Ervaring gezocht met DAC’s van het merk Topping.

Started by eduard, October 15, 2019, 19:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

#50
Quote from: eduard on March 21, 2020, 23:40:13
Mijn dac beweegt nog steeds niet [emoji853]. Heb langzaam het iedee dat ik aan het lijntje gehouden wordt en de dac helemaal nog niet verstuurd is. Volgens mij is hij alleen online in geboekt bij DHL maar nog niet door DHL ontvangen.
Winkel reageert snel op berichten maar het antwoord is altijd erg vaag. Volgens mij kan ik nu ook niet meer annuleren omdat hij onder weg zou zijn. Ik ga over een week maar weer vragen waar hij blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Heb je al eens een andere tracking site geprobeerd, mijn pakketje bleef ook 1.5 week stil staan (post nl) en totaal geen informatie.
maar onderstaande linken gaven wel meer informatie over het pakketje.
Heeft trouwens wel ruim 3 weken geduurd eer ik het binnen had.

https://m.17track.net/nl

https://track.aftership.com/

http://parcelsapp.com/nl

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

eduard

Bedankt voor de tip. Maar ook op track17 staat hij stil. Ik vermoed ook dat corona de boosdoener is. Ik wacht het maar rustig af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


eduard

Feest de dac heeft bewogen. Hij lijkt nu op hong kong airport tezijn of er naar onderweg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Richi

Quote from: eduard on March 21, 2020, 23:40:13
Mijn dac beweegt nog steeds niet [emoji853]. Heb langzaam het iedee dat ik aan het lijntje gehouden wordt en de dac helemaal nog niet verstuurd is. Volgens mij is hij alleen online in geboekt bij DHL maar nog niet door DHL ontvangen.
Winkel reageert snel op berichten maar het antwoord is altijd erg vaag. Volgens mij kan ik nu ook niet meer annuleren omdat hij onder weg zou zijn. Ik ga over een week maar weer vragen waar hij blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Waar komt ie vandaan? China? Ik heb bij mijn laatste bestelling uit China ook gemerkt dat het erg lang duurt voordat het pakket 'echt op weg is'.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

eduard

Dac is denk ik binnen. Helaas vandaag geen tijd om er mee te spelen. Hopelijk morgen anders van het weekend

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


eduard

dac is inderdaad binnen. Ik heb vandaag aangesloten. Maar ik loop tegen wat probleempjes aan. Ik gebruik foobar en als ik WASAPI event of push gebruik krijg ik of een fout melding of heel erg slecht geluid. Als ik gewoon als output de dac aan kies dan gebruikt hij volgens mij de windows settings en daar heb ik het idee dat het niet meer bit perfect door gestuurd word maar afhankelijk van hoe ik in windows aan geef(configuratie scherm geluiden) wat de dac aan kan dat dan windows alles automatisch aanpast naar die setting.
Dus al met al nog niet tevreden en kan ik nog niks zeggen over de eventuele geluids kwaliteit. Ik ga hier vanavond nog even mee spelen.
Eventuele tips zijn welkom. Ik spel muziek af via windows 10 pc met foobar. PC is geheel fanless.

Tabcam

Gebruik je al AISO4ALL? Je kan ook nog instellen of de dac exclusief gebruikt mag worden door één app. Verder heb ik gemerkt dat als window niet exclusief werkt, het veter is zelf een goede afspeelfrequentie in te stellen, voor mij 44.1 kHz omdat ik vooral geripte CD's heb.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

eduard

#57
Weer een stapje verder.
Lang leven het internet. :)

Ik vond wat info https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-topping-d90-4499dac.10281/page-13#post-331699
in deze post schreef iemand dat het allemaal goed werkte in combinatie "with Topping ASIO driver 4.67.0" na wat google vond ik dat deze drivers oa in het drivers in het software packet van de d50 stonden.
Via https://download.shenzhenaudio.com/Topping/ waar ik geen drivers vond voor de d90 maar wel een vrij recente bestand vond voor de d50
https://download.shenzhenaudio.com/Topping/d50s_manual_and_driver.zip
In dit drive pack vond ik een usb driver(4.67.0) deze heb geïnstalleerd en vervolgens via device manager handmatig de windows usb drivers voor topping vervangen voor drives die uit het driver packet kwamen. Bij de installatie van de driver werd er een topping folder aangemaakt. "C:\Program Files\Topping"  hier zat weer een folder met de drivers die herkend werden door device manager. Ik moest de installatie wel forceren door aan tegeven have disk.

Nu lijkt wasabi en ook asio het goed te doen. De sample rate van muziek komt nu overheen met wat de dac aangeeft.
Alleen omdat ik nu zowel de drivers via setup geinstaleerd heb als daarna nog handmatig weet ik niet of beide stappen nodig zijn. Maar het werk dus ik ben Blij.

Ben eigenlijk nog wel opzoek of er vanuit topping niet ook gewoon drivers en software is voor de D90 alleen heb ik de website van de leverancier nog niet gevonden.
https://shenzhenaudio.com/products/topping-d90-ak4499-ak4118-full-balanced-dac-bluetooth-5-0-dsd512-hi-res-decoder
Het is me ook niet helemaal duidelijk of dit ook daadwerkelijk de website van de fabrikant is.

@Tabcam
Bedankt voor de tip zie hier boven ben alweer een paar stapjes verder


Tabcam

Keep us posted over zowel vorderingen als je indruk. Ben erg benieuwd :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koei

Quote from: Richi on January  6, 2020, 07:56:48
Maar daarmee klinken ze niet automatisch allemaal hetzelfde.  ;)

Als alle fouten in het signaal buiten de gehoorgrens vallen klinken ze wel allemaal hetzelfde. Psycho-akoestiek is een sterke factor.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Richi

Quote from: Koei on March 27, 2020, 18:09:48
Als alle fouten in het signaal buiten de gehoorgrens vallen klinken ze wel allemaal hetzelfde. Psycho-akoestiek is een sterke factor.
Tuurlijk, wat jij wil.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Koei

Quote from: Richi on March 27, 2020, 18:28:24
Tuurlijk, wat jij wil.

Nee, dit is wat dubbel blinde volume matched ABX testen zeggen over DACs die vergelijkbaar meten (om te bepalen dat het geen myfi dac is, want die zijn gevoiced om aan een bepaalde smaak te voldoen).
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard

Een eerste indruk. Ik heb de dac donderdag eind van de middag aangezet en tot nu toe permanent voorzien van muziek. Oftewel de dac heeft er ondertussen meer dan 100 uur op zitten. Ik heb nog geen goed 1 op 1 vergelijk gedaan met mijn "oude" dac.
Vooralsnog ben ik tevreden. Ook heb ik nog niet met de filters gespeeld volgens mij gebruik ik nu continu filter 4. Ik heb nog niet verdiept in de verschillende filters dacht dat ik ergens gelezen had dat de meeste voorkeur hadden voor 1 en 4 ik kan alleen dit niet meer terug vinden.
Ik vind de dac sowieso al een succes omdat ik nu high resolution audio kan afspelen zowel flac als DSD bestanden. De grote vraag is of ik het verschil tussen een gewone flac rip hoor of een dsd opname. Ook dit ga ik nog wel een keer proberen. Ik ben niet zo van het testen en vergelijken. Voorlopig ben ik blij met de dac. Vooralsnog ben ik niet van plan om hem terug te sturen naar china.

Wat me wel op dag 1 op viel is dat er wel heel (te)veel bas uit kwam bij het nummer Way down deep van Jennifer Warnes. Ik ben nu  4 dagen verder en de bas lijkt nu beter dan op dag 1, hij lijkt iets afgezwakt te zijn. Dit kan ook zijn dat ik misschien tussen dag 1 en nu van filter gewisseld ben.
Nogmaals ik ben tevreden met dit nieuwe speeltje wat me nog geen 600 euro heeft gekost.

Koei

Quote from: eduard on March 30, 2020, 22:47:37
Een eerste indruk. Ik heb de dac donderdag eind van de middag aangezet en tot nu toe permanent voorzien van muziek. Oftewel de dac heeft er ondertussen meer dan 100 uur op zitten. Ik heb nog geen goed 1 op 1 vergelijk gedaan met mijn "oude" dac.
Vooralsnog ben ik tevreden. Ook heb ik nog niet met de filters gespeeld volgens mij gebruik ik nu continu filter 4. Ik heb nog niet verdiept in de verschillende filters dacht dat ik ergens gelezen had dat de meeste voorkeur hadden voor 1 en 4 ik kan alleen dit niet meer terug vinden.
Ik vind de dac sowieso al een succes omdat ik nu high resolution audio kan afspelen zowel flac als DSD bestanden. De grote vraag is of ik het verschil tussen een gewone flac rip hoor of een dsd opname. Ook dit ga ik nog wel een keer proberen. Ik ben niet zo van het testen en vergelijken. Voorlopig ben ik blij met de dac. Vooralsnog ben ik niet van plan om hem terug te sturen naar china.

Wat me wel op dag 1 op viel is dat er wel heel (te)veel bas uit kwam bij het nummer Way down deep van Jennifer Warnes. Ik ben nu  4 dagen verder en de bas lijkt nu beter dan op dag 1, hij lijkt iets afgezwakt te zijn. Dit kan ook zijn dat ik misschien tussen dag 1 en nu van filter gewisseld ben.
Nogmaals ik ben tevreden met dit nieuwe speeltje wat me nog geen 600 euro heeft gekost.
Filter op sharp zetten, dat is de beste filter.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard

#64
bedankt,
Ik kom er nu achter dat er voor de standaard flac(pcm) 6 filters zijn waarvan fliter 3 de sharp is. Maar voor DSD kan ik alleen maar kiezen uit 1 of 2. Geen idee of die filter 1 en 2 dan het zelfde zijn als de pcm filter 1 en 2.
Een echt goede handleiding heb ik nog niet gevonden.

eduard

#65
Best lastig om de juist info te vinden.
Ondertussen heb ik een goed overzicht van de 6 pcm filters gevonden.
Filter 1 lijkt de sharp te zijn maar is bijna gelijk aan filter 3

filter 1 Sharp Roll-off
filter 2 Slow Roll-off
filter 3 Short Delay Sharp Roll-off, GD=6.0/fs
filter 4 Short Delay Slow Roll-off, GD=5.0/fs
filter 5 Super Slow Roll-off
filter 6 Low Dispersion Short Delay Filter

Hier schrijft iemand dat na meten fliter 1 en 3 gelijk zijn en filter 2 en 4
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d90-balanced-usb-dac-review.10519/post-291252

Ik ben er nog niet helemaal achter wat filter 1 en 2 voor dsd doen. Maar ik vond ergens de suggestie dat met dsd mode\filter 1 de filter uit zou zetten. Voor alsnog hoor ik sowieso geen verschil tussen mode 1 en 2 bij dsd.

Ik heb net onderstaande site gevonden.
http://www.tpdz.net/download
Ik vermoed dat deze van de fabrikant is hier vind ik downloads oa de manual en een nieuwe usb driver.
Ik ga deze usb driver morgen proberen. Eerst nu even een full backup maken van mijn HT PC.

Koei

Als je het precies wilt weten kan je ook een berichtje sturen naar https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?members/johnyang1997.5166/, hij is een ontwerper bij Topping. Het verschil in filters is echt heel erg minimaal en het kan lastig zijn de verschillen te horen, dus als je geen verschil hoort is dat niet eens zo gek.

Als je ook met hoofdtelefoons bezig bent, hij heeft een bizar goede hoofdtelefoonversterker ontworpen (waarschijnlijk de beste die je kan kopen op het moment):

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/wolfx700-measurement-of-topping-a90-headphone-amp-prototype.11946/

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard


vergeerr72

Quote from: eduard on March 30, 2020, 22:47:37
Een eerste indruk. Ik heb de dac donderdag eind van de middag aangezet en tot nu toe permanent voorzien van muziek. Oftewel de dac heeft er ondertussen meer dan 100 uur op zitten. Ik heb nog geen goed 1 op 1 vergelijk gedaan met mijn "oude" dac.
Vooralsnog ben ik tevreden. Ook heb ik nog niet met de filters gespeeld volgens mij gebruik ik nu continu filter 4. Ik heb nog niet verdiept in de verschillende filters dacht dat ik ergens gelezen had dat de meeste voorkeur hadden voor 1 en 4 ik kan alleen dit niet meer terug vinden.
Ik vind de dac sowieso al een succes omdat ik nu high resolution audio kan afspelen zowel flac als DSD bestanden. De grote vraag is of ik het verschil tussen een gewone flac rip hoor of een dsd opname. Ook dit ga ik nog wel een keer proberen. Ik ben niet zo van het testen en vergelijken. Voorlopig ben ik blij met de dac. Vooralsnog ben ik niet van plan om hem terug te sturen naar china.

Wat me wel op dag 1 op viel is dat er wel heel (te)veel bas uit kwam bij het nummer Way down deep van Jennifer Warnes. Ik ben nu  4 dagen verder en de bas lijkt nu beter dan op dag 1, hij lijkt iets afgezwakt te zijn. Dit kan ook zijn dat ik misschien tussen dag 1 en nu van filter gewisseld ben.
Nogmaals ik ben tevreden met dit nieuwe speeltje wat me nog geen 600 euro heeft gekost.
Ik vond het laag juist erg goed. De filters liggen wel erg dichtbij elkaar, de verschillen zijn te klein om verschil te merken.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

eduard

Het laag is zeker goed. Alleen de eerste dag vers uit de doos was het iets te veel. Maar nu meer dan 100 uur verder klinkt de dac en ook het laag gewoon goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Vhond

Helaas gaat dit topic meer over verzendduur vanuit China dan echte bevindingen over Topping DAC's. Toch maar volg-modus voor het geval er meer bevindingen binnenstromen...

Koei

Quote from: Vhond on April  1, 2020, 09:06:53
Helaas gaat dit topic meer over verzendduur vanuit China dan echte bevindingen over Topping DAC's. Toch maar volg-modus voor het geval er meer bevindingen binnenstromen...

Conclusie is tot nu toe simpel: elke Topping DAC is het kopen waard en presteert objectief gezien van zeer goed tot state of the art niveau.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Vhond

Ok, misschien is het handig/fijn om een vergelijk tussen de verschillende DAC's van Topping te maken/lezen dan?

D70 versus D90 versus DX7Pro versus DX7S (en doel ik niet op de specs want die kan je https://topping-audio.com/kategoria-produktu/dacs/ hier bekijken  ;)

Koei

Quote from: Vhond on April  1, 2020, 10:51:43
Ok, misschien is het handig/fijn om een vergelijk tussen de verschillende DAC's van Topping te maken/lezen dan?

D70 versus D90 versus DX7Pro versus DX7S (en doel ik niet op de specs want die kan je https://topping-audio.com/kategoria-produktu/dacs/ hier bekijken  ;)

De vergelijking is vrij simpel ze klinken waarschijnlijk allemaal hetzelfde, hoewel de bump in IMD bij de DX7S mogelijk hoorbaar is? De andere 3 zullen niet van elkaar te onderscheiden zijn in een blinde ABX, aangezien metingen geen gekke dingen laten zien en problemen ver onder de gehoorgrens liggen (op de IMD bij de DX7S na dus).

De DX serie is voorzien van een hoofdtelefoon aansluiting, welke volgens mij wel ok is maar niet geweldig.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Vhond