Het grote Ultra short throw projectie topic

Started by home@the movies, October 25, 2019, 19:24:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Wat ik me afvraag is hoe de nieuwe Samsungs (en andere UST's) presteren ten opzichte van bijvoorbeeld een JVC N5/Sony VW270. Ja, ik weet dat de N5 een ander publiek aanspreekt, maar in mijn batcave haal ik de throw niet tenzij ik met spiegels ga spelen. En gezien de prijsstelling is een UST dan ook best een optie. Heeft iemand deze in de praktijk al kunnen vergelijken?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

home@the movies

Quote from: skyfox on November  5, 2020, 10:00:07
Wat ik me afvraag is hoe de nieuwe Samsungs (en andere UST's) presteren ten opzichte van bijvoorbeeld een JVC N5/Sony VW270. Ja, ik weet dat de N5 een ander publiek aanspreekt, maar in mijn batcave haal ik de throw niet tenzij ik met spiegels ga spelen. En gezien de prijsstelling is een UST dan ook best een optie. Heeft iemand deze in de praktijk al kunnen vergelijken?

Is niet echt vergelijkbaar, de prestaties van een UST projector zijn niet gelijk aan die van eender welke "standaard" projector, dat is nu eenmaal gewoon niet mogelijk.
Je kiest een UST in de meeste gevallen voor woonruimtes ed, waar het comfort van plaatsing en esthetische redenen de doorslag geven. In een dedicated ruimte zou ik dit niet aanbevelen. Je hebt de throw niet, dat is jammer een een UST zou kunnen maar verwacht niet dezelfde kwaliteit als all andere Epsons, JVC en Sony's van deze wereld

darkrunner

Iets of wat verduisterde woonruimte Waf niet aan de orde

Een Ust als de Optoma of die Changhong is dan totaal geen match tov pakweg een TW7400/9400?

Hertog_Martin

#28
Vraag ik mij ook wel af. Voor nieuwe woning willen we wel graag weer een beamer maar woonkamer is vrij licht. Hoeveel lux kan je maximaal hebben in de ruimte om met een UST en Alr scherm nog tegenop te kunnen vechten?

En hoeveel beter ben je daarmee af in die situatie dan een standard throw beamer op gewoon scherm
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

home@the movies

#29
Quote from: Hertog_Martin on November  5, 2020, 19:00:46
Vraag ik mij ook wel af. Voor nieuwe woning willen we wel graag weer een beamer maar woonkamer is vrij licht. Hoeveel lux kan je maximaal hebben in de ruimte om met een UST en Alr scherm nog tegenop te kunnen vechten?

En hoeveel beter ben je daarmee af in die situatie dan een standard throw beamer op gewoon scherm

Je kan daar jammer genoeg niet zomaar een getal op plakken, veel hangt af van hoe het licht op het scherm valt, dat je met een UST wel een pak meer voordeel haalt in dit soort ruimtes is zeker.
Om te beginnen is de lichtopbrengst van UST projectoren bijna altijd een stuk hoger dan van een standaard projector, komt daar ook nog een keer bij dat je door de zeer korte throw al dat licht tenvolle kan benutten.
Het UST ALR scherm draagt dan uiteraard ook nog een heel stuk bij (het grootste stuk) zonder dat scherm zou ik niet direct overwegen om met een UST in een woonkamer aan de slag te gaan.
Komt dan ook nog als derde factor dat ook zowat alle UST's met een laser zijn uitgerust ipv een klassieke lamp, hierdoor kan je zonder nadelen vaak de hoge lichtstand gebruiken als er meer ilicht in de ruimte valt.

Eerder vorige week nog een Optoma geïnstalleerd in een ruimte waar er boven de projector een lichtkoepel hangt en aan de zijkant van de ruimte ramen over de volledige lengte en breedte van de ruimte.



Hertog_Martin

Quote from: home@the movies on November  5, 2020, 19:51:43
Je kan daar jammer genoeg niet zomaar een getal op plakken, veel hangt af van hoe het licht op het scherm valt, dat je met een UST wel een pak meer voordeel haalt in dit soort ruimtes is zeker.
Om te beginnen is de lichtopbrengst van UST projectoren bijna altijd een stuk hoger dan van een standaard projector, komt daar ook nog een keer bij dat je door de zeer korte throw al dat licht tenvolle kan benutten.
Het UST ALR scherm draagt dan uiteraard ook nog een heel stuk bij (het grootste stuk) zonder dat scherm zou ik niet direct overwegen om met een UST in een woonkamer aan de slag te gaan.
Komt dan ook nog als derde factor dat ook zowat alle UST's met een laser zijn uitgerust ipv een klassieke lamp, hierdoor kan je zonder nadelen vaak de hoge lichtstand gebruiken als er meer ilicht in de ruimte valt.

Eerder vorige week nog een Optoma geïnstalleerd in een ruimte waar er boven de projector een lichtkoepel hangt en aan de zijkant van de ruimte ramen over de volledige lengte en breedte van de ruimte.

Nice! Ja wij hebben ook over breedte van 8 meter volledig glas van 3,8 meter hoog (geen typo). Halverwege komt het iets naar binnen dus glazen gevel is zeg maar zo:

         |
         |
         |
---------
| *****
|
|
|

Waarbij scherm gemarkeerd met ***** dus voor het  - - - - - gedeelte komt te staan.

Eisen zijn niet heel hoog bij daglicht, maar bv formule 1 kunnen kijken zonder dat verduisterende gordijnen dicht moeten maar wat semi transparante plissé gordijnen volstaan.

Bij verduisterd, waar kan je bv een LS500 mee vergelijken qua beeldkwaliteit? We hebben nu een TW3200 die bijna einde latijn is dus verwachten er wel op vooruit te gaan. Maar is 't bv eerder TW7000 klasse dan TW7400?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

home@the movies

#32
In bijlage een foto van mijn zoon zijn setup, een beetje vergelijkbaar met jou situatie en is deze zomer genomen tijdens een zonnige dag.
Ik moet er wel bij vermelden dat de zon dan redelijk hoog staat en dus niet vol in de woonkamer zit.

de LS500 zou ik absoluut niet aanbevelen, dat is in mijn optiek de minst goede UST projector uit het rijtje. Niet alleen heeft hij nog een zeer grote throw nodig, verder is het contrast (of het gebrek daaraan) echt niet ok, voor dat geld koop je beter de Optoma P2, daar hebben we er nu reed 5 van uitgeleverd en die doet het zeer goed, de iets duurdere Optoma 65 geeft je uiteraard nog wat meer licht.

home@the movies

De Samsungs hebben we reeds in bestelling gezet maar we verwachten deze niet snel, van zodra er beschikbaar zijn komen ze direct onze richting uit.

Hertog_Martin

 Thanks voor de info. LS500 leek mij op de throw na goede optie vanwege gespecificeerde lichtopbrengst en 3LCD ipv DLP. Is de Optoma in praktijk net zo licht als de Epson?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

home@the movies

Quote from: Hertog_Martin on November  6, 2020, 18:38:38
Thanks voor de info. LS500 leek mij op de throw na goede optie vanwege gespecificeerde lichtopbrengst en 3LCD ipv DLP. Is de Optoma in praktijk net zo licht als de Epson?

De Optoma zit lager in lichtopbrengst dat klopt maar verder is het voor mij de betere projector, ik ben nooit een fan geweest van DLP en heb direct last van regenbogen maar bij deze UST's is het voor mij totaal geen probleem.

skoebiedoe

Iemand de games-mode al eens geprobeerd op deze projector ?

Vraag dit omdat dan het beeld bij mij een groene schijn krijgt (hij synct niet goed volgens mij )
Krijg het effe weg door over te schakelen naar een andere setting voor beeldmooie (bv van game naar reference ) maar het komt terug vanaf dat hij weer moet synchroniseren .
Als ik game-mode afzet is  mijn beeld weer goed en geen sync problemen (dus geen kabel probleem )

Dan volgende vraag :
Iemand die deze op 120 " scherm gebruikt ?
Hoe zit het dan met de vervorming door de lens ? (Ronding van boven en beneden )
Ik zie nu al een lichte vervorming op een 100" scherm (zie het bij bekijken van vtm maar ook met die raster voor regeling van het beeld )


home@the movies

#38
weer een leuke setup vandaag, de Optoma P2 projector en ons cinepro 100 inch Daylight ALR scherm.
Zelfs met invallend licht van de zijramen overdag nog perfect beeld.

MechanicalAnimal

Quote from: home@the movies on November 18, 2020, 00:07:25
weer een leuke setup vandaag, de Optoma P2 projector en ons cinepro 100 inch Daylight ALR scherm.
Zelfs met invallend licht van de zijramen overdag nog perfect beeld.

ik weet niet wat voor een foto's je hier upload (.heic bestanden ofzo?) maar mijn PC kan hier niks mee hoor.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Hertog_Martin

Quote from: home@the movies on November 18, 2020, 00:07:25
weer een leuke setup vandaag, de Optoma P2 projector en ons cinepro 100 inch Daylight ALR scherm.
Zelfs met invallend licht van de zijramen overdag nog perfect beeld.

Hoeveel minder is een Optoma HD31UST naast de resolutie? En is dat nog wel beter dan onze Epson TW3200?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

home@the movies

Quote from: Hertog_Martin on November 20, 2020, 21:36:00
Hoeveel minder is een Optoma HD31UST naast de resolutie? En is dat nog wel beter dan onze Epson TW3200?

Die 13UST is een presentatie projector, de andere zijn een stuk beter "getuned" voor meet HT toepassingen.
Het is altijd lastig om een standaard toestel met een UST te vergelijken, het zijn gewoon twee verschillende zaken die beide hun voor en nadele hebben afhankelijk van hoe en waar je ze wil gebruiken.

Japo

De Lsp7t getest https://www.passionhomecinema.fr/blog/index.php/30/12/2020/test-samsung-lsp7t-lavis-de-gregory/

Mijn Frans is niet zo goed, maar hij komt heel goed uit de test.

Het enige wat ze betreuren is het relatieve contrast.

Hertog_Martin

Er is ook een LS300 van Epson voor als Full HD volstaat. Heeft betere speakers dan de LS500 en iets kortere throw:

Hier een review

Goede optie op de ust markt voor <2k?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Japo

Vraag me af of het verschil groot is tussen deze Full
HD en de andere native 4k
Quote from: Hertog_Martin on January  6, 2021, 16:53:25
Er is ook een LS300 van Epson voor als Full HD volstaat. Heeft betere speakers dan de LS500 en iets kortere throw:

Hier een review

Goede optie op de ust markt voor <2k?

Rielplayer

Quote from: home@the movies on November  5, 2020, 19:51:43

Eerder vorige week nog een Optoma geïnstalleerd in een ruimte waar er boven de projector een lichtkoepel hangt en aan de zijkant van de ruimte ramen over de volledige lengte en breedte van de ruimte.

Ik ben met een schuin oog aan het kijken naar een woonkamer oplossing met UST-projectie. Ook ter vervanging van de huidige tv, die helaas aan het overlijden is. Waar moet ik aan denken met een setup zoals deze qua investering?
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

home@the movies

Quote from: Rielplayer on January 13, 2021, 11:16:05
Ik ben met een schuin oog aan het kijken naar een woonkamer oplossing met UST-projectie. Ook ter vervanging van de huidige tv, die helaas aan het overlijden is. Waar moet ik aan denken met een setup zoals deze qua investering?

Een beetje afhankelijk van welke projector en scherm, de Optoma P2 kost net 3000 Euro, een ALR scherm voor UST gebruik  ergens rond de 1000 euro, stuur gerust even een pm.

donaldk

De Nieuwe HiSense TriChroma (praat hij al jaren over, nu op CES als nieuw product), zal wel wat duurder uitvallen? 70-100inch schermen. Want hiSense schermt met relatief hoge nits waarde (tot 430 cd/m2.) Volgens eerdere uitingen komt de RGB laser bron wel van lasers met fosfor.

eduard

Quote from: home@the movies on November 18, 2020, 00:07:25
weer een leuke setup vandaag, de Optoma P2 projector en ons cinepro 100 inch Daylight ALR scherm.
Zelfs met invallend licht van de zijramen overdag nog perfect beeld.

Vraagje hoe verhoud dit zich met een epson tw5500(alweer flink wat jaartje oud). Ik ga misschien binnen een paar maanden verhuizen en dan heb ik waarschijnlijk niet de ruimte om voor een gewone projector te gaan en dan zou dit misschien wel eens een goed alternatief kunnen zijn.

Andere oplossing waar ik naar kijk is een nieuwe 77 inch oled of de zojuist hier boven genoemde HiSense TriChroma of ust van een ander merk bijvoorbeeld de Samsung LSP7T. Zijn er al eigen gebruikers ervaringen van forum leden mbt de samsung.

Eduard

The Luggage

Hier nog een review van de Samsung (door John Archer):

https://www.techradar.com/reviews/samsung-premiere-lsp9t-projector

Hij is er best tevreden over, blijkbaar enkel de typische minpunten die horen bij een dlp.