Velodyne SPL1200 vervangen?

Started by Teejoo, October 17, 2019, 23:33:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Ik heb de miniDSP 2x4HD besteld. Ik heb nu toch wat meer tijd om te experimenteren.

jossie

De 2x4 plugin werkt zelfstandig, elke externe  mic/meet combi kun je gebruiken.

Het is mij een raadsel wat je met de 2x4 gaat doen, je subs staan toch links en rechts van je bank?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

#153
MSO is bruikbaar om door de ruimte heen een evenwichtiger geluidsdruk verloop te krijgen. Op één positie voegt het niks toe, de subs staan vrijwel symmetrisch in de ruimte...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

mancaver

Quote from: holco on October 20, 2019, 15:18:14
Mijn vermoeden en tevens goede zet.
https://www.minidsp.com/applications/home-theater-tuning/ddrc-88a-multi-sub-optimizer
+1
Quote from: Teejoo on October 20, 2019, 15:11:37
Ik heb de miniDSP 2x4HD besteld. Ik heb nu toch wat meer tijd om te experimenteren.
goede zet
Quote from: jossie on October 20, 2019, 15:24:38
MSO is bruikbaar om door de ruimte heen een evenwichtiger geluidsdruk verloop te krijgen. Op één positie voegt het niks toe, de subs staan vrijwel symmetrisch in de ruimte...
Vrijwel symmetrisch is niet symmetrisch

vrijwel bijwoord
Uitspraak:   ['vrɛi'wɛl] nog net niet helemaal

jossie

Dat lost Dirac op. MSO is hier overbodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

holco

Het gaat er totaal niet om waar ze staan, bij een sub is het belangrijk om te weten wat zijn interactie is met de ruimte omdat die nu eenmaal de grootste rol speelt, 2 subs op gelijke afstand kunnen totaal anders presteren, als er gemeten gaat worden vreet ik mijn schoenen op als beide subs vanaf de luisterplek het zelfde meten  ;)

Quote from: jossie on October 20, 2019, 15:24:38
MSO is bruikbaar om door de ruimte heen een evenwichtiger geluidsdruk verloop te krijgen. Op één positie voegt het niks toe, de subs staan vrijwel symmetrisch in de ruimte...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Met 1 sub klopt dat, met 2 subs absoluut niet als er maar een sub ondersteund wordt.

Quote from: jossie on October 20, 2019, 15:33:37
Dat lost Dirac op. MSO is hier overbodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Nee, Dirac corrigeert de impuls response op de locatie in de ruimte waar de microfoon staat. Ook al staan er tien subs in de ruimte, maakt niks uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

holco

Tuurlijk, die multi sub optimizer is dus ook een hoax zeker?

Quote from: jossie on October 20, 2019, 16:18:57
Nee, Dirac corrigeert de impuls response op de locatie in de ruimte waar de microfoon staat. Ook al staan er tien subs in de ruimte, maakt niks uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Teejoo

Ik heb hem gekocht om er eens mee te spelen, en voor als er nog een 3e sub zou komen. Mijn subs staan idd bijna gelijk qua afstand. Ze klinken echter heel anders door de plek, en hebben daardoor ook een andere output in db. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat de timing daar ook onder lijdt. En ik denk dat ik daar wellicht wel iets aan aan kan doen door ze apart in te regelen.

Ik ben er zelfs over aan het denken om toch nog de Dirac licentie te pakken om zo beide subs los met dirac in te regelen. Moet ik alleen even kijken wat het effect is als de Arcam dirac daar nog een keer overeen gaat. Of dat kanaal gewoon skippen als ik de settings naar de processor stuur. Van de andere kant zou Dirac vd Arcam dan niet veel meer hoeven aan te passen.

jossie

Nee hoor, MSO is ontstaan om in een groter gebied een gelijkmatige response te krijgen, dus niet op één stoel maar op bv op zes.
Door amplitude, fase en delay van alle beschikbare subs met een slim algoritme te lijf te gaan krijg je in een groter gebied een vlakke response.

Teejoo heeft één bank, dat is onder de 100 Hz nagenoeg een positie, als je bij elkaar op schoot gaat zitten zeker.

Dirac en MSO zijn twee verschillende dingen, Dirac geeft in de huidige versie ook geen mogelijkheid om op meerdere posities te optimaliseren. Er zit wat aan te komen, alles blijft in ontwikkeling natuurlijk...

Als je twee rijen met 6 plaatsen hebt is MSO interessant. In deze situatie met een vrijwel symmetrische opstelling denk ik niet dat er meetbaar (sowieso niet, Dirac trekt alles nu OOK vlak) verschil is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

jossie

Quote from: Teejoo on October 20, 2019, 17:21:07
Ik heb hem gekocht om er eens mee te spelen, en voor als er nog een 3e sub zou komen. Mijn subs staan idd bijna gelijk qua afstand. Ze klinken echter heel anders door de plek, en hebben daardoor ook een andere output in db. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat de timing daar ook onder lijdt. En ik denk dat ik daar wellicht wel iets aan aan kan doen door ze apart in te regelen.

Ik ben er zelfs over aan het denken om toch nog de Dirac licentie te pakken om zo beide subs los met dirac in te regelen. Moet ik alleen even kijken wat het effect is als de Arcam dirac daar nog een keer overeen gaat. Of dat kanaal gewoon skippen als ik de settings naar de processor stuur. Van de andere kant zou Dirac vd Arcam dan niet veel meer hoeven aan te passen.

Dat is geen goed idee Teejoo, de Dirac software in de mini heeft geen idee van de response en fase van je fronts. Dirac in je Arcam zorgt er uiteraard voor dat dat op elkaar afgestemd is/wordt. Meer is niet nodig (eerder onwenselijk).

Dat je wat wil meten en dat leuk vind kan ik me voorstellen (doe ik ook, ik gebruik geen Dirac, geen lol aan, wel goed) maar dit plan gaat je verder niks brengen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

holco

Klinkt als een goed plan, maar of Dirac op de 2x4-HD een toevoeging is vraag ik mij af, van wat ik weet zijn er geen meerdere kanalen voor subs mogelijk tijdens de setup, wellicht is dat te omzeilen door de subs gewoon als een stereo set speakers in te voeren en die later dmv routing weer bij elkaar koppelen.
Als dat zou werken zou dat wel heel fraai zijn ;D

Quote from: Teejoo on October 20, 2019, 17:21:07
Ik heb hem gekocht om er eens mee te spelen, en voor als er nog een 3e sub zou komen. Mijn subs staan idd bijna gelijk qua afstand. Ze klinken echter heel anders door de plek, en hebben daardoor ook een andere output in db. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat de timing daar ook onder lijdt. En ik denk dat ik daar wellicht wel iets aan aan kan doen door ze apart in te regelen.

Ik ben er zelfs over aan het denken om toch nog de Dirac licentie te pakken om zo beide subs los met dirac in te regelen. Moet ik alleen even kijken wat het effect is als de Arcam dirac daar nog een keer overeen gaat. Of dat kanaal gewoon skippen als ik de settings naar de processor stuur. Van de andere kant zou Dirac vd Arcam dan niet veel meer hoeven aan te passen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

RvD

Quote from: Teejoo on October 20, 2019, 12:05:58
Die Muse ziet er goed uit! De eerste keer dat ik ervan hoor.

Weet jij toevallig hoe zij omgaan met de redirected bass?

Elke speaker kun je zijn eigen crossover geven weet niet als je dat bedoeld.

Ik heb een .pdf geupload met hun voorkeur voor afstellen https://docdro.id/Rts0b45 kun je eens doorlezen. Voor technische vragen kun je altijd contact opnemen met Sheldon Combs reageert snel en behulpzaam het mooie is het directe contact. 
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Teejoo

Quote from: RvD on October 20, 2019, 18:18:35
Elke speaker kun je zijn eigen crossover geven weet niet als je dat bedoeld.

Ik heb een .pdf geupload met hun voorkeur voor afstellen https://docdro.id/Rts0b45 kun je eens doorlezen. Voor technische vragen kun je altijd contact opnemen met Sheldon Combs reageert snel en behulpzaam het mooie is het directe contact.
Waar gaat het signaal naartoe wat onder de x-over frequentie zit? Dat bedoel ik.

RvD

Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Teejoo

#167
Quote from: holco on October 20, 2019, 17:43:02
Klinkt als een goed plan, maar of Dirac op de 2x4-HD een toevoeging is vraag ik mij af, van wat ik weet zijn er geen meerdere kanalen voor subs mogelijk tijdens de setup, wellicht is dat te omzeilen door de subs gewoon als een stereo set speakers in te voeren en die later dmv routing weer bij elkaar koppelen.
Als dat zou werken zou dat wel heel fraai zijn ;D
Huh? Maar dan heeft het toch helemaal geen zin als je meerdere subs heb om de minidsp dirac producten te kopen? Voegt qua dirac niks toe tov mijn Arcam.

Aanvulling: idd: Dirac zit helemaal in het begin, niet per output kanaal. Dan zou ik het dus alleen nog maar den voor het delay verschil tussen beide subs. Ik ga hem toch maar even annuleren denk ik.

mancaver

Er is maar een vraag belangrijk en dat is; Kan de Bass managment plug-in geinstalleerd worden op de Arcam? Ik denk het niet. En dat is nou precies waar de magic zit. In deze plug-in, die je als een 'sausje' giet over je Dirac live calibratie. In deze plug-in voer je de biquad gegevens in die je door MSO heb laten berekenen.

Ter illustratie - De biquad gegevens van sub 1:


De verschillende filters per subswoofer om op de sweetspot een ''totaal-sub-geluid'' te krijgen:


Zoals je ziet gaan er zeer verschillende filters naar de verschillende subwoofers. En dit allemaal om ze als 1 sub samen te laten werken.
Dit ga je nooit bereiken met alleen Dirac live, wel met toevoeging van de DDRC88-BM Plug-in
https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-88bm

Lees deze tuturial maar eens in zijn GEHEEL door ;)
https://www.minidsp.com/applications/home-theater-tuning/ddrc-88a-multi-sub-optimizer#systems

mancaver

Quote from: Teejoo on October 20, 2019, 18:29:54
Huh? Maar dan heeft het toch helemaal geen zin als je meerdere subs heb om de minidsp dirac producten te kopen? Voegt qua dirac niks toe tov mijn Arcam.

Aanvulling: idd: Dirac zit helemaal in het begin, niet per output kanaal. Dan zou ik het dus alleen nog maar den voor het delay verschil tussen beide subs. Ik ga hem toch maar even annuleren denk ik.
Met de bovengenoemde plug-in krijg je deze situatie:



i.p.v deze:

Teejoo

Quote from: mancaver on October 20, 2019, 19:24:48
Er is maar een vraag belangrijk en dat is; Kan de Bass managment plug-in geinstalleerd worden op de Arcam? Ik denk het niet. En dat is nou precies waar de magic zit. In deze plug-in, die je als een 'sausje' giet over je Dirac live calibratie. In deze plug-in voer je de biquad gegevens in die je door MSO heb laten berekenen.

Ter illustratie - De biquad gegevens van sub 1:


De verschillende filters per subswoofer om op de sweetspot een ''totaal-sub-geluid'' te krijgen:


Zoals je ziet gaan er zeer verschillende filters naar de verschillende subwoofers. En dit allemaal om ze als 1 sub samen te laten werken.
Dit ga je nooit bereiken met alleen Dirac live, wel met toevoeging van de DDRC88-BM Plug-in
https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-88bm

Lees deze tuturial maar eens in zijn GEHEEL door ;)
https://www.minidsp.com/applications/home-theater-tuning/ddrc-88a-multi-sub-optimizer#systems
Duidelijk. Het is eigenlijk zonde dat ze die bass managment plug-in niet voor de 4x10-hd of 2x4HD hebben. Want bij de DDRC-88A meten ze ook alle subs samen met 1 dirac kanaal, en dat kan mijn Arcam dan handiger.

Teejoo

Ik heb me inmiddels nog eens verdiept in de nieuwe Arcam AV40. Die kan 16 kanalen processen, en dus ook multi sub zoals het er nu naar uitziet. Hardwarematig zou Dirac Live Bass Management dan ook geen issue moeten zijn.

Daar wacht ik dan maar even op. Ik hoop alleen dat hij verder ook even goed klinkt als de AV860.

holco

Toevallig vandaag wat forums bezocht over de AV40 (lijkt mij een heel interessante processor!!), vwb de multi sub was er veel onduidelijkheid en er zijn zelfs geen meerdere dedicated sub uitgangen aanwezig, die zouden dan eventueel ingevuld gaan worden door de hogere kanaal outputs, Arcam zwijgt iig als het graf, ff afwachten dus.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.