Trap en deur isolatie

Started by oeli, October 31, 2019, 09:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jossie

Quote from: bert stoltenborg on November 11, 2019, 21:50:33
Wat je in een speakersysteem doet is juist, omdat je een rechte frequentiekarakteristiek en een lineaire belastbaarheid nastreeft, ervoor zorgen dat de belastbaarheid van het systeem voor alle frequenties lineair is.
Natuurlijk is een woofer met een 100 mm spreekspoel meer belastbaar dan een tweeter met een 20 mm spreekspoel.
En om dat te egaliseren gebruiken we een scheidingsfilter dat de lage frequenties die veel energie hebben bij de woofert aflevert en de hogere frequenties die minder energie hebben bij de tweetert.
Daar heb ik het over en iets anders heb ik niet gezegd, volgens mij. :D.

Die spectra zijn niet te zien, ik ken wel de spectra die je mogelijk bedoelt, ik regel regelmatig limiters af voor horecazaken.

Dat tweede deel van dit betoog? Zelden zon kul gelezen werkelijk waar Bert, je begrijpt niet veel van luidsprekers.
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: jossie on November 11, 2019, 21:52:11
Een JBL Klassieker, de 2450 HJ compressie driver heeft een belastbaarheid van 100 Watt boven 500 Hz (mechanische limiet denk ik) 150 Watt rms boven 1 kHz (waarschijnlijk de thermische limiet). De omtrek van de 4" spreekspoel  is ruim 30 cm, nog even afgezien van een mogelijk hogere wikkeling op de spoel. Deze belastbaarheid is vastgesteld volgens de AES normen voor losse drivers. De thermische capaciteit van de driver is navenant (4,8 kg). Deze driver kan dus echt 150 Watt rms in zijn werkband verstoken.


Jossie, Jossie, Jossie....
Die driver zit in systemen die duizenden Watts aankunnen.
Wat doen/deden ze om de belastbaarheid van dat ding op te schroeven tot heel ver boven die 100 Watt?
Vertel me dat eens.

Een hifi-tweeter kan inderdaad 5 watt of zo aan.
Toch zit hij in een systeem dat misschien wel 700 Watt aankan.
Ik bazel maar wat.

jossie

#127
De D27 heeft een rated noise power van 100 Watt, test spectrum 2,5 tot 20k.

Dat wordt dan zeer waarschijnlijk gemeten met de IEC 268-5 norm voor consumentensystemen, het staat er niet bij maar dat is standaard.

Dat betekent een aflopend spectrum vanaf 4k 2K full range aangeboden, 100 Watt rms. Er zal dan schat ik zo ongeveer 20 Watt in de tweeter terecht komen.

Edit: Foutje, 4K moest 2K zijn, nog erger.

Omni !

jossie

#128
foutje!  :D
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: jossie on November 11, 2019, 21:58:15
Die spectra zijn niet te zien, ik ken wel de spectra die je mogelijk bedoelt, ik regel regelmatig limiters af voor horecazaken.

Dat tweede deel van dit betoog? Zelden zon kul gelezen werkelijk waar Bert, je begrijpt niet veel van luidsprekers.

Hoe kan het dan dat een luidspreker die 5 watt aankan, een tweeter, in een systeem zit dat bijvoorbeeld 100 Watt aankan?
Ik bazel maar wat.

jossie

Omni !

jossie

#131
Quote from: bert stoltenborg on November 11, 2019, 22:06:43
Een hifi-tweeter kan inderdaad 5 watt of zo aan.
Toch zit hij in een systeem dat misschien wel 700 Watt aankan.

Wat zeg je nou? jij bent met mij eens dat een hifi tweeter ongeveer 5 watt aan kan?, laten we genereus naar ekaar zijn Bert, ik gun je 10 20 Watt als het een ferrofluid is.
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: jossie on November 11, 2019, 22:07:23
De D27 heeft een rated noise power van 100 Watt, test spectrum 2,5 tot 20k.

Dat wordt dan zeer waarschijnlijk gemeten met de IEC 268-5 norm voor consumentensystemen, het staat er niet bij maar dat is standaard.

Dat betekent een aflopend spectrum vanaf 4 k full range aangeboden, 100 Watt rms. Er zal dan schat ik zo ongeveer 20 Watt in de tweeter terecht komen.

Ik krijg nu een ban, en het interesseert me geen reet, maar dat zeg ik toch godverdomme al dagen en dagen? Behalve dat je schatting nergens over gaat.  ;D.

Had ik al gevloekt vandaag? Ik word eruit getrapt, jongens  :D :D :D
Ik bazel maar wat.

jossie

De D27 kan dus ongeveer 20 Watt aan laten we het daar over eens zijn.

Nu komt voor jou een moeilijk punt, jij wilde een octaafband 4K door de tweeter jagen, op vol vermogen (100 Watt) was dat geen probleem volgens je eigen berekening,

Dat GAAT niet Bert, de 4K octaafband ligt he-le-maal in de tweeter band, dan gaat er 100 Watt in dat prutsding.
Omni !

RalphH

Jesus mannen toch. Ik heb jullie beide, met mijn eigen zwaar beperkte kennis, nogal hoog zitten, maar dit gaat echt een beetje de verkeerde kant in, of ik begrijp jullie onderlinge humor niet ;)

Moet toch uit te komen zijn? Bakkie koffie of bier? Zorg ik, afhankelijk van de keuze, wel voor een paar bossche bollen of een schaaltje groene papagaaien chips ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Quote from: bert stoltenborg on November  7, 2019, 17:57:52
De belastbaarheid van een luidspreker wordt gemeten door ruis op het ding te zetten; als het een bepaald geluidsniveau een bepaalde tijd aankan zonder stuk te gaan is dat de belastbaarheid. (Tegenwoordig is dat meestal conform een AES-norm voor de mensen die het precies willen weten).
Als die belastbaarheid, laten we zeggen, 110 dB is kan dat ding ruis met een niveau van 110 dB op 1 meter afstand gemeten weergeven gedurende een bepaalde tijd.
Als ik die ruis smalbandiger maak, kan die speaker die ruis nog steeds op 110 dB weergeven, of ben je dat ook niet met me eens?
Of ik die ruis manipuleer naar een octaafband bij 63 Hz of naar een enkele sinus bij 1000 Hz maakt niets uit.
Dus die luidspreker gaat niet stuk omdat hij een sinus, een octaafband of een tertsband moet weergeven.

Hier zeg jij dat de tweeter het systeemvermogen aan kan, dat is niet zo bij hifi tweeters.
Omni !

jossie

Quote from: RalphH on November 11, 2019, 22:20:44
Jesus mannen toch. Ik heb jullie beide, met mijn eigen zwaar beperkte kennis, nogal hoog zitten, maar dit gaat echt een beetje de verkeerde kant in, of ik begrijp jullie onderlinge humor niet ;)

Moet toch uit te komen zijn? Bakkie koffie of bier? Zorg ik, afhankelijk van de keuze, wel voor een paar bossche bollen of een schaaltje groene papagaaien chips ;D

Geen paniek Ralph, ik heb er geen last van hoor...
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on November 11, 2019, 22:20:44
Jesus mannen toch. Ik heb jullie beide, met mijn eigen zwaar beperkte kennis, nogal hoog zitten, maar dit gaat echt een beetje de verkeerde kant in, of ik begrijp jullie onderlinge humor niet ;)

Moet toch uit te komen zijn? Bakkie koffie of bier? Zorg ik, afhankelijk van de keuze, wel voor een paar bossche bollen of een schaaltje groene papagaaien chips ;D

Probeer eens iets te snappen van luidsprekers en kom dan terug, Ralph.
Als je een luidspreker hebt die 100 Watt kan weergeven en Beyoncy of hoe ze heet gilt er een 2 kHz piep over heb je toch niet meteen de tweeter kapot?
Jij bent nog enigszins down to earth. Ik word er een beetje moe van, en velen zullen dat leuk vinden. Bovendien heb ik gevloekt, dus ik krijg een ban.  :clapping: Tot ziens.
Ik bazel maar wat.

jossie

Quote from: bert stoltenborg on November 11, 2019, 22:26:07
Probeer eens iets te snappen van luidsprekers en kom dan terug, Ralph.
Als je een luidspreker hebt die 100 Watt kan weergeven en Beyoncy of hoe ze heet gilt er een 2 kHz piep over heb je toch niet meteen de tweeter kapot?
Jij bent nog enigszins down to earth. Ik word er een beetje moe van, en velen zullen dat leuk vinden. Bovendien heb ik gevloekt, dus ik krijg een ban.  :clapping: Tot ziens.

Nou ga je weer over muziek kletsen, niet doen, het ging over octaafbandmetingen op vol systeemvermogen.
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: jossie on November 11, 2019, 22:23:15
Hier zeg jij dat de tweeter het systeemvermogen aan kan, dat is niet zo bij hifi tweeters.

Idioot.
Ik heb toch al een ban, dus what the fuck, maar je bent een onuitsprekelijke idioot, Jossie.
Ik bazel maar wat.

jossie

#140
Een normale PA kast met van mijn part een 15"en een 2" driver kan wel wat jij zegt omdat die driver een veeeel hoger rendement heeft en gemakkelijk de woofer bijhoudt ondanks dat zijn belastbaarheid veel lager is. Bij hifi drivers is dat niet zo en kun je 4K niet op systeemnivo weergeven zonder de tweeter te slopen.
Omni !

RalphH

Ik luister enkel naar Slayer Bert ;D

En nee, je krijgt geen ban, je hebt jossie nog echt niet uitgekafferd (niet doen ook, pas op!) of een tweeter naar zn hoofd geslingerd. Toch....?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Ohw, toch wel nou. Das nie netjes nie.

Bossche bollen aanbod staat nog hoor...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

#143
Quote from: bert stoltenborg on November 11, 2019, 22:28:01
Idioot.
Ik heb toch al een ban, dus what the fuck, maar je bent een onuitsprekelijke idioot, Jossie.

Het valt mij wel op dat jij altijd op de man gaat spelen als het je niet meer bevalt. Dat is wat mij en anderen op dit forum nogal irriteert.

Van mij krijg je geen rtm hoor, ik heb liever dat je hier nog 's over na denkt, en wellicht mij kan uit leggen waarom je wel met een tweet isolatiemetingen doet.
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on November 11, 2019, 22:31:12
Ik luister enkel naar Slayer Bert ;D

En nee, je krijgt geen ban, je hebt jossie nog echt niet uitgekafferd (niet doen ook, pas op!) of een tweeter naar zn hoofd geslingerd. Toch....?

Ik heb godverdomme wel gevloekt, godverdomme. Is dat tegenwoordig niet meer genoeg?  ;D ;D
Jossie is niet verkeerd hoor, alleen....
Ik bazel maar wat.

jossie

Laat ik het voorrekenen.

Systeem 100 Watt, woofer 80 Watt, tweeter 20 Watt, door fabrikant opgegeven voor 100 Watt systemen vanaf 2 kHz 2e orde gefilterd.

Nou ga jij hier octaafband isolatiemetingen mee doen. Jij zegt, maakt niet uit waar ik het vermogen naar toe stuur, laten we 100 watt in de 125 Hz band sturen, Systeem 90 dB 1 watt 1 meter, woofer krijgt het al een beetje warm want is maar 80 Watt maar goed:

100 watt op 1 meter 125 Hz: 110 dB, er gaat niets stuk (hoop ik toch  :D)

Nu gaan we 1 kHz band meten, alle power gaat nog steeds naar de woofer, zelfde resultaat.

Nu gaan we 4k octaafband meten: begin en eind weet ik zo niet uit m'n hoofd maar loopt van ongeveer 3 tot ongeveer 6 kHz. Dat is allemaal in de tweeter band. In de band kan dat ding max 20 Watt rms aan, ik ga niet verder komen dan 103 dB op 1 meter, daarna loop ik de kans de tweeter te beschadigen als ik te lang meet.

Als we in de ruimte dus het systeemvermogen in de hoogste octaafbanden zetten zitten we zeker op of boven de grens van de belastbaarheid van de tweeter.



Omni !

jossie

Vertel Bert, wat klopt hier niet aan. Dat zou je al eerder doen dus je hebt tijd genoeg gehad om erover na te denken.
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: jossie on November 11, 2019, 22:53:01
Vertel Bert, wat klopt hier niet aan. Dat zou je al eerder doen dus je hebt tijd genoeg gehad om erover na te denken.

Er zit een X-over op, Jossie. Mijn God.
Ik bazel maar wat.

jossie

#148
Nou was ik nog zo van plan 'm niet uit te leggen wat er niet klopt totdat hij de deal zou accepteren, heb ik het toch gedaan  :nopompom:

En nou heeft ie de pleiterik gemaakt. Ah daar is ie weer!
Omni !

jossie

Quote from: bert stoltenborg on November 11, 2019, 23:00:32
Er zit een X-over op, Jossie. Mijn God.

Bert, dat crossover scheidt in dit voorbeeld het signaal rond de 2 kHz, als ik een 4 kHz octaafband naar het systeem stuur zal al het signaal naar de tweeter gaan. Alles zit dan boven de 2K

Omni !