DIY Power kabel

Started by michael/, November 13, 2019, 19:33:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

michael/

Hi,

Ik wil drie power kabels zelf gaan maken, maar heb alleen nog een vraagje over de gebruikte stroomkabel.
Welke zijn nog meer geschikt voor een high end power kabel naast Belden 19364?
Stekkers zijn al reeds besteld via Aliexpres en koperen adereindhulzen haal ik via aliexpres zodra ik de diameter weet.
Twee met C13 en een met C7, weet niet of het ook zo een dikke kabel moet zijn voor de C7?

Wil goedkope goede powerkabels maken, maar ze komen wel aan vrij dure apparatuur met ditto speakers te hangen.

Oja kan je de adereindhulzen met een tangetje vastknijpen of is het beter om zo een tang te halen, zodat die mooi rond blijft?

Bedankt voor de hulp

chansig

Waarom wil je hulzen gebruiken ? Gewoon de kabels strippen, vastdraaien en klaar.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

michael/

Quote from: chansig on November 13, 2019, 19:37:47
Waarom wil je hulzen gebruiken ? Gewoon de kabels strippen, vastdraaien en klaar.

Gr. Hans

Omdat het wordt geadviseerd, ook in een topic hier op dit forum.


Mvg

RalphH

Waarschijnlijk domme vraag, maar waarom niet meteen een hele kabel via ali besteld? Heb r hier 3, zien r kei netjes uit en er loopt stroom door :thumbs-up:.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rowdy

Als de aders worden vastgezet d.m.v. een schroef moet je adereindhulzen gebruiken.

michael/

Quote from: RalphH on November 13, 2019, 19:41:04
Waarschijnlijk domme vraag, maar waarom niet meteen een hele kabel via ali besteld? Heb r hier 3, zien r kei netjes uit en er loopt stroom door :thumbs-up:.

Had ik al naar gekeken maar dan ben ik volgens mij veel duurder uit of niet?
en weet ook niet of de kabel goed opgebouwd is.

RalphH

#6
Ik vond m echt netjes gedaan, meen zelfs met adereindhulzen, maar zou t moeten checken.


https://s.click.aliexpress.com/e/Za6AAJWEf

Voor die centen kan ik zelf niet gaan zitten klooien.
Ik kijk r verder niet naar hoe de kabel "klinkt" hè
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

michael/

Quote from: RalphH on November 13, 2019, 19:48:15
Ik vond m echt netjes gedaan, meen zelfs met adereindhulzen, maar zou t moeten checken.


https://s.click.aliexpress.com/e/Za6AAJWEf

Voor die centen kan ik zelf niet gaan zitten klooien.
Ik kijk r verder niet naar hoe de kabel "klinkt" hè

Ik vind die al helemaal niks met dat rood ;D


RalphH

Ja joh, dan pak je een andere, zwarte, blauwe, zilveren, pimpelgroen met paarse streepjes is er vast ook wel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

michael/

Quote from: RalphH on November 13, 2019, 20:32:54
Ja joh, dan pak je een andere, zwarte, blauwe, zilveren, pimpelgroen met paarse streepjes is er vast ook wel.

Ik ga ze zelf maken, wil graag alleen weten welke stroomkabels geschikt zijn.

Rowdy


RalphH

Quote from: michael/ on November 13, 2019, 20:43:04
Ik ga ze zelf maken, wil graag alleen weten welke stroomkabels geschikt zijn.

Geen idee, alle?
Kijk wat een fabrikant r doorgaans zelf voor dun draadje bijlevert, denk dat dat doorgaans iets van 1.5 mm2 is. Als je iets vergelijkbaars pakt, is het al goed toch? Die belden is 2mm2 en nog afgeschermd ook :pompom:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

#12
Vandaag bij de bouwmarkt kabel gekocht. Lekker soepele rubber kabel...drie aders. Paar nette rubber stekkers. Helaas geen c13 connectoren.

Maar uiteindelijk klaar voor 12,50 per kabel van 3 meter klaar.

De hulzen zou ik overigens gewoon weg laten.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

RalphH

Jij durft ook wel hè, rubber dit, rubber dat, geen hulzen, bouwmarkt :notify: :notify:  :crazy:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Mijn vrienden noemen me ook wel "Daredevil".

Je weet wel..


Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

RalphH

Ken m.
En ja, jij springt ook overal blind en ongeremd in, ik mag dat wel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Jack_D

Aderhulzen in combinatie met een schroefverbinding zorgen er in ieder geval voor dat je de draad minder snel "afdraait". En in theorie zou je in totaal meer contactoppervlak hebben tussen de verschillende delen, alleen vraag ik me af door wie en hoe dit bepaald is. Heel soms staat er wel eens iets op internet wat niet correct is :D .

Dat van die draad "afdraaien" kan ik persoonlijk wel bevestigen(voordat ik kabelhulsjes gebruikte). Ik heb zo'n setje met tang en diverse maten kabelhulsjes, tig jaar geleden ooit eens aangeschaft. Zijn zilveren(of verzilverde hulsjes?)

michael/

Heeft er nog iemand een goedkoop adresje voor de Belden 19364 kabel?
graag eentje die goedkoper is dan de hoofdsponsor.

Bedankt

Dirk

Jouw Hifi ?  (ook forumsponsor btw ;))
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

michael/

Quote from: Dynky on November 15, 2019, 13:40:40
Jouw Hifi ?  (ook forumsponsor btw ;))

De Lapp  110 3g2.5 kabel bv kan je elders voor ruim 2.5 per meter goedkoper krijgen.
Dus ik denk dat de Belden kabel ook wel goedkoper te verkrijgen moet zijn, alleen heb ik die nog niet gevonden.

Rowdy

Quote from: chansig on November 13, 2019, 20:52:50
De hulzen zou ik overigens gewoon weg laten.

Gr. Hans
Waarom?

chansig

#21
Draadeinden goed draaien en dan de schroeven aandraaien. Kabel klemmen, volgens mij zit het dan vast. Of draaien de schroeven in de stekker langzaam los en doen ze dan met hulzen niet ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

chansig

En ik meen wel eens gelezen te hebben dat de ervaring is dat de hulzen een negatieve invloed hebben op de weergave.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

dre73

Een kabel alleen onder een schroef loopt los,dus contact verlies.
Als je met de schroef een plaatje naar beneden drukt,dan hoef je geen huls te gebruiken.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Ah oké. Zal vast wel eerder geschreven zijn. Maar weer eens niet opgelet. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.