Specifiek advies Atmos speaker plaatsing gewenst

Started by hcfreak, October 22, 2019, 16:58:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hcfreak

Ik ben begonnen om mijn HC van 3D sound te voorzien. Dit is een delicate, het moet in 1 keer goed operatie, omdat ik gaten in mijn plafond maak (heb de HC op de tweede verdieping zodat ik de Atmos speakers tussen het plafond en de vloer van de zolder stop)
Mijn vraag is heel simpel: wie kan mij zeggen of het nadelig is als de 2 Atmos speakers voor een grotere afstand (170 cm) tot de stoelen (kijk/luister positie) hebben als de 2 Atmos speakers achter nlm. 125 cm. Er is dus geen symmetrie voor en achter.
Dit zou me goed uitkomen want dan kan ik eventueel mijn stoelen dichter bij het scherm plaatsen (dan hebben de speakers boven achter dus een grotere afstand)
Min drie bioscoop stoelen staan nu op 360 cm van het scherm (280 cm breed) Dit is volgens de vuistregels en het rekenmodelletje van projecta al echt dichtbij. (ze stonden een poos nog 50 cm dichter op het scherm maar daar was ik opeens van genezen)
Kort en goed : komt het met audessey kalibratie goed als de afstand van de speakers boven voor groter is dan de speakers boven achter (de luister positie)?
Voordat ik in mijn plafond ga zagen wordt advies bijzonder op prijs gesteld!
(de speakers plaats ik in de breedte net wat voorbij of naast de laatste zit positie rechts en links)
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

blue-eyes

#1
Zijn deze afstanden wat nu montage technisch, etc. het gemakkelijkst is?

Heb je ook de formele afstanden gemeten en uitgezet conform de Atmos voorschriften?
Uiteraard is dat een ideale situatie.
Het niet kunnen realiseren van een ultieme situatie betekent niet dat het niet goed is. Er zijn weinigen die geen compromissen sluiten in audioland ;)

Zie ook het laatste plaatje. De afstand hoofd naar het plafond, neem daar de loodlijn en zet de afstand hoofd plafond ook uit op het plafond. Dat is je afstand voor en achter je. Etc.



Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

hcfreak

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt:

ik ben redelijk flexibel in de keuzes die ik maak qua montage mogelijkheden.

Ik ken dit plaatje en had dat bestudeerd maar zie qua Atmos advies nergens aanbevolen afstanden

De afstand hoofd plafond heb ik nog niet gemeten. Mijn plafond is 230 cm hoog

wel heb ik precies gemeten de afstand hoofd voorste Atmos speaker (=125 cm) en hoofd achterste Atmos speaker (=170 cm). Dit zou mijn gewenste niet de noodzakelijke plaatsing zijn!

mijn vraag: kan er vanuit gaan dat de Audessey kalibratie dit verschil corrigeert en ik dan een goede 3D Atmos beleving krijg?
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

palmspar

De afstanden staan er idd niet op maar wel de graden minimaal en max.
Die zou ik zo goed mogelijk aanhouden.

blue-eyes

#4
De afstand van je hoofd naar het plafond is bijv. 120cm (loodrecht vanaf je hoofd / oren gemeten). Dat betekent dan ook dat je van dit meetpunt op het plafond de voorste en achterste Atmos speaker ook 120cm voor en achter dit meetpunt op het plafond uitzet.
Als je dat goed doet krijg je de identieke hoeken / graden zoals in plaatjes benoemd.

Afstanden zijn een gegeven als je met de exacte hoeken werkt zoals op het plaatje aangegeven.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

hcfreak

Blu eyes ik snap het nu bedankt.
Wat denk jij denken jullie : atmos (dolby) adviseert (logisch) om de voorste atmos speakers T.o.v de luister positie te centreren met de achterste oftewel dezelfde afstand aanhouden.

Kan ik de voorste 50 cm meer naar voren zetten T.o.v de afstand die de achterste hebben en ervan uitgaan dat Audessey dit recht trekt.
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

palmspar

Ja dat kan zolang je maar binnen de opgegeven graden blijft.

hcfreak

JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

RalphH

Ik zou me iets minder vast gaan pinnen op de exacte cijfertjes. Hoe het uitpakt is allemaal nogal afhankelijk van hoe breed je tweeter afstraalt icm bijv de hoogte van je plafond en dan heb je je ruimteakoestiek nog. Ik zou dus gewoon de plaats bepalen en zorgen dat je ze alle hoeken en richtingen in kunt roteren. Vervolgens (geloof t of niet...) luisteren.
Audyssey is je laatste stap en die bij voorkeur ook weer niet alles laten corrigeren (persoonlijke mening).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

blue-eyes

:)

Zoals eerder gezegd heb je de technisch te prefereren inrichting en de realiteit. De realiteit is ook deels met techniek, software, recht te trekken.
Wat de grenzen daarvan zijn weet ik niet.

Als vertrekpunt altijd de ultieme situatie nemen, en dan beoordelen wat de compromis gaat zijn.

Inhoudelijk kan ik je daar niet mee helpen, op dit forum zijn wel een aantal mensen die dat wel kunnen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

hcfreak

Bedankt voor de input; helder verhaal ik kom er wel uit nu (nog wel veel zweten dit weekend op mijn zolder bij het inbouwen en gaten maken in het plafond (Bah!) (werk het  wel netjes weg met een speaker doek en een mooie lijst, moet ik nog maken)
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

bert stoltenborg

Maar hoe ziet die ruimte eruit, vooral qua maten, en waar zit je en waar staat het laag?
Zo meteen zit je in het snelheidsmaximum van een staande golf te luisteren en dat kun je niet corrigeren. 
Ik bazel maar wat.

Ralf67

#12
Wel gaaf bij Fast &the Furiuos .

Maar met software kan je inderdaad een hoop corrigeren.

Draai zelf met 5.2.4 met de Atmos luidsprekers tegen het plafond zodat er ook DTS X mee
beluisterd kan worden.

hcfreak

Ik heb zo goed mogelijk alle gegevens v.w.b. de plaatsing van mijn speakers en de afmetingen van de ruimte op getekend Bert. bedankt voor je input. Ik ben begonnen met de mega klus om de speakers achter het plafond (zagen dus) weg te werken.Kan het bestand jammer genoeg niet bijsluiten een rare storing bij klikken op kies bestand (en ook al eerder) komt een blanco webpage merfius of zoiets tevoorschijn!
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

hcfreak

Hierbij de tekening het lukt nu wel om iets te uploaden. :pompom: :pompom:
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3