Ervaring gezocht met DAC’s van het merk Topping.

Started by eduard, October 15, 2019, 19:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

#150
OK, ik dacht dat het over een uit China bestelde Topping ging  ;)

Sirius666

Quote from: brt on May  3, 2020, 17:26:41
Ik hoor ook weinig verschil tussen de dacs eerlijk gezegd. De D90 doet niet onder voor de Adi-2 dac of andersom.
Ik las op een ander forum dat iemand de RME iets prefereert vanwege een íets natuurlijker geluid. Dat herken ik wel, maar het verschil is marginaal. Beide zijn erg goed.

Heb je de geupdate versie van de RME of die met de 4490 aan boord?

jellejanssen

Fingers crossed (dat de douane niet meekijkt in t doosje)

Toni71

#153
Netjes gedeclareerd, en onderweg naar mijn huis nu. :)

Ik zag al eerder in dit topic een vermelding van een SMSL. En daarbij komt het uit een bekende Chinese winkel die o.a. ook Topping verkoopt.

Snelle levering als het gaat om de verbinding China-Nederland is dus wel mogelijk.

(Edit: dit zal nu weer sneller mogelijk zijn dan eerder in de Corona crisis, bedoel ik)

brt

Quote from: Sirius666 on May  6, 2020, 12:09:13
Heb je de geupdate versie van de RME of die met de 4490 aan boord?

Die met de 4490. RME gaf zelf trouwens geen reuring aan de nieuwe chip omdat het nauwelijks hoorbaar was tov de 4490.
Wellicht dat ie íetsje beter meet, maar op een gegeven moment ga je die verschillen niet meer horen.

Dat blijkt dus ook wel uit de vergelijking met de RME vs. de D90, die de allernieuwste AKM chip heeft, maar die zijn gewoon niet van elkaar te onderscheiden.
Ik heb gisteravond wederom kritisch vergeleken maar vandaag de D90 teruggestuurd. De D90 is een uitstekende dac voor slechts 700,- en als ik de RME nog niet had was ik daar ook zeker voor gegaan (scheelt bijna 300,- namelijk, en de features van de RME gebruik ik niet), maar de D90 klinkt (helaas) niet beter dan de RME, ondanks dus de nieuwste chip. Overigens heb ik vergelijkbare reacties op forums gelezen toen ik dit ging opzoeken.

Je kunt het ook zien als compliment voor Topping: voor deze prijs zo bizar veel kwaliteit leveren.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Tabcam

Quote from: brt on May  6, 2020, 21:10:10
Die met de 4490. RME gaf zelf trouwens geen reuring aan de nieuwe chip omdat het nauwelijks hoorbaar was tov de 4490.
Wellicht dat ie íetsje beter meet, maar op een gegeven moment ga je die verschillen niet meer horen.

Dat blijkt dus ook wel uit de vergelijking met de RME vs. de D90, die de allernieuwste AKM chip heeft, maar die zijn gewoon niet van elkaar te onderscheiden.
Ik heb gisteravond wederom kritisch vergeleken maar vandaag de D90 teruggestuurd. De D90 is een uitstekende dac voor slechts 700,- en als ik de RME nog niet had was ik daar ook zeker voor gegaan (scheelt bijna 300,- namelijk, en de features van de RME gebruik ik niet), maar de D90 klinkt (helaas) niet beter dan de RME, ondanks dus de nieuwste chip. Overigens heb ik vergelijkbare reacties op forums gelezen toen ik dit ging opzoeken.

Je kunt het ook zien als compliment voor Topping: voor deze prijs zo bizar veel kwaliteit leveren.
De nieuwe heeft de AKM4493 en de D90 heeft AKM4499. Heb het idee dat de daaropvolgendetrappen met de opamps beperkender zijn dan de conversiechips.

Groot voordeel van RME ADI-2 is de aanwezigheid van PEQ. Als je alleen de bas wilt corrigeren kan je dan beter de RME ADI-2 dac hebben. Wil je met Dirac aan de slag maakt het niet uit. Wil je persé MQA, kan je een speciale D90 bestellen (€100 duurder).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: TabCam on May  6, 2020, 21:46:36
De nieuwe heeft de AKM4493 en de D90 heeft AKM4499. Heb het idee dat de daaropvolgendetrappen met de opamps beperkender zijn dan de conversiechips.

Groot voordeel van RME ADI-2 is de aanwezigheid van PEQ. Als je alleen de bas wilt corrigeren kan je dan beter de RME ADI-2 dac hebben. Wil je met Dirac aan de slag maakt het niet uit. Wil je persé MQA, kan je een speciale D90 bestellen (€100 duurder).

De chip is natuurlijk maar een onderdeel van het geheel (waar veel zich echter wel blind op lijken te staren), maar natuurlijk is het aantrekkelijk de 'op papier' beste chip te hebben. Maar het hoeft dus niet te betekenen dat ie beter klinkt dan een  vorige versie. Opamps etc heb ik allemaal geen verstand van, maar ik geloof je meteen ;)

De PEQ in de RME is zeker interessant (en heeft ook nog eens een supergoede koptelefoonversterker!), alhoewel ik dit ook in Roon kan doen (je kan daarin filters uit REW importeren, superhandig). De RME is 250,- a 300,- duurder dan de Topping D90, dus afhankelijk van wat je nodig hebt zijn beide een zeer goede aankoop.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Sirius666

Quote from: brt on May  7, 2020, 20:27:10
De chip is natuurlijk maar een onderdeel van het geheel (waar veel zich echter wel blind op lijken te staren), maar natuurlijk is het aantrekkelijk de 'op papier' beste chip te hebben. Maar het hoeft dus niet te betekenen dat ie beter klinkt dan een  vorige versie. Opamps etc heb ik allemaal geen verstand van, maar ik geloof je meteen ;)

De PEQ in de RME is zeker interessant (en heeft ook nog eens een supergoede koptelefoonversterker!), alhoewel ik dit ook in Roon kan doen (je kan daarin filters uit REW importeren, superhandig). De RME is 250,- a 300,- duurder dan de Topping D90, dus afhankelijk van wat je nodig hebt zijn beide een zeer goede aankoop.

En vergeet de leukere afstandsbediening niet ;) Implementatie van een dac chip is zoals altijd het belangrijkste.

Vhond

Iemand de vergelijking al gemaakt met SONCOZ SGD1 DAC?

Sirius666

Quote from: Vhond on May 11, 2020, 10:32:40
Iemand de vergelijking al gemaakt met SONCOZ SGD1 DAC?

Mocht je het een dingetje vinden, ik las op ASR dat Bluetooth standaard aanstaat. Er wordt continu met intervallen gescand.

Vhond

Quote from: Sirius666 on May 11, 2020, 17:59:22
Mocht je het een dingetje vinden, ik las op ASR dat Bluetooth standaard aanstaat. Er wordt continu met intervallen gescand.

Maar als je BT uitzet is dat geen 'dingetje' meer toch?

Sirius666

#161
Quote from: Vhond on May 29, 2020, 07:40:53
Maar als je BT uitzet is dat geen 'dingetje' meer toch?

Kan (vooralsnog) niet. Met intervallen van 30sec (uit m'n hoofd) wordt er steeds verbinding gezocht. De maker/ontwerper ervan zit ook in het topic op Audiosciencereview, vandaar.

Vhond

Ok, dus dat is een gemis in de aansturingssoftware

Sirius666

Quote from: Vhond on May 29, 2020, 12:40:09
Ok, dus dat is een gemis in de aansturingssoftware

Tja...het is een bewuste keuze geweest begreep ik. In het topic van de review van de Soncoz op ASR kan je er evt meer over lezen.

Fr@nk

Voor de gein eens de Topping D30 besteld. Benieuwd wat het kleine ding gaat leveren.
Ik hou jullie op de hoogte.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Fr@nk

Vandaag de Topping D30 binnengekregen. Eerste indrukken zijn lang niet verkeerd.
Sterker nog voor de gegeven 99 euro zal je niet snel een betere vinden.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Pjotr27

Quote from: aktevox on June 11, 2020, 13:53:31
Vandaag de Topping D30 binnengekregen. Eerste indrukken zijn lang niet verkeerd.
Sterker nog voor de gegeven 99 euro zal je niet snel een betere vinden.  ;)

En speel je er nog mee?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Kwabbernoot

Ik heb sinds een week of vier de Topping D50s in mijn set als DAC na de DSP in de Paradigm PW-Link. De DAC daarin is namelijk niet best.

Ik vind het (de D50s dus) wel een prima ding. Ik heb meerdere apparaten met ESS Sabre chips (DragonFly Red en Cobalt en Pioneer XDP-100R) en het valt mij op dat ze, in mijn oren, allemaal wat helder klinken (de Red misschien wel het minst). Ik vraag mij af of het aan de DAC chip ligt of aan de opamp die erbij gebruikt wordt.

Hoe dan ook, de Topping bevalt mij prima. Drie digitale ingangen, Bluetooth (alleen in helaas) en AB. Enige nadeel is dat de uitgangspanning wat laag is.

Groeten...

eduard

Ben nu ondertussen ruim 9 maanden in het bezit van de d90. Waarbij hij sinds corona zeker 16 uur per dag aanstaat en waarvan 10 uur per dag ik hem ook gebruik. Voor het afspelen van muziek vanuit mijn htpc via foobar en usb.
Ben nog steeds zeer tevreden met deze dac. Geen idee of hij beter is dan mijn 18 jaar oude zwaar gemodificeerde m audio super dac. Ik heb hem dan ook gekocht voor gebruik van de usb ingang voor het kunnen afspelen van high resolution audio oa DSD.

Er lijkt we een klein design foutje in de dac te zitten. Het oled scherm kan niet uit gezet worden alleen maar gedimt. Er zijn nu gebruikers van topping dac's met ingebrand scherm, maar dat was van een gebruiker die hem full continu aan had staan. Vooralsnog lijk ik nog geen last te hebben van inbranden ik heb het scherm wel maximaal gedimt.

Kwabbernoot

Apart. Het schermpje in mijn D50s kan gelukkig wel uit.

Groeten...

Pjotr27

Dank voor jullie reacties. Als ik een Topping koop dan is het een versie met een CS dac (D30) of een AKM (dx3pro of d70). Indonesische hifi vrienden vinden de D30 met een aparte voeding het muzikaalst.. Kost helemaal niets hier, dus wellicht koop ik er een. Maar ik twijfel wel met de AKM types...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

En een Topping D70 gescoord. Net aangesloten, eerst maar eens inspelen. Ben benieuwd wat hij doet tegenover de 47labs 4715 dac...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kwabbernoot


Pjotr27

Quote from: Kwabbernoot on November  6, 2020, 13:28:22
Ik ben ook benieuwd naar jou ervaring.

Ik kan nu alleen via hoofdtelefoon luisteren. Volgende week zijn mijn luidsprekers terug en kan ik de D70 vergelijken met o. a. de 47Labs 4715 dac... Tot nu toe klinkt de D70 erg prettig op de Audio Technica Grandioso hoofdtelefoon..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.