Wat is er mis met deze luidspreker kabel?

Started by oeli, November 17, 2019, 09:36:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pjotr27

Quote from: oeli on November 20, 2019, 13:05:34
Ok voor luidspreker kabel weet ik nu ongeveer wat de bepalende eigenschappen zijn. Dus ik denk ik ga me verdiepen in Xlr interlinks. Kom ik deze tegen.


https://chattelin.nl/shop/transparent-opus-balanced-interconnect/

Zou echt iemand vier en twintig duizend euro uitgeven voor een kabeltje van een meter? Zou dit niet gewoon illegaal moeten zijn? Net als dat er op homeopatische medicijnen niet meer mag staan dat het werkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ach zolang er mensen zijn die dit willen betalen (en gewoon bulken van het geld) zou ik me daar niet druk om maken. Er zit in ieder geval 4165 euro voor Vadertje Staat in (BTW), afgezien van eventueel betaalde invoerrechten....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

oeli

Is er verschil tussen een Xlr kabel die tussen een preamp en amp moet en een microfoon kabel?


Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

Quote from: oeli on November 20, 2019, 17:53:03
Is er verschil tussen een Xlr kabel die tussen een preamp en amp moet en een microfoon kabel?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nee
Ik bazel maar wat.

Dirk

mwoa...die laatste is meestal wel wat langer  :dry:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jossie

En ranzig...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

oeli

#82
Ja ok microfoon kabels slepen iets meer door het bier.

Nu kwam ik deze speaker kabel nog tegen. https://www.stageroads.nl/assortiment/bekabeling/kabels-op-rol/speaker-kabels/dap-audio-spe-240-100m-spoel/ - er staat op geen enkele site die dit type voert bij of dit cca is, maar een Tsjechische site had tussen het onleesbare Tsjechies de letters ofc staan. Ze hebben het wel op alle sites over die weerstand van 0,006 ohm per meter. Zegt dat iets over het materiaal of de kwaliteit? Is dit er een die de wetenschappelijke 'goed genoeg, geen theoretisch hoorbare afwijking' markering mag dragen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Ik zie nergens dat het koperkabel is. 4mm^2 is ongeveer 0.003 Ohm/meter, enkele ader. dus retour 0.006, dat zou dus kunnen kloppen. Dan is er op zich niks op tegen behalve dat 4 mm zich niet in alle connectors makkelijk laat monteren. 2,5 is nooit een probleem. Als het niet past is het een bron van narigheid.

Ik heb nog ergens ongeveer 50 meter 2x4mm Tasker transparant liggen mocht je interesse hebben. Kan morgen wel ff type kijken.
Omni !

hayabusa

Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

oeli

Quote from: jossie on November 20, 2019, 21:37:19
Dan is er op zich niks op tegen behalve dat 4 mm zich niet in alle connectors makkelijk laat monteren. 2,5 is nooit een probleem.

De reden dat ik naar 4mm keek is dat ik voor een aantal speakers op ca 13m kabel lengte kom. De speakers zijn 4 ohm en de versterker 250W/channel rms.

Volgens sommige sites heb ik dan 4mm2 nodig, volgens andere sites kan dit nog prima met 2.5mm2


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

26 x 0,003 = 0.078 Ohm, lijkt me prima. Grof gezegd, 2,5 mm zal dan ongeveer 0.15 Ohm zijn. Tegen 4 Ohm luidsprekers kan dat nog wel (net).

Vermogen doet er niet toe. Verdwijnt een paar procent. Kijk even goed welke connectors je gaat monteren.
Omni !

oeli

Quote from: jossie on November 20, 2019, 22:06:41
26 x 0,003 = 0.078 Ohm, lijkt me prima. Grof gezegd, 2,5 mm zal dan ongeveer 0.15 Ohm zijn. Tegen 4 Ohm luidsprekers kan dat nog wel (net).

Vermogen doet er niet toe. Verdwijnt een paar procent. Kijk even goed welke connectors je gaat monteren.

Als het 'net' kan dan is 4mm dus veiliger lijkt me?

Ik wilde er aan beide zijden banaan pluggen aan monteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

#88
Ja prima, pluggen ook prima maar kijk even of het type dat je kiest 4 mm accepteert, anders moet je eerst weer de halve kabel afknippen, gedoe!

Ik heb een bijna volle rol (50m) Tasker TSK 1005 liggen. die kun je voor een zacht prijsje kopen als je wil/nodig hebt. Bruto prijs was 5 euro de meter.

Is één rol van een tweeling, heb ik al een tijdje liggen, de andere rol is in Australië kampioen geworden in een van de Nuna's uit het verleden  :D

Altijd een mooi verhaal in je HT  ;)  Het jaar daarop zijn ze over gegaan op aluminium geleiders (althans dat was het plan/de bedoeling zover als ik het meegekregen heb destijds). De tweeling rol daardoor niet meer zien racen in het jaar daarop.

De standaard Hirschmann pluggen bv passen niet, die accepteren max 2,5 mm.  Mijn favorieten overigens.
Omni !

oeli

Quote from: jossie on November 21, 2019, 17:08:59

Ik heb een bijna volle rol (50m) Tasker TSK 1005 liggen. die kun je voor een zacht prijsje kopen als je wil/nodig hebt. Bruto prijs was 5 euro de meter.

Bedankt voor het aanbod! Maar ik heb iets van 90 meter nodig dus ik heb een rol van 100 zojuist besteld. De bananas zijn van nakamichi en kunnen idd 4-6mm kabels aan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Ook prima  ;)

Kom d'r nooit meer vanaf denk ik  :D
Omni !

PascalP

Nakamichi pluggen op ebay besteld toevallig? Zijn veel imitaties in omloop daar...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

oeli

Quote from: PascalP on November 21, 2019, 17:36:56
Nakamichi pluggen op ebay besteld toevallig? Zijn veel imitaties in omloop daar...

Via https://nakamichistekker.nl


Sent from my iPhone using Tapatalk

PascalP

Quote from: oeli on November 21, 2019, 22:11:55
Via https://nakamichistekker.nl


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ken de site verder niet, maar ziet er wel prima uit dacht ik zo :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

John Wx

Quote from: PascalP on November 21, 2019, 17:36:56
Nakamichi pluggen op ebay besteld toevallig? Zijn veel imitaties in omloop daar...

Nakamichi maakt geen pluggen is er opgezet maar verder goede pluggen
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

hayabusa

Quote from: PascalP on November 21, 2019, 22:48:53
Ken de site verder niet, maar ziet er wel prima uit dacht ik zo :)

Ik gebruik nu deze. Ze hebben een klemsysteem dat altijd voor een goed kontakt zorgt:



https://www.kabelshop.nl/HQ-Banana-plug-verguld-24K-verguld-7-0-mm-2-stuks-HQS-SCC019-B-i5067-t3228.html
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Geertidow

#96
Volgens mij zijn er veel fora waar bij de kabel topics: abandon all hope ye who enter here.

Ik heb net nog een wissel gedaan tussen mijn Canare 4s11 in een bi wire setup en mijn (niet helemaal symmetrisch in lengte) vd Hul clearwater. Geen jumpers maar de bijgeleverde dingen van B&W. Ik ga als k tijd heb nog een keer wisselen en nogmaals luisteren. Maar ik weet wel dat de Dirac room correctie meer doet.

Ik denk dat ik tot de non believers gerekend mag worden, maar ik snap de charme wel.
Ik koop vast nog wel eens een voor gemaakte luidsprekerkabel omdat het er mooi uit ziet. Of niet. Of wel.



Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

oeli

Nakamichi plugjes zijn binnen. Ze kleven niet aan een magneet maar als ik internet mag geloven zijn ze allemaal fake omdat nakamichi jaren geleden gestopt is en alleen zijn naam nog verkoopt. Het zilverkleurige kapje ziet er van binnen en van buiten zilverkleurig uit terwijl ik online ook foto's zie waar dat kapje van binnen nog koper/goud kleurig is.

Dus ja in hoeverre ze nu 'echt' zijn. Zolang ze goed geleiden en contact maken zou het verder ook niet uit mogen maken.


Sent from my iPhone using Tapatalk