Het grote Ultra short throw projectie topic

Started by home@the movies, October 25, 2019, 19:24:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Ik ben volop aan het schrijven gegaan, hopelijk morgen de tijd om verder te doen en dan Dinsdag of woensdag de review online te zetten.

Flavio

Is de LG HU85LS nog steeds de beste UST projector tot pak hem beet €5.000?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Japo

#77
Mijn pc is vastgelopen, kan de review nog altijd niet lezen  ;D :tongue2: :colgate:  :popcorn: :D

Quote from: home@the movies on March 14, 2021, 22:26:42
Ik ben volop aan het schrijven gegaan, hopelijk morgen de tijd om verder te doen en dan Dinsdag of woensdag de review online te zetten.

Hertog_Martin

#78
Ik hoop eigenlijk dat er in september ofzo nog mooie nieuwe USTs aangekondigd worden. Waarbij ik hoop dat op shorters throw zoals de LSP9T reeds heeft en een goede ingebouwde speaker die je kan inzetten als center kanaal in een 5.1 setup.De Optoma en Samsung hebben al relatief goede speakers er in maar komen toch te kort voor surround. De Optoma kan je wel een subwoofer op aansluiten geloof ik, maar liefst zie ik dat je de speaker kan aansluiten als centerspeaker. Dat lost plaatsingsproblemen verder op.

Verder is meer lumen welkom en een goed lcd alternatief ook. Wellicht een opvolger van de LS500 die wel helder is maar lange throw heeft, veel herrie maakt en matige speakers.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Hertog_Martin

Eindconclusie lijkt te worden dat wij voor de Epson LS300 gaan. Alle reviews gelezen komt het er op neer dat deze een zeer degelijk beeld geeft voor 2000 euro. Het gemis van 4k is te overzien op ruim vier meter afstand van een 100" scherm, en zo goed zijn m'n ogen ook niet meer. Daartegenover biedt het 3600 lumens dus zeer geschikt om overdag nog iets te kijken zonder alles helemaal te verduisteren. Nadeel daarbij is dat ie veel lawaai maakt boven de 80% helderheid, maar overdag kijk ik vooral Sport en heb je weinig stilte. Voor 's avonds iets kijken kan de helderheid omlaag (80% van 3600 is tevens alsnog helderder dan meeste DLP alternatieven die duurder zijn).

De throw rate is hetzelfde als een Optoma P2 of LSP7T. Alleen projectoren als de LG HU85LA of Samsung LSP9T kunnen stuk dichterbij het scherm geplaatst worden.

De ingebouwde Yamaha soundbar moet ook z'n mannetje staan, maar betwijfel wel of ik m'n huidige 5.0 B&W setup er voor kan inruilen (vanwege verhuizing wat compromissen in speaker placement).

Al met al zou de ls300 beter moeten zijn dan de LS500 die wel 4k biedt maar een te lange throw en matig geluid. Ik gok dat Epson de ls300 benadering nog gaat doortrekken naar een nieuw 4k aanbod, maar voordat die te koop is zit je wrs toch in oktober/november.

Deze keuze is dus wel vooral gebaseerd op use case van lichte woonkamer en mogelijk ook de projector als speaker gebruiken. Voor batcave met dedicated surround zijn de DLPs wrs beter, als je geen last hebt van rainbow effect.
De Epson maakt dus een goede tv vervanger, maar voor de gewone consument is vooral de luide ventilator een groot nadeel denk ik.

Dat moeten we nog ondervinden. Maar valt dus mee te leven denk ik.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

denoontje

Ga je de projector niet eerst bekijken en ga je alleen af op reviews?

Ik heb bij werner destijds een hele reeks bekeken op zijn beurs, maar ik kom niet lekker kijken naar die generatie short throws.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Flavio

In 2021 zou ik altijd voor een 4K beamer gaan, al dan niet met pixelshift.
Niet zo zeer vanwege de resolutie maar wel vanwege HDR. Dat geeft ook op 3-4 meter een zichtbaar betere beeldkwaliteit.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Japo

#82
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar in feite zou je de projector bij je thuis moeten kunnen zien.
Is een ruimte met veel invalslicht bij mij, je kan het licht van zijdelings(schuiframen) wel volledig verduisteren maar van bovenaf(lichtkoepel) niet.
Ik twijfel persoonlijk enorm tussen de lsp7t en de optoma p2.
De lsp7t komt beter uit testen als de p2 , maar de P2 heeft 800 lumen meer, dus wat de p2  ten goede zou moeten komen in ruimtes met veel licht t.o.v. de lsp7t zou je zeggen, maar ik lees dan als je een goede clr/alr doek hebt dit verschil van lumen tussen de 2 te verwaarlozen is en bijna geen invloed zou hebben. Dusja, zo wordt het moeilijk beslissen voor mij + ik volledig een groentje ben op dit gebied en dus niet echt op ervaring kan terugvallen.


Quote from: denoontje on April 10, 2021, 12:23:16
Ga je de projector niet eerst bekijken en ga je alleen af op reviews?

Ik heb bij werner destijds een hele reeks bekeken op zijn beurs, maar ik kom niet lekker kijken naar die generatie short throws.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

home@the movies

Quote from: Hertog_Martin on April 10, 2021, 10:34:19
Eindconclusie lijkt te worden dat wij voor de Epson LS300 gaan. Alle reviews gelezen komt het er op neer dat deze een zeer degelijk beeld geeft voor 2000 euro. Het gemis van 4k is te overzien op ruim vier meter afstand van een 100" scherm, en zo goed zijn m'n ogen ook niet meer. Daartegenover biedt het 3600 lumens dus zeer geschikt om overdag nog iets te kijken zonder alles helemaal te verduisteren. Nadeel daarbij is dat ie veel lawaai maakt boven de 80% helderheid, maar overdag kijk ik vooral Sport en heb je weinig stilte. Voor 's avonds iets kijken kan de helderheid omlaag (80% van 3600 is tevens alsnog helderder dan meeste DLP alternatieven die duurder zijn).

De throw rate is hetzelfde als een Optoma P2 of LSP7T. Alleen projectoren als de LG HU85LA of Samsung LSP9T kunnen stuk dichterbij het scherm geplaatst worden.

De ingebouwde Yamaha soundbar moet ook z'n mannetje staan, maar betwijfel wel of ik m'n huidige 5.0 B&W setup er voor kan inruilen (vanwege verhuizing wat compromissen in speaker placement).

Al met al zou de ls300 beter moeten zijn dan de LS500 die wel 4k biedt maar een te lange throw en matig geluid. Ik gok dat Epson de ls300 benadering nog gaat doortrekken naar een nieuw 4k aanbod, maar voordat die te koop is zit je wrs toch in oktober/november.

Deze keuze is dus wel vooral gebaseerd op use case van lichte woonkamer en mogelijk ook de projector als speaker gebruiken. Voor batcave met dedicated surround zijn de DLPs wrs beter, als je geen last hebt van rainbow effect.
De Epson maakt dus een goede tv vervanger, maar voor de gewone consument is vooral de luide ventilator een groot nadeel denk ik.

Dat moeten we nog ondervinden. Maar valt dus mee te leven denk ik.

Als het puur over lichtopbrengst gaat dan kan ik de keuze nog begrijpen, op alle andere vlakken is voor mij de Epson echt niet vergelijkbaar met de Optoma of Samsungs. Het is uiteraard aan jou om een keuze te maken maar zonder ze eerst even gezien te hebben zou ik absoluut nooit tot aankoop overgaan.
We hadden een paar weken geleden de Samsungs op test en hopelijk komen volgende week onze eigen demo units binnen, zowel de 9 als de 7 zijn onderweg is ons beloofd.
De Optoma staat ook steeds in demo.

Hertog_Martin

#84
Quote from: Flavio on April 10, 2021, 12:38:10
In 2021 zou ik altijd voor een 4K beamer gaan, al dan niet met pixelshift.
Niet zo zeer vanwege de resolutie maar wel vanwege HDR. Dat geeft ook op 3-4 meter een zichtbaar betere beeldkwaliteit.

Hij accepteert gewoon een 4K signaal en 10bit en HDR.

En inderdaad, ik zou eigenlijk het liefst de beamer thuis uitproberen. Showroom is mij te vluchtig en niet onder gelijke omstandigheden.

Lichtopbrengst is echt belangrijk wel en tja de anderen zijn ook weer 1000 euro duurder, dan kijk ik liever over drie jaar wat je dan weer voor 2000 kan kopen.

Hier overigens een review: https://www.passionhomecinema.fr/blog/index.php/24/03/2021/test-epson-eh-ls300w-lavis-de-gregory/

(even naar halverwege de pagina scrollen voor Engelse versie)
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Kwabbernoot

Heeft er iemand ervaring met de Xiaomi of Fengmi 4K UST projectoren. Die zijn voor relatief weinig te verkrijgen en daardoor voor mij erg interessant.

Zo'n ding met een Vividstorm floor rising schermpje erbij en je bent voor nog geen 3.000 euro klaar. Maar is het ook wat? De reviews lijken niet slecht.

Groeten...

Harm316

Ik heb zelf een Xiaomi 1080P EU version in combinatie met een floor rising scherm van 100" van Vividstorm.
Ik ben er zelf zeer tevreden over. Het werkt bij mij erg goed. Ook overdag geeft hij meer dan voldoende licht / contrast om te kunnen kijken. Dit komt dan natuurlijk ook door het scherm.
In de avond knalt het helemaal van het doek af.
De xiaomi maakt redelijk wat fan-geluid. Dit is bij stiltes in de film te horen. Echter wanneer er ook maar iets van geluid is, dan hoor je het zelf totaal niet. Dus wij storen ons er totaal niet.

In mijn geval gebruik ik de projector nu als dagelijkse tv. We kijken minder traditionele tv hierdoor en gaan vaker voor een serie/film. Over 2 weken wordt het scherm ingebouwd in een Ikea Metod kastjes. Dan komt het scherm automatisch omhoog en kan ik de Projector met een lade uit de kast halen. Daarmee verdwijnt het scherm en de proejctor volledig. Wat door de vrouw des huizes erg wordt gewaardeerd.

Kwabbernoot

Ah, bedankt voor je ervaring. Gebruik je ook de software of gebruik je een externe player? En hoe is het geluid door de ingebouwde speakers?

Ik zat ook te denken om een laag kastje te kopen waar de projector dan op kan staan en dan het scherm achter de kast op beugels aan de kast. Zoiets.

Groeten...

Flavio

#88
Er staat op Marktplaats een Xiaomi Mi 4K projector te koop voor €1.500. Voor dat geld kan je hem altijd wel weer doorverkopen mocht die niet bevallen.

En als je snel zo'n Vividstorm floor rising scherm wilt hebben, forumsponsor Cinedream verkoopt die volgens mij onder hun eigen label Cinepro. Wel ietsje duurder dan zelf in China bestellen, maar natuurlijk wel met EU garantie.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Kwabbernoot

#89
Die op Marktplaats heb ik gezien maar hij is erg duur. Het nieuwer en verbeterde model is op dit moment goedkoper te vinden.

Groeten...

Flavio

Quote from: Kwabbernoot on April 15, 2021, 12:14:36
Die op Marktplaats heb ik gezien maar hij is erg duur. Het nieuwer en verbeterde model is op dit moment goedkoper te vinden.

Groeten...

Dat zou kunnen. Die dingen worden onder zoveel verschillende namen en types aangeboden, het overzicht is een beetje zoek.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Kwabbernoot

Dat kun je wel zeggen. Heel veel apparaten met allemaal hetzelfde board erin.

Ik zou ook het liefst gewoon in de winkel kopen maar dan moet het prijsverschil niet te groot zijn. Die schermen lijken zo ongeveer 100 euro duurder te zijn dan in China en dat vind ik prima. Maar de projectoren zijn hier veel duurder (ongeveer 500 euro of meer) en dat verschil vind ik echt te groot.

Groeten...

s.t.

Quote from: Harm316 on April 15, 2021, 11:12:43
Ik heb zelf een Xiaomi 1080P EU version in combinatie met een floor rising scherm van 100" van Vividstorm.
Ik ben er zelf zeer tevreden over. Het werkt bij mij erg goed. Ook overdag geeft hij meer dan voldoende licht / contrast om te kunnen kijken. Dit komt dan natuurlijk ook door het scherm.
In de avond knalt het helemaal van het doek af.
De xiaomi maakt redelijk wat fan-geluid. Dit is bij stiltes in de film te horen. Echter wanneer er ook maar iets van geluid is, dan hoor je het zelf totaal niet. Dus wij storen ons er totaal niet.

In mijn geval gebruik ik de projector nu als dagelijkse tv. We kijken minder traditionele tv hierdoor en gaan vaker voor een serie/film. Over 2 weken wordt het scherm ingebouwd in een Ikea Metod kastjes. Dan komt het scherm automatisch omhoog en kan ik de Projector met een lade uit de kast halen. Daarmee verdwijnt het scherm en de proejctor volledig. Wat door de vrouw des huizes erg wordt gewaardeerd.

Interessant project met gebruik van Ikea kast. Kan je hier meer over delen?

Japo

Graag ook meer info over de ikea kast, heb zelf al zitten proberen maar als ik kasten samenstel komt ik aan 4 lades voor 2m40 en heb ik dus geen middelste lade voor de projector, dan zou ik naar 3 meter moeten gaan met 5 lades wat te breed is voor mij. Dus ben benieuwd naar jou configuratie

In mijn geval gebruik ik de projector nu als dagelijkse tv. We kijken minder traditionele tv hierdoor en gaan vaker voor een serie/film. Over 2 weken wordt het scherm ingebouwd in een Ikea Metod kastjes. Dan komt het scherm automatisch omhoog en kan ik de Projector met een lade uit de kast halen. Daarmee verdwijnt het scherm en de proejctor volledig. Wat door de vrouw des huizes erg wordt gewaardeerd.
[/quote]

blue-eyes

Ook Ikea kasten zijn goed in te korten met het juiste gereedschap ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Hertog_Martin

#95
Quote from: Japo on April 15, 2021, 23:05:17
Graag ook meer info over de ikea kast, heb zelf al zitten proberen maar als ik kasten samenstel komt ik aan 4 lades voor 2m40 en heb ik dus geen middelste lade voor de projector, dan zou ik naar 3 meter moeten gaan met 5 lades wat te breed is voor mij. Dus ben benieuwd naar jou configuratie

In mijn geval gebruik ik de projector nu als dagelijkse tv. We kijken minder traditionele tv hierdoor en gaan vaker voor een serie/film. Over 2 weken wordt het scherm ingebouwd in een Ikea Metod kastjes. Dan komt het scherm automatisch omhoog en kan ik de Projector met een lade uit de kast halen. Daarmee verdwijnt het scherm en de proejctor volledig. Wat door de vrouw des huizes erg wordt gewaardeerd.

Ik heb reeds 2 besta kasten van 120 breed. Hiermee heb ik 60-60-60-60 indeling en dus idd geen lade mogelijk in 't midden.

Eerste idee is om hier achter nogmaals deze kasten er achter te plakken om een diepte van 80 cm te creëren. Vividstorm scherm dan op de achterste kasten monteren en de beamer op de voorste kasten.

Tweede idee is om over te stappen op PLATSA kasten. Deze heb je in 80cm breed, 55cm diep en 40cm hoog, dus dan 80-80-80 en in middelste een lade. Deze lade is denk ik net hoog genoeg om de beamer in te passen. Vraag is alleen nog of de beamer dan niet te laag komt tov onderkant scherm als deze op de kast geplaatst wordt, maar volgens mij komt dat net uit.

Dit qua out of the box oplossingen, als je gaat zagen is alles mogelijk natuurlijk.

Qua lade wel beetje bang voor dat het niet stabiel genoeg is, dat de beamer per ongeluk aangezet wordt als ie nog in het kastje verstopt zit of dat ie warmte niet goed genoeg kwijt kan. Verder zal de speaker niet zo best meer klinken maar goed setup in lade geeft juist de ruimte voor een center speaker of goede soundbar
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Japo

Of zo en het midden boven open laten en een plank in monteren op 2 rails om beamer te laten uitschuiven. Dan is het probleem van de warmte ook opgelost als je hem per ongeluk laat aanstaan.

Quote from: Hertog_Martin on April 15, 2021, 23:43:05
Ik heb reeds 2 besta kasten van 120 breed. Hiermee heb ik 60-60-60-60 indeling en dus idd geen lade mogelijk in 't midden.

Eerste idee is om hier achter nogmaals deze kasten er achter te plakken om een diepte van 80 cm te creëren. Vividstorm scherm dan op de achterste kasten monteren en de beamer op de voorste kasten.

Tweede idee is om over te stappen op PLATSA kasten. Deze heb je in 80cm breed, 55cm diep en 40cm hoog, dus dan 80-80-80 en in middelste een lade. Deze lade is denk ik net hoog genoeg om de beamer in te passen. Vraag is alleen nog of de beamer dan niet te laag komt tov onderkant scherm als deze op de kast geplaatst wordt, maar volgens mij komt dat net uit.

Dit qua out of the box oplossingen, als je gaat zagen is alles mogelijk natuurlijk.

Qua lade wel beetje bang voor dat het niet stabiel genoeg is, dat de beamer per ongeluk aangezet wordt als ie nog in het kastje verstopt zit of dat ie warmte niet goed genoeg kwijt kan. Verder zal de speaker niet zo best meer klinken maar goed setup in lade geeft juist de ruimte voor een center speaker of goede soundbar

Hertog_Martin

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Japo

#98
yep, met de platsa kasten kan je deze opstelling maken, je kan bovenaan in het midden ook een schuif plaatsen, spijtig platsa enkel in het wit te verkrijgen is volgens mij. De PLATSACode: CRS5CY voor deze combinatie of zonder lade in midden CS2HCG

Met de besta kasten heb je meerdere kleur mogelijkheden, maar komt de maat niet uit om in het midden een lade of opening te hebben.


Quote from: Hertog_Martin on April 16, 2021, 12:33:04
Goeie, kan dat met standaard IKEA spul?

Japo

#99
Hier kan je je kast zelf samenstellen naar wens qua kleur, afmetingen, handvaten, enz.
De prijs is wel wat duurder
https://www.jouwmaatkast.nl/onlineplaner/masse/24 of https://www.maatkastenonline.be/ontwerp-je-maatkast
Quote from: Japo on April 16, 2021, 13:17:07
yep, met de platsa kasten kan je deze opstelling maken, je kan bovenaan in het midden ook een schuif plaatsen, spijtig platsa enkel in het wit te verkrijgen is volgens mij. De PLATSACode: CRS5CY voor deze combinatie.

Met de besta kasten heb je meerdere kleur mogelijkheden, maar komt de maat niet uit om in het midden een lade of opening te hebben.