Epson TW9400, HDMI (kabels) en Weergevers

Started by Chester, October 25, 2019, 12:26:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Chester

Al veel te lang niet mee op dit forum geweest, excuses  ::)
Recentelijk bij Frank en Annewiek na jaren trouwe dienst van mijn Panasonic de nieuwe Epson aangeschaft. Wat een mooi apparaat. Toch rijzen nu wel de nodige vragen waarvan ik hoop het wiel niet opnieuw te hoeven uitvinden.

De situatie;
Een 12 meter lange (goede, maar enkele jaren oude) HDMI kabel van Pioneer Receiver naar projector. Op de ingangen van de Pioneer zitten 2 apparaten. een Popcorn A-400 en een Android kastje uit China, maar met 4K ondersteuning (als test).

De popcorn kan geen 4K aan. De VTEN is uitverkocht (ik weet dat Frank er nog een heeft/had) en popcorn raadt hun Transformer aan, wat ook een Android is. Voordeel is zijn flexibiliteit en mogelijkheid tot inbouwen HD en goedkoper.
Nadeel is dat ik niet zo onder de indruk ben van de RKMC speler bijvoorbeeld, zeker niet nu ik gewend ben aan de popcorn, al heeft dit een flinke tijd geduurd :)

De popcorn stuurt via HDMI zijn signaal naar de receiver, die via deze kabel ook alle audio slikt. HD-MSTR, DTS etc. allemaal geen probleem.
Dat Android kastje uit China geeft wel prim beeld, maar alleen stereo af een de receiver. Ligt dit aan de kabel? Of is voor audio en aparte uitgang nodig zoals de optical die er aan zit? M.a.w., zijn er HDMI uitgangen die audio niet in zijn volle vorm doorlaten?

Tevens; de Panasonic liet zonder problemen direct de weergave zien van de Pioneer bron die ik selecteerde. De Epson doet daar soms erg lang over, en klaagt steeds over geen signaal op de hdmi input. Als je lang genoeg wacht heb je ineens beeld en stabiel. Zelfde voor de Android speler.

Als men over de HDMI kabel begint vind ik altijd lastig. Een 0 is een 0 een 1 een 1. Als een kabel niet goed zou zijn zou ik óf helemaal geen signaal verwachten óf blokjes o.i.d.
Zodra ik signaal heb zou ik verwachten ook 4K te krijgen over dezelfde kabel, er zitten tenslotte (voor zover ik weet) niet ineens meer pinnetjes aan een latere HDMI versie. Hooguit een betere afscherming ofzo, of heb ik dit mis?

de vragen dus;

1) Zijn er ervaringen met de Popcorn Transformer?
2) stuurt deze (en andere apparaten) altijd het volle audio signaal over de HDMI poort?
3) zit er pennetjes/technologie-verschil tussen de HDMI versies?
4) is er een logische verklaring waarom de Epson er soms zo lang over doet om de bron weer te geven?

Alvast hartelijk dank!!
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

PaulJ

Hoi Chester,

Ik heb geen ervaring met popcorn, maar heb ook een TW9400. Vroeger had ik een TW9200 en had nooit opstart problemen met de weergave van een bron. Mogelijk is het de HDCP 2.2 die controles doet. Na wat proberen bleek dat het vooral met de receiver te maken had (Denon X4200), een soort handschake en het doorgeven van signalen. De volgorde van aanzetten heeft het bij mij verholpen. In mijn geval: eerst de receiver aan, dan de tw9400 (er verschijnt Denon in beeld) en dan de bron. ik heb nu direct beeld op de projector.
Succes
Paul

home@the movies

Quote from: PaulJ on October 25, 2019, 19:06:12
Hoi Chester,

Ik heb geen ervaring met popcorn, maar heb ook een TW9400. Vroeger had ik een TW9200 en had nooit opstart problemen met de weergave van een bron. Mogelijk is het de HDCP 2.2 die controles doet. Na wat proberen bleek dat het vooral met de receiver te maken had (Denon X4200), een soort handschake en het doorgeven van signalen. De volgorde van aanzetten heeft het bij mij verholpen. In mijn geval: eerst de receiver aan, dan de tw9400 (er verschijnt Denon in beeld) en dan de bron. ik heb nu direct beeld op de projector.
Succes
Paul

Inderdaad zo goed als 100% zeker een handshake issue vermoedelijk veroorzaakt door verschillende HDMI HDCP normen tussen de bronnen.
Welke receiver type is het? welke HDCP versie?

Chester

Kijk, zo leer ik weer wat. Ik heb geen idee qua versies. Ik heb een Pioneer sc lx73
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

home@the movies

#4
Quote from: Chester on October 25, 2019, 20:56:52
Kijk, zo leer ik weer wat. Ik heb geen idee qua versies. Ik heb een Pioneer sc lx73

Dan moet je niet verder gaan zoeken, ik heb snel even gezocht, deze receiver draait nog op HDMI 1.4 dus dat is bijna zeker de oorzaak van de problemen.
we Itten ondertussen al aan 2.2  ;) en deze receiver is uiteraard ook nog een 1080 machine en heeft dus geen ondersteuning voor 4K bronnen op zijn HDMI in en uitgangen;

ppeter

Ik heb ook de ervaring met Pioneer, dat de volgorde belangrijk is voor de weergave.
Met de Epson heb ik geen probleem, maar voor de Shield moet het wel in de juiste stappen.
AV on >> bron select >> shield on, dan heb ik altijd direct en snel beeld.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Chester

Quote from: home@the movies on October 25, 2019, 21:06:03
Dan moet je niet verder gaan zoeken, ik heb snel even gezocht, deze receiver draait nog op HDMI 1.4 dus dat is bijna zeker de oorzaak van de problemen.
we Itten ondertussen al aan 2.2  ;) en deze receiver is uiteraard ook nog een 1080 machine en heeft dus geen ondersteuning voor 4K bronnen op zijn HDMI in en uitgangen;
Kreun... niet echt wat ik hoopte te horen. Maar scheelt een hoop zoeken, hartelijk dank voor de moeite!!
Ik zou de hdmi kabel dus rechtstreeks in de spelers moeten prikken en dan alleen audio via optical naarde receiver ofzo.
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

home@the movies

Quote from: Chester on October 25, 2019, 21:41:00
Kreun... niet echt wat ik hoopte te horen. Maar scheelt een hoop zoeken, hartelijk dank voor de moeite!!
Ik zou de hdmi kabel dus rechtstreeks in de spelers moeten prikken en dan alleen audio via optical naarde receiver ofzo.

Klopt, echter je zou beter een HD Fury gebruiken die de HDMI splitst in 2, eentje om rechtsreeks naar de projector te gaan en een andere 1.4 compatibel om naar de receiver te gaan.
Als je optisch gaat krijg je nl geen HD audio formaten uit je speler.

De HD Fury AVR key lost dit probleem op.


Chester

Blijf je goed nieuws brengen?  :P
Dankjewel hoor, wederom wat geleerd. Ben stiekem al naar sc lx701 aan het kijken...is wel duurder maar wel leuker  8)

Ondertussen; mijn Pana was hd ready, ik ben er dus qua resolutie en vooral contrast al enorm op vooruit gegaan. Nu maar weer verder sparen!

1 vraag heb ik jog niet echt antwoord op; dat AliExpress Android 9.0 4k kastje geeft weliswaar 4k beeld, maar slechts stereo geluid.
Ligt dit aan de speler, de kabel of misschien een software versie ofzo?
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

home@the movies

Quote1 vraag heb ik jog niet echt antwoord op; dat AliExpress Android 9.0 4k kastje geeft weliswaar 4k beeld, maar slechts stereo geluid.
Ligt dit aan de speler, de kabel of misschien een software versie ofzo?

Ik ken het ding niet en heb ook nog niet gezocht, kan je even wat meer info geven, of een link naar het toestel.

J.A.F._Doorhof

Ik heb erg goede ervaringen met popcorn en nu zapitti .
Ik heb 2x een Chinese no name gehad met gigantische specs en beide keren waren ze binnen een week weer weg. Teveel problemen. Op papier super maar dan waren er problemen met 23.97 dan waren er problemen met hdr, op een gegeven moment vind je dan een uitleg dat je dingen moet aanpassen op firmware niveau (andere rom) en dan begint de ellende.

Ben er toen een volle dag mee bezig geweest en ik.kreeg het gewoon niet soepel. Popcorn of zapitti weer aan en Voila..alles werkt.

Dus mijn advies is zapitti. Je mag me altijd even mailen voor een prijs. Daarnaast hebben we nog wel wat goedkope mediaspelers voor je denk ik.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Je HDMI problemen kan de kabel zijn. Het is veel meer dan 1 en 0 ;)

Maar in dit geval is het vrees ik inderdaad de protocollen. Je kan dat snel testen door even de speler rechtstreeks aan te sluiten.

Er zijn trouwens splitters die 1x hdmi in hebben en 2 uit.
Pas daar wel mee op. Als de receiver bv geen 4k ondersteund heb je een mega probleem want dan blijft de versterker drop outs geven omdat hij niet overweg kan met 4k. Je moet dus echt een dedicated splitter hebben die alleen audio naar je receiver stuurt.

Dit even in het algemeen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 26, 2019, 07:28:41
Je HDMI problemen kan de kabel zijn. Het is veel meer dan 1 en 0 ;)

Maar in dit geval is het vrees ik inderdaad de protocollen. Je kan dat snel testen door even de speler rechtstreeks aan te sluiten.

Er zijn trouwens splitters die 1x hdmi in hebben en 2 uit.
Pas daar wel mee op. Als de receiver bv geen 4k ondersteund heb je een mega probleem want dan blijft de versterker drop outs geven omdat hij niet overweg kan met 4k. Je moet dus echt een dedicated splitter hebben die alleen audio naar je receiver stuurt.

Zoals ik al aanhaalde dus ;)

QuoteKlopt, echter je zou beter een HD Fury gebruiken die de HDMI splitst in 2, eentje om rechtsreeks naar de projector te gaan en een andere 1.4 compatibel om naar de receiver te gaan.
Als je optisch gaat krijg je nl geen HD audio formaten uit je speler.

De HD Fury AVR key lost dit probleem o

Dit even in het algemeen.

home@the movies

Quotee HDMI problemen kan de kabel zijn. Het is veel meer dan 1 en 0 ;)

Maar in dit geval is het vrees ik inderdaad de protocollen. Je kan dat snel testen door even de speler rechtstreeks aan te sluiten.

Er zijn trouwens splitters die 1x hdmi in hebben en 2 uit.
Pas daar wel mee op. Als de receiver bv geen 4k ondersteund heb je een mega probleem want dan blijft de versterker drop outs geven omdat hij niet overweg kan met 4k. Je moet dus echt een dedicated splitter hebben die alleen audio naar je receiver stuurt.

Dit even in het algemeen.


Zoals ik al aanhaalde dus, een HD fury die een 1.4 heeft voor de audio

QuoteKlopt, echter je zou beter een HD Fury gebruiken die de HDMI splitst in 2, eentje om rechtsreeks naar de projector te gaan en een andere 1.4 compatibel om naar de receiver te gaan.
Als je optisch gaat krijg je nl geen HD audio formaten uit je speler.

De HD Fury AVR key lost dit probleem op.


scoc

Ivm 4K mediaspeler ... Vero 4K+ en klaar.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050