Hulp met gekke woonkamer akoestiek: Q Acoustics & Denon

Started by Victoruniq, October 22, 2019, 13:11:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Victoruniq

Hallo iedereen! Ik lees al langer stiekem mee in dit forum, maar heb vandaag besloten een account aan te maken en mijn eerste "echte" vragen te stellen. :)

Ik heb vragen over:
- woonkamer akoestiek, positionering en reflectie.
- wel of geen center speaker, en indien noodzakelijk; welke en waarom?

Ik heb onlangs mijn home cinema (groot woord voor mijn amateuristische setup, maar je snapt wat ik bedoel) geupgrade en ben nu op zoek naar verdere verbeteringen van het geluid, en dan met name de akoestiek. Tevens staan mijn televisie en speakers in een redelijk onmogelijke hoek in de woonkamer, waardoor 1 speakers bijna tegen de muur, en 1 speaker bijna tegen het raam staat. Hier kan ik niet heel veel aan doen zonder de hele woonkamer opnieuw in te richten.  :unhappy: Ik vraag me daarom af hoe jullie mijn huidige situatie zouden aanpakken.

Ik merk namelijk dat mijn sweet spot heel klein is en ik last heb van reflecties, waar ik de richting moeilijk van kan bepalen. Ik weet bijna zeker dat het te maken heeft met die grote achterwand achter de televisie, en de hoek waar de linker speaker in staat. Ik zou de sweet spot graag verbreden, zodat ik mijn hoofd niet doodstil in de ideale luisterpositie hoef te houden, en zo de onvermijdelijke hernia kan vermijden.  :tounge2:

Kan ik d.m.v. demping/panelen/iets mijn huidige soundstage verbreden? Is mijn TV meubel te breed (220cm) waardoor de speakers te ver uit elkaar staan? Is een center speaker misschien de oplossing? En zo ja, de Q Acoustics center speaker uit de 30XX serie krijgt niet de beste recensies. Kan ik een willekeurige andere aanschaffen of loop ik dan het risico dat de speakers niet hetzelfde karakter hebben?

Mijn vorige setup:

- LG OLED55EG910V
- Fiio D3 optical DAC naar analoog/rca-out
- NAD 3020E stereo versterker
- Wharfedale Diamond 9.1 bookshelf speakers
- Xiaomi Mi Box 4K

Mijn huidige setup:

- LG OLED65C9PLA
- Denon AVR-X2400H via HDMI ARC
- Q Acoustics 3050 floor standing speakers (op spikes op het laminaat & gekalibreerd met Audyssey)
- Nvidia Shield

Hier onder heb ik een plattegrond gemaakt van de woonkamer, met daaronder een (crappy) foto. De woonkamer is nog redelijk leeg, zoals je op de foto en plattegrond kunt zien, maar de essentials staan er in ieder geval al in. Omdat de muren nog kaal zijn is de akoestiek natuurlijk ook niet ideaal.



Alvast bedankt!  :worship:

Kerre

Dag Victoruniq,

Allereerst welkom natuurlijk. Mooie setup, zeker met die oled.

Misschien kan je je bank een beetje naar achteren zetten, op 2/3e van de voorste muur. Dat zou iets kunnen schelen kwa geluid. Ander punt is natuurlijk de adem ruimte rondom je speakers. Dat is naar mijner inzicht te weinig. Dit geeft de kans op veel vroegtijdige reflecties. Misschien is je tv meubel hiervoor te breed..

Ikzelf heb dezelfde speakers, de q acoustics centerspeaker vind ikzelf zo slecht nog niet.. Kijk maar eens naar mijn setup om een idee te krijgen hoe je speakers iets meer ruimte zouden kunnen krijgen. In jouw geval betekend dat naar voren halen. Dus voor je tv meubel zetten. Zo'n 30 cm rondom je speakers is wel noodzakelijk. Hoe meer hoe beter.

Daarnaast kun je natuurlijk gaan denken aan akoestische maatregelen, zoals onderkant van de koffietafel bekleden met akotherm.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Victoruniq

Quote from: Kerre on October 22, 2019, 14:06:11
Dag Victoruniq,

Allereerst welkom natuurlijk. Mooie setup, zeker met die oled.

Bedankt, en bedankt! :)

Het meubel is inderdaad zo breed dat ik aan die wand weinig ruimte heb om de speakers meer te laten ademen. Een minder breed meubel is dan de enige oplossing. Op zich niet erg; mijn huidige is al een aantal jaren oud en zo heb ik weer een excuus om iets nieuws uit te zoeken.  ;D

De onderkant van de tafel van absorberend materiaal voorzien? Doet dat meer dan de achterwand of de linker zijwand naast de TV dempen?

morca

Welkom Victor

Je vloer is ook erg hard zie ik.

Demping zou ik achter je speakers toepassen.
En de muur achter je bekleden met een groot dik paneel zou ook wel wat verbeteren vermoed ik.
Maar daar staat al een boekenkast,die kan als diffusser dienen

Je zou ook wat beprinte akoestische panelen op kunnen hangen ,dat valt niet echt op.

Kerre

Of het meer doet weet ik niet. Alle kleine beetjes helpen denk ik dan zo. Aan de muur of een akoestisch spanplafond gaat natuurlijk ook nog. Alhoewel die laatste waarschijnlijk het duurste is.

Hoe is trouwens die boekenkast gevuld? Met materiaal wat als diffuser kan optreden? Anders is hier ook nog wat mogelijk.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Victoruniq

Quote from: Kerre on October 22, 2019, 15:13:59

Hoe is trouwens die boekenkast gevuld? Met materiaal wat als diffuser kan optreden? Anders is hier ook nog wat mogelijk.

De boekenkast is gevuld met boeken, maar heeft helaas wel deurtjes met glas erin.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik gewoon al mijn meubels moet gaan vervangen. :D

Kerre

Jammer van die deuren met glas (weerkaatsing, hard oppervlakte). Boeken vormen namelijk een ideale diffuser.

Alle meubels omdraaien (dus spiegelen) tov waar ze nu staan, heeft wel zeker genoeg ruimte voor de luidsprekers. Maar ja die meubels staan nu zo waarschijnlijk omdat jullie dat het mooiste vinden
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel


Tabcam

Hi Victor, welkom hier. Zelf heb ik ook een vrij lastige kamer. Het vrijstaand maken van je luidsprekers zal waarschijnlijk het meeste helpen, maar je geef t al aan dat het lastig is.

Wat bij mij aardig werkt is experimenteren. Experimenteren kost niks, alleen wat tijd en moeite. Gewoon eens kijken wat het doet als je ze een halve meter naar voren trekt. Of een matras o.i.d. erachter of opzij van de luidsprekers zet. Ik gok dat je veel last van zij en achterreflecties hebt. Je zitplek is wel weer vrij ideaal, lekker vrij van de achtermuur.

Ook goed luisteren wat je hoort. Ook in beroerde ruimtes kan het heel veel beter dan je zelf vaak denkt. De theorie over plaatsing klopt wel, maar je kan nog steeds een flinke verbetering bereiken met niet optimaal maar goed opstellen.

Succes en laat weten wat lijkt te werken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ralf67

En gooi die smiley eruit, die houdt ook geluid tegen .

Verder zal een center vooral voor surround geluid  zeker helpen, je hebt een HT receiver.

Kerre

Met die denon x-2400h kun je misschien ook audessey draaien om met een microfoon het geluid in te meten. Maar dat wist je waarschijnlijk al. Dit kan eventueel ok op korte termijn en goedkoop een verschil maken
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Victoruniq

#11
Quote from: Ralf67 on October 22, 2019, 15:55:48
En gooi die smiley eruit, die houdt ook geluid tegen .

Verder zal een center vooral voor surround geluid  zeker helpen, je hebt een HT receiver.

Zo lang die smiley blijft lachen om al mijn audio uitgaven mag ze blijven.  ;D

Een center is inderdaad iets dat ik aan het overwegen ben. Ik heb alleen mijn twijfels over de Q Acoustics 30XX center, die qua klank bij mijn 3050's past. Een van de vragen in mijn eerste post was ook of ik een center van een ander merk kan combineren met mijn zuilen. Over die 3050 zuilen ben ik namelijk wel erg tevreden, vergeleken met de Wharfedale's die ik daar eerder had staan.

Quote from: Kerre on October 22, 2019, 15:59:58
Met die denon x-2400h kun je misschien ook audessey draaien om met een microfoon het geluid in te meten. Maar dat wist je waarschijnlijk al. Dit kan eventueel ok op korte termijn en goedkoop een verschil maken

Yes! Audyssey reeds gebruikt. Doet zeker iets qua gekke resonanties, maar lost mijn super kleine sweet spot / soundstage probleem niet echt op. Lijkt me ook sterk dat DSP dit uberhaupt kan fixen.

morca

Quote from: TabCam on October 22, 2019, 15:45:33
Hi Victor, welkom hier. Zelf heb ik ook een vrij lastige kamer. Het vrijstaand maken van je luidsprekers zal waarschijnlijk het meeste helpen, maar je geef t al aan dat het lastig is.

Wat bij mij aardig werkt is experimenteren. Experimenteren kost niks, alleen wat tijd en moeite. Gewoon eens kijken wat het doet als je ze een halve meter naar voren trekt. Of een matras o.i.d. erachter of opzij van de luidsprekers zet. Ik gok dat je veel last van zij en achterreflecties hebt. Je zitplek is wel weer vrij ideaal, lekker vrij van de achtermuur.

Ook goed luisteren wat je hoort. Ook in beroerde ruimtes kan het heel veel beter dan je zelf vaak denkt. De theorie over plaatsing klopt wel, maar je kan nog steeds een flinke verbetering bereiken met niet optimaal maar goed opstellen.

Succes en laat weten wat lijkt te werken.
Tabcam heeft een goed punt,de plaatsing van je speakers is ook niet echt goed.
Ik heb dat probleem zelf ook,en dan maakt de sweetspot en de soundstage niet beter idd.

Kerre

Ik denk dat die centerspeaker de beste match is. Andere merken speakers zoals dali of zo hebben toch een ander klankbeeld en dat zou je kunnen horen. Maar in dit geval n = 1
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel


Victoruniq

#15
Quote from: morca on October 22, 2019, 16:12:35
Ik mis ook rearspeakers,ga je die ook plaatsen?

Ik heb nog 2 Wharfedale Diamond 9.1 en 2 Audio Pro Focus SA-2 speakers liggen. Die Diamonds zijn een beetje lomp, maar die Audio Pro's zou ik eventueel kunnen inzetten als rears. Daar ligt op dit moment echter niet mijn prioriteit. Het is ook lastig die rears te plaatsen, in verband met de locatie van het (grote) bankstel in de ruimte. Ik wil me eerst focussen op een zo goed mogelijke 2.0, 3.0, 2.1 of 3.1 opstelling.

Stappenplan is dus als volgt:
- eerst 2.0 optimaliseren door positionering van speakers en demping van de ruimte. Eventueel ander mediameubel dat minder breed is, zodat de speakers meer kunnen ademen.
- dan een center overwegen en uitvinden of dit iets toevoegt.
- dan eventueel een sub toevoegen en uitvinden of dit mijn buren niet tot waanzin drijft (rijtjeshuis). Ik kan een mooie SVS PB1000 overnemen...
- dan pas kijken naar eventuele rears en zo een 5.1 realiseren



Ralf67


Tabcam

Ik zou ook nog eens overwegen of je niet omgedraaid kan gaan zitten. Dan kan je de luidsprekers volgens mij wat vrijer van de zijmuren neerzetten. Minder symmetrisch maar is het algemeen is een vrije speaker een blije speaker :laugh:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

bert stoltenborg

Jongens jongens toch, lees nou eens iets over hoe je luidsprekers moet plaatsen in een luisterruimte.
En dan niet op die geschifte audiofielenforums die alles dat fout is zelfversterkend al decades herhalen.

Een luidspreker moet niet 'ademen'.
Dat is een fundamentele fout die audiofielen steeds maar weer maken.
Als een luidspreker van de wand staat krijg je een SBIR, een single boundary interference reflection.
Stel dat zo'n ding een meter van de wand staat, dan krijg je eerst het directe geluid in je oren en de reflectie komt twee meter later. Die twee signalen interfereren waardoor je enorme bulten en dalen krijgt.. En daarvan krijg je er meer omdat je meerdere wanden/plafond etc hebt.
http://www.acousticfrontiers.com/what-is-speaker-boundary-interference/

In dit geval zou ik die linkerspeaker met de linkervoorrand gelijk aan de muur/nis overgang zetten.
Als je dan echt iets wilt vul je de speet (die ontstaat omdat de luidspreker staat ingedraaid) netjes op met een plankje of zo.
De nis kun je helemaal voorzien van absorptiemateriaal, je kunt als je het mooi doet die hele tv aan de speakers laten aansluiten met daarachter minerale wol achter doek. Als je dat netjes doet lijkt het net een wand. Daarmee dem je de ruite EN de SBIR-narigheid.
Plafond hetzelfde, helemaal van dempingsmateriaal voorzien, schotten met wol achter doek, akotherm, spanplafond met minerale wol erachter, je kunt zoveel doen ....
Zijkant bij de ramen kun je niet veel mee maar daar heb je gordijnen, dus helemaal verkeerd is dat ook niet.
En inderdaad kun je die boekenkast het best weghalen en vervangen door absorptie, of de deuren eruit en zoveel  mogelijk absorptie erin achter die boeken. (Boeken zijn geen ideale absorbers of diffusers, ze zijn hoogstens iets minder erg dan een harde wand).

Iets onder die tafel plakken is vrijwel zinloos, zeker als je al een kleed onder die tafel hebt liggen.
Ik zou wel eens proberen wat er gebeurt als je luistert met die kale tafel tussen speakers en luisterpositie en daarna met een dik dekbed of zoo op diie tafel.
En als je het echt goed wilt doen moet je een soundkaartje en een microfoon aanschaffen voor 6 tientjes, dan kun je ook nog zien wat het allemaal uitmaakt en kun je je luisterpositie optimaliseren (een sjieke uitdrukking die betekent dat je iets naar voren of achteren gaat zitten), dat scheelt meestal ook geweldig in het laag.
En ga niet liggen kloten met diffusie. Dat is voor in grote zalen om geluid bij al het publiek te krijgen, niet voor kleinere ruimten. Vooral die dingen met al die verspringende dieptes zijn fubest, je moet er zeker drie meter vanaf zitten om er ggeen last van te hebben.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Dit is een geinige discussie over plaatsing tussen een audiofiel (Synthpark) en een zootje acousticians.
Ik bazel maar wat.

St.Even

Over kloten met difusie in kleine ruimtes; wat is het gevolg daarvan qua sound etc?  Je geeft ook aan je dat als je 3 meter vanaf zit je er geen last van heb...  (In kleine ruimtes bedoel je dan?) En geen last in de vorm van dat het positief uitpakt?
-0-Steve-0-

Kerre

@bert stoltenborg, blijkbaar ben je veel beter op de hoogte van de materie dan ikzelf. ^^ Waar kan ik ergens meer hierover vinden? Ik ben er wel geïnteresseerd in geworden.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel


chansig

Quote from: Kerre on October 22, 2019, 22:46:17
@bert stoltenborg, blijkbaar ben je veel beter op de hoogte van de materie dan ikzelf. ^^ Waar kan ik ergens meer hierover vinden? Ik ben er wel geïnteresseerd in geworden.

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/610173-acoustics-treatment-reference-guide-look-here.html

audioholics.com/room-acoustics/room-reflections-human-adaptation

https://routledgetextbooks.com/textbooks/9781138921368/home-theatre.php

Zijn er een paar die ik heb opgeslagen.

Er zijn er een aantal die er veel verstand van hebben. Soms willen die nog wel eens een linkje droppen. Die sla ik dan snel op en bedenk me dan: Dat moet ik gaan lezen. Ik bedenk me veel... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Hij is weer lekker Bert >:D. Je hebt helemaal gelijk als je het over een luisterruimte met de juiste speakers hebt, maar bij Victor is het ook een huiskamer en de vrijheid was vooral voor de zijwanden bedoeld. De basreflexpoort zit achter, dus tegen de achterwand aan kan, maar dan moet je een poortplug gebruiken. Q Acoustics zelf zegt 200 mm van achterwand en 500mm van de zijmuur.

Nou is de nis heel erg geschikt om er een infinite baffle van te maken als dat kan én mag! Moet je dan de luidspreker zelf ook niet echt inbouwen of is ombouwen genoeg?

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i