Het grote Ultra short throw projectie topic

Started by home@the movies, October 25, 2019, 19:24:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harm316

#100
Quote from: Japo on April 15, 2021, 23:05:17
Graag ook meer info over de ikea kast, heb zelf al zitten proberen maar als ik kasten samenstel komt ik aan 4 lades voor 2m40 en heb ik dus geen middelste lade voor de projector, dan zou ik naar 3 meter moeten gaan met 5 lades wat te breed is voor mij. Dus ben benieuwd naar jou configuratie

In mijn geval gebruik ik de projector nu als dagelijkse tv. We kijken minder traditionele tv hierdoor en gaan vaker voor een serie/film. Over 2 weken wordt het scherm ingebouwd in een Ikea Metod kastjes. Dan komt het scherm automatisch omhoog en kan ik de Projector met een lade uit de kast halen. Daarmee verdwijnt het scherm en de proejctor volledig. Wat door de vrouw des huizes erg wordt gewaardeerd.

Ik was even een paar dagen afwezig. Dus excuus voor de late beantwoording.  De compromis die wij hebben gevonden, is dat het wel een redelijke standaard ikea hack wordt, die in veel huiskamers als te vinden. Maar alles beter dan een losse zwarte schermbak + losse UST op een tafeltje. 

Idee als basis: https://interieurbytess.wixsite.com/insta/post/shake-up-your-life-how-to-change-your-own-perspective

Wij kiezen voor 3x de Besta Metod bovenkast van 80 breed x 40 hoog. Hier komt dan zon "standaard" houten plank bovenop.
Reden dat wij geen besta kiezen is : doordat het scherm niet in het midden, maar a symetrisch wordt geplaatst, valt hij niet precies in de 2e of 3e kastje. Hij valt precies op het tussenstuk.
Aangezien de Metod 80 breed is, past hij nu mooi in het tweede kastje.

Wij kiezen voor Metod met Lades aan de buitenkant. Een lade heeft als voordeel dat hij de deurtjes niet gaan hangen. en hij daardoor strakker blijft.
Voor de middelste waar de projector in zit wordt het Ikea met een omgekeerde klep > https://www.ikea.com/nl/nl/p/metod-bovenkast-horizontaal-m-drukopening-wit-veddinge-wit-s69394472/. We gaan deze onderste boven monteren, dat de klep dus naar beneden gaat ipv naar boven. anders zit hij voor het licht van de UST.  De reden dat wij de projector niet in een lade doen is ivm geluid. Wij gebruiken de soundbar van de projector als geluid. En in een lade, zou hij tegen de binnenkant van de lade  "botsen".

Omdat de projector ONDER het scherm moet in het kastje ivm ruimte (scherm is 16 dik en projector 36cm. Ze passen dus niet achter elkaar.
Zetten wij deze op een lade. https://www.ikea.com/nl/nl/p/maximera-lade-laag-wit-90319353/

We plaatsen het scherm aan de voorkant van de kast. We zagen de bovenkant van de METOD kast over de gehele breedte voor de helft open en plaatsen het scherm op haakse wandhouders.
De houten plank die erboven op komt, krijgt een zaagsnede vanaf ongeveer 25cm over de gehele breedte met een piano-scharnier aan de onderkant. Het projectorscherm gaat voor de opstaande klep omhoog, dus je niet dat hij omgeklapt staat. (zie attachment voor wat ik bedoelde qua locatie in de Metodkast.)
Voordeel: Hierdoor kunnen foto's / plantjes / vaasjes etc allemaal op de kast blijven staan voor de sfeer etc.

Plan voor een avondje film kijken.
1. Klep / houten plank handmatig omhoog klappen / "omvouwen".
2. Lade uitschuiven voor projector.
3. filmpje kijken en genieten.
4. Komt er visite of want anders. Lade dicht. Scherm electrisch naar beneden en klepje dicht.

Hopelijk breng ik mensen op ideeen. Op/aanmerking/ verbetering hoor ik graag.



Kwabbernoot

Hoe groot is/wordt jouw scherm?

Groeten...

Harm316

Ik heb een 100" scherm. Wat betekent dat mijn scherm 2.36 breed is.

Kwabbernoot

Het betekent ook dat jouw scherm ongeveer 1,3 m hoog is. Ben je dan niet bang dat een kastje van 40 cm hoog dan te hoog zou kunnen worden?

Groeten...

Harm316

Nee, want hij ligt nu boven op een ander kastje en dat is hoger dan nu het geval is. De onderkant vd bak komt ong op 25cm vd grond.

s.t.

Als je de piano scharnier voor klep scherm aan de onderkant maat en de klep moet omhoog klappen hoe kan je de klep dan beet pakken? Boor je er een gat in of monteer je een handgreep? Moet er dan ook een kier komen tussen de klep en de plank anders kan de klep niet scharnieren.
Is het niet eenvoudiger om de klep op het scherm te monteren zodat die mee gaat naar boven?

Harm316

Bedankt voor de suggestie en het meedenken. De plank heeft aan de voorkant een oversteek van 1,5cm. En de voorste 25 cm wordt omgekiept. Heb daarmee dus voldoende "grip".


Kwabbernoot

Ik vind het wel een slim idee om het scherm aan de voorkant van de kast te maken. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Interessante oplossing. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten...

American_Nightmare

Quote from: Kwabbernoot on April 13, 2021, 15:10:15
Heeft er iemand ervaring met de Xiaomi of Fengmi 4K UST projectoren. Die zijn voor relatief weinig te verkrijgen en daardoor voor mij erg interessant.

Zo'n ding met een Vividstorm floor rising schermpje erbij en je bent voor nog geen 3.000 euro klaar. Maar is het ook wat? De reviews lijken niet slecht.

Groeten...

Hier de Fengmi 4K Cinema besteld via Banggood CZ warehouse voor 1200 euro. Komt binnen een paar dagen binnen. Ga hem gebruiken op wit scherm in verduisterde ruimte ter vervanging Epson TW5000.

Flavio

Ik zou bij een UST projector niet bezuinigen op het scherm en altijd een speciaal UST ALR scherm gebruiken.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

American_Nightmare

Quote from: Flavio on April 21, 2021, 14:59:19
Ik zou bij een UST projector niet bezuinigen op het scherm en altijd een speciaal UST ALR scherm gebruiken.

Het schijnt met name overdag meerwaarde te hebben. En mijn huidige (vaste) scherm heb ik al, dus ik ga eerst eens kijken hoe dat werkt.

s.t.

Quote from: Harm316 on April 21, 2021, 09:26:59
Bedankt voor de suggestie en het meedenken. De plank heeft aan de voorkant een oversteek van 1,5cm. En de voorste 25 cm wordt omgekiept. Heb daarmee dus voldoende "grip".

Ik vind het leuk om te zien hoe je creatief met Ikea kunt zijn

Flavio

Ik heb vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een Screen Pro 110-inch elektrisch vloerscherm via Alibaba besteld.
De LG HU85LS bestel ik als ik weet wanneer het scherm er is, want de prijs van de LG is de laatste dagen behoorlijk aan het dalen. Komt er misschien een opvolger aan?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Hertog_Martin

Quote from: Flavio on April 23, 2021, 14:01:58
Ik heb vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een Screen Pro 110-inch elektrisch vloerscherm via Alibaba besteld.
De LG HU85LS bestel ik als ik weet wanneer het scherm er is, want de prijs van de LG is de laatste dagen behoorlijk aan het dalen. Komt er misschien een opvolger aan?

Ik zie dat ie onder de 4k is gekomen inderdaad, mooie prijs voor deze kwaliteit. Daarmee is de lsp9t wel aardig uit de markt geprijst.

Nieuwe collectie vóór de zomer zou mooi zijn.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

American_Nightmare

#114
Fengmi is hier binnen. Waanzinnige kwaliteit. Zelfs FullHD ziet eruit als 4K (Nvidia Shield als bron). Gewoon wit scherm werkt perfect.
Wel licht last van regenboogeffect en de GUI is deels Chinees, maar die zie ik toch niet als ik de Shield gebruik. Ook de fans zijn wel hoorbaar tijdens stille scenes.
Binnenkort even rooten en met Projectivity Tools app gaan calibreren. En ik wil hem aan het plafond gaan monteren zodat hij niet in de weg van de center speaker staat, en om verschuiving te voorkomen.

Edit: Gisteren nog even snel provisorisch gecalibreerd met de i1. Standaard zit er alleen blue/red/green gain op, maar kreeg daarmee 10 IRE al beneden deltaE van 1. Gamma moet ik nog bekijken. En met Projecyivity app zijn er veel meer calibratiemogelijkheden. Heel tevreden tot nu toe, zeker voor dit geld.

jOzh

Met een sportzomer aanstaande (EK voetbal en Olympische Spelen) zullen er vast allerlei acties en aanbiedingen voor TV's komen, zouden we dit soort acties ook kunnen verwachten voor de UST's?

Ik zie dat Samsung momenteel de volgende actie heeft:
https://www.samsung.com/nl/promo/promo/?id=A76GD3L3JCCW3
--> €300 (LSP7T) of €500 (LSP9T) cashback of een gratis Projecta Fullvision projectiescherm

Ik ben vooral in de markt voor de LG HU85LS dus hoop eigenlijk op een cashback zoals LG die ook altijd voor OLED's biedt :-D
TV Panasonic TX-P50VT60
Receiver Arcam AVR360 | Streaming Nvidia Shield | CD Marantz CD-17mkII M
Speakers B&W 603s3 | B&W LCR 600s3 | B&W M1

Kwabbernoot

Quote from: American_Nightmare on April 23, 2021, 23:46:50
Fengmi is hier binnen. Waanzinnige kwaliteit. Zelfs FullHD ziet eruit als 4K (Nvidia Shield als bron). Gewoon wit scherm werkt perfect.
Wel licht last van regenboogeffect en de GUI is deels Chinees, maar die zie ik toch niet als ik de Shield gebruik. Ook de fans zijn wel hoorbaar tijdens stille scenes.
Binnenkort even rooten en met Projectivity Tools app gaan calibreren. En ik wil hem aan het plafond gaan monteren zodat hij niet in de weg van de center speaker staat, en om verschuiving te voorkomen.

Edit: Gisteren nog even snel provisorisch gecalibreerd met de i1. Standaard zit er alleen blue/red/green gain op, maar kreeg daarmee 10 IRE al beneden deltaE van 1. Gamma moet ik nog bekijken. En met Projecyivity app zijn er veel meer calibratiemogelijkheden. Heel tevreden tot nu toe, zeker voor dit geld.

Hoe bevalt jou de Fengmi nu na zo'n maand in gebruik te zijn?

Groeten...

American_Nightmare

Quote from: Kwabbernoot on May 19, 2021, 14:27:20
Hoe bevalt jou de Fengmi nu na zo'n maand in gebruik te zijn?

Groeten...

Heel goed. Beeldkwaliteit is echt geweldig. Goede kleuren, contrast en scherpte over het hele beeld. FullHD is al superscherp door upscaling, 4K is helemaal geweldig. Regenboogeffect heb ik niet tot nauwelijks last meer van. Het geluid van de fans/kleurenwiel is alleen hoorbaar tijdens stille scenes, maar niet storend. Bij 'gewoon tv-gebruik' zou het wel irritant zijn denk ik.
Monteren aan het plafond was nog wat puzzelen, maar heb hem precies goed hangen zodat er geen digitale beeldcorrectie nodig is.
Tevens heb ik de projector geroot en Projectivity Tools geïnstalleerd zodat er nog meer instellingsmogelijkheden zijn.
Ik projecteer op een vast wit esmart scherm in een verduisterde ruimte met donkere muren. Voldoet prima. Wel overweeg ik om nog een DIY masking systeem te maken.

Kwabbernoot

Dank voor je antwoord. Dat klinkt erg goed. Ik zal dan eens wat serieuzer gaan nadenken over aanschaf.

Groeten...

American_Nightmare

Quote from: Kwabbernoot on May 19, 2021, 18:39:12
Dank voor je antwoord. Dat klinkt erg goed. Ik zal dan eens wat serieuzer gaan nadenken over aanschaf.

Groeten...

Nog een tip: De Chinese versie (Android 6) is te rooten, de Internationale versie (Android 9 dacht ik) niet. Ook de Chinese versie kun je in het Engels zetten. De ingebouwde software en apps gebruik ik verder niet.

Flavio

#120
Vandaag eindelijk mijn scherm binnen gekregen uit China en geinstalleerd en de LG HU85LS aangesloten.
Het scherm is een 110-inch Screen Pro floor rising ALR UST scherm.
Dat kostte mij US$1.300 inclusief verzending.

Ik moet natuurlijk wel weer een robbertje gaan vechten met de douane. In eerste instantie hadden ze invoerrechten berekend maar die zijn 0% voor een projectiescherm. Dat hebben ze gelukkig direct al gecorrigeerd.
Maar omdat op de factuur niet de transportkosten apart vermeld stonden, werden die volgens een standaardtarief aangerekend om de BTW te berekenen. Dat is maar liefst US$475 voor transport tot de de EU grens en nog eens €200 binnen de EU!

Tot nu toe werkt alles goed. Het was natuurlijk een gepiel om het scherm exact recht te zetten. Een viltje van 0,5mm was de oplossing om het beeld geometrisch in orde te krijgen zonder Edge aanpassingen.
De LG is mooi stil en het beeld is prima. Niet zo zwart als mijn LG OLED natuurlijk maar het formaat maakt dat ruimschoots goed.

De LG OLED gebruik ik nu als PC monitor.  :headbanging:
Dat was ook nog wel een dingetje, een 40kg 77-inch TV in je eentje verplaatsen.  :D
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

denoontje

Quote from: Flavio on May 25, 2021, 21:43:35
Vandaag eindelijk mijn scherm binnen gekregen uit China en geinstalleerd en de LG HU85LS aangesloten.
Het scherm is een 110-inch Screen Pro floor rising ALR UST scherm.
Dat kostte mij US$1.300 inclusief verzending.

Ik moet natuurlijk wel weer een robbertje gaan vechten met de douane. In eerste instantie hadden ze invoerrechten berekend maar die zijn 0% voor een projectiescherm. Dat hebben ze gelukkig direct al gecorrigeerd.
Maar omdat op de factuur niet de transportkosten apart vermeld stonden, werden die volgens een standaardtarief aangerekend om de BTW te berekenen. Dat is maar liefst US$475 voor transport tot de de EU grens en nog eens €200 binnen de EU!

Tot nu toe werkt alles goed. Het was natuurlijk een gepiel om het scherm exact recht te zetten. Een viltje van 0,5mm was de oplossing om het beeld geometrisch in orde te krijgen zonder Edge aanpassingen.
De LG is mooi stil en het beeld is prima. Niet zo zwart als mijn LG OLED natuurlijk maar het formaat maakt dat ruimschoots goed.

De LG OLED gebruik ik nu als PC monitor.  :headbanging:
Dat was ook nog wel een dingetje, een 40kg 77-inch TV in je eentje verplaatsen.  :D


Feli maar dt vraagt natuurlijk om een foto ;-)

Flavio

Het scherm past precies tussen de luidsprekers.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

jOzh

Quote from: Flavio on May 25, 2021, 21:43:35
Vandaag eindelijk mijn scherm binnen gekregen uit China en geinstalleerd en de LG HU85LS aangesloten.
Het scherm is een 110-inch Screen Pro floor rising ALR UST scherm.
Dat kostte mij US$1.300 inclusief verzending.

Ik moet natuurlijk wel weer een robbertje gaan vechten met de douane. In eerste instantie hadden ze invoerrechten berekend maar die zijn 0% voor een projectiescherm. Dat hebben ze gelukkig direct al gecorrigeerd.
Maar omdat op de factuur niet de transportkosten apart vermeld stonden, werden die volgens een standaardtarief aangerekend om de BTW te berekenen. Dat is maar liefst US$475 voor transport tot de de EU grens en nog eens €200 binnen de EU!

Tot nu toe werkt alles goed. Het was natuurlijk een gepiel om het scherm exact recht te zetten. Een viltje van 0,5mm was de oplossing om het beeld geometrisch in orde te krijgen zonder Edge aanpassingen.
De LG is mooi stil en het beeld is prima. Niet zo zwart als mijn LG OLED natuurlijk maar het formaat maakt dat ruimschoots goed.

De LG OLED gebruik ik nu als PC monitor.  :headbanging:
Dat was ook nog wel een dingetje, een 40kg 77-inch TV in je eentje verplaatsen.  :D

Hoe bevalt de LG qua motion? En dan vooral met 24P en 25P materiaal? Heb je last van judder? Toevallig al voetbal gekeken op de LG? :)
TV Panasonic TX-P50VT60
Receiver Arcam AVR360 | Streaming Nvidia Shield | CD Marantz CD-17mkII M
Speakers B&W 603s3 | B&W LCR 600s3 | B&W M1

Flavio

Quote from: jOzh on May 31, 2021, 08:50:16
Hoe bevalt de LG qua motion? En dan vooral met 24P en 25P materiaal? Heb je last van judder? Toevallig al voetbal gekeken op de LG? :)

Geen bijzonderheden te melden over motion. Ik heb TV series en films gekeken. Voetbal kijk ik niet. 
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE