Vraag ik mij ook wel af. Voor nieuwe woning willen we wel graag weer een beamer maar woonkamer is vrij licht. Hoeveel lux kan je maximaal hebben in de ruimte om met een UST en Alr scherm nog tegenop te kunnen vechten?
En hoeveel beter ben je daarmee af in die situatie dan een standard throw beamer op gewoon scherm
Je kan daar jammer genoeg niet zomaar een getal op plakken, veel hangt af van hoe het licht op het scherm valt, dat je met een UST wel een pak meer voordeel haalt in dit soort ruimtes is zeker.
Om te beginnen is de lichtopbrengst van UST projectoren bijna altijd een stuk hoger dan van een standaard projector, komt daar ook nog een keer bij dat je door de zeer korte throw al dat licht tenvolle kan benutten.
Het UST ALR scherm draagt dan uiteraard ook nog een heel stuk bij (het grootste stuk) zonder dat scherm zou ik niet direct overwegen om met een UST in een woonkamer aan de slag te gaan.
Komt dan ook nog als derde factor dat ook zowat alle UST's met een laser zijn uitgerust ipv een klassieke lamp, hierdoor kan je zonder nadelen vaak de hoge lichtstand gebruiken als er meer ilicht in de ruimte valt.
Eerder vorige week nog een Optoma geïnstalleerd in een ruimte waar er boven de projector een lichtkoepel hangt en aan de zijkant van de ruimte ramen over de volledige lengte en breedte van de ruimte.