Akoestiek ventilatie

Started by sanderkevdw, October 30, 2019, 14:25:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sanderkevdw

Mijn situatie:
Home-theater zit in de kelder, ventilatie is voorzien via een "type D" systeem. Dit houdt in dat er zowel mechanische toevoer als afvoer is. Hierdoor komen er dus 2 van die metalen ronde buizen door de muur. Natuurlijk gaat dat problemen geven qua geluidsoverdracht.

Mijn plan is nu om het ontwerp van een "muffler" te gebruiken om dit tegen te gaan. Kort samengevat komt het erop neer dat je de doorvoer van de verluchting laat toekomen in een bak die minimum dubbel zo groot is als de diameter. Hierin plaats je een aantal tussenschotten waarbij de minimale diameter van het gat identiek is als de originele diameter. Deze bak bekleed je dan vanbinnen met geluidsisolatie ("duct liner").
Deze hele constructie zou dan nog achter de gyproc wand + isolatie komen. Het nadeel is wel dat je op 2 plaatsen zo'n 15cm diepte van je ruimte kwijtspeelt.


Wat zijn jullie ideeën/oplossingen om met dit probleem om te gaan? Zijn er andere mogelijkheden die minder ruimte kosten?

RalphH

Er zit bij ons zoiets tussen.
Lopen 2 aanvoerbuizen (rond 100 gok ik) onder de kruipruimte van HT naar de straat. Zal een meter of 12 elk zijn. Kon het initieel letterlijk gesprekken volgen die op straat gevoerd werden. Met de dempers ertussen niet meer.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

#2
Voor dempen van muziekgroep heb je meer lengte nodig. Ik zal vanavond even fatsoenlijk antwoord proberen te geven

Muziekgeluid, kudtiPhone  ;D
Ik bazel maar wat.

chansig

Lekker arrogant weer. :D :D :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

myself

Ik geloof dat er op de BBC akoestiek site behoorlijk veel geschreven was over dit onderwerp incl voorbeelden van geteste oplossingen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

sanderkevdw

Quote from: RalphH on October 30, 2019, 14:34:39
Er zit bij ons zoiets tussen.
Lopen 2 aanvoerbuizen (rond 100 gok ik) onder de kruipruimte van HT naar de straat. Zal een meter of 12 elk zijn. Kon het initieel letterlijk gesprekken volgen die op straat gevoerd werden. Met de dempers ertussen niet meer.

Dat is in essentie hetzelfde principe als wat ik wil bouwen. Bij ons zitten er zo ook tussen de ventilatie en "de buitenwereld". Maar niet tussen de kelder en de andere ruimtes.

RalphH

Als t kleiner moet, er zijn schuimstukken die je in de buis zet. Gebruik ik elders in huis noodgedwongen. Scheelt wel wat, vermindert wel capaciteit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: RalphH on October 30, 2019, 16:13:45
Meer lengte arrogant Hans? ;D

Alles en altijd minder, minder, minder!!!!!

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Ik zeg: "merfius.com"
Minder vooral
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Zo'n suskast als een labyrint kan, maar gewoon een lange koof kan ook.
En dit werkt ook goed:
https://www.ventilatieshop.com/flexibele-slang-ventilatie-buis/
Maar voor muziekgeluid zou ik wel een flinke lengte nemen, 4 meter ofzo.
En de slang is alleen een beetje minerale wol met een alufolie er omheen, dus als je echt isolatie wilt moet je hem eigenlijk in een kast verwerken en oppassen dat die kast/buis niet een starre verbinding vormt tussen twee ontkoppelde spouwbladen, dus die kast onderbreken in de spouw.
Ik bazel maar wat.

HJ2

#11
Wellicht niet echt iets voor een eerste post, maar omdat ik zojuist net klaar ben met mijn ventilatiesysteem stiller maken heb ik wellicht wat kennis te delen.
Ik heb o.a. de slang met de minerale wol geïnstalleerd tussen de ventilatiebox en de pijpelarij. (ik heb een C-type). Deze slang is wat geavanceerder dan geschetst: de buitenkant is aluminiumfolie, versterkt met een spiraal (voor onderdrukken). Dan komt de minerale wol, dan komt een plastic folie en ten slotte de binnenkant, = aluminium opgedampte mylar o.i.d. Ook weer met een metalen spiraal. Het mooie is nu dat de binnenlaag geperforeerd is met heel veel een hele kleine gaatjes. Daardoor is hij akoestisch deels open zodat de minerale wol zijn werk goed kan doen.

Verder bleek bij mijn systeem veel geluid van de ventilatiebox zelf te komen. Ik heb nu een DUCObox silent gekocht, gelijk uit elkaar gehaald en van binnen helemaal bekleed met de bekende geperste vlokken van de bouwmarkt (de box is hier op voorbereid) Dus in tegenstelling tot de silencer kit (3 schuimblokjes en gedemte doppen, 80 Euro) heb ik het hele ding gedempt voor 25 Euro
.
De verbinding tussen de box en de kanalen heb ik dus met de bovengenoemde slag gedaan.
Als laatste heb ik alle ventielen vervangen voor DUCO ventielen, die een klein concentrisch schuimdempertje hebben ingebouwd, waarvan je enkele ringen eruit kunt halen om de juiste debieten in te stellen (dus geen instelbare kegel)

Het systeem is werkelijk fluisterstil nu, het was de investering en het werk meer dan waard.
Voor het afzuiging gedeelte zou je hier dus ook nog naar kunnen kijken. Voor de toevoer staat hierboven al een riante hoeveelheid goede tips  ^^
Doe er je voordeel mee  ;D
If you always do what you always did, you always get what you always got...

bert stoltenborg

Quote from: HJ2 on October 31, 2019, 20:28:39
Wellicht niet echt iets voor een eerste post, maar omdat ik zojuist net klaar ben met mijn ventilatiesysteem stiller maken heb ik wellicht wat kennis te delen.
Ik heb o.a. de slang met de minerale wol geïnstalleerd tussen de ventilatiebox en de pijpelarij. (ik heb een C-type). Deze slang is wat geavanceerder dan geschetst: de buitenkant is aluminiumfolie, versterkt met een spiraal (voor onderdrukken). Dan komt de minerale wol, dan komt een plastic folie en ten slotte de binnenkant, = aluminium opgedampte mylar o.i.d. Ook weer met een metalen spiraal. Het mooie is nu dat de binnenlaag geperforeerd is met heel veel een hele kleine gaatjes. Daardoor is hij akoestisch deels open zodat de minerale wol zijn werk goed kan doen.

Verder bleek bij mijn systeem veel geluid van de ventilatiebox zelf te komen. Ik heb nu een DUCObox silent gekocht, gelijk uit elkaar gehaald en van binnen helemaal bekleed met de bekende geperste vlokken van de bouwmarkt (de box is hier op voorbereid) Dus in tegenstelling tot de silencer kit (3 schuimblokjes en gedemte doppen, 80 Euro) heb ik het hele ding gedempt voor 25 Euro
.
De verbinding tussen de box en de kanalen heb ik dus met de bovengenoemde slag gedaan.
Als laatste heb ik alle ventielen vervangen voor DUCO ventielen, die een klein concentrisch schuimdempertje hebben ingebouwd, waarvan je enkele ringen eruit kunt halen om de juiste debieten in te stellen (dus geen instelbare kegel)

Het systeem is werkelijk fluisterstil nu, het was de investering en het werk meer dan waard.
Voor het afzuiging gedeelte zou je hier dus ook nog naar kunnen kijken. Voor de toevoer staat hierboven al een riante hoeveelheid goede tips  ^^
Doe er je voordeel mee  ;D

Klopt, alleen zijn al die slangen bruikbaar, ze zijn allemaal opgebouwd zodat ze als een suskast werken.
Ik gebruik gewoon Sonodeckslangen
Ik bazel maar wat.

sanderkevdw

Om een susbox te maken, moet je gebruik maken van "duct liner" omdat rotswol vezels loslaat. Weet er iemand wat de vertaling van "duct liner" in het Nederlands is, welke merken verkrijgbaar zijn in België/Nederland en waar je deze kan kopen?

HJ2

E.K.I Rubber verkoopt dat spul, zelfklevend en wel, niet goedkoop trouwens.
Ik heb het op mijn werk gebruikt om machinekamers het zwijgen op te leggen, maar dan heb je het over 10 CM dik materiaal, dus daar moet je wel de ruimte voor hebben.  :tounge:
Het is er in meerdere diktes hoor.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

bert stoltenborg

http://www.isover-technische-isolatie.nl/var/technicalinsulationnl/storage/original/application/5b42944cd4009b7ac782d94c48fe16ec.pdf

Maar voor degenen die ook zoiets van plan zijn:
https://www.decinternational.com/specifications/nl/sonodec_25.pdf

Dit werkt beter.
In zo'n labyrintkast krijg je allemaal turbulentie waardoor de doorstroming slecht is en er relatief veel stromingsgeluid optreedt.
Een Sonodecslang in een omkasting is makkelijker te maken en heeft een veel betere doorstroming, in mijn ervaring en die van anderen.
Ik bazel maar wat.

sanderkevdw

#16
Quote from: bert stoltenborg on November  5, 2019, 14:38:18
http://www.isover-technische-isolatie.nl/var/technicalinsulationnl/storage/original/application/5b42944cd4009b7ac782d94c48fe16ec.pdf

Maar voor degenen die ook zoiets van plan zijn:
https://www.decinternational.com/specifications/nl/sonodec_25.pdf

Dit werkt beter.
In zo'n labyrintkast krijg je allemaal turbulentie waardoor de doorstroming slecht is en er relatief veel stromingsgeluid optreedt.
Een Sonodecslang in een omkasting is makkelijker te maken en heeft een veel betere doorstroming, in mijn ervaring en die van anderen.

Dankjewel!
heeft die Sonodecslang niet vooral geluidsisolatie tov geluid dat "uit de slang" komt? Mijn bedoeling is eerder om het geluid te dempen zodat de slaapkamers niet meeluisteren naar de Home-theater door de ventilatiebuizen. Of werkt die slang hetzelfde als je er kronkels mee maakt?


edit: ik zie net dat het een geperforeerde slang is. Zal dus inderdaad een soortgelijk effect hebben. Nog 1 vraagje: in lage frequenties is het vooral het veranderen van diameter dat veel effect heeft. Dat voordeel ben je wel kwijt bij zo'n slang?

bert stoltenborg

#17
 Nee, diameter veranderen heeft er niet veel mee te maken, de lengte wel. Langer dempt lagere tonen
Ik bazel maar wat.

MaxxMark

Ik heb in mijn HT twee varianten gedaan.

Bij het maken van de ruimte heb  ik 2x (ongeisoleerde) luchtslangen met een diameter van 10cm (100m) in de spouw van mijn ruimte gelegd. Hier heb ik een grote lengte gebruikt met, voor zover mogelijk, zo min mogelijk bochten. Effectief was het geluid uit die ventilatie gelijk (of minder) dan wat er op andere manieren mijn ruimte uit kwam.

Zie ook: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104052.msg2836031#msg2836031 (stukje naar beneden scrollen)

Omdat de 2x 10cm goed is voor ventilatie, maar niet voor airco, kwam ik bij aanschaf van de airco er dus achter dat dit (veel) te weinig was. Na eerst een tussenoplossing te hebben geprobeerd met geforceerde luchtaanvoer (airco) en geforceerde luchtafvoer (135mm ventilator) heb ik besloten een rechte doorbreking te maken van mijn kamer-in-kamer constructie. Het effect was bizar te noemen (in geluidsproductie buiten de ruimte), en heb er voor gekozen om een suskast te maken door 160mm voorgeisoleerde luchtslangen te kopen. Deze in een suskast ter breedtre en hoogte van mijn trapgat te maken en daarin die slang, samen met losse mineralewol-delen. Het resultaat was dat de demping weer gelijk was aan hoe het was vóór ik er aan begon, dus missie geslaagd (en de airco doet ook goed zijn werk).

Zie ook: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104052.msg3115776#msg3115776
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com