Gooi je rolscherm niet te snel weg

Started by camilo, December 11, 2019, 07:54:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

camilo

Het was misschien een slechte gewoonte, maar ik liet mijn rolscherm doorgaans gewoon uithangen. Achter het rolscherm is een tweede zilver scherm voor 3D projectie. Uiteraard kijk je vaker 2 D dan 3 D, maar het gewone matwitte scherm moest voor die 3D projectie dan wel even omhoog, terug in zijn koker. Dat ging goed zolang het goed ging. Maar toen liet de veerkracht het afweten en wilde het scherm niet meer terug. Contact opgenomen met de leverancier. Met het juiste gereedschap zou de veer mijns inziens weer kunnen worden opgespannen.  De leverancier scheepte mij af met "kan niet, weggooien dus". Okee, balen, dan 2D voorlopig ook maar op het 3D scherm kijken. Dat alles is zo'n 3/4 jaar geleden. Nu, met de donkere dagen, werd het toch echt eens tijd om een oplossing te zoeken. Nog één keer proberen of het scherm echt niet meer op zijn eigen (veer)kracht terug in zijn koker wil. En raad eens? De veerkracht heeft zich zelf hersteld, niet zo enthousiast als toch het scherm nieuw was, maar het scherm komt in ieder geval weer op eigen kracht omhoog.
De moraal van dit verhaal? Scherm na gebruik altijd omhoog (en niet zonder meer aannemen dat je het scherm kunt weggooien als de veerkracht het even laat afweten)



Kjelt

Misschien dat het voor jouw scherm anders werkt maar meestal werken oprolschermen met een lange buisveer die je spant tov de vaste zijkant.
Bij mijn rolluikscherm waar ik een zonnescherm in had is die veer een keer ontspannen (flink lawaai) omdat de veer net uit de zijkant floepte.
Moraal van dit verhaal, je kunt de kap er af halen en de buis een paar extra opspan draaien geven en de veer is weer meer gespannen.
Misschien dat het bij jouw bak anders werkt.