Projecteren vanaf 2 meter

Started by Webmol, November 5, 2019, 14:41:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Webmol

Beste allemaal,

Mijn naam is Joost en heel nieuw op het gebied van beamers e.d.

Nu heb ik een vraag. Zouden jullie mij kunnen adviseren?

Ik wil graag een beamer aanschaffen voor een goed te verduisteren zolderkamer.
Echter heb ik maximaal 2 meter afstand tussen waar de beamer zou komen te hangen en het projectiescherm.
De maximale grootte van het projectiescherm is 2,5 meter.
Misschien ook nog handig om te vermelden is dat ik de beamer in eerste instantie zonder externe boxen zal gaan gebruiken.

Ik hoef geen 4k te kunnen kijken, maar full hd zou wel prettig zijn.
Qua aansluitingen wil ik eigenlijk een Google Chromecast kunnen aansluiten en/of een Ethernetkabel kunnen aansluiten.
Alleen denk ik nu dat misschien de Ethernet aansluiting overbodig is als ik de Chromecast zal gebruiken.

Ik heb hier op de site het topic bekeken waarop mensen hun opstelling kunnen delen.
Iedere opstelling heeft echter minimaal 3 meter zitten tussen scherm en beamer.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes Joost

Richard70…

Budget is wel belangrijk om te weten. Met de nieuwe ust projectoren zal dat geen probleem zijn
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Webmol

Mijn excuses!

Eigenlijk wil ik ergens tussen de 700 en 1000 euro uitgeven voor de beamer.
Moet nl ook nog de beugel kopen (deze zal hoogstwaarschijnlijk op het schuine dak gemonteerd worden) en een elektrisch bedienbaar scherm (ivm mijn hoge dwarslaesie kan ik een "gewoon" scherm niet op- en neerlaten)

Voor het scherm, daar had ik deze voor gevonden: https://www.coolblue.nl/product/512709/elite-screens-electric110xh-16-9-253-x-163.html

In de bijlage een foto van de situatie.
De linker zwarte streep is de bedachte locatie voor het scherm;
De rechter zwarte streep locatie en bedachte hoogte voor de beamer.

Sjettepet

Misschien is een XGIMI H1 in deze situatie een goede oplossing. Heb je meteen ook goed geluid en een ingebouwde chromecast om mee te beginnen. Ben je voor 600,- / 700,- klaar inclusief plafondbeugel.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

darkrunner

#4
Dat scherm zou ik links laten liggen dat is vragen om golven.

Rond die prijs Esmart Expert XTR Tension eens bekijken, of een Hivilux maar die hun Tab-tensions zijn wel wat duurder soms een ex demo te scoren.

jahtari

#5
Waarom hang je het scherm niet aan de houten balk? Dus dwars in de ruimte. Anders zit je er veel te kort op.

Boven groot zwart stuk en daaronder het scherm. Oprolbaar uiteraard.

Zie foto.  :clapping:

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Webmol

Ik had het idee dat het genoeg ruimte zou zijn, daarnaast hoef ik ook geen scherm van 3,5 meter plus.....

Het gaat ook om "incidenteel" gebruik. Voor de bios ervaring maak ik gebruik van mijn 85" Samsung Qled

Richard70…

Dan begrijp ik je keuze niet helemaal. De meeste van ons kiezen juist voor projectie voor de bios ervaring.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Webmol

Eigenlijk puur praktisch, ik wil boven geen giga tv neerzetten.

Zowel de beamer als het scherm kunnen praktischer weg gewerkt worden.

home@the movies

Zowel Optoma als BenQ hebben short throw projectoren (geen ultra short throw) die op een afstand van 2 meter perfect 2m50 kunnen projecteren.
De vraag si waar je zelf de lat legt ivm kwaliteit, waar ga je het toestel voor gebruiken?

Dat scherm is gegarandeerd vragen om problemen, binnen de kortste keren heb je plooien en/of golven in het doek.


jelleeelco

Ze hebben bij dezelfde blauwe winkel ook tab tensioned van Elite Screens. Is dat ook mindere kwaliteit? Reviews zijn toch redelijk goed (ook van het niet tensioned scherm).

J.A.F._Doorhof

We hebben ook redelijk betaalbare tabtensioned
Ik ben niet zo een fan van de hele goedkope
Ja het kan werken maar je hoort ook dat schermen 2-3x omgeruild zijn omdat het tabtensioned systeem niet goed werkte.

Ook gezien het feit dat een klant een scherm gemiddeld 3-4 projectoren houdt lijkt me de investering daarin ook belangrijker dan de projector zelf. Uiteindelijk bepaald het scherm namelijk hoe je de film ervaart.

Wij geven zelf daar behoorlijk wat aandacht aan bij de keuze van de merken die we voeren.

Qua short throw kun je ook bij Epson terecht bv maar vaak zijn dat wel concessies die je doet tov de echte himetheater projectoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#12
Quote from: jelleeelco on November  7, 2019, 07:47:46
Ze hebben bij dezelfde blauwe winkel ook tab tensioned van Elite Screens. Is dat ook mindere kwaliteit? Reviews zijn toch redelijk goed (ook van het niet tensioned scherm).
Dan zou ik eerder een Hivilux of Ivisions nemen zijn zeker geen slechte schermen en hoeven ook 2/3 keer terug gebracht te worden al geeft Hivilux de garantie dat je kan blijven ruilen tot je een goed scherm hebt ervan uitgaand dat je al een slecht krijgt

Ook bij de dure merken zit er soms een flater bij die dan omgeruild zal worden dit is niet meer of mlnder dan bij Hivilux, Ivision lees je toch ook veel goeds over en je zit met een Nl winkel die vrij makkelijk is qua na service

Denk ook niet dat we in deze spreken over een budget van +1000 euro voor een scherm, laat staan dat zo een duur scherm een meerwaarde gaat hebben met een projector zoals ts er eentje zoek

J.A.F._Doorhof

Het ligt eraan waar je de waarde legt.
Ik kan niet benadrukken hoe belangrijk een scherm is (en we doen dit werk al een paar jaartjes :D)
De keuze van je scherm betekend vaak jaren kijken naar iets wat je niet zo snel vervangt.

Natuurlijk kun je voor 500.00 een tabtensioned scherm kopen, maar je moet je toch echt afvragen dat als het "te goedkoop" word waarom dat zo is?
Natuurlijk hoef je geen industriële oplossing thuis maar vooral de motor en het tabtensioned systeem moeten wel van erg goede kwaliteit zijn als je bijvoorbeeld je scherm voor een raam of muur hangt waar warmte verschillen zijn. Of wat dacht je van schermen zonder dikke achtercoating waar je het licht van je raam doorheen ziet?

Er zijn zoveel dingen in een scherm die een scherm wat duurder maken.
De merken die wij voeren zijn absoluut geen High-end kwaliteit High-end prijzen merken (kunnen we ook leveren) maar meestal kiezen we voor een zeer goede kwaliteit voor een zeer goede prijs.
Daarnaast is ook het doek materiaal zelf enorm belangrijk.

We hebben hier al verschillende schermen gezien met :
Kleine glinsteringen (ENORM irritant)
Structuur (ENORM irritant)
Hotspotting op een 1.1 gain scherm (best bizar)
En schermen waar simpelweg na een half jaar de zijkanten al begonnen om te trekken.
Daarnaast hebben we al verschillende keren 4K testen gedaan en geloof het of niet maar er zijn echt schermen die duidelijk het beeld softer maken dan 4K doek doet.

De vraag is natuurlijk hoe belangrijk vind je het, en hoeveel heb je te besteden.
Uitgaande dat er HT klanten bij ons zijn die op een muur kijken en mensen die een scherm van 2000,00 weg lachen als "ik wil wel een beetje kwaliteit" is er geen algemeen antwoord te geven.

Nogmaals uitgaande van een levensduur van 10 jaar voor een scherm (of langer) zou ik daar absoluut niet op besparen en de aspirant koper heel erg willen adviseren gewoon ook eens naar ons te mailen voor wat prijzen van de merken die wij voeren, ik gok dat we best in de buurt kunnen komen van de betere "Chinese/Poolse" merken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#14
Dan moet je je bij Hivilux geen zorgen maken hun motors zijn gewoon goed, hotspot geen last,  glinsteringen ook niet aanwezig, goede coating waar geen zon/licht door komt
Hun doeken zijn door meerdere forum members ook goedgekeurd en door sommige zelfs beter bevonden dan die van hun eerdere +1500 euro kostende

Esmart is vooral leuk als je een beperkt budget hebt maar je bent nog altijd beter af met zo een Esmart Tension ipv een electrisch zonder tesion zoals die Elite screen

Ivision hun Tab tension beginnen vanaf een 699 euro lijkt me toch ook geen brol te zijn van motor/doek

Chinees/Poolse merken is het nu een Engels, Duits of Nederlands merk meeste onderdelen worden toch allemaal in het verre oosten gemaakt
Als je dan bv naar Xyscreen kijk (chinees merk zonder winkel in EU) dan zie je op filmpjes toch dat ze weten waar ze mee bezig zijn en dat dit niet zomaar een fabriek in een oude stal is, iemand hier op dit forum is ook nog zeer tevreden van zijn Chineese Xyscreen Tab tension:





Nu dit terzijde welke merken zijn dit die in de buurt van deze qua prijs komen?



J.A.F._Doorhof

We leveren verschillende merken
Ik zeg trouwens niet dat het troep is.
Maar we hebben over de jaren heel wat schermen verkocht en ik denk dat we uit ervaring wel kunnen zeggen dat een scherm gewoon enorm gevoelig is maar wel 100% van de kijkervaring bepaald.

Voor prijzen mag iemand altijd mailen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Webmol

Dank jullie wel voor alle reacties.

Het gaat mij niet om het creëren van een home-entertainment ruimte.
Ik wil boven gaan gebruiken als 2e huiskamer, dus ben niet op zoek naar een high-end oplossing.

Praktisch gezien heb ik daar geen ruimte voor een TV, die staat daar gewoon in de weg.
Het scherm zou ik inderdaad voor het raam willen hangen, maar 9 vd 10x zal dit 's avonds zijn. Achter het scherm hangt ook nog een uitstekend verduisterend rolgordijn.

Voor wat betreft het scherm, daar had ik niet bij stilgestaan. Het is natuurlijk wel handig om van die "tab extensions" te hebben ivm het rimpelen van het scherm.

Als ik zeg dat ik een budget heb van tussen de 1500 en 1750 euro (beamer en scherm), kan ik daar uberhaupt iets voor kopen wat de moeite is of zeggen jullie dat het budget niet echt toereikend is?

darkrunner

#17
Voor dat budget koop je een prima beamer en scherm.

Bv een Epson EH-TW7000 lijkt me een zeer goede keuze doe daar een Esmart Germany Tension bij en je bent klaar voor een €1300, voor een Tab Tension kan je evt naar een Hivilux of Ivision gaan kom je rond de €1600 uit
Bij Hivilux kan je ineens een Hdmi kabel mee bestellen zijn dezelfde als die van Ru-Connected alleen andere naam (alle ben daar 99% zeker van dat ze van zelfde fabriek komen)

Voor ervaringen gewoon Hivilux os Esmart typen bij zoeken, zitten hier een aantal die de schermen hebben.

Forum sponsors kunnen ook wel iets voor je samenstellen even een pb doen.

Webmol

Ik wil jullie ontzettend bedanken voor jullie reacties.

Je spreekt van "forum sponsors", zijn daar hier individuen op het forum voor aanwezig of hoe zoek ik deze mensen?

@ J.A.F._Doohof, ik zal u een pb sturen. Bedankt alvast.


Webmol

Sorry, had inderdaad gewoon de zoekfunctie moeten gebruiken

Webmol

#21
Beste "geïnteresseerden",

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie adviezen.

Vandaag maar eens naar TheNextShop gereden in IJsselstein.
Mooie shop met zeer behulpzame mensen en er werd op "n00bniveau" gesproken  :clapping:

Ik heb een aantal beamers bekeken en ik vond de BenQ W2000+ het mooiste qua beeld.
Nu zit ik ben hen op de site te kijken en voor iets meer TK800m. Is dat het waard, 120 euro meer?

Qua scherm werd mij geadviseerd hun InVision elektro M series met een afmeting van 170cm bij 96cm.
Zou een scherm van 200cm dan niet gaan.

In de bijgevoegde foto zal ik de afmetingen zetten zoals ik ze ook in de winkel vermeld heb.

- De totale breedte van de dakkapel is 260 cm

- A, 260cm

- B, 340cm

- C, 215cm

- D, 75cm

- E, 142cm
 

reza

Quote from: Webmol on November 27, 2019, 14:26:08

Vandaag maar eens naar TheNextShop gereden in IJsselstein.
Mooie shop met zeer behulpzame mensen en er werd op "n00bniveau" gesproken  :clapping:


 
Dat had ik ook niet anders verwacht. Die gasten snappen er zelf helemaal niks van!
Ze hebben van de week hier ook een beginnende HT-er een acer aangesmeerd ipv een Epson projector..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

#23
Dit terzijde de Benq w2000 is wel een goed 1080p toestel

De Tk800 moet je niet kopen, de BenQ W1700/BenQ W1720 zijn de home cinema variant

Als je voor die Benq's gaat zijt u dan bewust dat je heel goed moet gaan uitmeten dat je projector lens knal in het midden van je scherm hangt want je hebt niks van lens correctie.

Op dat punt is de Epson tw7000 onklopbaar.

reza

#24
Quote from: darkrunner on November 27, 2019, 15:04:53
Dit terzijde de Benq w2000 is wel een goed 1080p toestel

Dat heb ik net even snel in een review niet gelezen?
Maar goed, ''goed'' kan je op veel verschillende manieren interpreteren..
Voor deze situaties zal het meer dan ''goed'' zijn. Als de koper hem mooi vond spelen, wie ben ik dan. :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"