Speaker bekabeling voor loze leidingen

Started by theetjuh, October 26, 2019, 17:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

theetjuh

Quote from: Dynky on October 27, 2019, 10:29:34
ok, het geld moet gewoon op dus  ;)
Als je het topic daadwerkelijk gelezen had, weet je dat ik inmiddels op de helft van de prijs zit dan toen ik het topic starte...

Dus nee liever niet zoveel mogelijk geld er tegen aan gooien, maar onderzoeken en navraag doen.
LG 77G1 • Onkyo TX-RZ70 • Q Acoustics F:2050i C:2000Ci R:2020i A:QI65C • 2x BK Elec XXLS400-DF
Vero V (OSMC) • Nvidia Shield TV Pro (2019) • Sony UBP-X800M2 • Sony PlayStation 5

Rowdy

Boven de 20 meter zou ik ook kiezen voor 6 qmm. Bij langere lengtes heb je ook te maken met spanningsverlies.

chansig

Ergens heb ik mijn hoofd zitten dat de lengte van 20 meter geen afbreuk doet aan wat dan ook en dat 2,5 mm prima voldoet voor deze lengtes.

Zo'n conclusie die iemand weer eens heeft voorgerekend...lange tijd geleden...dat dan weer wel. Dus wie weet vergis ik me wel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Was het niet bij jou dat 2,5 qmm verkeerd uitpakte, ook volgens een tabel en dat 4 qmm beter uitpakte?

Dirk

wat maakt die minieme spanningsval na 20m dan uit?
schrik dat je amp het niet trekt?
dat je meting vd set (Audissey/Dirac/whatever) niet snapt wat er gemeten wordt en desbetreffende kanaal daarom niet goed gaat weergeven?

Je kan vragen tot je een ons weegt, maar zelf even logisch nadenken en niet ieder tabelletje blind voor waar aannemen is soms ook verfrissend.

4mm zou ik nog enigszins snappen bij bepaalde hoge vermogens (wat dus niet speelt bij Atmos in woningen), maar 6mm is gewoon geldverspilling en een onnodig dikke kabel, just my 2 cents ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Quote from: Rowdy on October 27, 2019, 10:50:13
Was het niet bij jou dat 2,5 qmm verkeerd uitpakte, ook volgens een tabel en dat 4 qmm beter uitpakte?

Nope, niet volgens een tabel. Mijn gevoel/ervaring was dat 4 mm wel iets anders deed. Maar zoals aangegeven dat was een gevoel. Uiteindelijk voor mij gevoel gekozen en niet voor de tabel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy


chansig

Dat gevoel zou ik nu niet meer onderschrijven.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Janbo

Bij 20 meter is de weerstand van een koperkabel ca. 0,07 ohm voor 2,5mm2 en ca. 0,03 ohm voor 4mm2. Als dit voor je gevoel verschil maakt: doen. Technisch lijk het me in relatie tot de mini-vermogens in de huiskamer totaal verwaarloosbaar. Zelfs 1,5mm2 (0,2 ohm) zul je met geen mogelijkheid kunnen horen als het om spanningsverlies gaat.

theetjuh

#34
Quote from: Dynky on October 27, 2019, 11:09:17
Je kan vragen tot je een ons weegt, maar zelf even logisch nadenken en niet ieder tabelletje blind voor waar aannemen is soms ook verfrissend.

4mm zou ik nog enigszins snappen bij bepaalde hoge vermogens (wat dus niet speelt bij Atmos in woningen), maar 6mm is gewoon geldverspilling en een onnodig dikke kabel, just my 2 cents ;)
Dan geef ik maar liever €50 meer uit voor die 100 meter, misschien onnodig volgens jou bewoording, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

En trouwens die gasten van Audioholics zijn echt niet achterlijk, die kijken juist erg kritisch naar van alles en dus ook kabels.

Iedere z'n ding, ik ben allang blij dat ik nooit in die kabels van Monster ben getrapt van €30+ de meter.
LG 77G1 • Onkyo TX-RZ70 • Q Acoustics F:2050i C:2000Ci R:2020i A:QI65C • 2x BK Elec XXLS400-DF
Vero V (OSMC) • Nvidia Shield TV Pro (2019) • Sony UBP-X800M2 • Sony PlayStation 5

DofN

Die zijn afhankelijk van sponsoren. Achterlijk niet, misschien ook niet helemaal objectief.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

theetjuh

Quote from: doorofnight on October 27, 2019, 11:45:16
Die zijn afhankelijk van sponsoren. Achterlijk niet, misschien ook niet helemaal objectief.
Over objectiviteit kan ik uiteraard niks zeggen, maar als je het artikel gelezen hebt, gaat dit om advies op basis van onderzoek.

Dat ze daarbij een aantal voorbeelden geven, ja dat is niet zo gek, maar het hele artikel is daarom nog geen onzin.

Dat ik daarom liever 50 euro meer uitgeef aan 100 meter bekabeling, sja ... wat ik al eerder zei ... er zijn ergere voorbeelden hier op het forum.
LG 77G1 • Onkyo TX-RZ70 • Q Acoustics F:2050i C:2000Ci R:2020i A:QI65C • 2x BK Elec XXLS400-DF
Vero V (OSMC) • Nvidia Shield TV Pro (2019) • Sony UBP-X800M2 • Sony PlayStation 5

bert stoltenborg

Quote from: pameijer on October 27, 2019, 01:06:35
Canare 4S11 heb ik ook gehad. Zou ik niet doen, is te stug voor in leidingen. Gewoon van de rol, laat je niet gek maken.

@Bert_Stoltenborg , wat bedoel je? Ben wel nieuwsgierig naar je mening!

Nou, ik voorspelde eigenlijk iets. Hij zegt dat hij goed advies wil en dat krijgt hij van verschillende mensen, met onderbouwing, maar hij wringt zich in alle bochten om toch iets 'zinloos' te kopen omdat op een ander forum, waar de mensen veel slimmer zijn dan hier, een ander advies wordt gegeven.
Maakt niet uit, hoor, hij moet doen wat hij leuk vindt, en ik vind het ook leuk.

Als je PA-speakers hebt, dus units zoals een woofer, zit daar vaak een klemterminal op die mechanisch zwaar kan worden belast.
Hifispeakers hebben vaak zo'n plastic of kartonnen clipje waar je een kabelschoentje op kunt schuiven.
Ik heb al vaak meegemaakt dat neuroten wilden dat er een 6 kwadraat kabel aan zo'n dingetje werd gestoken, waarna de boel uiteraard afbreekt.
Of dat het moet worden gesoldeerd omdat de overgang dan minder weerstand heeft of zoiets, waarbij je de hele voicecoil opstookte omdat je het alleen met een lasapparaat warm genoeg krijgt om de soldeer te laten smelten.  ;D   
Ik bazel maar wat.

theetjuh

Ik weet niet wat je probleem is Bert, zo goed als iedereen heeft wat mij betreft goed advies gegeven waar ik weer iets van heb geleerd, behalve jezelf ... komt even een topic in om te trollen ... beetje jammer.

Heren bedankt, dit heeft me meer dan genoeg geld gescheeld, wat weer in apparatuur gestoken kan worden [emoji3526]
LG 77G1 • Onkyo TX-RZ70 • Q Acoustics F:2050i C:2000Ci R:2020i A:QI65C • 2x BK Elec XXLS400-DF
Vero V (OSMC) • Nvidia Shield TV Pro (2019) • Sony UBP-X800M2 • Sony PlayStation 5

bert stoltenborg

Het gaat mij om de reactie op het advies. Wel geinig dat alles dat niet aan de verwachtingen voldoet meteen een trol is.  ;D
Ik bazel maar wat.

theetjuh

Quote from: bert stoltenborg on October 27, 2019, 22:28:57
Het gaat mij om de reactie op het advies. Wel geinig dat alles dat niet aan de verwachtingen voldoet meteen een trol is.  ;D
Hoe bedoel je alles?
Je bent de enige die aan het trollen is hoor, je hoort mij niet over anderen, ook al geven 1 of 2 niet het advies wat ik eventueel opvolg.

Heel simpel, dat is aan mij...
LG 77G1 • Onkyo TX-RZ70 • Q Acoustics F:2050i C:2000Ci R:2020i A:QI65C • 2x BK Elec XXLS400-DF
Vero V (OSMC) • Nvidia Shield TV Pro (2019) • Sony UBP-X800M2 • Sony PlayStation 5

Tabcam

Quote from: theetjuh on October 27, 2019, 22:34:18
Hoe bedoel je alles?
Je bent de enige die aan het trollen is hoor, je hoort mij niet over anderen, ook al geven 1 of 2 niet het advies wat ik eventueel opvolg.

Heel simpel, dat is aan mij...
Je krijgt op een forum vrijwel altijd advies in meerdere richtingen, vaak ook in de richting waar je al naar aan het kijken was. Inhoudelijke steekhoudende argumenten worden snel aan de kant geschoven als je een andere audiofiele stroming aanhangt.

Nu is in dit geval het geld niet het probleem, ik heb 100x dat bedrag aan kabels hier rond zien gaan :o. Mij lijkt eenvoud van werken (6mm is echt veeeeel lastiger) ook een argument maar het is jouw huis. Een beetje overkill mag je best willen, of een duurdere kabel om zeker te zijn.

Mooi zijn of beter klinken mag ook wat kosten maar hier verwacht ik niet dat je het ziet of hoort. Je zal veel meer verbetering horen met een betere voeding dan een betere kabel. Just my 2ct.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

Wel jammer dat ik hier zelfs mensen met kennis van zaken op hun tenen op eierschalen ziet balanceren.....
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....