Zolder HT.

Started by snickerke, October 24, 2019, 08:23:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

snickerke

zondag om 17:31
Voeg bladwijzer toe
#1
Bij deze start ik vandaag aan inrichting home cinema op mijn zolder.
Heb een nieuw topic opgestart daar ik andere richting aanga.

Heb nieuwe speakers gekocht van Q Acoustic die ik in het begin ga gebruiken met mijn oude Kef Kub2 sub.
4x 3010i
1x 3090ci
2x 3050

Ik ga deze ruimte voorzien van bekabeling voor later Atmos eventueel.
Alsook heb ik besloten om toch met een beamer te werken (budget rond de 1500euro) die gemonteerd word aan het plafond.
De versterker heb ik nog niet gekocht maar denk aan een Pioneer VSX-LX303 (budget rond de 700euro)




snickerke

#1
Ik ga beginnen met aan de 2 zijwanden en het plafond gipsplaten te monteren:




snickerke

#2
]De wand waar de projectie word op gedaan ga ik volledig zwart schilderen:




snickerke

#3
De wand met de deuren in, de achterkant dus ga ik ook afwerken in een donker kleur:


snickerke

#4
Al goed opgeschoven met de werken..
Geen osb platen, daar ik de latten al had gekocht. Ik ga er geen dancing van maken dus die platen hangen goed genoeg vast voor trilling, latten om de 30cm dus gyproc hangt goed vast.
Morgen kijken voor de bekabeling voor verlichting en beamer alsook bekabeling voorzien voor de Atmos speakers in het plafond, alsook een lange hdmi kabel voor beamer met versterker te verbinden.




Fred Mulder

Succes met je project, kun je de foto's nog eens uploaden? (ze zijn nu niet te zien)

pietjepc


Sjaak_Banaan

Quote from: pietjepc on October 24, 2019, 13:01:11
Hier wel...

toevallig ingelogd bij Google?
Misschien beter uploaden naar https://nl.imgbb.com/ o.i.d.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

snickerke

zou nu wel moeten zichtbaar zijn. :clapping:

LS2

#9
Quote from: snickerke on October 24, 2019, 08:31:24
Al goed opgeschoven met de werken..
Geen osb platen, daar ik de latten al had gekocht. Ik ga er geen dancing van maken dus die platen hangen goed genoeg vast voor trilling, latten om de 30cm dus gyproc hangt goed vast.
Morgen kijken voor de bekabeling voor verlichting en beamer alsook bekabeling voorzien voor de Atmos speakers in het plafond, alsook een lange hdmi kabel voor beamer met versterker te verbinden.




Kun je daar niet een mooie basstrap van maken? Dus niet bekleden met gyproc, maar een goede absorberende plaat ertegenaan/achter en afwerken met doek oid? Vast wel mensen hier die precies weten hoe of wat...

ps: de plaatjes zijn nu wel zichtbaar  :thumbs-up:
Mooi project!
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

pameijer

Mooie ruimte! Als ik jou was zou ik direct Atmos speakers monteren, ben je meteen helemaal klaar en het is echt wel een toevoeging aan de beleving. Je koopt nu 4 Q Acoustics QI65C op eBay voor €300...
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

St.Even

Mooie ruimte! Mooi project en serieus aangepakt dus....     De tip van de basstrap is mijns inziens een hele goede tip. Kan altijd later nog maar nu ben je toch bezig.    Voor mij een droom ruimte,mooi! 


-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

bert stoltenborg

De luisterpositie lijkt zich vrijwel in het midden van de ruimte te bevinden.
Ruimte is 630 cm, luisterpositie op 330.
Is dat wel de bedoeling?
Ik bazel maar wat.

snickerke

Zetel mag en kan inderdaad nog naar achtergeschoven worden,
niet te ver dat de deuren nog open kunnen...
Van bass traps ken ik niets....dit zijn akkoestische constructies als ik eens snel Google...ik heb maar een beperkt budget en van akoestiek ken ik niets....

reza

Mijn advies is om eerst je ht in te richten en op te bouwen. Daarna te luisteren, als het je niet bevalt kan je altijd nog aanpassingen doen/laten doen.
Zo heb ik het ook gedaan en is uitstekend bevallen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

snickerke

Quote from: pameijer on October 25, 2019, 16:46:48
Mooie ruimte! Als ik jou was zou ik direct Atmos speakers monteren, ben je meteen helemaal klaar en het is echt wel een toevoeging aan de beleving. Je koopt nu 4 Q Acoustics QI65C op eBay voor €300...
7.1.4 opstelling heb je wel een kostelijke versterker nodig en mijn budget voor versterker had ik graag rond de 700€ gehouden...11 kanaals gaat al rap boven de 1000 euro....

bert stoltenborg

Quote from: snickerke on October 26, 2019, 11:52:38
Zetel mag en kan inderdaad nog naar achtergeschoven worden,
niet te ver dat de deuren nog open kunnen...
Van bass traps ken ik niets....dit zijn akkoestische constructies als ik eens snel Google...ik heb maar een beperkt budget en van akoestiek ken ik niets....

In een ruimte heb je staande golven met een golflengte die precies tussen twee wanden past.
Die gaan resoneren (heen en weer 'botsen'), elkaar versterken waardoor je plekken in de ruimte krijgt waar je teveel van die toon hoort en andere plakken waar je niets hoort omdat beide golven elkaar opheffen.
Als je in het midden zit is dat een plek waar de heengaande golf met de terugkaatsende golf interfereert en daar hoor je dus geen laag. Daar kun je ook niet veel aan doen met een EQ of een correctiesysteem.
Als je meer richting de 1/3 of 2/3 van de ruimte gaat zitten heb je meer kans dat het goed gaat.

Maar als je kunt schuiven met die luisterpositie is er niets aan de hand.
Ik bazel maar wat.

reza

Je zou eens kunnen kijken in Rotterdam, als die winkel het niet heeft, vergeet het dan maar..
Daar hebben ze altijd mooie aanbiedingen voor recievers. Pas nog een mooie Onkyo gekocht daar, voor weinig.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Timvg

Quote from: reza on October 26, 2019, 12:33:08
Mijn advies is om eerst je ht in te richten en op te bouwen. Daarna te luisteren, als het je niet bevalt kan je altijd nog aanpassingen doen/laten doen.
Zo heb ik het ook gedaan en is uitstekend bevallen.

Ik zou het tegenovergestelde doen - akoestiek, zij het voor een luisterruimte, werkomgeving, .. is over 't algemeen een goed begrepen wetenschap, en kan perfect preventief uitgevoerd worden zonder dat daar een luisterend oor aan te pas hoeft te komen.

snickerke

Tapijt op de vloer leggen, stoffen zetel met kussens, zijn dat al bruikbare tips voor een betere akoestik, zonder dat het veel geld moet kosten?
Quote from: Timvg on October 26, 2019, 14:46:01
Ik zou het tegenovergestelde doen - akoestiek, zij het voor een luisterruimte, werkomgeving, .. is over 't algemeen een goed begrepen wetenschap, en kan perfect preventief uitgevoerd worden zonder dat daar een luisterend oor aan te pas hoeft te komen.

myself

Quote from: snickerke on October 26, 2019, 14:47:49
Tapijt op de vloer leggen, stoffen zetel met kussens, zijn dat al bruikbare tips voor een betere akoestik, zonder dat het veel geld moet kosten?
Dat zeker. Vloerbedekking dempt de hoge tonen en meubels (massa) doen goed om bas te dempen en werken ook als diffusie op meer freq.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bert stoltenborg

Quote from: snickerke on October 26, 2019, 14:47:49
Tapijt op de vloer leggen, stoffen zetel met kussens, zijn dat al bruikbare tips voor een betere akoestik, zonder dat het veel geld moet kosten?

Tapijt moet je voorzichtig mee zijn, dat dempt alleen het hoge hoog waardoor je een zompige ruimte krijgt.
Stoffen meubelen dempen veel beter, die dempen breedbandig, dus ook mid en laag
Ik bazel maar wat.

snickerke

Quote from: pameijer on October 25, 2019, 16:46:48
Mooie ruimte! Als ik jou was zou ik direct Atmos speakers monteren, ben je meteen helemaal klaar en het is echt wel een toevoeging aan de beleving. Je koopt nu 4 Q Acoustics QI65C op eBay voor €300...

Als ik naar de site ga van q acoustics zie ik redelijk veel inbouw plafond speakers...wat zijn de grote verschillen en zijn er specifiek bij voor Atmos opstelling?

pameijer

Quote from: snickerke on October 26, 2019, 15:40:58
Als ik naar de site ga van q acoustics zie ik redelijk veel inbouw plafond speakers...wat zijn de grote verschillen en zijn er specifiek bij voor Atmos opstelling?
Sommige zijn weerbestendig, die hebben een W in de naam. Andere zijn stereo (ST in de naam), totaal onzinnig voor Atmos (en elke andere opstelling  :) ), en je hebt de keus tussen 5,25", 6,5"en 8". De versies met een P zijn de Performance lijn, voor als je meer geld uit wilt geven aan betere speakers. Ik zou gewoon voor deze gaan: https://www.qacoustics.co.uk/6-5-professional-speaker.html. En die dan hier kopen.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!