Trap en deur isolatie

Started by oeli, October 31, 2019, 09:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

Quote from: jossie on November 12, 2019, 00:07:53
Nee  ;D

Als je octaafband metingen doet zijn die normaal gezien allemaal op het zelfde nivo = hetzelde vermogen. Daarvoor heb je dus een luidspreker nodig die daar tegen kan, Een PA speaker kan dat meestal wel, Een HiFi speaker niet als je te hard meet, daar gaat dit hele gedoe nou net over...  :D

Hetzelfde geluidsniveau, niet hetzelfde vermogen. Wat voor nut zou het hebben dat vermogen constant te houden. Hoog frequente geluiden kosten minder energie (en zijn daarom ook veel makkelijker te absorberen). Als je isolatie gaat meten met een octaafband meting dan houd je het geluidsniveau, lijkt me, constant.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

jossie

Quote from: oeli on November 12, 2019, 00:14:12
Hetzelfde geluidsniveau, niet hetzelfde vermogen. Wat voor nut zou het hebben dat vermogen constant te houden. Hoog frequente geluiden kosten minder energie (en zijn daarom ook veel makkelijker te absorberen). Als je isolatie gaat meten met een octaafband meting dan houd je het geluidsniveau, lijkt me, constant.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dat zegt Bert, daar ben ik het niet mee eens. Als je tien seconden meet met 100, 1000 en 10000 Hz stuur je evenveel energie de ruimte in. Datzelfde geld dus voor octaafbanden die je tien seconden laat lopen. Voor de meting heb je geen tien seconden nodig hoor maar het gaat om de constante tijd.

Bert gaf als voorbeeld dat je ook met een sweep de meting kunt doen, veel sneller.

Bedtijd!
Omni !

oeli

Die evenveel energie klopt niet. Alleen als je die 10 sec 10khz op een hoger geluidsniveau zou doen. Doe je elk 10 seconden op gelijk geluidsniveau, neemt de energie af.  Ook een sweep verhoogt alleen de frequentie, niet het niveau.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

jossie

Quote from: oeli on November 11, 2019, 23:59:49
Ik heb er overigens helemaal geen verstand van. Ik loop wat bij te googelen om jullie te kunnen volgen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Oeli, ik zou toch graag zien dat jij niet te hard roept dat dingen die ik schrijf niet kloppen. Het interesseert je overduidelijk, koop een paar goede boeken en ga die lezen.

Op dit forum staat overal fragmentarische kennis én een hoop onzin, daar wordt je niet wijzer van en zou ook ik als leek geen touw aan vast kunnen knopen.
Omni !

DofN

Leerzaam topic, thx Jossie en Bert voor het delen van kennis.  Als onkundige voelde ik me af en toe aangesproken, maar dat is prima.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

oeli

Quote from: jossie on November 12, 2019, 08:59:57
Oeli, ik zou toch graag zien dat jij niet te hard roept dat dingen die ik schrijf niet kloppen. Het interesseert je overduidelijk, koop een paar goede boeken en ga die lezen.

Op dit forum staat overal fragmentarische kennis én een hoop onzin, daar wordt je niet wijzer van en zou ook ik als leek geen touw aan vast kunnen knopen.

Nou ja het gaat gewoon om een verkeerde aanname waardoor jullie beide gelijk hebben. Ga je uit van frequenties met gelijk geluidsniveau dan kloppen al Berts reacties. Ga je uit van constant vermogen aan de speaker kant dan kloppen al jouw reacties. Dus jullie hebben beide gelijk. Alleen is constant geluidsniveau een relevantere test. Waardoor Berts antwoorden dat voor deze test de tweeter niets te vrezen heeft meer juist lijkt in context.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Quote from: oeli on November 12, 2019, 09:34:51
Nou ja het gaat gewoon om een verkeerde aanname waardoor jullie beide gelijk hebben. Ga je uit van frequenties met gelijk geluidsniveau dan kloppen al Berts reacties. Ga je uit van constant vermogen aan de speaker kant dan kloppen al jouw reacties. Dus jullie hebben beide gelijk. Alleen is constant geluidsniveau een relevantere test. Waardoor Berts antwoorden dat voor deze test de tweeter niets te vrezen heeft meer juist lijkt in context.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Prima dat je Bert's kant kiest, helaas klopt er niks van. Ik heb er een dag over gedaan om bij Bert duidelijk te krijgen dat hij niet begrijpt hoe een crossover werkt, ik ga niet met jou dat kunstje nog een keer herhalen om uit te vissen wat de eerste aanname bij jou is die niet klopt. Het lijkt erop dat je Berts statement dat in lage frequenties meer vermogen zit dan in hoge hebt aangenomen voor waar. Dat is echter niet zo.

Verder is dit uiteraard jouw topic Oeli dat een tikkie misbruikt is, sorrie voor de overlast  ;)

Omni !

jossie

Quote from: doorofnight on November 12, 2019, 09:20:00
Leerzaam topic, thx Jossie en Bert voor het delen van kennis.  Als onkundige voelde ik me af en toe aangesproken, maar dat is prima.

Dat is niet de bedoeling Doorofnight. Iemand die als hobby post en leest op dit forum kan ik niet op dit soort dingen aanspreken.

Bij de pro's is dat een ander verhaal natuurlijk, vandaar deze discussie, niks mis mee.
Omni !

scrutinizer

#183
Quote from: scrutinizer on November  8, 2019, 18:55:48
Is niet echt mijn ding om iets op te naaien, Bert. Maar net als jij vind ik het ook belangrijk om bij de feiten blijven.
Je praat over luidsprekertechniek alsof het je tweede voorhuidje is.
Daarnaast vertel je een ander forumgenoot met kennis, zonder goed te lezen wat hij schrijft, dat hij het allemaal niet begrijpt.

Een hifiluidspreker is niet vergelijkbaar met PA en vanuit een ander perspectief opgebouwd.
In veel hifi luidsprekersystemen (2 weg) wordt de tweeter vrij vroeg ingezet, nominaal 2200 hz maar in sommige gevallen zelfs bij 1500 hz.
Dit bij een steilheid van een 1e of 2e orde welke gezien de geluidsdruk benodigd al niet echt ruim bemeten is. ;) 
Heb de nodige systemen van nieuwe tweeters mogen voorzien door misusage van huidige inmeetsystemen en het enthousiasme van de REW fanaat.
Geloof dat Jossie daar wel een punt had. ;)   

Quote from: scrutinizer on November  9, 2019, 00:40:14
Zoals ik al zei ... Stage Accompany .... ;D
Maar als het in jouw beleving zo is dat een gemidd. tweeter, laag ingezet, niet steil gefilterd, stevig belastbaar is met vaste frequenties rond het overname punt, laat het dan maar Bert.

Dan zie ik liever antwoord, op hetgeen ik nu voor de 3e maal aan je voorleg, tegemoet:

"Heb je de invloed van temp en vochtigheid wel eens A/B beluisterd van je akoestisch aangepaste ruimte zonder kennisneming?"



Ik vind het knap dat Jossie de afstand (nog) wilt gaan......
Gezien vanuit het oogpunt kennisdeling heb ik al jaren geleden gekozen voor het niet meer de diepte in de discussie(s) te zoeken.
Het delen is m.i. niet meer geent op kennis vergaren maar (te) vaak het dualisme van the family that plays together ........  :sneaky2:
Dus bij de vraag of ik inhoudelijk iets te melden heb......? Zie de 5600+ postings ;)

Bert, ik zou ook graag mijn vraag 'eens' beantwoord zien. Je selectief reageren is me wel duidelijk geworden. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

holco

Een (dome) opmerking (waarschijnlijk), als je op verschillende frequenties meet op het zelfde niveau zal het gemogen gelijk zijn mits de impedantie curve ook gelijk is, zeker bij een elektrostaat (Audiostatic die ik gehad heb) wil die impedantie op het hoog wel eens flink dippen en dan zal het vermogen ook stijgen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Quote from: holco on November 12, 2019, 12:30:23
Een (dome) opmerking (waarschijnlijk), als je op verschillende frequenties meet op het zelfde niveau zal het gemogen gelijk zijn mits de impedantie curve ook gelijk is, zeker bij een elektrostaat (Audiostatic die ik gehad heb) wil die impedantie op het hoog wel eens flink dippen en dan zal het vermogen ook stijgen.

Dat is zeker geen domme opmerking Holco, dat klopt. Maar als we teveel variabelen gaan invoeren in de discussie wordt het onnodig complex. Niettemin dus correct.

Normale tweeters hebben een redelijk vlakkke (minimale) impedantie tussen zeg, 2K en 8K.

Als je op een elektrostaat octaafbandruis zet van 8 of 16K op voldoende hoog nivo zal de versterker vrij zeker in de protectie springen, mijn  oude ML's zijn ongeveer 2 Ohm bij 20K.
Omni !

holco

Vandaar de versterker die ik nu heb, de DCM-5 dipt naar 1,6 ohm!! maar wat een goddelijk midden zat daar in  :inlove:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jossie

Ruud, je microfoon kabel is stuk, vind je het gek dat ze elkaar de hersens in slaan!
Omni !

bert stoltenborg

Wat moet ik nog meer doen om een ban te krijgen?  >:(  ;D
Ik bazel maar wat.

Peerless Monster

Quote from: bert stoltenborg on November 12, 2019, 15:56:11
Wat moet ik nog meer doen om een ban te krijgen?  >:(  ;D

Vragen mag natuurlijk altijd 😊

Quote from: holco on November 12, 2019, 12:56:36
Vandaar de versterker die ik nu heb, de DCM-5 dipt naar 1,6 ohm!! maar wat een goddelijk midden zat daar in  :inlove:

Aha! Got you! De mijne is toch groter. Mijn Acoustats dippen ergens bij 10 kHz naar 0,5 ohm! Take that!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

blue-eyes

#191
Quote from: scrutinizer on November 12, 2019, 12:24:08

Dus bij de vraag of ik inhoudelijk iets te melden heb......? Zie de 5600+ postings ;)


Retorische vraag denk ik ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

holco

Deze mag je met liefde van mij winnen :D

Quote from: Peerless Monster on November 12, 2019, 17:25:02
Aha! Got you! De mijne is toch groter. Mijn Acoustats dippen ergens bij 10 kHz naar 0,5 ohm! Take that!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

mancaver

Quote from: scrutinizer on November 12, 2019, 12:24:08
Dus bij de vraag of ik inhoudelijk iets te melden heb......? Zie de 5600+ postings ;)
Is het aantal posts dan garantie voor 'inhoudelijkheid' van die posts?  :coffee: :popcorn:

holco

#194
Op dit forum iig niet!! ;D

Quote from: mancaver on November 12, 2019, 18:22:36
Is het aantal posts dan garantie voor 'inhoudelijkheid' van die posts?  :coffee: :popcorn:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

xlr8

Quote from: mancaver on November 12, 2019, 18:22:36
Is het aantal posts dan garantie voor 'inhoudelijkheid' van die posts?  :coffee: :popcorn:

Gelukkig heeft Scrut géén enkel tienergifje nodig om enige vorm van inhoudelijkheid op te poetsen   :D

bert stoltenborg

Quote from: oeli on November 12, 2019, 09:34:51
Nou ja het gaat gewoon om een verkeerde aanname waardoor jullie beide gelijk hebben. Ga je uit van frequenties met gelijk geluidsniveau dan kloppen al Berts reacties. Ga je uit van constant vermogen aan de speaker kant dan kloppen al jouw reacties. Dus jullie hebben beide gelijk. Alleen is constant geluidsniveau een relevantere test. Waardoor Berts antwoorden dat voor deze test de tweeter niets te vrezen heeft meer juist lijkt in context.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Aangezien ik toch geen ban kan krijgen hier, blijkbaar sta ik in Godmode  ;D, zeg ik: zijn wij nu zo slim of.....  :D :D

Ik zal erover ophouden en, tot de ForumFrodo ergens een ring in gooit zodat ik verdwijn, weer proberen zinnige dingen over isolatie te zeggen  ;D
Ik bazel maar wat.

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

oeli


holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.