Trap en deur isolatie

Started by oeli, October 31, 2019, 09:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

#200
Quote from: mancaver on November 12, 2019, 18:22:36
Is het aantal posts dan garantie voor 'inhoudelijkheid' van die posts?  :coffee: :popcorn:

Nee. Is mede afhankelijk, van het intellect en de kennis gerelateerd opgedaan, door de lezer.
Ik heb er met meer dan 24000+ posts alsook met minder dan 300 posts gelezen die voor mij weinig tot niet inhoudelijk waren.

@blue eyes: Ondanks retorisch, Eisse ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Quote from: jossie on November 12, 2019, 10:00:59
Prima dat je Bert's kant kiest, helaas klopt er niks van. Ik heb er een dag over gedaan om bij Bert duidelijk te krijgen dat hij niet begrijpt hoe een crossover werkt, ik ga niet met jou dat kunstje nog een keer herhalen om uit te vissen wat de eerste aanname bij jou is die niet klopt. Het lijkt erop dat je Berts statement dat in lage frequenties meer vermogen zit dan in hoge hebt aangenomen voor waar. Dat is echter niet zo.

Verder is dit uiteraard jouw topic Oeli dat een tikkie misbruikt is, sorrie voor de overlast  ;)

Kijkt uit voor je het weet wordt je als arrogant bestempeld.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

oeli

#202
Quote from: jossie on November 12, 2019, 10:00:59
Het lijkt erop dat je Berts statement dat in lage frequenties meer vermogen zit dan in hoge hebt aangenomen voor waar. Dat is echter niet zo.

Geef daar dan eens een linkje van. Werkelijk alle bronnen die ik vind geven aan dat dit klopt.

https://electronics.stackexchange.com/questions/353988/why-does-low-frequency-audio-take-up-more-power

https://www.avsforum.com/forum/89-speakers/1533407-power-distribution-between-low-frequencies-high-frequencies.html?amp=1

Quote from: jossie on November 12, 2019, 10:00:59
Verder is dit uiteraard jouw topic Oeli dat een tikkie misbruikt is, sorrie voor de overlast  ;)

No problem. Vind het wel amusant zo :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Heb jij een technische vooropleiding Oeli? Mag ik weten op welk nivo?

Het korte antwoord:

In vrijwel alle muzieksoorten zit veel minder energie in de hoogste octaven, daar heb ik al een link van gegeven, de vraagsteller in jouw link geeft dat antwoord zelf al:

Is there just more spectral content below a certain frequency in the overwhelming majority of songs?

Verderop in de antwoorden wordt dat nog gelinkt aan de grotere gevoeligheid van onze oren voor frequenties tussen zeg 1 en 4 kHz.  Ook dat is juist en speelt mee als factor.

De JAES paper die ik aanhaalde gaat daar ook over. Ik heb voorgerekend dat bij 4K vaak genoeg maar 1% van de energie over is.

Maar het ging in de discussie niet over muziek, het ging over het gevaar van meten met octaafbandruis in de tweeterband.

Een octaafband ruissignaal van 125 Hz heeft evenveel energie als de 4K band mits de tijdsduur gelijk is. Het is een 'technisch' signaal wat niks met oren of muziek te maken heeft.

Dat zou metingen onnodig compliceren, je wilt een eenduidig antwoord over de systeemresponse op een constante stimulus.

Omni !

oeli

Quote from: jossie on November 13, 2019, 09:13:27
Heb jij een technische vooropleiding Oeli? Mag ik weten op welk nivo?

Hbo informatica, vwo met natuur en techniek. Verder vooral interesse.

Quote from: jossie on November 13, 2019, 09:13:27Een octaafband ruissignaal van 125 Hz heeft evenveel energie als de 4K band mits de tijdsduur gelijk is. Het is een 'technisch' signaal wat niks met oren of muziek te maken heeft.

Natuurlijk heb je daar gelijk in maar reken eens even uit hoeveel db je 4K signaal op dat moment doet. Iedere iso 354 respecterende tester schopt je buiten als dit ie test signaal is. Alle banden worden normaal getest op ca 100db en gekeken aan de andere kant wordt hoeveel db er daarvan overblijft.  Zo heb je een representatieve test die overeenkomt met daadwerkelijk gebruik. Je kunt wel een hypothetisch 4khz signaal op oorlogssterkte gaan uitzenden om maar je vermogen constant te houden maar dan test je de relevante isolatie absoluut niet. En zeker: dan blaas je je tweeter op. En je oren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

#205
Niet de zaak omdraaien Oeli,

Ik waarschuwde in het topic om niet zo hard te meten omdat dan de tweeters uitfikken.

Mijn advies was ongeveer 80dBA of later 90 dBA te meten om de zaak simpel en heel te houden. Bert merkte terecht op dat de meter op lineair moet staan, de A kan/kon er dus af.

Het verschil van mening ging niet over de testmethode, daar weet Bert meer van den ik. Ik waarschuwde dat hifi tweeters zich anders gedragen dan een pro luidsprekersysteem dat beter gebruikt kan worden bij isolatiemetingen. De belastbaarheid van de tweeter (compressiedriver)  is dan simpelweg geen issue.


Ingaande op jouw voorbeeld: testen op 100 dB

Hifi tweet:

1 Watt 1 meter 90dB, 2 W 93, 4 96, 8 99, 16 102,  32 Watt 105 dB. Bij laatste waarde begint onze tweeter te overlijden als dat iets te lang duurt. Nog afgezien van power compressie (zoek dat dan ook maar even op, mogelijk bij een hifi tweeter ook al meerdere dB's bij de besproken max geluidsdruk, die gaan er dus weer vanaf...).

Let wel, 105 dB op 1 meter = 99 dB op 2 meter en 93 dB op 4 meter. Bij isolatiemetingen is het de bedoeling dat in de hele ruimte ongeveer de beoogde geluidsdruk aanwezig is, niet op 1 meter, dat is onvoldoende.

Dus... met 32 Watt ga je de 100 dB niet eens halen. Let wel, dan loopt de tweeter op z'n tenen en/of laatste benen, gewoon geen goed idee. Als jij een akoestisch adviesburo laat komen om een isolatiemeting te doen denk ik niet dat ze met een hifi speaker aan komen zetten.




Omni !

jossie

#206
In de auto denk ik altijd een beetje na... ben eigenlijk praktisch ingesteld, al dat getik, wordt er moe van.
Ik heb nog een aardige berg tweeters liggen waarmee diverse experimenten zijn gedaan.

Ik denk dat ik er maar eens een ga begraven  :D
Vroegtijdig overleden, doodsoorzaak bekend staat op z'n steentje straks.

Ik neem een 25 mm ferrofluid en ga die belasten met 3000 Hz om makkelijk te kunnen meten (octaafband ruis is wat lastiger met aflezen van de meters denk ik maar is op zich ook een optie, ik weet zo ff niet of ik die heb).

Ik kan tegelijkertijd de aangeboden spanning en stroom en de resulterende dB's op 1 meter meten of ergens in de ruimte (6 x 6 x 3,5m). Alleen even kijken of ik m'n oorbeschermers kan vinden.

Dan voeren we de spanning op per dB (theoretisch) en dan kijk ik wat voor stroom er gaat lopen en hoeveel geluidsdruk ik meet. Dan krijg ik een tabel met de power compressie zichtbaar. De stroommeting is nodig om het exacte rendement te kunnen berekenen (het zijn niet precies 8 ohm tweeters).

Voor de tweeter eindigt dit dan helaas in z'n kistje  :D  RIP


Iemand suggesties hoe het beter kan/moet? Nu roepen!
Omni !

RalphH

Licht uit en kijken of ie gaat gloeien? Gewoon, omdat t kan :P.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer