Velodyne SPL1200 vervangen?

Started by Teejoo, October 17, 2019, 23:33:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Ik heb al sinds 2007 2 Velodyne SPL1200's in gebruik.

Soms heb je van die upgrade drang, en vroeg me af wat ik ter vervanging neer zou kunnen zetten. Hoe zit het met Rel tegenwoordig? Ik heb de HT/1205 een tijdje geleden bij Atmoz gehoord, en dat klonk erg goed.

Wat vinden jullie? waar kan ik nog eens naar kijken? Of gewoon de Velodynes blijven gebruiken?

Altijd leuk dit soort vragen 😉

fluissie

Zou is kijken naar arendal ook....

Bouwkwaliteit is superb evenals de gebruikte materialen

Rel ... Tsja vind ze nogal geprijsd en mijn gevoel zegt als ik er 1 moest kopen , BK electronics (BK p300sb-pr is beter getest en is goedkoper)

Persoonlijk ken ik die nieuwe rel niet , schijnt wel goed te zijn

Succes met je zoektocht!

papaleo

Is je budget toereikend dan is mijn mening JLAudio the way to go.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

REL was maar een voorbeeld. En bedenk, het moet beter zijn dan 2 velodynes.

En Klipsch?

fluissie

#4
arendal of inderdaad jl audio (alhoewel ik me af vraag HOEVEEL beter dit zou zijn ivg met arendal ?als je kijkt naar de prijzen die ze vragen voor een jl audio) dan

alhoewel klipsch ook niet slecht is zet ik boven 2 genoemde merken toch echt een stuk hoger in

Teejoo

Die Arendal 1723 Subwoofer 2 ziet er idd wel goed uit qua specs. En je kunt 60 dagen testen.

fluissie

Je mag hem ook is komen beluisteren hoor als je zin hebt..

morca

JL audio Teejoo. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Quote from: fluissie on October 18, 2019, 09:06:16
arendal of inderdaad jl audio (alhoewel ik me af vraag HOEVEEL beter dit zou zijn ivg met arendal ?als je kijkt naar de prijzen die ze vragen voor een jl audio) dan

alhoewel klipsch ook niet slecht is zet ik boven 2 genoemde merken toch echt een stuk hoger in
Ik zou zeggen na al die subs ,koop er eens 1.


fluissie

Quote from: morca on October 18, 2019, 09:53:00
JL audio Teejoo. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Ik zou zeggen na al die subs ,koop er eens 1.

nou precies ..... KOST WAT   hoeveel wat is het beter dan een arendal dan ....

bedoel ik ken jl audio niet maar jij arendal ook niet

Dirk

gebruik je de subs enkel bij surround of ook als je stereo/muziek luistert?

Bij een dedicated ruimte zoals die van jou bepaalt dat mi. wel behoorlijk de keuzemogelijkheden, als je zoals aangegeven écht een stap omhoog wil zetten tov je huidige Velo's.

Persoonlijk zou ik in een dedicated HT-ruimte (mocht ik die ooit hebben :)) kiezen voor stevige tactile transducers voor de absoluut laagste effecten, icm een mooie MFB dual opposed sub, maar ik vrees dat je voor die laatste al snel bij ofwel dure modellen uitkomt, ofwel zelf wat moois moet (laten) bouwen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

LS2

Quote from: Teejoo on October 17, 2019, 23:33:50
Ik heb al sinds 2007 2 Velodyne SPL1200's in gebruik.

Soms heb je van die upgrade drang, en vroeg me af wat ik ter vervanging neer zou kunnen zetten. Hoe zit het met Rel tegenwoordig? Ik heb de HT/1205 een tijdje geleden bij Atmoz gehoord, en dat klonk erg goed.

Wat vinden jullie? waar kan ik nog eens naar kijken? Of gewoon de Velodynes blijven gebruiken?

Altijd leuk dit soort vragen 😉

In de markt staat een perfecte upgrade in de vorm van een paartje jl's volgens mij. Misschien die eens gaan beluisteren? Of wil je helemaal nieuw?
En wat versta je onder een upgrade? Wat zijn je wensen?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

fluissie

Quote from: Dynky on October 18, 2019, 10:13:17
gebruik je de subs enkel bij surround of ook als je stereo/muziek luistert?

Bij een dedicated ruimte zoals die van jou bepaalt dat mi. wel behoorlijk de keuzemogelijkheden, als je zoals aangegeven écht een stap omhoog wil zetten tov je huidige Velo's.

Persoonlijk zou ik in een dedicated HT-ruimte (mocht ik die ooit hebben :)) kiezen voor stevige tactile transducers voor de absoluut laagste effecten, icm een mooie MFB dual opposed sub, maar ik vrees dat je voor die laatste al snel bij ofwel dure modellen uitkomt, ofwel zelf wat moois moet (laten) bouwen.

2x een arendal sub 2 en je bent ook eind , plus dat is financieel redelijk te behappen nog

mancaver

Quote from: LS2 on October 18, 2019, 10:22:59
In de markt staat een perfecte upgrade in de vorm van een paartje jl's volgens mij. Misschien die eens gaan beluisteren? Of wil je helemaal nieuw?
En wat versta je onder een upgrade? Wat zijn je wensen?
Precies mijn idee. waarom met minder genoegen nemen als je top (Velo) gewend bent? Het zal snel voelen als een stap achteruit

Dirk

Dat spreek ik ook niet tegen, geef alleen aan waar mijn voorkeur naar zou uitgaan in zijn situatie :)

Ik zag TS trouwens nog geen budget vooropstellen, wel dat hij een serieuze stap omhoog wil maken, dus ik hou voorlopig ff geen rekening met financiële beperkingen, dat werkt prettiger  ;D

Maar zelfbouw hoeft echt niet zoveel te kosten, zeker niet in een dedicated HT, gezien daar de afwerking niet met zoveel Euri's gaat lopen ;)

enne...je zet die dual opposed in de quote wel vetgedrukt, maar 't feit dat ik MFB schreef is natuurlijk niet voor niets.
Jammer genoeg ken ik (nog) geen fabrikant die een combinatie van beide in z'n gamma heeft, dus kom je snel uit bij zelf wat (laten) bouwen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

noot87

Rythmik G25HP is dual opposed met direct servo.
Maar dan moet je wat willen importeren.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Teejoo

#15
Quote from: Dynky on October 18, 2019, 10:13:17
gebruik je de subs enkel bij surround of ook als je stereo/muziek luistert?

Bij een dedicated ruimte zoals die van jou bepaalt dat mi. wel behoorlijk de keuzemogelijkheden, als je zoals aangegeven écht een stap omhoog wil zetten tov je huidige Velo's.

Persoonlijk zou ik in een dedicated HT-ruimte (mocht ik die ooit hebben :)) kiezen voor stevige tactile transducers voor de absoluut laagste effecten, icm een mooie MFB dual opposed sub, maar ik vrees dat je voor die laatste al snel bij ofwel dure modellen uitkomt, ofwel zelf wat moois moet (laten) bouwen.
Inmiddels primair voor film.

Ik ga niks zelfbouwen. Budget max €2000,-

Een paar aandachtspunten:
- Ik moet toch ook nog een beetje rekening houden met buren, Het gaat nu goed en zij horen niks (denk ik), en dat wil ik ook zo houden terwijl ik wel lekker op volume kan draaien.
- Kan ik met 1 sub een beter resultaat krijgen dan met 2? Ik heb ze nu links en rechts naast de zitplek staan. Dat heeft met de huidige subs het beste effect, maar zou ze liever iets verder afzetten.
- Ik heb vroeger een 12 inch B&W AS6 gehad. Wat ik daar altijd mooi aan vond was dat hij ook in het mid bass mooi klonk en goed aansloot op de 803's. De Velodynes gaan wel lager, maar ik mis toch iets. Ik zoek meer slam over een groter frequentiegebied denk ik

Tenslotte: ik heb de Velodynes sinds 2007, en ik vraag me af in hoeverre subwoofers verder ontwikkeld zijn.

holco

Via de goede kanalen prima te doen hoor  ;)

Quote from: noot87 on October 18, 2019, 11:58:19
Rythmik G25HP is dual opposed met direct servo.
Maar dan moet je wat willen importeren.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Voor minder dan de helft heb ik een meer dan prima oplossing staan  :D

Quote from: Teejoo on October 18, 2019, 12:25:11
Inmiddels primair voor film.

Ik ga niks zelfbouwen. Budget max €2000,-

Een paar aandachtspunten:
- Ik moet toch ook nog een beetje rekening houden met buren, Het gaat nu goed en zij horen niks (denk ik), en dat wil ik ook zo houden terwijl ik wel lekker op volume kan draaien.
- Kan ik met 1 sub een beter resultaat krijgen dan met 2? Ik heb ze nu links en rechts naast de zitplek staan. Dat heeft met de huidige subs het beste effect, maar zou ze liever iets verder afzetten.
- Ik heb vroeger een 12 inch B&W AS6 gehad. Wat ik daar altijd mooi aan vond was dat hij ook in het mid bass mooi klonk en goed aansloot op de 803's. De Velodynes gaan wel lager, maar ik mis toch iets. Ik zoek meer slam over een groter frequentiegebied denk ik

Tenslotte: ik heb de Velodynes sinds 2007, en ik vraag me af in hoeverre subwoofers verder ontwikkeld zijn.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Quote from: Teejoo on October 18, 2019, 12:25:11
Inmiddels primair voor film.

Ik ga niks zelfbouwen. Budget max €2000,-

Een paar aandachtspunten:
- Ik moet toch ook nog een beetje rekening houden met buren, Het gaat nu goed en zij horen niks (denk ik), en dat wil ik ook zo houden terwijl ik wel lekker op volume kan draaien.
- Kan ik met 1 sub een beter resultaat krijgen dan met 2? Ik heb ze nu links en rechts naast de zitplek staan. Dat heeft met de huidige subs het beste effect, maar zou ze liever iets verder afzetten.
- Ik heb vroeger een 12 inch B&W AS6 gehad. Wat ik daar altijd mooi aan vond was dat hij ook in het mid bass mooi klonk en goed aansloot op de 803's. De Velodynes gaan wel lager, maar ik mis toch iets. Ik zoek meer slam over een groter frequentiegebied denk ik

Tenslotte: ik heb de Velodynes sinds 2007, en ik vraag me af in hoeverre subwoofers verder ontwikkeld zijn.
`

Je hebt nu 2 x 12" met 5 kW piekvermogen. Daar ga je met 2k echt niet overheen tenzij het alleen maar harder hoeft maar dat is het punt geloof ik niet... Beter is er niet te koop als je meeneemt dat je ruimte een grotere invloed op de kwaliteit heeft dan de sub.

Ik zou eerder een derde bijplaatsen voor een (nog) homogenere verdeling en nog meer gemak in de laagste frequenties.

Daar kun je dan ook mooi wat centjes in kwijt want dat lijkt me hier toch een beetje het punt  :D  Buiten dat is het mentaal toch ook te verkopen als een upgrade dus dat is ook afgevinkt.

Elegante oplossing, al zeg ik het zelf.

Omni !

mancaver

Quote from: fluissie on October 18, 2019, 09:06:16
arendal of inderdaad jl audio (alhoewel ik me af vraag HOEVEEL beter dit zou zijn ivg met arendal ?als je kijkt naar de prijzen die ze vragen voor een jl audio) dan

alhoewel klipsch ook niet slecht is zet ik boven 2 genoemde merken toch echt een stuk hoger in
Als centjes en/of import-angst een issue zijn, zou ik voor ook voor de Arendal gaan. Zo niet, dan zeker de dual Velodyne houden of voor een dual set up van JL of Rythmik gaan :)

Oh, om misverstanden te voorkomen reageer ik trouwens op deze edit:
« Last Edit: Today at 09:07:51 by fluissie »

Teejoo

#20
Quote from: jossie on October 18, 2019, 12:50:56
`Ik zou eerder een derde bijplaatsen voor een (nog) homogenere verdeling en nog meer gemak in de laagste frequenties.

Daar kun je dan ook mooi wat centjes in kwijt want dat lijkt me hier toch een beetje het punt  :D  Buiten dat is het mentaal toch ook te verkopen als een upgrade dus dat is ook afgevinkt.

Elegante oplossing, al zeg ik het zelf.
Dat is idd een elegante oplossing!  :D En met dat idee heb ik ook al eerder gespeeld.

Alleen eens kijken hoe ik dat het beste kan doen met dsp.

Remco

Quote from: morca on October 18, 2019, 09:53:00
JL audio Teejoo. Kost wat maar dan heb je ook wat.

+1  ;). En heb een SPL1200 gehad.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

buckler

Quote from: jossie on October 18, 2019, 12:50:56
`

Je hebt nu 2 x 12" met 5 kW piekvermogen. Daar ga je met 2k echt niet overheen tenzij het alleen maar harder hoeft maar dat is het punt geloof ik niet... Beter is er niet te koop als je meeneemt dat je ruimte een grotere invloed op de kwaliteit heeft dan de sub.

Ik zou eerder een derde bijplaatsen voor een (nog) homogenere verdeling en nog meer gemak in de laagste frequenties.

Daar kun je dan ook mooi wat centjes in kwijt want dat lijkt me hier toch een beetje het punt  :D  Buiten dat is het mentaal toch ook te verkopen als een upgrade dus dat is ook afgevinkt.

Elegante oplossing, al zeg ik het zelf.

Top tip zou ik zeggen van het bovenstaande...
De twee 1200 Velo's via de high output bij de luidsprekers kabels van je voor luidsprekers aansluiten en er een derde gruwelijke geweldenaar bij op de sub uitgang
Nice  ;D
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Quote from: buckler on October 18, 2019, 17:01:34
Top tip zou ik zeggen van het bovenstaande...
De twee 1200 Velo's via de high output bij de luidsprekers kabels van je voor luidsprekers aansluiten en er een derde gruwelijke geweldenaar bij op de sub uitgang
Nice  ;D
Of nog zo'n mini dsp ertussen en alle subs via low aansluiten? (dus van de Arcam 2x L&R fullrange naar de DSP en dan splitsen). Geen idee wat beter is.

jossie

Waar zitten ze nu op aangesloten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !