Nieuwe router - welke 🙄

Started by Xander32, November 7, 2019, 19:32:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Beste mede forumers,


Onze huidige router, een Asus, staat volgens mij op het punt om het te begeven.Al een aantal keren is het wifi weggevallen en krijg ik de router met pijn en moeite weer opgestart. Het ding is nu zes jaar oud, dus heeft ook geen schuld. Wij hebben hier glasvezel, welke binnenkomt via een KPN modem. Daarvan is het wifi uitgeschakeld, de Asus router is verbonden met de KPN modem en verzorgt het wifi.


Op zoek ben ik nu naar een nieuwe router. Maar er is zo enorm veel keuze; iets met bomen en een bos niet zien.


Zijn er hier inhoudelijk-/ervaringsdeskundigen die mij kunnen adviseren?
Een krachtig wifi, een gebruikersvriendelijke interface en installatie (plug and play) en stabiliteit zijn voornaam.

Tevens twijfel ik nu tussen een traditionele router of overstappen naar een mesh systeem; welke voor en nadelen kent een mesh systeem t.o.v. de traditionele router?


De Asus was redelijk plug and play en onderwijl ben ik er ook enigszins vertrouwd mee geraakt; het eenvoudigste is dan ook om nu een nieuwe router van dit merk weer te kopen, maar wellicht zijn er anno 2019 betere alternatieven die aan mijn wensen voldoen?


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mijkie

#1
heb hier een setje Netgear Orbi RBK53 staan, wifi is nog nooit zo goed en sterk geweest, niet de goedkoopste maar, erg stabiel en best makkelijk te configureren via de app !

Bijkomend voordeel, vind ik althans, is dat elke unit, beschikt over 4 Lan poorten, je kunt dus veel meer bedraad aansluiten in je huis en de Orbi t verbindingswerk laten doen

Weet alleen niet of de Orbi, de Experiabox kan vervangen, hij heeft wel een router-functie maar, misschien op het KPN forum dat iemand dat getest heeft

Ik gebruik hem als router bij mijn Caiway Glasvezel abbo, werkt top !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xander32

Thx 👍🏻

De KPN Modem moet blijven, daar is geen ontkomen aan. Maar dat is ook geen probleem, dat functioneert prima.

Quote from: mijkie on November  7, 2019, 19:51:36
heb hier een setje Netgear Orbi RBK53 staan, wifi is nog nooit zo goed en sterk geweest, niet de goedkoopste maar, erg stabiel en best makkelijk te configureren via de app !

Bijkomend voordeel, vind ik althans, is dat elke unit, beschikt over 4 Lan poorten, je kunt dus veel meer bedraad aansluiten in je huis en de Orbi t verbindingswerk laten doen

Weet alleen niet of de Orbi, de Experiabox kan vervangen, hij heeft wel een router-functie maar, misschien op het KPN forum dat iemand dat getest heeft

Ik gebruik hem als router bij mijn Caiway Glasvezel abbo, werkt top !
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

myself

Kon je vorige wifi je hele huis afdekken? Of wil je nu bijv ook je tuin en/of zolder van wifi voorzien?

Dat bepaald eigenlijk of je naar een mesh oplossing zou kunnen kijken, of dat '1 kastje' nog steeds genoeg voor je is


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

holco

Hier een Netgear Nighthawk X4S R7800 met gebridged Ziggo modem, draait 100% probleemloos en door het hele huis wifi  ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Xander32

Het afgelopen jaar heb ik een repeater op de eerste verdiep en in de berging (t.b.v. de tuin) toegevoegd. De buren hebben destijds een nieuw netwerk aangelegd waar die van ons onder had te lijden. Met de repeaters is de dekking prima, zonder is die zwakjes in de tuin en op de eerste verdiep.

Quote from: myself on November  7, 2019, 20:11:22
Kon je vorige wifi je hele huis afdekken? Of wil je nu bijv ook je tuin en/of zolder van wifi voorzien?

Dat bepaald eigenlijk of je naar een mesh oplossing zou kunnen kijken, of dat '1 kastje' nog steeds genoeg voor je is


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Freeze

Kijk ook eens naar een (linux) router met PFSense, en een losse Ubiquity switch bijv. UniFi US-8-60W met een paar losse acces points, binv. UAP AC Lite of HD. PfSense en Ubiquity zijn wel wat meer professioneel spul, niet echt plug en play, maar wel vele malen beter dan consumentenspul.

Xander32

Redelijk plug & play is een vereiste  ;)
Met al die door jou gebruikte termen en afkortingen haak ik al af.

Quote from: Freeze on November  7, 2019, 20:43:01
Kijk ook eens naar een (linux) router met PFSense, en een losse Ubiquity switch bijv. UniFi US-8-60W met een paar losse acces points, binv. UAP AC Lite of HD. PfSense en Ubiquity zijn wel wat meer professioneel spul, niet echt plug en play, maar wel vele malen beter dan consumentenspul.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Davey

https://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view

Holco's Netgear is nog steeds een fantastische router. Dat Ubiquity is way overpriced en lang niet zo goed als de zelfbenoemde experts zeggen. Veel afkortingen maakt iets nog niet goed, testen wel dus check die link maar eens  ;)

myself

Quote from: Xander32 on November  7, 2019, 20:23:12
Het afgelopen jaar heb ik een repeater op de eerste verdiep en in de berging (t.b.v. de tuin) toegevoegd. De buren hebben destijds een nieuw netwerk aangelegd waar die van ons onder had te lijden. Met de repeaters is de dekking prima, zonder is die zwakjes in de tuin en op de eerste verdiep.
Klinkt idd als dat een mesh systeem beter bij je past en dan bij voorkeur een systeem wat zelf meet/instelt op welk wifi kanaal met minste overlap met de buren geeft.

Bijv de ubiquity amplify zou passen (1 basis station met 2 extenders die plug&play is). Performt goed en gaat langer mee dan de meeste hobby producten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

AudioEnZo

Hier ook hele goede ervaringen met een Asus router, de RT-AC88U (icm Ziggo modem in bridge modus). Prima wifi, de router staat beneden maar bereik is probleemloos tot op zolder.
Ook lekker veel poorten (8 stuks) waarvan 7 in gebruik.

Passion4Sound


papaleo

Ik heb na meerdere geprobeerd te hebben al 'n tijdje de TP-Link Archer C5400X 'the beast'  8)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Xander32

Dank mannen voor de adviezen, hoe divers ze ook zijn  ;D

Ik denk dat ik weer voor een Asus ga; Asus RT-AC86U

Deze lijkt aan mijn vereisten te voldoen en is daarnaast ook nog enigszins te plaatsen gezien de afmetingen. Ik heb ook routers voorbij zien komen formaat stoeptegel 🥴
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BJF

Quote from: mijkie on November  7, 2019, 19:51:36
heb hier een setje Netgear Orbi RBK53 staan, wifi is nog nooit zo goed en sterk geweest, niet de goedkoopste maar, erg stabiel en best makkelijk te configureren via de app !

Bijkomend voordeel, vind ik althans, is dat elke unit, beschikt over 4 Lan poorten, je kunt dus veel meer bedraad aansluiten in je huis en de Orbi t verbindingswerk laten doen

Weet alleen niet of de Orbi, de Experiabox kan vervangen, hij heeft wel een router-functie maar, misschien op het KPN forum dat iemand dat getest heeft

Ik gebruik hem als router bij mijn Caiway Glasvezel abbo, werkt top !
Ik denk dat je hiermee het beste geholpen bent: bijna Plug & Play, gegarandeerd overal bereik, toekomstbestendig.
NAD M10 V2
Elac FS247

Xander32

#15
Drie maal de prijs van hetgeen ik nu op het oog heb  :confused:

En ik ben de afgelopen dag weer wat wijzer geworden; mesh is nog in ontwikkeling en op dit moment mede daardoor nog erg prijzig, daarnaast zit er wifi6 aan te komen. Over een jaartje of twee a drie zal ik mij wel weer opnieuw oriënteren. Ik verwacht dat tot dat moment de door mij genoemde Asus prima zal voldoen.

Evenzo verwacht ik met de nieuwe Asus weer een stap vooruit te doen betreffende het bereik en de snelheid en daarnaast heb ik er nog twee nagenoeg nieuwe TP Link repeaters liggen, mocht het bereik in de tuin en op de verdieping toch tegenvallen.

Quote from: BJF on November  8, 2019, 08:40:32
Ik denk dat je hiermee het beste geholpen bent: bijna Plug & Play, gegarandeerd overal bereik, toekomstbestendig.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT