5-kanaals of stereo versterker?

Started by plasmal, May 17, 2004, 05:16:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

Hi,

Kopen is natuurlijk altijd gemakkelijk, verantwoord of doelbewust iets kopen is net weer wat anders. Wat mij in deze topic opviel was de volgende uitspraak van Alex

Quotenu heb ik een HCA 1200 voor de fronts en 2 HCA 1000's voor de center en surrounds
in stereo klinkt het voor mij goed, maar de center en de surrounds klinken toch anders

Wat er op duidt dat vooral het verschil in versterkingskanalen de onvrede oproept, althans als ik het goed heb. Vandaar dat ik dan weer vreemd vind dat er naar een stereo-amp wordt gekeken voor enkel de voorste kanalen want hiermee lost hij de oorzaak van het "probleem" niet op. Vervolgens slaat hij aan de twijfel of hij misschien toch liever een stap in de stereo-weergave wilt zetten........Gewoon eerst uitmaken waar de voorkeur nu echt naar uitgaat en dan pas iets aanschaffen blijft dan mijn motto ;) En dan nog kan er besloten worden om voor een stereo-amp te gaan, welke later aangevult wordt met nog twee dezelfde stereo-amps.

mvrg

Patrick

VlisChris

Wat je ook nog kan doen (heb de thread geloof ik overigens niet doorgelezen) is 3 stereo eindbakken kopen. En als je die uitzoekt op stereo-geluid ipv op het surroundgeluid totaal heb je volgens mij ook een leuke optie :)
Of mis ik even een belangrijke stap?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

blue-eyes

@christiaan: In de beide postings boven die van jou werd dat idd gezegt ;)

@patrick: Dat heb ik ook gelezen. Ook lees ik dat Alex zijn stereo op een nog hoger niveau wil hebben. Gecombineerd zoals jij dat verwoord zou ik domweg zeggen: Koop een hele goede amp en koop op later termijn er nog twee van bij! Ik heb nog niet zoveel 5 kanaals versterkers gehoord. Maar de recensies, commentaren van mensen hier en op andere fora geven toch vaak aan dat de 5 kanaals toch meestal het onderspit delfen in vgl met hun 2 kanaals broertjes.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

VlisChris

Quote@christiaan: In de beide postings boven die van jou werd dat idd gezegt

:-[ :-[ :-[ Oeps  ;D
Volgende keer toch even beter lezen. Had de post van Patrick wel gelezen, maar niet verder gekeken. Volgende keer ook maar even wat beter lezen denk ik ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

plasmal

eerst was ik vast van plan een een HCA 2205 aan te schaffen
dat zou voor film inderdaad een heel goede oplossing zijn
maar voor film klinkt het eigenlijk al heel goed en stereo vind ik ook best goed klinken
in ieder geval beter dan meerkanaals muziek
door de vragen en antwoorden kom ik er eigenlijk achter dat ik een andere eindversterking zoek omdat meerkanaalsmuziek niet helemaal lekker vind klinken maar dat kan veel meer redenen hebben dan alleen de eindversterking
als ik zo rond snuffel op het forum kom ik tot de conclusie dat meerkanaals muziek fantastisch is als je alles perfect voor elkaar hebt (de 4,of nog meer, G's) en niet te onderschatten de akoestiek
als de akoestiek niet in orde is dan klinkt ( door reflecties ?)stereo nog wel en meerkanaals niet meer (te druk)
aangezien bij mij alles in de huiskamer staat zal de akoestiek niet ideaal worden en ga ik niet meer investeren in meerkanaals muziek

wel fijn trouwens om te weten wat je niet gaat doen :)

gr alex

blue-eyes

Betekent dit dat je wel gaat investeren in je front versterking? Ook dat is afhankelijk, hetzij minder, van je akoustiek.

Wat zijn dan je plannen?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Blue-Eyes on May 29, 2004, 23:08:23
Ook lees ik dat Alex zijn stereo op een nog hoger niveau wil hebben

Precies, daarom dat ik vraag naar de prioriteit want die zal gesteld moeten worden ;)

Overigens vind ik de akoestiek en de aanpassing hiervan voor zowel stereo alsook multichannel even belangrijk, een verkeerde akoestiek kan gemakkelijk je stereo-performance om zeep helpen..daar is met een andere eindbak niet tegen op te boksen.

Mvrg

Patrick

plasmal

Hi,

ik luister meer naar muziek dan dat ik naar film kijk,  daarom ga ik proberen stereo te verbeteren
eerst ga ik proberen de huidige componenten te laten modificeren
misschien is het mogelijk de HCA 1000 te modificeren tot een monoblok, daar heb ik nog geen uitslag over

QuoteOverigens vind ik de akoestiek en de aanpassing hiervan voor zowel stereo alsook multichannel even belangrijk
ik ook, alleen met stereo hoef je maar met 2 speakers rekening te houden ;)

gr alex




plasmal

gisteren een HCA 2200 gehaald 8)

gr alex

patrick_vdb

Hi Alex,

Congrats, helemaal tevreden weer?

mvrg

Patrick

plasmal

stereo is anders, iets strakker, iets minder hoog misschien, maar weer meer laag, betere plaatsing :)
de HCA 1200 is naar de surrounds verhuisd, die veel beter klinken 8)
de HCA 1000 van de surrounds heb ik aangesloten op de sub (cinema 6) ipv een hypex 200 module en de sub is hier echt twee klassen beter van geworden 8) 8) 8) 8)

ik ben dus dik tevreden, dank je

gr alex

Spacebass

Gelukkig maar,
Ik hoorde ff niets van je, dus kon twee dingen betekenen  ;)

Misschien moet je met interlinks spelen om het hoog weer wat op pijl te krijgen.
Ik merkte zelf meer controle en openheid met als gevolg betere plaatsing.
Tenminste als je er na een tijdje niet tevreden mee bent.  :)

plasmal


misschien had ik wel te veel hoog, het klinkt nu echt naar m'n zin en dan is het verstandig om er niet te veel meer aan te prutsen, toch?  ;)


gr alex

Spacebass

if it ain't broke  :D

Veel luisterplezier, blij dat hij een goed baasje heeft gekregen  ;)

plasmal