Samsung QE55Q70R ISF Kalibratie

Started by master30, October 19, 2019, 17:08:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

master30

Ik overweeg deze tv te kopen Samsung QE55Q70R

Via google kom ik uit op een shop die hem voor € 979 aanbied.

Denk dat deze voor mij goed genoeg is in onze woonkamer.
Maar omdat ik hier op dit fantastische forum zit, wil ik er eerst is wat heen en weer zeuren.  8)

1 vraag heb ik wel, kan je hiermee je content een beetje nomaal streamen of heb ik nog steeds een extra mediaplayer nodig?

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

#1
Ik heb een mu8000 en een q90r, beide kunnen vanaf mijn  nas draaien.
Werkt prima maar de media speler doet niet alles, wat wel en niet weet ik niet want ik gebruik het eigenlijk niet meer. mkv  gaat iig wel prima.

Waarom specifiek de q70r?

master30

#2
mkv is voor mij ook voldoende in de woonkamer. (iso zal wel niet gaan lukken neem ik aan)

Waarom deze, ik denk om de prijs, onder de 1000 euro en een 2019 model.
Ik heb nu een lg 42"lcd uit 2010, dus hier verwacht ik wel wat van.

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Quote from: master30 on October 19, 2019, 17:50:00
mkv is voor mij ook voldoende in de woonkamer. (iso zal wel niet gaan lukken neem ik aan)

Waarom deze, ik denk om de prijs, onder de 1000 euro en een 2019 model.
Ik heb nu een lg 42"lcd uit 2010, dus hier verwacht ik wel wat van.
Mkv speelt prima maar bij sommige heb ik geen geluid maar ik weet niet waarom dat is. Het heeft te maken hoe/welk geluid is opgeslagen in de mkv container denk ik.
ISO zal ik voor je proberen(als ik die heb) maar ik denk dat die het niet gaan doen.


master30

Voor film ga ik toch liever in mijn ht zitten, maar wie weet wil ik hier ook wel een goede mediaplayer bijplaatsen tzt.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

master30

Ik heb deze inmiddels maar besteld.

Wat ik wel overweeg is een isf kalibratie.
Heb ik altijd bij mijn projectors inclusief gekocht, bij mijn oude sony wega trinton tv ook is laten doen.
Wat kan ik bij een qled verwachten met een isf?

Ik pas mijn topic titel even aan op de isf, voor de duidelijkheid
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Cobraatje

Een behoorlijke verbetering als ik deze review zie: https://www.avforums.com/review/samsung-q70r-qe55q70r-qled-review.16191#block-5

Als je van de poppende kleuren van Samsung houdt, geen kalibratie nemen.
Het beeld wordt natuurgetrouwer maar ook 'softer'.

HJ

Quote from: Cobraatje on October 20, 2019, 07:05:55
Een behoorlijke verbetering als ik deze review zie: https://www.avforums.com/review/samsung-q70r-qe55q70r-qled-review.16191#block-5

Als je van de poppende kleuren van Samsung houdt, geen kalibratie nemen.
Het beeld wordt natuurgetrouwer maar ook 'softer'.
Dat geld voor de meeste weergevers  denk ik.
Als je begint met motion, contrast en brightness goed  te zetten dan ben je al een heel eind ;-)

Cobraatje

Idd meestal daarbij de instelling film/professioneel/cinema en hoe het ook bij alle merken mag heten en de kleur op warm, kom je al een heel eind.

De nieuwste generaties Panasonics, Sonies en LG oleds zijn al zeer nauwkeurig uit de doos.
De kleurafwijkingen liggen vaak binnen wat wij als mens kunnen waarnemen.

master30

Ik ben benieuwd. Nog even afwachten tot ik hem hier heb staan.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

J.A.F._Doorhof

@cobraatje
Sorry maar dat is echt absolute onzin.
Tot nu toe heb ik amper toestellen gezien die uit de doos in de buurt komen. Of waar ik geen winst haal.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 20, 2019, 18:02:17
@cobraatje
Sorry maar dat is echt absolute onzin.
Tot nu toe heb ik amper toestellen gezien die uit de doos in de buurt komen. Of waar ik geen winst haal.
Helemaal waar Frank. Maar of de gemiddelde consument daar nu zoveel waarde aan hecht betwijfel ik.

J.A.F._Doorhof

Wat is de gemiddelde consument
Laat ik het zo zeggen.
De gemiddelde filmliefhebber vind het fantastisch.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xlr8

De gemiddelde consument is het overgrote deel, de fijnproevers is de niche markt.

Maak het vrijwel iedere werkdag mee dat 'de gemiddelde consument' de voorkeur geeft aan het scherm A met Kawasaki-groen gras t.o.v. het scherm B met realistische(re) kleuren.
Ook na uitleg en onderbouwing, in gewone aap-noot-mies mensjes taal, dat B op de lange duur beter is om naar te kijken volgt retorisch de opmerking maar m'neer, u ziet toch ook wel dat A veel beter is!

Ok, zalig zijn de onwetenden en ik tik dan netjes A af... mij het even.

Uiteraard is voor de kleine groep die beter weet een calibratie winstgevend in resultaat, het is maar wat je wil zien.

KillerbeeNL

Naja, niet iedereen is gecharmeerd van de zuurstok groene natuur en kleuren die vermoeiend van het scherm spatten.

Als hobbyist mijn eigen scherm "afgesteld" met mijn i1pro en dan een opmerking van een kennis zijn vrouw dat de kleuren van onze tv natuurlijk en rustig ogen (letterlijk 3 maanden geleden opgemerkt) zegt dan genoeg.

Kan je nagaan als deze professioneel gekalibreerd zou worden.


Vind je het gifgroene gras op voetbal velden of natuur films prettig om naar te kijken , prima maar je weet niet wat je mist.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

xlr8

Het grappige is dat de fabrikanten middels perspublicaties dat ook letterlijk graag roepen "de kleuren spatten van het scherm !!"  ...inclusief de uitroeptekens nog wel.

Ik heb dat -en zelfs bij benadering- maar 1x in de echte wereld meegemaakt;
Hoogzomer, +40 graden aan de Spaanse Costa, volle zon rond 15:00u en iedereen had fluoriserende badkleding aan.

Bij de Samsung Qleds is elke scene bovenstaand scenario... en volgens de fabrikant vóóral de stand 'dynamisch' kiezen voor het beste effect   :sigh:

Kanariepiet

Daarom ben ik van een Samsung naar een Panasonic OLED gegaan, hou wel van natuurgetrouwe kleuren ipv dat schreeuwerige.

master30

Ik ga gewoon tzt met de tv naar Frank, gezien zijn ervaring en mijn ervaring met zijn ervaring, weet ik dat het goed komt.

Mijn projector is al een tijdje aan een her-kalibratie toe, dus kan ik dit mooi combineren.

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Quote from: xlr8 on October 21, 2019, 19:36:43
Het grappige is dat de fabrikanten middels perspublicaties dat ook letterlijk graag roepen "de kleuren spatten van het scherm !!"  ...inclusief de uitroeptekens nog wel.

Ik heb dat -en zelfs bij benadering- maar 1x in de echte wereld meegemaakt;
Hoogzomer, +40 graden aan de Spaanse Costa, volle zon rond 15:00u en iedereen had fluoriserende badkleding aan.

Bij de Samsung Qleds is elke scene bovenstaand scenario... en volgens de fabrikant vóóral de stand 'dynamisch' kiezen voor het beste effect   :sigh:
Valt wel mee toch, als hij op film stand staat?
De andere standen zijn imo niet van meerwaarde, kloppen dus echt niet.
Dat geldt voor heel veel beeldschermen btw.
De afstelling die in de showroom wordt gebruikt is waarschijnlijk de winkelstand, die klopt al helemaal niet. Je kunt dat simpel zien, er staat dan qled 65" oid in de bovenhoek en er speelt een specifiek samsung filmpje.
Die doet elke 5min oid een reset zodat hij weer lekker fel staat :-))


xlr8

Uiteraard kan je flink terugschroeven, en in de gemiddelde woonkamer zal ook geen shopmode draaien want dat is de aanbevolen setting voor in de winkels tenziij je voor 5 á 10  minuten even je buurman wil imponeren met je nieuwe aanwinst  :bigsmile:

Standaard modus kiezen en dan zelf via het expert menu op smaak brengen is gebruikelijk.
De film stand vind ik persoonlijk vaak te créme-groen. Het gekke is dat de kleurtemperatuur e.d. beter is bij de 'simpele' 7 series.



HJ

Quote from: xlr8 on October 25, 2019, 08:18:16
Uiteraard kan je flink terugschroeven, en in de gemiddelde woonkamer zal ook geen shopmode draaien want dat is de aanbevolen setting voor in de winkels tenziij je voor 5 á 10  minuten even je buurman wil imponeren met je nieuwe aanwinst  :bigsmile:

Standaard modus kiezen en dan zelf via het expert menu op smaak brengen is gebruikelijk.
De film stand vind ik persoonlijk vaak te créme-groen. Het gekke is dat de kleurtemperatuur e.d. beter is bij de 'simpele' 7 series.
Heb jij ze beide gemeten?

xlr8

Was gewoon 1 op 1 naast elkaar, zelfde bron. Bij de Qled was 'warm 2' wat bij de 7 serie 'warm 1' was, zowel bij de ue55ru7470 als de 7100.
Helderheid is wel een stuk meer bij de Qled (Q7f).




J.A.F._Doorhof

Beide calibreren en dan vergelijken
Uit de doos weet je eigenlijk nooit wat je nu echt ziet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xlr8

Klopt, dan wordt het idd spannender en denk dat er meer uit de Qled valt te halen dan de/een 7 serie  ;)