Ervaring gezocht met DAC’s van het merk Topping.

Started by eduard, October 15, 2019, 19:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Quote from: Pjotr27 on November  6, 2020, 09:11:46
En een Topping D70 gescoord. Net aangesloten, eerst maar eens inspelen. Ben benieuwd wat hij doet tegenover de 47labs 4715 dac...

De Shigarik is echt een mooie DAC, maakt gewoon erg veel muziek... Is wel typisch NOS.

Pjotr27

Quote from: bmateijsen on November  6, 2020, 14:33:33
De Shigarik is echt een mooie DAC, maakt gewoon erg veel muziek... Is wel typisch NOS.

Absoluut, een van de mooiste dac's die er ooit gemaakt zijn. Alleen zit er maar 1 ingang op en streamen van muziek is dan lastig. Dus daarom een alternatief erbij...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

Mijn Topping D70 speelt nu een dag of drie continue en ik ben toch wel erg tevreden. Mijn 47labs 4715 blijft muzikaler. Maar het genot van streaming is toch wel heel fijn. Op de Topping is er nauwelijks verschil tussen afspelen van een cd of hetzelfde nummer via streaming. Soms is de cd net iets lekkerder, soms de stream. Maar niet veel verschil. Wel vind ik filterstand 5 het muzikaalst klinken.. Dat is het super slow roll off filter. De meeste reviews zweren bij filterstand 3, maar dat is veel laag en veel hoog...  Het is nog wel even een puzzel om alle instellingen goed te zetten, de meeste gaan via een menu waar je inkomt na het inschakelen van de Topping en een knop indrukken. In ieder geval een goedkope investering en leuk om te proberen. Voorlopig blijft de Topping wel even staan tot ik wat echt serieus tegenkom.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Vhond

Quote from: Pjotr27 on November  9, 2020, 16:19:00
Mijn Topping D70 speelt nu een dag of drie continue en ik ben toch wel erg tevreden. Mijn 47labs 4715 blijft muzikaler.  Voorlopig blijft de Topping wel even staan tot ik wat echt serieus tegenkom.

Zou een D90 nog iets toe kunnen voegen of echt iets anders?

Pjotr27

Die heeft de AKM4499 chip ipv de Akm4497 die in de D70 zit. Verder niet zoveel verschil technisch gezien. Hij is wel ruim 2x zo duur hier in Indonesië... Wellicht iets beter, maar niet waar ik naar kijk. Als ik echt iets beters wil dan denk ik aan een Denafrips Terminator. Maar die is met de hoge invoerrechten wel meteen ruim 5k...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

John Wx

Heb nu een Argon DAC USB etc en bevalt prima wilde ook een Topping kopen maar kon deze niet laten liggen voor dat geld en dan is die Topping al een no brainer
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

brt

Quote from: Vhond on November  9, 2020, 16:32:59
Zou een D90 nog iets toe kunnen voegen of echt iets anders?

Ik heb de D90 een tijdje naast de RME ADI-2 dac gehad. Beide hebben AKM chips, alleen de RME de 4493 tov de 4499 van de D90.
Ik kon ze niet uit elkaar houden en vermoed dat de verschillen voorbij het hoorbare gaan. Bij mij in elk geval  :angel:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Vhond

Quote from: Pjotr27 on November  9, 2020, 16:49:32
Die heeft de AKM4499 chip ipv de Akm4497 die in de D70 zit. Verder niet zoveel verschil technisch gezien. Hij is wel ruim 2x zo duur hier in Indonesië... Wellicht iets beter, maar niet waar ik naar kijk. Als ik echt iets beters wil dan denk ik aan een Denafrips Terminator. Maar die is met de hoge invoerrechten wel meteen ruim 5k...

Is de Pontius niet goed genoeg?

Pjotr27

Quote from: Vhond on November 10, 2020, 10:51:08
Is de Pontius niet goed genoeg?

Wellicht is die ook prima... Maar zover is het nog lang niet.. Voorlopig speel ik prima met de Topping... Op dit moment heb ik een relatief simpel setje vergeleken met Nederland ooit.. Bovendien is wat je hier koopt moeilijk naar Nederland te krijgen.. Moet je allemaal vergunningen voor regelen (lees geld)...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Vhond

Er is ook een Duitse leverancier voor Denafrips (is wat duurder dan uit China, maar minder exportbelasting en handiger als je voor garantie er iets mee moet..)
Terug on topic: Ben wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren met Topping nu die fabriek van AKM afgebrand is...

Pjotr27

Quote from: Vhond on November 10, 2020, 13:29:51
Er is ook een Duitse leverancier voor Denafrips (is wat duurder dan uit China, maar minder exportbelasting en handiger als je voor garantie er iets mee moet..)
Terug on topic: Ben wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren met Topping nu die fabriek van AKM afgebrand is...

Yep, maar ik woon in Indonesia, en dan moet je dus invoeren via Singapore.... Of eventueel zelf meenemen, maar tegenwoordig wordt alle bagage streng gecontroleerd. Al heel snel presenteren ze een rekening hier...
Met veel uitleg mocht mijn Tektron huizenversterker belastingvrij naar binnen, maar dat was meer omdat ik erg beleefd en in het Indonesisch uitlegde dat dit echt uitsluitend voor privé gebruik is en dat ik hem absoluut niet wil verkopen..

Topping met AKM zal veel duurder gaan worden of de modellen met AKM zullen voorlopig niet geproduceerd worden...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Woodroww

Bijzonder te horen dat een D90 na 2 weken stuk is. Neem aan dat hij omgeruild wordt, maar vraag me af hoelang dat proces duurt?

Woodroww

P.S. Was vergeten te zeggen dat ik zelf prima ervaringen heb met Topping...

bramsat

#188
Interessant!

Had altijd al het idee dat de dragonfly red en black zeer goed klinken op mijn sennheiser HD 598

maar dat niet deden op mijn HD 650.Ik wijd dat aan de hoog ohmige HD 650.

Onderstaande viewer heeft het dan weer over de combinatie van dac+hoofdtelefoons ???

https://youtu.be/zgRLCAbrr2c
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

EPICURIST

Hoe moet ik deze dacs inschatten qua kwaliteit tegenover de klassieke dac magics en Musical Fidelitys?  Ik denk dan bvb aan de d50s / d70 en dx7 /dx7s pro modellen.
Yamaha A-S 2200 / Cambridge Audio 851A, Technics SL-G700, Yamaha CD-S 700, Yamaha NP-S 303, Technics SL-1500 C, Musical Fidelity MX-DAC met Sbooster, Spendor A7 , Panasonic Plasma TX-P42st50, Supra MD-06, Audioquest Powerquest 2, Supra Lo-rad,  Siltech Mxt NY, Synology Ds 212 j , Yamaha Musiccast 20

bramsat

Quote from: EPICURIST on December 18, 2020, 13:46:49
Hoe moet ik deze dacs inschatten qua kwaliteit tegenover de klassieke dac magics en Musical Fidelitys?  Ik denk dan bvb aan de d50s / d70 en dx7 /dx7s pro modellen.

Oudere dacs van pakweg 500 euro en ± 10 jr oud.De mijne koste toen ±400 euro heb inmiddels

10 chinese dacs van ± 15 euro tot 20 euro en schrik niet de laatste van vorig jr klinkt in mijn

oren beter dan die van 10 jr geleden alleen waar gebruik je de dac voor? PC? versterker+boxen?

Tip geef je oren en ogen de kost en bekijk de toppings,smsl enz op aliExpres,bekijk de reviews

op youtube.Dan pas kom je weer terug naar het HTforum van wat ze er hier van vinden.

Dus lezen,lezen en nog is lezen. En oppassen voor sponsor testers ;)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Tabcam

Speel nu sinds eind zomer met de Topping E30 qua geluidskwaliteit naar volle tevredenheid. Er zijn nadeeltje zoals inschakelplopjes en plopjes tijdens het wisselen van sample rate. Qua geluidskwaliteit ben ik wel erg tevreden, helemaal als je naar de prijs kijkt. En daarbij zijn dac's met een AB en voldumemogelijkheid een zeldzaamheid.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JGvH

#193
Speel nu 2 weken met topping e30 dac en deze bevalt me wel, geeft veel detail en diepte in het geluid. Reageren van afstb kan beter maar verder nog geen problemen ondervonden. Heb wel de 2004+ versie, dit betekent een hoger serienummer welke een opgeloste bug heeft (meen polarity)

bramsat


Ben weer aan het twijfelen over de topping 10s schuld hieraan is het onderstaande review.

Ik ken de ESS sabre chip maar dan zie ik een AK chip verschijnen ben dus nog zoekende en

dwalende en vol twijfels :-\

https://youtu.be/UUE7OYBEByc
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

JGvH

Quote from: bramsat on December 19, 2020, 01:26:36
Ben weer aan het twijfelen over de topping 10s schuld hieraan is het onderstaande review.

Ik ken de ESS sabre chip maar dan zie ik een AK chip verschijnen ben dus nog zoekende en

dwalende en vol twijfels :-\

https://youtu.be/UUE7OYBEByc



Waarom voor die €100 niet gewoon proberen? ;)

bramsat

Quote from: JGvH on December 19, 2020, 08:56:04


Waarom voor die €100 niet gewoon proberen? ;)

Lees je het hele review dan klinkt 10s plat dus geen diepte of ruimtelijk,en of ik nu 100 of 200

betaal maakt mij niet zo heel veel uit.....ik probeer een echte topper te vinden dat is mij ook gelukt

metde evo's 4.4 die kocht ik ongezien en ongeluisterd.Ik ging hoofdzakelijk af wat de consumenten

vonden en dat wereldwijd.

met dacs is dat anders,je ziet door de bomen het bos niet meer en zoveel merken en iedereen

heeft een ander verhaal.

En de usb aansluiting van een topping gaat naar de ingang van een modem en daar moet ik

mij ook nog in verdiepen hoe dat werkt,want de dacs die ik bezit hebben een hdmi aansluiting :-\
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Tabcam

Quote from: bramsat on December 19, 2020, 01:26:36
Ben weer aan het twijfelen over de topping 10s schuld hieraan is het onderstaande review.

Ik ken de ESS sabre chip maar dan zie ik een AK chip verschijnen ben dus nog zoekende en

dwalende en vol twijfels :-\

https://youtu.be/UUE7OYBEByc
Waarom niet €30 meer en dan ook een AB, volumecontrole meer inputs maar geen optIsche en coax out? Wat wil je met de dc bereiken, meer ruimtelijkheid, natuurlijker geluid etc?

Qua chipset, ik denk dat de voeding en omliggende chips en opamps meer invloed hebben dan de chipset, of beter gezegd, dat je pas verschillen tussen chipsets hoort als alles erg goed ontworpen is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

bramsat

Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

JGvH

Quote from: bramsat on December 19, 2020, 12:31:27
En welke is de dac van 30E meer?


De topping e30, je moet dan letten op de nieuwe versie, serienummer 2004+