Projecteren vanaf 2 meter

Started by Webmol, November 5, 2019, 14:41:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

darkrunner

#25
Bekijk maar eens wat Yt filmpjes over die Benq's

En ik vergelijk ook enkel in ts zijn budget  €700-1000, ik kan ook afkomen met koop een 9400 maar dan is de prijs x3
Die kleine goedkope dingen geven een zeer mooi plaatje qua kleur/zwart en lichtopbrengst maar zijn ondingen qua plaatsing.

Nu zou ik dat de dag van vandaag aanraden? niet echt tenzij je enkel maar 1080p spul bekijkt dan heb je voor goedkoop een leuke projector.


Webmol

Ik hoor hier veel over de Epson, dat zijn dé beamers?

Als ik jullie begrijp zijn jullie niet zo happig op de BenQ?

darkrunner

#27
Wel ik ruil men Benq 1110W niet in voor een Epson tw7000 was er zeer enthousiast over tot ik hem heb zien spelen...

En DE beamer is degene die voor jou in jou situatie en in jou budget het beste beeld geeft, merk/persoonlijke voorkeuren van een ander doen daarin niet toe.

J.A.F._Doorhof

We krijgen volgende week een short throw van epson voor demo's. Natuurlijk wordt die helemaal gecalibreerd

Dus als je hem wel goed wil zien en goed advies wil krijgen zou ik een afspraak maken;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#29
Quote from: Webmol on November 27, 2019, 14:26:08
Qua scherm werd mij geadviseerd hun InVision elektro M series met een afmeting van 170cm bij 96cm.
Zou een scherm van 200cm dan niet gaan.
Erover gekeken daarstraks, zulke winkels zijn dus echt wel enkel goed om een koopje te scoren voor advies moet je daar precies toch niet zijn...echt hou u geld in je portemonnee, die maat :) dan koop je toch  beter een 75/85″ tv.

home@the movies

Quote from: Webmol on November 27, 2019, 16:14:26
Ik hoor hier veel over de Epson, dat zijn dé beamers?

Als ik jullie begrijp zijn jullie niet zo happig op de BenQ?

Dat is niet wat de meesten bedoelen waneer ze vergelijken, het gaat om welke projector het beste is in een bepaalde situatie en volgens de wensen van de kijker.
Je kan niet zo op 1,2,3 zeggen wat beter is en wat niet, dat hangt van veel te veel factoren af.

De BenQ, Optoma en Acers van deze wereld zijn allemaal DLP toestellen, met hun voor en nadelen.
Plaatsingscomfort is bijna nihil vanwege geen, of bitter weinig lensshift, gevoelig zijn voor het gebruikte kleurenwiel bij dip (regenboog effect) is een ander gegeven.
De scherpte en inbeeld contrast van DLPS zijn dan weer een pluspunt voor velen, terwijl het absolute contrast (on/off) altijd een stuk lager uitvalt dan bij gelijkaardige LCD of andere toestellen.

Vorig weekend kon je bij ons op de Home Cinema happening bijna 20 toestellen in zeer goede omstandigheden met elkaar vergelijken, gaande van zeer goedkoop tot zeer duur.
Een projector moet je eerst gaan bekijken, je moet het juiste advies krijgen voor JOU situatie, niet voor wat de verkoper het beste vindt.

Doe jezelf een plezier en maak een afspraak bij een zaak die je een aantal zaken kan laten zien, je het juiste advies geeft en niet met een verkeerd toestel naar huis laat gaan.
Dat kan bij ons maar ook bij andere collega's hier op het forum  ;) ;D

Webmol

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 27, 2019, 16:43:58
We krijgen volgende week een short throw van epson voor demo's. Natuurlijk wordt die helemaal gecalibreerd

Dus als je hem wel goed wil zien en goed advies wil krijgen zou ik een afspraak maken;)

Enig idee wanneer? Ik kom wel een keer jullie kant op.
De showroom is dan hopelijk wel rolstoeltoegankelijk?

Wat is uw gedachte over het verkregen advies?

Overigens heb ik ook nog naar de Epson TW5650 bekeken. Qua geluid (omdat er gezegd wordt dan 3LCD stiller zou zijn dan DLP?) daar heb ik eigenlijk helemaal geen erg in gehad.
Ik vond het verschil dat de Epson heel erg fel stond in de "eco-modus"

Webmol

Quote from: darkrunner on November 27, 2019, 17:01:58
Erover gekeken daarstraks, zulke winkels zijn dus echt wel enkel goed om een koopje te scoren voor advies moet je daar precies toch niet zijn...echt hou u geld in je portemonnee, die maat :) dan koop je toch  beter een 75/85″ tv.

Ze zeiden dit ivm de beschikbare maten

darkrunner

Quote from: Webmol on November 27, 2019, 17:07:40
Ze zeiden dit ivm de beschikbare maten
In een grotere maat gaat die kwaliteit niet beter zijn :) is toch ook al een achterhaald doek

Hoe meer ik je ruimte op foto bekijk hoe meer ik denk: scoor je op Black Friday een 75/85″ tv

J.A.F._Doorhof

Ik laat me niet uit over dingen die andere zeggen. Sorry.
We krijgen ze dit weekend binnen dus als je met annewiek op verkoop@hometheater.nl mailt kan ze een afspraak plannen.

We zijn rolstoel vriendelijk natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Webmol

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 27, 2019, 16:43:58
We krijgen volgende week een short throw van epson voor demo's. Natuurlijk wordt die helemaal gecalibreerd

Dus als je hem wel goed wil zien en goed advies wil krijgen zou ik een afspraak maken;)

Ontzettend bedankt voor de bijdrage.
Ik heb zojuist Annewiek een uitgebreide mail gestuurd  ^^

Webmol

Quote from: reza on November 27, 2019, 15:23:43
Dat heb ik net even snel in een review niet gelezen?
Maar goed, ''goed'' kan je op veel verschillende manieren interpreteren..
Voor deze situaties zal het meer dan ''goed'' zijn. Als de koper hem mooi vond spelen, wie ben ik dan. :D

Een zeer gewaardeerd forumlid en iemand met veel meer verstand van het onderwerp dan ik

reza

 :thumbs-up: :thumbs-up:
Beter kan je indd naar Frank gaan. Die is misschien ietsje duurder maar dan krijg je wel meer kwaliteit voor terug met goede service!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Webmol

Ik zit nu te denken aan de Epson TW7100 en een Optoma DE-9092 scherm.....

Wat zijn jullie gedachten hierbij?

darkrunner

#39
Zijn betere opties imo voor de prijs van de Optoma  koop je al een Esmart of Hivilux

TW7000/7100 was ik eerst enthousiast over echter kunnen ze buiten de lens shift niet tippen aan men Benq 1110 (heb ze ondertussen naast een Benq dlp gezien), logische stap zou 9400 zijn

Is de 9400 buiten budget dan heb je qua TW7000/7100 budget nog het meest aan een Dlp je zal het dan wel met een beperkte Vert shift moeten doen en geen last van rainbow effect moeten hebben of kijken naar een of een goede 2hands

home@the movies

Quote from: darkrunner on December  8, 2019, 14:56:11
Zijn betere opties imo voor de prijs van de Optoma  koop je al een Esmart of Hivilux

TW7000/7100 was ik eerst enthousiast over echter kunnen ze buiten de lens shift niet tippen aan men Benq 1110 (heb ze ondertussen naast een Benq dlp gezien), logische stap zou 9400 zijn

Is de 9400 buiten budget dan heb je qua TW7000/7100 budget nog het meest aan een Dlp je zal het dan wel met een beperkte Vert shift moeten doen en geen last van rainbow effect moeten hebben of kijken naar een of een goede 2hands

Maar met een afstand van 2maar  meter tussen projector en scherm gaat dit een zeer klein plaatje opleveren, en dat gebrek aan lensshift is in de opgegeven situatie ook niet echt een voordeel.
De situatie leent zich niet echt goed tot een projectie oplossing, ook de ruimte zelf, witte wanden, lichtinval enz zijn factoren die het resultaat niet ten goede gaan komen.

Webmol

#41
Quote from: home@the movies on December  8, 2019, 15:14:03
Maar met een afstand van 2maar  meter tussen projector en scherm gaat dit een zeer klein plaatje opleveren, en dat gebrek aan lensshift is in de opgegeven situatie ook niet echt een voordeel.
De situatie leent zich niet echt goed tot een projectie oplossing, ook de ruimte zelf, witte wanden, lichtinval enz zijn factoren die het resultaat niet ten goede gaan komen.

Erg lastig nu want ik krijg van 2 "experts" een compleet tegenovergesteld verhaal.
Volgens mijn kennis tot dusver, werd mij gezegd dat dit een prima combinatie zou zijn en ik met een afstand van 2.60 een beeld van 2 meter zou kunnen creëren.

Overigens werd gezegd dat door de lensshift wel toereikend zou zijn met de TW7100.

Je komt steeds terug op de lichtinval..... De beamer zal in 90% van de gevallen alleen 's avonds gebruikt gaan worden.
Het raam achter het scherm kan volledig worden verduisterd en er valt geen licht door de andere ramen op 't scherm.

De TW9400 is met 2800 euro VER boven mijn budget...

Ik ben juist door de lensshift gaan kijken naar een 3LCD en geen DLP beamer.

Wat is dan het verschil volgens @darkrunner tussen de TW7000/TW7100 t.o.v. de BenQ 1110?
En qua scherm, wat is het verschil tussen het geadviseerde Optoma projectiedoek en de Esmart of Hivilux?

darkrunner

2.60m afstand is dat voorkant of achterkant projector gemeten? (is nogal een verschil)

home@the movies

Quote from: Webmol on December  8, 2019, 15:54:12
Erg lastig nu want ik krijg van 2 "experts" een compleet tegenovergesteld verhaal.
Volgens mijn kennis tot dusver, werd mij gezegd dat dit een prima combinatie zou zijn en ik met een afstand van 2.60 een beeld van 2 meter zou kunnen creëren.

Overigens werd gezegd dat door de lensshift wel toereikend zou zijn met de TW7100.

Je komt steeds terug op de lichtinval..... De beamer zal in 90% van de gevallen alleen 's avonds gebruikt gaan worden.
Het raam achter het scherm kan volledig worden verduisterd en er valt geen licht door de andere ramen op 't scherm.

Je schrijft 2 verschillende afmetingen, in je startpost spreek je over een afstand van 2 meter tussen projector en scherm, in onderstaande is het 2m60, die 60 cm maak een behoorlijk verschil uit in beeldbreedte.
Verduisteren is één zaak maar mensen verwarren verduisteren bijna altijd met het feit dat de Klamer dan ook donker is.
In een ruimte met witte wanden is dat absoluut niet hetzelfde, een "verduisterde " ruimte met witte wanden zal er compleet anders uitzien dan diezelfde ruimte met donkere wanden, ook al valt er in beide ruimtes geen spatje daglicht binnen.

QuoteIk wil graag een beamer aanschaffen voor een goed te verduisteren zolderkamer.
Echter heb ik maximaal 2 meter afstand tussen waar de beamer zou komen te hangen en het projectiescherm.

QuoteVolgens mijn kennis tot dusver, werd mij gezegd dat dit een prima combinatie zou zijn en ik met een afstand van 2.60 een beeld van 2 meter zou kunnen creëren.


home@the movies

#44
60 cm afstand meer of minder maakt bijna een halve meter verschil in beeldbreedte, dat is niet weinig hé.
Dus voor we verder adviseren, is de afstand van projector tot scherm gemeten vanaf de lens of vanaf de achterzijde van de projector?

Als het vanaf de lens is dan heb je "maar" een beeld van ongeveer 1m50 breed, de TW7000 geeft enorm veel licht waardoor je in je kamer op een beeldoppervlak van 1m50 zo gigantisch veel strooilicht in de kamer gaat sturen dat het contrast van je beeld (wat bij de TW7000 al niet geweldig is) helemaal achteruit gaat.
Zeker omdat de wand recht tegenover je scherm wit is, het licht van het scherm gaat als een gek weerkaatsen tegen die witte muur.
Als je heeeeel veel licht wil en verder geen belang hecht aan zwartwaarden, dan zou ik zeggen, geen probleem.
Ik wil je alleen maar behoeden voor een teleurstellende ervaring als je naar iets anders zoekt dan alleen maar veel licht.

Webmol

Je hebt gelijk.....ik geef tegenstrijdige informatie.
Hierbij de correcte info.

A, afstand projector naar scherm:                                        260cm
B, zitafstand tot scherm:                                                     340cm
C, hoogte van de grond tot de beamer:                                215cm
D, hoogte grond tot bovenkant bureau:                                 75cm
E, afstand tussen bovenkant dakkapel tot bovenkant bureau: 142cm

Webmol

Quote from: home@the movies on December  8, 2019, 16:14:12
60 cm afstand meer of minder maakt bijna een halve meter verschil in beeldbreedte, dat is niet weinig hé.
Dus voor we verder adviseren, is de afstand van projector tot scherm gemeten vanaf de lens of vanaf de achterzijde van de projector?

Als het vanaf de lens is dan heb je "maar" een beeld van ongeveer 1m50 breed, de TW7000 geeft enorm veel licht waardoor je in je kamer op een beeldoppervlak van 1m50 zo gigantisch veel strooilicht in de kamer gaat sturen dat het contrast van je beeld (wat bij de TW7000 al niet geweldig is) helemaal achteruit gaat.
Als je heeeeel veel licht wil en verder geen belang hecht aan zwartwaarden, dan zou ik zeggen, geen probleem.
Ik wil je alleen maar behoeden voor een teleurstellende ervaring als je naar iets anders zoekt dan alleen maar veel licht.

Daar ben ik je alleen maar dankbaar voor Werner! Hoe meer informatie hoe beter (al wordt het er niet makkelijker op)...

darkrunner

Quote from: Webmol on December  8, 2019, 16:15:32
A, afstand projector naar scherm:                                        260cm
Gemeten aan de lens (voorkant projector) of aan de achterkant projector?

home@the movies

Quote from: Webmol on December  8, 2019, 16:20:00
Daar ben ik je alleen maar dankbaar voor Werner! Hoe meer informatie hoe beter (al wordt het er niet makkelijker op)...

Ik begrijp het, maar beter nu even wat lastige vragen en toestanden bekijken dan waneer je de centjes al hebt uitgegeven hé, je kan ze maar één keer spenderen ;-)

En ik blijf lastige vragen stellen:-) de A lijn (2m60) zoals je die nu op de foto hebt getekend loopt schuin, heb je dat ook zo schuin gemeten?
Eigenlijk moeten we een horizontale meting hebben van de plaats van de projector tot de plaats waar het scherm effectief tegen de balk of wand gaat worden bevestigd, klopt die lijn en afstand dan nog?


Webmol

Quote from: home@the movies on December  8, 2019, 16:24:18
Ik begrijp het, maar beter nu even wat lastige vragen en toestanden bekijken dan waneer je de centjes al hebt uitgegeven hé, je kan ze maar één keer spenderen ;-)

En ik blijf lastige vragen stellen:-) de A lijn (2m60) zoals je die nu op de foto hebt getekend loopt schuin, heb je dat ook zo schuin gemeten?
Eigenlijk moeten we een horizontale meting hebben van de plaats van de projector tot de plaats waar het scherm effectief tegen de balk of wand gaat worden bevestigd, klopt die lijn en afstand dan nog?

Dit ga ik even voor je nameten. Ik heb het inderdaad ook schuin laten meten.

Quote from: darkrunner on December  8, 2019, 16:22:06
Gemeten aan de lens (voorkant projector) of aan de achterkant projector?

Voorkant (hij kan altijd iets lager gehangen worden en dan kan hij nog verder achteruit)