Iemand ervaring met bigblock akoestische producten?

Started by oeli, November 14, 2019, 16:01:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

Ik kwam bij toeval bigblock.nl tegen die factoren goedkoper is dan producten als Auralex. Er staan geen absorptie cijfers bij maar ik kreeg net als antwoord van hun support dat het vergelijkbaar met Auralex zou zijn. Heeft iemand er ervaring mee?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peerless Monster

Quote from: oeli on November 14, 2019, 16:01:42
Ik kwam bij toeval bigblock.nl tegen die factoren goedkoper is dan producten als Auralex. Er staan geen absorptie cijfers bij maar ik kreeg net als antwoord van hun support dat het vergelijkbaar met Auralex zou zijn. Heeft iemand er ervaring mee?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Laat ze die meet rapporten dan sturen, hoe kunnen ze dat anders zeggen...
Auralex is natuurlijk wel erg prijzig.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

RalphH

En ook Auralex is "maar" schuim.
Wat wil je gaan bereiken?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

oeli

#3
Quote from: RalphH on November 14, 2019, 16:33:15
En ook Auralex is "maar" schuim.
Wat wil je gaan bereiken?

In eerste instantie bekleding van de baffle wall waar de LCR speakers in zitten. Maar wie weet ook voor doe het zelf absorptie panelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

RalphH

Rockwool? Weet je in iedergeval wat je koopt en wat t doet..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Knor

Quote from: oeli on November 14, 2019, 16:40:58
In eerste instantie bekleding van de baffle wall waar de LCR speakers in zitten. Maar wie weet ook voor doe het zelf absorptie panelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Aixfoam heeft geen opgeklopte prijzen, maar wel veel kleuren, diktes en absorptiewaarden.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

oeli

Quote from: Knor on November 14, 2019, 16:59:26
Aixfoam heeft geen opgeklopte prijzen, maar wel veel kleuren, diktes en absorptiewaarden.

€20/m2 voor noppenschuim klinkt toch enigszins aan de opgeklopte kant.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

oeli

Quote from: RalphH on November 14, 2019, 16:45:38
Rockwool? Weet je in iedergeval wat je koopt en wat t doet..

Ja zoiets gaaat erin. Maar aan de voorkant moet het zoiets worden:



Doel van de voorkant is om de weinige hoge frequenties die het akoestisch transparante scherm reflecteert weg te werken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

RalphH

Dat doet rockwool toch ook? Of komt die rockwool achter gips?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

oeli

Quote from: RalphH on November 14, 2019, 18:13:25
Ik had dit in mn hoofd als constructie.

De front moet een solide muur zijn zodat de speakers echt in een muur zitten. Zie bijv. http://www.acousticfrontiers.com/2013322baffle-walls/


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dirk

ik lees in gelinkt artikel nergens dat die muur massief/solide moet worden opgebouwd, wel integendeel

fwiw; "massive" in het Engels betekent wat heel anders dan "solide" zoals jij hier nu aanhaalt ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RalphH

Ik lees daar niet helemaal waarom het een stijve/harde wand moet zijn die je vervolgens aan de voorkant weer gaat dempen. Als je van je voorwand een paneelabsorber/resonator ofzoiets wil maken, snap ik het wel weer.

Edit: dan moet de wand alleen niet stijf zijn, maar buigslap (heb ik geloof ik iemand die wel verstand van zaken heeft eens zien schrijven)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Er staat zelfs aangegeven dat de speakers met rubber gedempt moeten worden zodat de hele muur niet als speaker gaat fungeren door de trillingen. Ik zie persoonlijk enkel maar mogelijke nadelen van een harde wand eigenlijk. Zeker als je m bouwt zonder er enige akoestische berekening (waar ik overigens nul verstand van heb) op los te laten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Bert is bij Ernie die een banaan in zijn oor heeft. En Knor is samen met Winnie honing aan het zoeken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

oeli

#17
Ze bouwen hem daar op met mdf + 2* gipsplaat. Dus behoorlijk solide. Speakers inderdaad ontkoppeld. Zie ook https://www.thx.com/blog/questions/what-is-a-baffle-wall/ voor de officiële thx uitleg.

Het doel is om alle geluid van de speakers naar voren te dragen en elke reflectie naar achteren te doden. Het toplaagje daarentegen dient alleen maar voor het opvangen van tegen het scherm gebootste hoge frequenties.


Sent from my iPhone using Tapatalk

RalphH

Da's in de bios met een 10m hoge wand neem ik aan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

oeli

#19
Ja klopt. Voor thuis volg ik gedeeltelijk dit design:





(Uit 'the beast unleashed' cinema build van avsforum)


Sent from my iPhone using Tapatalk

RalphH

Ziet r nice uit.

Maar ik zou zelf vollegas op laagabsorbtie inzetten, ken niemand hier die daar geen uitdagingen in had/heeft. En als je dan toch blanco kan starten...
Even aannemend dat die muur weinig toevoegd voor je laagweergave.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Quote from: oeli on November 14, 2019, 19:12:33
Ze bouwen hem daar op met mdf + 2* gipsplaat. Dus behoorlijk solide. Speakers inderdaad ontkoppeld. Zie ook https://www.thx.com/blog/questions/what-is-a-baffle-wall/ voor de officiële thx uitleg.

Het doel is om alle geluid van de speakers naar voren te dragen en elke reflectie naar achteren te doden. Het toplaagje daarentegen dient alleen maar voor het opvangen van tegen het scherm gebootste hoge frequenties.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dit klopt wel, is een flush mounted constructie, beter dan dit kun je het niet doen mits je voldoende absorptie in de rest van de ruimte realiseert.
Ik zou alleen wel eens willen weten hoeveel geluid er wordt gereflecteerd door een scherm.
Als je dat weet, weet je ook wat je nodig hebt om dat te dempen.
Ik kan me niet voorstellen dat het meer is als wat tophoog, anders zou alles beroerd klinken en kreeg je grote problemen (ik neem aan dat zo'n scherm voor de speakers hangt). Dan zou je maar heel dunne absorptie nodig hebben.

Overigens werkt gewoon schuim zonder die ribbels beter dan ribbelschuim.
En ribbelschuim werkt het best als de ribbels naar binnen wijzen, dus naar de wand.
Gewoon omdat je dan effectief dikker materiaal hebt.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on November 14, 2019, 19:36:18
Ziet r nice uit.

Maar ik zou zelf vollegas op laagabsorbtie inzetten, ken niemand hier die daar geen uitdagingen in had/heeft. En als je dan toch blanco kan starten...
Even aannemend dat die muur weinig toevoegd voor je laagweergave.

Eens, maar met die wand van Oeli voorkom je wel een hoop narigheid met SBIR, met eerste reflecties, die net zo vervelend kunnen zijn als staande golven.
Ik bazel maar wat.

oeli

Quote from: RalphH on November 14, 2019, 19:36:18
Ziet r nice uit.

Maar ik zou zelf vollegas op laagabsorbtie inzetten, ken niemand hier die daar geen uitdagingen in had/heeft. En als je dan toch blanco kan starten...
Even aannemend dat die muur weinig toevoegd voor je laagweergave.

Het laag is wat moeilijker voorspelbaar. Daarom houd ik de onderste 80 cm zo open mogelijk. Dan kan ik met mijn twee subs schuiven en kan ik in de hoeken nog base traps kwijt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

oeli

Overigens boost zo'n muur het laag van de ingebouwde speakers een klein beetje, las ik. Theorie daarachter weet ik echter niet.


Sent from my iPhone using Tapatalk