uit welke steenwol er gebruikt wordt voor absorptie? Ik zie dat er verschillende soorten zijn met vooral een verschil aan thermische isolatie. Is het hoe beter het isoleert, hoe beter het absorbeert?


Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

#18
Quote from: oeli on November 29, 2019, 20:00:15
Maakt het nog uit welke steenwol er gebruikt wordt voor absorptie? Ik zie dat er verschillende soorten zijn met vooral een verschil aan thermische isolatie. Is het hoe beter het isoleert, hoe beter het absorbeert?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nee.
Bij poreuze absorbers is het zo dat als je dunnere absorbers hebt, ze wat dichter/zwaarder mogen zijn.
Als ze dikker worden moeten ze lichter zijn.
En glaswol heeft andere vezels als steenwol wat de elasto viscosity beinvloedt, wat je ook bij verschillende soorten schuim ziet.
Als geluid in zo'n poreus systeem binnendringt wordt het door dat principe door weerstand in warmte omgezet, oftewel geabsorbeerd.
Je hebt metingen aan dat spul, en als je die niet kunt vinden kun je soms de sound flow resistance of air flow resistance numbers vinden.
Die kun je gebruiken in een calculator http://www.acousticmodelling.com/porous.php die, als je weet wat je doet, wel aardig klopt. 
Maar metingen zijn uiteraard je echte vriend.

http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=8&sid=50ca60b09dc44c55d38be03ffe1e9abf
Hier staat ook het één en ander.
De meeste gasten die hierover interessant doen op fora hebben het op dat studiotips forum afgekeken. :-)
Ik bazel maar wat.