Het grote Ultra short throw projectie topic

Started by home@the movies, October 25, 2019, 19:24:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Er beweegt heel wat op de UST projectiemarkt, en daar willen we graag de nodige toelichting bij geven.

Ondertussen hebben we 4 verschillende UST projectoren mogen ontvangen, waarvan gisteren als laatste de LG.
Van zodra ik alles netjes heb kunnen bekijken zal ik de resultaten posten in de review sectie maar ik wil graag hier één en ander horen van jullie ivm de mogelijkheden, toepassingen voor en nadelen enz enz.
Niet zozeer over alle specifieke verschillen tussen de toestellen (dat kan in de review sectie) maar vooral algemene opmerkingen, vragen suggesties bedenkingen, you all know the drill.

We hebben nu een mooi assortiment in verschillende prijscategorieenaan UST projectoren op de markt die allemaal wel hun positieven en negatieve kantjes hebben.
persoonlijk geloof ik heel erg in deze markt, met geen enkele flat screen krijg je voor deze prijzen gelijkaardige beeldformaten, met een combinatie van het juiste scherm is ook het invallend licht een veel kleiner issue geworden.
De aanwezigheid van alle mogelijke smart functies en apps die ook op moderne tv's staan zijn ook bij al deze projectoren aanwezig.
Het is uiteraard geen Oled maar de prijzen van toestellen in deze beeldformaten ( De Sony 98 Inch lcd kost 80000 Euro) zijn absurd hoog.
Kortom, stop genoeg om deze ontwikkeling van wat naderbij te bekijken en een, hopelijk leuke en interessante discussie op gang te brengen.

Dit zijn de laatste 3 aanwinsten


Flavio

Ik heb sinds een jaar of twee een Philips HDP-2510 UST HD projector en wil binnenkort overstappen op een 4K UST projector.

Belangrijk voor mij is het geluidsniveau, de hitteontwikkeling en een keystone correctie met zoveel mogelijk punten.
HDMI eARC zou ook wel leuk zijn.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

home@the movies

Quote from: Flavio on October 25, 2019, 20:08:30
Ik heb sinds een jaar of twee een Philips HDP-2510 UST HD projector en wil binnenkort overstappen op een 4K UST projector.

Belangrijk voor mij is het geluidsniveau, de hitteontwikkeling en een keystone correctie met zoveel mogelijk punten.
HDMI eARC zou ook wel leuk zijn.

Dan is de Optoma een perfecte kandidaat, fluisterstil, volledige geometry correctie die door middel van een app op de smartphone zelfs automatisch kan worden uitgevoerd, HDMI eArc ook aan boord.


donaldk


timster

Ik ben ook wel erg benieuwd. Welke heb je daar precies liggen en in welke prijsklasse?

home@the movies

#5
Quote from: timster on October 27, 2019, 18:22:06
Ik ben ook wel erg benieuwd. Welke heb je daar precies liggen en in welke prijsklasse?

Het zwart toestel is de van de Optoma UHZ65UST, prijs 3499 Euro

De White ronde is de shanghong, een zeer mooie en geweldig presterende Chinese UST projector, prijs is nog niet 100% zeker maar zal vermoedelijk onder de Optoma uitkomen.

De Grote witte rechthoek is de LG, deze heeft als enige van de drie een dual laser als lichtbron (de andere zijn enkelvoudige laser toestellen)
Prijs van de LG is 5999 Euro

timster

Mag ik vragen waarom je voor deze hebt gekozen en bijvoorbeeld niet voor de Xiaomi Mijia en de Vava projector? Deze zitten in een mooie prijsklasse en schijnen toch redelijke reviews te krijgen. Echter ben ik ook wel benieuwd naar jouw mening over deze projectoren.  :smile: :smile: :smile:

donaldk

Optoma heeft een Benelux vestiging/distributeur.

The Luggage

Changhong (CHIQ) heeft blijkbaar een nieuw model met op papier zeer interessante specs. O.a. triple laser en kleurenbereik groter dan Rec2020 (dus zeker groter dan DCI/P3)

Wordt hier in het Frans besproken, waar er melding wordt gemaakt van een prijs van 8599 euro:

https://www.passionhomecinema.fr/blog/index.php/21/05/2020/chiq-c8ut-dlp-triple-laser-4k-ust/

Dat is nog steeds heel veel geld, maar in verhouding al duidelijk minder dan bijvoorbeeld de Sony VZ1000ES.

Nog wat specs zijn hieruit af te leiden:

http://cn.changhong.com/cpzx/pb_televisions/jgds/201910/t20191029_76256.html

De vraag is hoe hij omgaat met het zwakke punt van de dlp's, namelijk het contrast.

Ik vond de UST van Changhong op de home cinema happening er goed uit zien voor een UST-DLP, dus ik ben wel benieuwd hoe dit nieuwe model presteert.

s.t.

Weet iemand een winkel rond amsterdm waar je ust in actie kan zien met een daglicht scherm? Ik zou het zelf wel eens willen zien hoe goed dit is.

s.t.

Quote from: The Luggage on May 24, 2020, 23:07:03
Changhong (CHIQ) heeft blijkbaar een nieuw model met op papier zeer interessante specs. O.a. triple laser en kleurenbereik groter dan Rec2020 (dus zeker groter dan DCI/P3)

Wordt hier in het Frans besproken, waar er melding wordt gemaakt van een prijs van 8599 euro:

https://www.passionhomecinema.fr/blog/index.php/21/05/2020/chiq-c8ut-dlp-triple-laser-4k-ust/

Dat is nog steeds heel veel geld, maar in verhouding al duidelijk minder dan bijvoorbeeld de Sony VZ1000ES.

Nog wat specs zijn hieruit af te leiden:

http://cn.changhong.com/cpzx/pb_televisions/jgds/201910/t20191029_76256.html

De vraag is hoe hij omgaat met het zwakke punt van de dlp's, namelijk het contrast.

Ik vond de UST van Changhong op de home cinema happening er goed uit zien voor een UST-DLP, dus ik ben wel benieuwd hoe dit nieuwe model presteert.

In de test komt naar viren dat alles naar 60Hz wordt vertaald. Dit is voor mij een no go voor 24p materiaal

home@the movies

Vanaf nu is er een nieuwe ultra short throw projector: de CinemaX P2. Deze lijkt veel op de UHZ65UST / CinemaX.
De verschillen tussen beide modellen zijn klein.
- witte behuizing ipv zwart voor de UHZ65UST
- 3000 lumen in plaats van 3500 lumen
- een ander kleurwiel
- 400 euro lagere verkoopprijs, concurrerend met een tv

De verkoopprijs voor de CinemaX P2 is 3099,- inclusief btw
De prijs voor de UHZ65UST / CinemaX blijft 3499,- inclusief btw.
De P2 is in eerste instantie beperkt leverbaar.
Montage aan plafond nu mogelijk
Zowel de CinemaX/ UHZ65UST als de CinemaX P2 zijn nu ook aan het plafond op te hangen. De software is hiervoor aangepast.

Japo

Verschil in contrast ratio
2.000.000:1 voor de p2 en uhz65ust 2.500.000:1

Quote from: home@the movies on September 25, 2020, 19:18:22
Vanaf nu is er een nieuwe ultra short throw projector: de CinemaX P2. Deze lijkt veel op de UHZ65UST / CinemaX.
De verschillen tussen beide modellen zijn klein.
- witte behuizing ipv zwart voor de UHZ65UST
- 3000 lumen in plaats van 3500 lumen
- een ander kleurwiel
- 400 euro lagere verkoopprijs, concurrerend met een tv

De verkoopprijs voor de CinemaX P2 is 3099,- inclusief btw
De prijs voor de UHZ65UST / CinemaX blijft 3499,- inclusief btw.
De P2 is in eerste instantie beperkt leverbaar.
Montage aan plafond nu mogelijk
Zowel de CinemaX/ UHZ65UST als de CinemaX P2 zijn nu ook aan het plafond op te hangen. De software is hiervoor aangepast.

Kjelt

#13
Op avs hebben het over een Samsung LSP9T RGB/tri-Laser "4K" Projector.

https://www.avsforum.com/threads/new-projectors-2020.3141128/page-104



MechanicalAnimal

#16
geweldige ontwikkeling dit UST, ik kijk voornamelijk 's avonds in de woonkamer dus al met minder omgevingslicht waarbij ik beeldkwaliteit wat belangrijker vind.
Overdag kijk ik khaast alleen youtube, dat kan prima met wat licht, net als mijn huidige TV.


trouwens, ze mogen van mij speakers er eigenlijk wel uitlaten, kan de prijs nog meer omlaag.

Dat die erin zitten laat al wel zien dat ze hem neerzetten als TV alternatief met meteen speakers erin. Dus niet zozeer de mensen die al projectie overwegen en in hun woonkamer of zelfs HTruimte meer concessies willen doen dan alleen een scherm ophangen.
Maar meer de mensen die >65 inch willen voor hun voetbal/film-avonden of catroonskijken met de kids op groot scherm ipv naar de bios.









Quote from: donaldk on October 25, 2019, 21:15:56
Ceiling en rearmounting.

Vooral die plafondmontage lijkt mij zeer waardevol.

In plaats van in sommige gevallen op de plek van een centerspeaker te moeten kun je dan kiezen voor projectie van boven.

wireless hdmi er naar toe en klaar. Ik heb al een stroompunt op de plek waar zo'n ding prima kan hangen  :D

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis


Hellbeast

#18
Ik ga volgend jaar verhuizen. Mijn vrouw wil in ons nieuwe huis liever geen projector meer aan het plafond, dus leek een UST een goed alternatief voor de Sony HW55es (waarmee ik nu nog naar volle tevredenheid mee kijk). Maar toch zijn er wel wat praktische problemen met een UST. De input lag van veel UST's zit op +70ms, wat voor mij een dealbreaker is i.v.m. gaming. Sommige modellen moeten tot wel 50CM van het scherm worden geplaatst om een 120" scherm te vullen. Die kan ik dan niet zomaar op een dressoir kwijt. En een speciaal UST scherm kost ook weer bijna 2k.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

donaldk

Quote from: MechanicalAnimal on October 15, 2020, 10:36:59
geweldige ontwikkeling dit UST, ik kijk voornamelijk 's avonds in de woonkamer dus al met minder omgevingslicht waarbij ik beeldkwaliteit wat belangrijker vind.
Overdag kijk ik khaast alleen youtube, dat kan prima met wat licht, net als mijn huidige TV.


trouwens, ze mogen van mij speakers er eigenlijk wel uitlaten, kan de prijs nog meer omlaag.

Dat die erin zitten laat al wel zien dat ze hem neerzetten als TV alternatief met meteen speakers erin. Dus niet zozeer de mensen die al projectie overwegen en in hun woonkamer of zelfs HTruimte meer concessies willen doen dan alleen een scherm ophangen.
Maar meer de mensen die >65 inch willen voor hun voetbal/film-avonden of catroonskijken met de kids op groot scherm ipv naar de bios.

Full Circle back to the two piece front projection TVs van de jaren 70. Of zelfs one piece, zoals die 3 CRT/2 lens Panasonic die Losha destijds had.

Daarna heb je vorig decennium nog 720 UST DLP rear projection displays gehad van Clarity/kom hoe heet die andere Utah projectormaker inmiddels meer collaboration software/systems tent ook al weer. Mitsubishi had ook van die ondiepe DLP cubes.

skoebiedoe

Quote from: Hellbeast on October 28, 2020, 10:25:50
Ik ga volgend jaar verhuizen. Mijn vrouw wil in ons nieuwe huis liever geen projector meer aan het plafond, dus leek een UST een goed alternatief voor de Sony HW55es (waarmee ik nu nog naar volle tevredenheid mee kijk). Maar toch zijn er wel wat praktische problemen met een UST. De input lag van veel UST's zit op +70ms, wat voor mij een dealbreaker is i.v.m. gaming. Sommige modellen moeten tot wel 50CM van het scherm worden geplaatst om een 120" scherm te vullen. Die kan ik dan niet zomaar op een dressoir kwijt. En een speciaal UST scherm kost ook weer bijna 2k.

Ge moogt mij eens een lijst doorgeven van projectors die maar 50 cm van de muur moeten staan om 120" weer te geven ....de mijne staat nu op ongeveer 60 cm (gemeten vanaf midden lens ) om een 100" te geven en denk eraan om naar 120" te gaan (dus effe gokken 70 cm midden lens van de muur ...)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

s.t.

Quote from: skoebiedoe on November  2, 2020, 17:53:41
Ge moogt mij eens een lijst doorgeven van projectors die maar 50 cm van de muur moeten staan om 120" weer te geven ....de mijne staat nu op ongeveer 60 cm (gemeten vanaf midden lens ) om een 100" te geven en denk eraan om naar 120" te gaan (dus effe gokken 70 cm midden lens van de muur ...)

Samsung LSP7T 41.5cm
Samsung LSP9T 19,6 cm

De LSP9T doet 130 inch op 23,8 cm.

home@the movies

#23
Quote from: s.t. on November  3, 2020, 14:54:07
Samsung LSP7T 41.5cm
Samsung LSP9T 19,6 cm

De LSP9T doet 130 inch op 23,8 cm.

Je moet beter kijken en lezen  ;), die afstanden (23,8cm bvb) zijn NIET gemeten vanaf de lens maar van de achterzijde van het toestel.
we spreken hier over de afstand gemeten vanaf de lens tot de muur, dat is iets compleet anders uiteraard.
De samsung is 34 cm, tel daarbij de 11 cm van de muur en je zit voor 100 inch aan ongeveer 45 cm, zal iets minder zijn omdat de lens een tikje dichterbij zit.

QuoteGe moogt mij eens een lijst doorgeven van projectors die maar 50 cm van de muur moeten staan om 120" weer te geven ....de mijne staat nu op ongeveer 60 cm (gemeten vanaf midden lens ) om een 100" te geven en denk eraan om naar 120" te gaan (dus effe gokken 70 cm midden lens van de muur ...)

Hertog_Martin

Throw distance van de Samsung wel een van de kortste. De LS500 van Epson stelt daar beetje in teleur.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1