Trap en deur isolatie

Started by oeli, October 31, 2019, 09:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Knor

#75
Quote from: scrutinizer on November  8, 2019, 19:07:18
Ik geloof dat er zat liefhebbers zijn, die zonder deze uithalen op hun huisvlijt, veel plezier aan muziekbeleving hebben, Toine.

Wat bedoel je met "uithalen" Anton?
Bij metingen op locatie baseerde ik me bij maximale geluidssterktebepaling van het meetsignaal altijd op het flinke luistervolume dat iemand hanteerde voor muziek. En mat vervolgens de geluidssterkte daarvan als referentie voor de maximale sterkte van roze ruis voor de metingen. In de praktijk bleef het daar dan onder, wat bijna altijd goed mogelijk was, uitgezonderd op zeldzame plekken met veel achtergrondgeluiden.
Zoals gezegd maakte ik bij die 1000+ metingen nooit iets kapot, ook niet bij Ruud... ;)
Ik vermoed dat het gegeven dat ik zelf ooit 45 paar luidsprekers heb gebouwd en afgeregeld daar iets mee te maken heeft. Als je op oorlogssterkte een sinus of glijdende toon gaat uitsturen, ja.... dan gaat er vast het nodige kapot!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

scrutinizer

#76
Quote from: Knor on November  8, 2019, 19:23:55
Wat bedoel je met "uithalen" Anton?
Bij metingen op locatie baseerde ik me bij maximale geluidssterktebepaling van het meetsignaal altijd op het flinke luistervolume dat iemand hanteerde voor muziek. En mat vervolgens de geluidssterkte daarvan als referentie voor de maximale sterkte van roze ruis voor de metingen. In de praktijk bleef het daar dan onder, wat bijna altijd goed mogelijk was, uitgezonderd op zeldzame plekken met veel achtergrondgeluiden.
Zoals gezegd maakte ik bij die 1000+ metingen nooit iets kapot, ook niet bij Ruud... ;)
Ik vermoed dat het gegeven dat ik zelf ooit 45 paar luidsprekers heb gebouwd en afgeregeld daar iets mee te maken heeft. Als je op oorlogssterkte een sinus of glijdende toon gaat uitsturen, ja.... dan gaat er vast het nodige kapot!

Nee, doelde op de uithalen van Bert naar huisvlijt zoals bijv. bij Ruud. Toine.

Ik heb de man veren toegestoken daar waar het op akoestiek aankwam.
Zijn kennis daarentegen vwb electrotechnische zaken, en vooral zijn laagdunkendheid naar andere forumgenoten, zijn wat mij betreft below pari.

Denk dat we elkaar wel begrijpen, Toine. Het was ook eerder bij Malher dan Brell dat ik aan moest rukken.
Je moet een vrouw ook voorbereiden op hetgeen je ze toeschuift....En dan bedoel ik niet van je creditkaart. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ruud2

goed, en dan nu weer terug naar het topic.
trap en deur isolatie.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg

Quote from: ruud2 on November  8, 2019, 21:26:08
goed, en dan nu weer terug naar het topic.
trap en deur isolatie.

;D ;D
Mag ik morgen nog even (voor de zoveelste keer) terugkomen op dat misverstand over hoe signalen in luidsprekers worden verwerkt? Ik heb nog meer luidsprekers bedacht en gemaakt dan Knor en ik moet om de haverklap sparren over dat soort zaken met de R&D-baas van vroeger SA en nu AlconsAudio omdat dat één van mijn beste vrienden is en de bassist in mijn bandje, dus ik vind het een beetje  lullig dat sommigen de hele tijd suggereren dat ik niks van dat soort dingen weet.
Ik zal het zakelijk en uitgebreid houden, gewoon vooral voor de mensen die dit volgen en die wellicht verkeerde informatie krijgen.

En vertel je nog hoe je die metingen hebt gedaan? Want daar kan ik geen touw aan vastknopen, het gaat tegen alles wat ik de afgelopen dertig jaar heb geleerd, gedaan en gezien in. Dan zal ik zeggen wat ik ervan denk en dat zal ongetwijfeld weer een prettige ruzie worden. Zo houden we dit forum levendig.  :D :D
Ik bazel maar wat.

scrutinizer

Quote from: bert stoltenborg on November  8, 2019, 23:51:55
;D ;D
Mag ik morgen nog even (voor de zoveelste keer) terugkomen op dat misverstand over hoe signalen in luidsprekers worden verwerkt? Ik heb nog meer luidsprekers bedacht en gemaakt dan Knor en ik moet om de haverklap sparren over dat soort zaken met de R&D-baas van vroeger SA en nu AlconsAudio omdat dat één van mijn beste vrienden is en de bassist in mijn bandje, dus ik vind het een beetje  lullig dat sommigen de hele tijd suggereren dat ik niks van dat soort dingen weet.
Ik zal het zakelijk en uitgebreid houden, gewoon vooral voor de mensen die dit volgen en die wellicht verkeerde informatie krijgen.

En vertel je nog hoe je die metingen hebt gedaan? Want daar kan ik geen touw aan vastknopen, het gaat tegen alles wat ik de afgelopen dertig jaar heb geleerd, gedaan en gezien in. Dan zal ik zeggen wat ik ervan denk en dat zal ongetwijfeld weer een prettige ruzie worden. Zo houden we dit forum levendig.  :D :D
Zoals ik al zei ... Stage Accompany .... ;D
Maar als het in jouw beleving zo is dat een gemidd. tweeter, laag ingezet, niet steil gefilterd, stevig belastbaar is met vaste frequenties rond het overname punt, laat het dan maar Bert.

Dan zie ik liever antwoord, op hetgeen ik nu voor de 3e maal aan je voorleg, tegemoet:

"Heb je de invloed van temp en vochtigheid wel eens A/B beluisterd van je akoestisch aangepaste ruimte zonder kennisneming?"

 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

bert stoltenborg

Hoe heet jij? Scrutyinizer zal wel niet in je paspoort staan. Maar dan kan ik inschatten wie je bent, ik zeg ook gewoon wie ik ben?
Ik bazel maar wat.

scrutinizer

Quote from: bert stoltenborg on November  9, 2019, 00:44:32
Hoe heet jij? Scrutyinizer zal wel niet in je paspoort staan. Maar dan kan ik inschatten wie je bent, ik zeg ook gewoon wie ik ben?

PM

Verder geen behoefte aan een geldingsdrang. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ruud2

Quote from: bert stoltenborg on November  8, 2019, 23:51:55
;D ;D

En vertel je nog hoe je die metingen hebt gedaan? Want daar kan ik geen touw aan vastknopen, het gaat tegen alles wat ik de afgelopen dertig jaar heb geleerd, gedaan en gezien in. Dan zal ik zeggen wat ik ervan denk en dat zal ongetwijfeld weer een prettige ruzie worden. Zo houden we dit forum levendig.  :D :D

nee, sorry Bert , daar doe ik niet meer verder aan mee.
wat ik je mee wil geven is dat ik gezegd heb dat het een significant verschil is  ( en dat hebben mijn oren waargenomen)
met iets wat gewoon muziek heet.
vervolgens heb ik dat met een toontje en een simpele dB meter eea. in een getalletje proberen weer te geven op je verzoek, verder is het volkomen niet relevant wie en wat hier gemeten is, en wat de kleur van de muur is.
hopelijk heeft de topic starter toch iets aan de bevindingen.






Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

oeli

Quote from: ruud2 on November  9, 2019, 11:06:44
hopelijk heeft de topic starter toch iets aan de bevindingen.

Zeker, dank allen voor de input. Ik weet niet of ik makkelijk een 2e deur kan plaatsen maar duidelijk is dat het iets bijdraagt.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

jossie

Heb je daar nu een stalen kozijn?

Simpelste zou zijn een tweede kozijn tegen het eerste te schroeven (eventueel met een tussenlat van enkele centimeters) zonder lijm, kan het altijd eenvoudig weer verwijderd worden (beetje plamuren en schilderen) en daar de tweede deur inhangen. Opdekdeuren hebben grote kieren. daar zul je dan wel met profielen aan de gang moeten. Normale deuren zijn veel kritischer qua maatvoering, dan moet het allemaal wel kloppen, werk voor een timmerman of erg handige DIY'er.

Je huidige deur kun je ook vervangen door een volkern, zal ook mogelijk wel 10 dB schelen mits het kozijn en kieren in orde zijn. Onder de deur kun je een valdorpel monteren, scheelt ook nog wat.

Deze heren weten er meer van  ;)

https://www.merford.com/nl-nl/producten/specifieke-deuren/deuren/geluidsisolerende-deur/
Omni !

oeli

#85
Nee is een houten kozijn. De huidige deur draait naar binnen open dus dan zou de extra deur aan de buitenkant in de gang komen. Dat is iets minder handig. De huidige deur heeft nog een nadeel, hij zit op een vrij lompe plek waardoor de achter surrounds in het gedrang komen. Als ik nou een extra wand ervoor maak waar de tweede deur in komt, maar dan in de hoek, Dan sla ik misschien twee vliegen in 1 klap. Echter dan wordt de spauw tussen de deuren weer meer een gangetje, dat is misschien weer nadelig voor het dubbele deur effect?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Nee hoor, dat is veel beter!
Omni !

ruud2

als je dan je extra wand van twee lagen op elkaar gipsplaat maakt heeft dit voldoende effect, massa.
en meteen het frame van de gipsplaten rondom voorzien van een laagje rubber tegen kontakt geluid.
kost allemaal niet veel en goed te doen voor de DIY.
en waar je de deur plaatst ? gewoon op de meest handige plaats . 
groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg


en meteen het frame van de gipsplaten rondom voorzien van een laagje rubber tegen kontakt geluid.
kost allemaal niet veel en goed te doen voor de DIY.

[/quote]

;D ;D ;D
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: scrutinizer on November  9, 2019, 00:58:48
PM

Verder geen behoefte aan een geldingsdrang. ;)

5600+ postjes en geen geldingsdrang. Was iedereen maar zo nederig ;D.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: ruud2 on November  9, 2019, 11:06:44
nee, sorry Bert , daar doe ik niet meer verder aan mee.
wat ik je mee wil geven is dat ik gezegd heb dat het een significant verschil is  ( en dat hebben mijn oren waargenomen)
met iets wat gewoon muziek heet.
vervolgens heb ik dat met een toontje en een simpele dB meter eea. in een getalletje proberen weer te geven op je verzoek, verder is het volkomen niet relevant wie en wat hier gemeten is, en wat de kleur van de muur is.
hopelijk heeft de topic starter toch iets aan de bevindingen.

Ik kan je moeilijk dwingen.
Wel jammer, vind ik, en jij niet. We gaan gewoon verder met geouwehoer :-).
Ik bazel maar wat.

scrutinizer

#91
Quote from: bert stoltenborg on November  9, 2019, 21:06:22
5600+ postjes en geen geldingsdrang. Was iedereen maar zo nederig ;D.
Ben ook al een jaartje of 15 aktief. :notify:
Daarnaast kun je ook posten zonder zakelijk belang of gevoel van rivaliteit, Bert.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ruud2

Beste Bert,
behalve je theoretisch gezwam ,je strooit met allerlei normen die natuurlijk voor jouw de heilige waarheid vormen .
verder heb ik nog niets van je eigen bouwsels op dit forum gezien.
en het is moeilijk voor jou om andere mensen in hun waarde te laten , overal kom je met allerlei betweterige wetenschappelijke voor jouw onderbouwingen die niemand begrijpt en uberhaupt wil begrijpen.
als ik naar buiten kijk en zie dat het regent wil jij eerst analyseren of het wel water is en hoe warm en of je nat wordt.
ik ga je toch ook niet eindeloos doorzagen over het hout  of metaal waarvan je instrument dat je bespeeld is gemaakt en waarom de boom  of de metaallegering wel of niet voldoet aan de normen.
dit gezegd hebbende .....
man, man wat heb jij een moeilijk leven.
met vriendelijke groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

oeli

En als ik het dan toch gelijk goed wil doen. Wat is voor het geluid beter, het frame maken van makkelijke metalstuds of maar gewoon uit hout optrekken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mancaver

Quote from: bert stoltenborg on November  9, 2019, 00:44:32
Hoe heet jij? Scrutyinizer zal wel niet in je paspoort staan. Maar dan kan ik inschatten wie je bent, ik zeg ook gewoon wie ik ben?

Quote from: bert stoltenborg on November  8, 2019, 18:19:15
Heb je inhoudelijk ook nog iets te melden of blijft het bij dit domme gemekker?
Als je een echte kerel was vertelde je me nu waar ik iets fouts zeg in plaats van dat je probeert de boel op te naaien. :-).

Quote from: scrutinizer on November  9, 2019, 23:38:12
Ben ook al een jaartje of 15 aktief. :notify:
Daarnaast kun je ook posten zonder zakelijk belang of gevoel van rivaliteit, Bert.



Me, coming here to read.... Ans seeing the elite going at it  :clapping:



chansig

 :D

De spijker en een kop. BAM!!!!

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

#96
Quote from: oeli on November 10, 2019, 01:35:47
En als ik het dan toch gelijk goed wil doen. Wat is voor het geluid beter, het frame maken van makkelijke metalstuds of maar gewoon uit hout optrekken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik werk altijd liever met hout, ook goed voor de CO2 opslag  ;)  Als je een versprongen wand maakt kun je de isolatie van de wand nog flink opvoeren (regels om en om versprongen op een bredere vloerbalk van bv 100 mm). Dan zitten de binnen en buitenwand alleen aan elkaar aan de randen, tikkie lastiger maar goed te doen. De invloed van de deur wordt dan wel weer groter, ik weet zo niet of dat rekentechnisch uit kan...

Wellicht kan Bert hier even aan rekenen? de maten staan in de plattegrond  :D
Omni !

xlr8


chansig

NEEEE!!!! Het is niet de bedoeling van een forum dat je er wat aan hebt. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

xlr8

#99
JAAAA!!!  daarom juist  ^^

Edit: oeps, ik had over die 'niet' in je zin gelezen, my bad!   :D