Trap en deur isolatie

Started by oeli, October 31, 2019, 09:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

bert stoltenborg

Quote from: jossie on November  7, 2019, 21:15:15

Laten we een kleine mentale exercitie doen. Jij beweert dat de 25 mm spreekspoel van een tweeter met een paar millimeter wikkelhoogte hetzelfde vermogen kan dissiperen als de 35-50 mm woofer spreekspoel met een wikkelhoogte van, zeg 25 mm die gekoeld wordt door zijn eigen beweging?

Wellicht wil je hier nog een keer over nadenken... ?

Dat beweer ik nu juist niet.

Ik zeg dat je bij een isolatiemeting ook hoog moet bekijken. Jij zegt dat dat niet hoeft. Dat is gewoon niet waar.
Jij zegt dat een tweeter stuk gaat als je hem gebruikt door er hoog uit te laten komen. Dat is gewoon niet waar.
Ik zeg dat 1 kHz niet veel energie heeft en dat een isolatiemeting aan een deur geen zin heeft met 1 kHz, jij zegt dat 1 kHz net zoveel energie heeft als 100 Hz. Dat is gewoon niet waar.
Je zegt dat in gemiddeld programmamateriaal weinig 4 kHz aandeel zit. Gewoon onzin.
Je zegt dat ik je onderschat. Dat is gewoon niet waar, je beweert van alles en je onderbouwt het niet.
Je voorbeeld van een tweeter en een woofer is volkomen onzin, ik leg steeds uit dat er om gaat hoe je die betreffende luidspreker belast en dat er een scheidingsfilter is dat ervoor zorgt dat je zo'n luidspreker kunt belasten zonder de boel kapot te maken.
Zelfs mijn gecertificeerde vijand  ;D Knor probeert je uit te leggen dat je onzin uitkraamt en dat ik misschien wel gelijk heb, dat zegt toch alles?  ;D.
Je maakt je zorgen om mijn bloeddruk. Die is 120/80, maar ik waardeer het wel dat je aan mijn gezondheid denkt  :laugh: :pompom:.

Kijk, ik probeer alleen iemand die aan het prutsen is, wat ik zelf ook veel doe, van wat hulp te voorzien. Het is een beetje demotiverend als er dan mensen steeds zeggen dat die hulp niet deugt. Ik anticipeer daarop door uit te leggen wat ik bedoel. En dan begint men (niet alleen jij, hoor) over dat een woonkamer geen studio is, dat een meting aan een ruimte niet professioneel hoeft te zijn, dat wetenschap onzin is, dat men geen zin heeft om kritisch op zichzelf te zijn door eens te kijken of een apparaat echt doet wat men beweert.... 

Ik heb kennissen, vrienden, collega's die onschatbaar veel weten over alles wat wij hier bespreken.
Die willen niet participeren in dit soort fora omdat ze weten dat ze de hele tijd onzin moeten pareren. Dat is toch jammer?
 
Ik bazel maar wat.

jossie

#51
Quote from: bert stoltenborg on November  7, 2019, 21:54:19
Dat beweer ik nu juist niet.

Jawel, dat beweerde je wel:

Quote from: bert stoltenborg on November  7, 2019, 17:57:52
Of ik die ruis manipuleer naar een octaafband bij 63 Hz of naar een enkele sinus bij 1000 Hz maakt niets uit.

Verder laat ik het er bij, ik heb nergens gezegd dat jouw hulp niet deugt. Ik heb alleen geprobeerd de metingen (wellicht onnodig) niet op een nivo te laten plaatsvinden die mogelijk schade zou berokkenen aan de speakers.
Omni !

bert stoltenborg

He, ik word niet meer gewatched!
Ik bazel maar wat.

Knor

Quote from: bert stoltenborg on November  7, 2019, 21:54:19
Zelfs mijn gecertificeerde vijand  ;D Knor probeert je uit te leggen dat je onzin uitkraamt en dat ik misschien wel gelijk heb, dat zegt toch alles?

Kijk, zo'n compliment kan ik nou wel waarderen!  :)

In al die jaren dat ik op mijn manier luitjes blij maakte heb ik (godzijdank) nog nooit een speaker opgeblazen met roze- en tertsruisen. Terwijl meten op 95dB geen uitzondering was en soms ook erboven.
Ik onderschrijf jouw verhaal over belastbaarheidstests met ruis dus helemaal. Roze ruis is eigenlijk het ultieme muzieksignaal voor zulke tests en metingen en er is gelukkig geen gevaar voor een speaker met een fatsoenlijk filter. Zelfs als je nog ruim binnen de belastingsgrenzen blijft van een beetje luidspreker vergaat horen en zien je, en gaat het meer dan hard zat voor alle soorten van metingen!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Quote from: Knor on November  7, 2019, 23:11:28
Kijk, zo'n compliment kan ik nou wel waarderen!  :)

In al die jaren dat ik op mijn manier luitjes blij maakte heb ik (godzijdank) nog nooit een speaker opgeblazen met roze- en tertsruisen. Terwijl meten op 95dB geen uitzondering was en soms ook erboven.
Ik onderschrijf jouw verhaal over belastbaarheidstests met ruis dus helemaal. Roze ruis is eigenlijk het ultieme muzieksignaal voor zulke tests en metingen en er is gelukkig geen gevaar voor een speaker met een fatsoenlijk filter. Zelfs als je nog ruim binnen de belastingsgrenzen blijft van een beetje luidspreker vergaat horen en zien je, en gaat het meer dan hard zat voor alle soorten van metingen!

We krijgen Jossie ook nog wel in de vijandenclub, Kror! We geven nooit op!  ;D
Ik bazel maar wat.

jossie

Nee hoor Bertje, doe geen moeite.
Omni !

oeli

#56
Quote from: ruud2 on November  7, 2019, 16:58:07
wat moet de topic starter wel niet denken van al dit gerollebol ?  :angel:

:popcorn:


Sent from my iPhone using Tapatalk

ruud2

#57
Quote from: jossie on November  7, 2019, 21:15:15
ik heb een veilig en eenvoudig te volgen advies gegeven aan een mij onbekende forumgenoot die wellicht niet precies weet wat hij doet. Laat duidelijk zijn dat zijn eerste meting daar blijk van gaf. Ik heb zeker geen verkeerde informatie gegeven. Verder doe je ook zeker niet erg aardig tegen me en bagatelliseer je mijn kennis zonder te weten wie ik ben, wat mijn achtergrond is...

Wellicht wil je hier nog een keer over nadenken... ?

ook goedemorgen, fijne opmerkingen  ...
en jij wil dat ik hier nog iets post.
ik neem tenminste nog de moeite om iets te meten ipv. constant naar elkaar met modder te gooien.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Iemand nodig die even vertelt hoe het zit ?  :D

Ik geniet van de kennis van Jossie en Bert. Dus ajb niet afhaken (Bert en Jossie) doordat mensen met minder kennis de indruk wekken dat hetgeen je vertelt als onzin wordt gezien.

Maar met een beetje mazzel zijn er anderen die dit vuurtje wel voor jullie wilt opstoken. Ik zeg keep up the good work en help ons prutsers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Quote from: ruud2 on November  8, 2019, 07:31:34
ook goedemorgen, fijne opmerkingen  ...
en jij wil dat ik hier nog iets post.
ik neem tenminste nog de moeite om iets te meten ipv. constant naar elkaar met modder te gooien.

Ruud, sorry als je je aangesproken voelde door mijn beschrijving. Meten met een continue sinus is niet de manier, kan er niet veel meer van maken  ;D. Zeker niet bedoeld om je te schofferen of iets van dien aard. Het enige doel dat ik in deze discussie heb en had is je speakers heel houden.

Ik ben dus toch benieuwd naar de resultaten  ;)
Omni !

ruud2

#60
van een prutser...
conclusie's mag jezelf intrepeteren.

toegevoegd: de getalletjes.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jossie

#61
Fraai Ruud, gesigneerd ook nog  ;)

Leuk houvast voor Oeli. Weet je het gewicht van de deuren ook?


Zeer illustratief   :worship:
Omni !

oeli

Quote from: jossie on November  8, 2019, 11:26:42
Fraai Ruud, gesigneerd ook nog  ;)

Leuk houvast voor Oeli. Weet je het gewicht van de deuren ook?

Nee ik zie alleen dat het tubespaan is dus misschien moet ik die ook vervangen door iets zwaarders.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Ik bedoelde of Ruud het gewicht van zijn deuren weet... maar maakt niet uit.

Je ziet hoogfrequent mooi dat de dubbele deur de dubbele isolatiewaarde haalt. Twee keer zo zware deuren zullen dat nog flink kunnen opkrikken (6 dB per deur, 12 totaal). Maar wellicht kan jouw kozijn/scharnier dat niet hebben.

Ruud's luchtspouw is ongeveer 80 mm als ik het goed zie. Daardoor gaan laagfrequent de deuren koppelen, ze gedragen zich dan als één deur met de dubbele massa. Als je de kloof tussen een en twee deuren verder naar beneden open wil trekken kun je de luchtspouw groter maken en/of de deuren zwaarder. Wat dempingsmateriaal tussen de deuren helpt laagfrequent niet veel, hoogfrequent iets meer maar is niet erg praktisch in gebruik.





Omni !

bert stoltenborg

Hoe heb je dit nu precies gemeten?
Met octaafbanden?
Of heeft dat meetapparaat filters en heb je breedbandige ruis gebruikt?
Je hebt wel gemeten zonder dat die A-weging aanstaat?

Ik vraag dat omdat er niets klopt van de pink noise levels tov de opgetelde octaafbandlevels?
Ik bazel maar wat.

scrutinizer

#65
Quote from: bert stoltenborg on November  7, 2019, 23:29:54
We krijgen Jossie ook nog wel in de vijandenclub, Kror! We geven nooit op!  ;D


Ongelooflijk!!   Het irriteert jou.........?::)

bah, bah...

Ik heb al vaker aangegeven dat je jezelf bij je vakgebied moet houden Bert (schoenmaker blijf bij je leest)
Om nu Jossie aan te spreken op aperte kennis vwb in dit geval luidsprekertechniek, en het feit jij je daar dan driftig om maakt (stampvoetje) vertelt iets over jou. ;)

Verder is het voor allen makkelijk lullen.... vanaf de zijlijn ::)

Ik ga ervan uit dat het nog steeds naar je zin muziek maakt Ruud.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Dirk

Quote from: chansig on November  8, 2019, 07:41:43
Maar met een beetje mazzel zijn er anderen die dit vuurtje wel voor jullie wilt opstoken.
Gr. Hans
yep...right again ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

scrutinizer

#67
Quote from: Dynky on November  8, 2019, 16:32:52
yep...right again ;)

Ruud Geelsje ;D

Daarnaast een feit. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

#69
Quote from: scrutinizer on November  8, 2019, 16:15:16

Ik ga ervan uit dat het nog steeds naar je zin muziek maakt Ruud.

ja,hoor Anton
mijn beste meetgereedschap , mijn oortjes, vertellen mijn voetjes dat ze moeten mee tappen op de  muziek zonder iedere toon eerst te moeten analyseren.  :hehe:
en voor de huisgenoten doe ik gewoon de dubbele deur dicht. :-X

groet, Ruud



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

bert stoltenborg

Quote from: scrutinizer on November  8, 2019, 16:15:16
Ongelooflijk!!   Het irriteert jou.........?::)

bah, bah...

Ik heb al vaker aangegeven dat je jezelf bij je vakgebied moet houden Bert (schoenmaker blijf bij je leest)
Om nu Jossie aan te spreken op aperte kennis vwb in dit geval luidsprekertechniek, en het feit jij je daar dan driftig om maakt (stampvoetje) vertelt iets over jou. ;)

Verder is het voor allen makkelijk lullen.... vanaf de zijlijn ::)

Ik ga ervan uit dat het nog steeds naar je zin muziek maakt Ruud.

Heb je inhoudelijk ook nog iets te melden of blijft het bij dit domme gemekker?
Als je een echte kerel was vertelde je me nu waar ik iets fouts zeg in plaats van dat je probeert de boel op te naaien. :-).
Ik bazel maar wat.

Knor

#72
Quote from: ruud2 on November  8, 2019, 10:43:44
van een prutser...
conclusie's mag jezelf intrepeteren.

toegevoegd: de getalletjes.

Nette resultaten. Ben benieuwd naar 2 deuren dicht + sleutelgat dichtgekit, jij niet? :)
Geluidsnivo roze ruis kwam wel overeen met je gebruikelijke luistervolume, neem ik aan?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

scrutinizer

#73
Quote from: bert stoltenborg on November  8, 2019, 18:19:15
Heb je inhoudelijk ook nog iets te melden of blijft het bij dit domme gemekker?
Als je een echte kerel was vertelde je me nu waar ik iets fouts zeg in plaats van dat je probeert de boel op te naaien. :-).

Is niet echt mijn ding om iets op te naaien, Bert. Maar net als jij vind ik het ook belangrijk om bij de feiten blijven.
Je praat over luidsprekertechniek alsof het je tweede voorhuidje is.
Daarnaast vertel je een ander forumgenoot met kennis, zonder goed te lezen wat hij schrijft, dat hij het allemaal niet begrijpt.

Een hifiluidspreker is niet vergelijkbaar met PA en vanuit een ander perspectief opgebouwd.
In veel hifi luidsprekersystemen (2 weg) wordt de tweeter vrij vroeg ingezet, nominaal 2200 hz maar in sommige gevallen zelfs bij 1500 hz.
Dit bij een steilheid van een 1e of 2e orde welke gezien de geluidsdruk benodigd al niet echt ruim bemeten is. ;) 
Heb de nodige systemen van nieuwe tweeters mogen voorzien door misusage van huidige inmeetsystemen en het enthousiasme van de REW fanaat.
Geloof dat Jossie daar wel een punt had. ;)     
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: Knor on November  8, 2019, 18:24:18
Nette resultaten. Ben benieuwd naar 2 deuren dicht + sleutelgat dichtgekit, jij niet? :)
Geluidsnivo roze ruis kwam wel overeen met je gebruikelijke luistervolume, neem ik aan?

Ik geloof dat er zat liefhebbers zijn, die zonder deze uithalen op hun huisvlijt, veel plezier aan muziekbeleving hebben, Toine.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....