Trap en deur isolatie

Started by oeli, October 31, 2019, 09:59:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

 Na wat testen van geluid nav het 'beton beton' topic blijkt dat het beton redelijk wat geluid tegenhoudt maar dat de trap naar boven en de deur van de ruimte het grootste 'geluidslek' vormen.

Als ik Google naar manieren om de trap de isoleren vind ik vooral dingen die gericht zijn om contact geluid van trap lopen naar beneden terug te dringen. Maar nu moet ik iets van onder de trap naar boven tegenhouden.

Gegeven de vorm van een trap is rockwool niet heel handig toepasbaar. Heeft iemand ervaring met het isoleren van de onderkant van een kelder trap? (De trap is op zich dicht maar dit zijn gewoon houten schotjes tussen de treden dus dat zal niet veel tegenhouden.).

En gerelateerd hieraan: hoe isoleer ik de deur het best? Gewoon iets ertegenop plakken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

ruud2

ik heb in hetzelfde kozijn een dubbele deur gemaakt  tegen gesteld gedraaid, scheelt heeeeel veel.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg

Quote from: oeli on October 31, 2019, 09:59:50
Na wat testen van geluid nav het 'beton beton' topic blijkt dat het beton redelijk wat geluid tegenhoudt maar dat de trap naar boven en de deur van de ruimte het grootste 'geluidslek' vormen.

Als ik Google naar manieren om de trap de isoleren vind ik vooral dingen die gericht zijn om contact geluid van trap lopen naar beneden terug te dringen. Maar nu moet ik iets van onder de trap naar boven tegenhouden.

Gegeven de vorm van een trap is rockwool niet heel handig toepasbaar. Heeft iemand ervaring met het isoleren van de onderkant van een kelder trap? (De trap is op zich dicht maar dit zijn gewoon houten schotjes tussen de treden dus dat zal niet veel tegenhouden.).

En gerelateerd hieraan: hoe isoleer ik de deur het best? Gewoon iets ertegenop plakken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Wat bedoel je met rockwool?
Ik bazel maar wat.

oeli

Quote from: bert stoltenborg on October 31, 2019, 21:31:20
Wat bedoel je met rockwool?

Van die platen van steenwol.


Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

Daarmee kun je niet isoleren.
Je hebt een massa-veer systeem nodig.
Hoe je dat moet uitvoeren hangt van de rest van de situatie af.
De zwakste schakel bepaalt het resultaat bij geluidsisolatie.
Ik bazel maar wat.

oeli

Quote from: bert stoltenborg on November  1, 2019, 06:16:20
Daarmee kun je niet isoleren.
Je hebt een massa-veer systeem nodig.
Hoe je dat moet uitvoeren hangt van de rest van de situatie af.
De zwakste schakel bepaalt het resultaat bij geluidsisolatie.

Daar lijkt rockwool anders over te denken? Ze hebben specifieke steenwol voor geluidsisolatie: https://www.rockwool.nl/waarom-steenwol/geluidsisolatie/

Maar zoals ik al zei is dat in het geval van een trap al minder praktisch toepasbaar. De rest van de situatie is massief beton die al redelijk wat tegen houdt dus ik ben vooral op zoek het lek van trap en deur te dichten.



Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

Die rockwool wordt in een massa veer massa systeem toegepast om de veer (lucht) slapper te maken en dus de resonantiefrequentie te verlagen.
Hoe wil je anders die situatie verbeteren?
Ik bazel maar wat.

CineSmurf

Wij hebben een gordijn voor de deur hangen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

oeli

Quote from: bert stoltenborg on November  2, 2019, 17:41:42
Die rockwool wordt in een massa veer massa systeem toegepast om de veer (lucht) slapper te maken en dus de resonantiefrequentie te verlagen.
Hoe wil je anders die situatie verbeteren?

Ok dus massa (trap) -> rockwool -> gipsplaat oid? Of begrijp ik niet wat nu eigenlijk je advies is?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Kun je een paar foto's van de situatie plaatsen?
Omni !

oeli

Quote from: jossie on November  2, 2019, 20:33:12
Kun je een paar foto's van de situatie plaatsen?


Linksachter die nis daar kom je onder de trap uit en daar komt het equipment rack. De trap loopt in die nis naar beneden en komt uit in de gang waar ook de deur op de achtergrond naartoe gaat.  De trap komt dus niet in de ruimte zelf uit maar dekt als het ware die nis af.



Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Ok, je hebt dus twee aparte isolatieproblemen?

Is de trap recht of gedraaid? En waarom wil je de isolatie verbeteren? Medebewoners? Slapende kinderen?
Omni !

oeli

#12
Quote from: jossie on November  2, 2019, 20:53:30
Ok, je hebt dus twee aparte isolatieproblemen?

Is de trap recht of gedraaid? En waarom wil je de isolatie verbeteren? Medebewoners? Slapende kinderen?

Trap komt boven van links en draait onder naar rechts. Twee draaien dus, soort s vorm. Daartussen is het recht.

Slapende kinderen idd. Boven deze trap zit de trap naar de verdieping met de slaapkamers dus ik wil zoveel mogelijk geluid uit het trappenhuis houden. Mijns inziens komt het geluid in het trappenhuis 'door de trap heen' en door de deur heen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

De enige reden om in die nis te komen is het rack? Zijn de staande wandjes bij de nis gipsplaat/regelwerk?
Omni !

oeli

#14
Quote from: jossie on November  2, 2019, 21:00:35
De enige reden om in die nis te komen is het rack? Zijn de staande wandjes bij de nis gipsplaat/regelwerk?

Het is een vrij grote nis dus ideale plek voor het rack ja.

Die wandjes zijn hetzelfde als de wand waar de deur in zit en zijn opgebouwd uit 10cm dikke porotherm blokken (geluidwerendheid volgens bestek: dnt ak 35db) met een stuclaag erop.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossie

Het zou wellicht handiger zijn dan als je de nis om het rack heen bouwt met blokken. Dat isoleert veel beter dan de trap gaan 'bekleden'.

Wellicht kun je dan ook een sluis bouwen voor de bestaande deur, binnen of buiten. Tussenruimte hoeft niet groot te zijn.

Een dubbele constructie haalt makkelijker een hoge isolatie dan een deur verzwaren.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: oeli on November  2, 2019, 20:26:38

Ok dus massa (trap) -> rockwool -> gipsplaat oid? Of begrijp ik niet wat nu eigenlijk je advies is?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, klopt.
Alleen heeft de rest van de constructie een isolatiewaarde en die moet je met die te realiseren constructie evenaren, anders wordt dat de zwakke schakel.

Beetje kort door de bocht, maar dat zijn ze hier wel gewend  ;D:

Dat Porotherm (ik kan geen meetdata vinden dus ik probeer niet te vloeken  ;D) weegt 100 kg/m^2.
De isolatie kun je vanwege het ontbreken van data berekenen met de Massawet en een iPhone:
20 x LOG(massa x frequentie) - 47
Dus bij bijvoorbeeld 50 Hz is dat 27 dB.
Je trap is met schotjes geïsoleerd, dus dat zal wel 18 mm multiplex of zo zijn, bij 50 Hz en een gewicht van 12.5 kg dus: 9 dB.

Je moet dus zien dat je dat verschil overbrugt met een massa-veer-massa systeem, dus een massalaag, een spouw gevuld met minerale wol en de massa van de trap, wat vooral in het laag denk ik niet zomaar gaat.

Ik moet eerlijk zeggen dat me de constructie van het geheel niet volkomen duidelijk is, misschien is wat Jossie zegt ook wel OK.
Wat hij zegt: "Een dubbele constructie haalt makkelijker een hoge isolatie dan een deur verzwaren" klopt in ieder geval zeker. Een duer kun je verzwaren maar de uiteindelijke isolatie wordt bepaald door de kierdichting. Daardoor is het moeilijk om voor muziekgeluid meer dan pak 'm beet 35 dB demping te realiseren; met een dubbele deur kan dat veel hoger zijn. 
Ik bazel maar wat.

oeli

Telt een dubbele deur alleen als ze vlak bij elkaar zitten? Op zich heb ik al de deur naar de ruimte en de kelder deur boven. Toch hoor ik door die deur boven nog veel geluid komen.

Misschien is de constructie met de trap duidelijker adhv de bouwtekening, zie hieronder. Waar in de tekening 'Luik' staat, dat is het gat dat je op de foto ziet. Als ik het goed begrijp is het wellicht makkelijker om niet de trap te willen isoleren maar dat luik goed af te dichten. Onder de trap komt de apparatuur dus ik moet er wel af en toe bij kunnen maar wellicht kan ik iets zwaars maken om het gat te dichten als ik er niet in hoef te zijn. (Misschien creëer ik dan echter een ventilatie issue voor de apparatuur daarbinnen.)





Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

Ok, dat maakt het een stuk duidelijker.
Dat gat moet je dichtmaken, proberen zo zwaar mogelijk te werken (ideaal is wanneer het inzetstuk net zoveel massa heeft als de wand zelf) met heel goede kierdichting.
Als de trap niet kierdicht is zou ik die ook afkitten.
Als daarna de deur nog een lek vormt doe je daarmee hetzelfde.
Misschien is het ook niet verkeerd de deur bovenaan de trap te verzwaren, maar als je in stappen werkt wijst zich dat vanzelf.

Of je die installatie moet ventileren weet ik niet, geen idee wat je allemaal hebt staan.
Ik bazel maar wat.

ruud2

mijn oplossing, gewoon board deuren en kleine kieren.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg

Quote from: ruud2 on November  5, 2019, 20:26:34
mijn oplossing, gewoon board deuren en kleine kieren.

Wat bedoel je? Wat wil je hiermee zeggen?
Ik bazel maar wat.

ruud2

Quote from: bert stoltenborg on November  5, 2019, 20:37:10
Wat bedoel je? Wat wil je hiermee zeggen?

hoezo , wat bedoel je?
dit is gewoon hoe ik het heb opgelost, niet meer niet minder.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg

Sorry dat ik het vraag, je bent waarschijnlijk heel duidelijk.  ;D
Wat bedoel je met kleine kieren?
En hoe was je situatie? Hoeveel heb je gedempt? Met kartonnen deuren demp je normaal gezien niet veel geluid, volgens de stand der zaken.
Dus als je wilt helpen kun je toch gewoon even aangeven hoe de situatie was en nu, verbeterd, is?
Ik bazel maar wat.

ruud2

Quote from: ruud2 on October 31, 2019, 18:36:11
ik heb in hetzelfde kozijn een dubbele deur gemaakt  tegen gesteld gedraaid, scheelt heeeeel veel.

hallo Bert, reaktie 1  op de vraag van oeli.

maar om even de praktische skills van mijn zijde toe te lichten op jouw vragen:
Wat bedoel je met kleine kieren? -  net niet schavend zodat je geen lakbeschadigingen krijgt , 0,5 - 1mm rondom.
En hoe was je situatie?-  in het bestaande kozijn zat een gewone binnendeur.
Met kartonnen deuren demp je normaal gezien niet veel geluid, volgens de stand der zaken. - mijn oren nemen waar dat er significant minder "lawaai" waarneembaar is dan voorheen, en de mede bewoners op dezelfde vloer hebben geen last meer van mijn muziek (voor zover ze dat al hadden).
Met kartonnen deuren demp je normaal gezien niet veel geluid, volgens de stand der zaken.- tja ... het werkt gewoon.
en is een goedkope oplossing, soms moet je dingen gewoon proberen

helaas is de kalibratie van mijn quest db meter verlopen , dus zal je het met de aanname moeten doen met de opmerking zoals ik het heb naar mijn tevredenheid heb opgelost
;D ;D ;D

ik denk dat we samen met jouw theorethische kennis en mijn praktische skills nog hele mooie dingen kunnen bedenken.

groet, Ruud



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#24
kalibratie testtoon : 1000Hz.   
meetwaarde sweetspot, 2,6  M vanaf beide bronnen, horizontaal gemeten hoogte 1,2 M meetwaarde 97.4 dB  :crazy:
haaks daarop met 1 dichte deur afstand van sweetspot 2,7 M : meetwaarde 75.6 dB
met twee dichte deuren : meetwaarde  64.2 dB
omgevings geluid ruimte 32.1 dB
:coffee: of  :threadclosed:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.