Silent Angel Bonn N8 ethernet switch

Started by naish123, October 15, 2019, 15:54:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

El Nino

Quote from: cz79 on January  7, 2021, 22:16:12
Is natuurlijk geen UTP maar welke serie betreft dit van CrystalConnect?

Maar we zijn hier ook om te leren, dus misschien kun je even het verschil uitleggen tussen een netwerkkabel en een UTP kabel?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

vergeerr72

Quote from: El Nino on January  8, 2021, 17:31:36
Maar we zijn hier ook om te leren, dus misschien kun je even het verschil uitleggen tussen een netwerkkabel en een UTP kabel?
Utp is een Unshielded Twisted Pair kabel vs een STP Shielded kabel.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

myself

#253
Grof gezegd is alles t/m cat 5 niet shielded en dus UTP en alles daarboven wel shielded en STP of SFTP (shielded foiled twisted pair).
Crystal is dubbel shielded dus zal wel SFTP zijn, en hun variant van teflon is ook een enorm goede isolator


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Rowdy


john2910

Zou een Silent Angel Bonn N8 ethernet switch ook verbetering brengen voor een devialet reactor 900..Dus als ik hem tussen mijn router en de devialet hang?

CZ79

Quote from: vergeerr72 on January  8, 2021, 18:14:03
Utp is een Unshielded Twisted Pair kabel vs een STP Shielded kabel.

Dit dus.
Maar in de volksmond is UTP een algemene benaming aan het worden voor een netwerkkabel.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

El Nino

Nou kijk dat is helder...weer wat geleerd en bedankt voor de uitleg!

Na dit uitstapje weer terug on topic naar de Silent Angel.....@john2910, dat gaat een verbetering brengen. Bij mij is het als volgt aangesloten. Internet komt binnen in de meterkast en gaat via aan switch naar m'n Ziggo Horizon box, vandaar uit naar de Silent Angel en dan op m'n Linn streamer.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

fietser

Quote from: john2910 on January  8, 2021, 19:22:16
Zou een Silent Angel Bonn N8 ethernet switch ook verbetering brengen voor een devialet reactor 900..Dus als ik hem tussen mijn router en de devialet hang?

Ik heb het Telfort modem in bridge naar Asus RT AC88u vandaar AQ forest naar Bonn n8 en met Crystal Connect naar Devialet 220 expert pro. Voor mij de moeite (euri's) waard.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Yoda!

#259
11 pagina's doorgeploegd  :alien: en John vraagt hier eigenlijk hetzelfde wat ik ook al wilde vragen (Ik zie hier veel mensen met meerdere switches en/of aparte router achter elkaar of andere wat meer complexere constructies. Ik heb een Ziggo modem in de meterkast, en vandaar uit alle 4 de poorten bedraad. 1 van die kabels is dedicated en direct naar de streamer. Verder hier geen NAS: af en toe gebruik ik de PC als Linn Kazoo Server voor de albums die niet in de Qobuz catalogus zitten.)

Dus b.v. zo'n Bonn switch tussen modem/router en streamer plaatsen. Maar ... maakt het nog uit of die switch dan in de meterkast dicht bij het modem/router moet staan, of juist 10m kabel verderop dichtbij de streamer? Of maakt dat geen bal uit? Want dan valt nog te overwegen om een goede lineaire 12v voeding in de meterkast te hebben die zowel het modem/router als de switch kan bevoeden.


El Nino

#260
Indien de kwaliteit van de netwerkkabel van invloed gaat zijn op je geluidskwaliteit, dan heeft het de voorkeur om deze in de buurt van je streamer te plaatsen. Dan kun je met een relatief korte, kwalitatief goede netwerkkabel de N8 switch met je streamer gaan verbinden.

Maar goed er zijn ook mensen die zeggen dat dat geen enkele invloed heeft omdat een netwerkkabel alleen 0 en 1 verstuurd, dus in dat geval kun je dan je switch in je meterkast plaatsen.

Binnenkort ga ik het volgende testen:

  • N8 met standaard netwerkkabel
  • N8 met F1 voeding (ook van Silent Angel)
  • N8 met Crystal Connect Netwerkkabel
  • N8 met F1 voeding EN Crystal Connect netwerkkabel

Indien het een verbetering brengt dan blijft het staan en anders niet, zo simple zit het ook wel weer in elkaar.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Rowdy

#261

Onderstaande is een quote van een ander forum:


Nog even een beknopt overzicht van wat volgens mij kritisch is als je de beste resultaten uit streamen wilt halen (tussen haakjes de bijdrage aan de kwaliteit):
1. een AudioQuest Vodka kabel van switch naar streamer (+++)
2. een D-link DGS108 switch dicht bij de streamer (+++)
3. de beste lineaire voeding voor de switch (+++)
4. gebruik Telegärtner cat 6 connectoren in het netwerk van router naar de streamer (+++)
5. Minim-server software op de Nas (storage) (+++)
6. hoogwaardige cat 6 of 7 kabel van router naar switch (++)
7. hoogwaardige cat 6 of 7 kabel van Nas naar router (+)
8. lineaire voeding voor de router (+)


Het schema zoals op verzoek van Jan gemaakt

Teleflubbie

Zoals in dit schema, zou ik het zelf nooit inrichten.
Als je veel muziek streamt vanaf de NAS, dan de NAS gewoon ook direct op de switch.

Is kortste pas met minste schakels.
Bovendien is de latency en overhead van router vele malen hoger dan op een switch.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Raphie

Ik zet het nog maar eens neer https://nl.wikipedia.org/wiki/OSI-model
A fool and his money are soon parted, maar goed ieder z'n ding.
JBL PRX Power!

GH

#264
Quote from: Raphie on January  9, 2021, 09:28:23
A fool and his money are soon parted, maar goed ieder z'n ding.

Precies, ik kan ook niet anders dan glimlachen bij dit soort absurde plaatjes/beweringen.

Iets minder hoogwaardige netwerkkabel voor tussen router en switch/nas  ;D.
Gewoon geen rotzooi in je zo kort mogelijke signaalpad stoppen. En natuurlijk zelf een hele lange, absurd goede kwaliteit, netwerkkabel tussen jouw switch en de Tidal/Qobus server.

Maar als je dan denkt dat die vervuiling van je signaal zo hoorbaar is. Zorg dan gewoon voor een draadloze verbinding naar je streamer/dac. Of hang er een externe USB schijf aan.


Yoda!

Ik snap alle scepsis wel en ik moet het zelf ook nog horen. Je kan er kort of lang over discussiëren: uiteindelijk is the proof in the eating of the pudding. Ik doe pas afstand van mijn centen als die glimlach op mijn gezicht staat.

Raphie

Quote from: GH on January  9, 2021, 09:41:50
Precies, ik kan ook niet anders dan glimlachen bij dit soort absurde plaatjes/beweringen.

Iets minder hoogwaardige netwerkkabel voor tussen router en switch/nas  ;D.
Gewoon geen rotzooi in je zo kort mogelijke signaalpad stoppen. En natuurlijk zelf een hele lange, absurd goede kwaliteit, netwerkkabel tussen jouw switch en de Tidal/Qobus server.

Maar als je dan denkt dat die vervuiling van je signaal zo hoorbaar is. Zorg dan gewoon voor een draadloze verbinding naar je streamer/dac. Of hang er een externe USB schijf aan.
de stream is een compleet ander domein. De mensen hier denken dat de switch werkt als een of andere "purifier" / "waterontharder"
Maar jongens ZO WERKT HET NIET IN NETWERKEN, de aarde is niet plat, je valt er niet vanaf.
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: Yoda! on January  9, 2021, 10:02:55
Ik snap alle scepsis wel en ik moet het zelf ook nog horen. Je kan er kort of lang over discussiëren: uiteindelijk is the proof in the eating of the pudding. Ik doe pas afstand van mijn centen als die glimlach op mijn gezicht staat.
Confirmation bias is a bitch....
JBL PRX Power!

5061

#268
Heb er voor gekozen een Nucleus met ssd-schijf met Roon aan te schaffen. Werkt met de allerkorste weg dus supersnel, geen vervuiling in het netwerk. Ook direct achter de N8 schwitch en meteen de Klimax in.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Yoda!

Quote from: Raphie on January  9, 2021, 10:05:10
Confirmation bias is a bitch....
Ik ben redelijk gehecht aan mijn centen  ;D (althans: de nuttige besteding ervan)

Raphie

#270
Quote from: Yoda! on January  9, 2021, 10:23:09
Ik ben redelijk gehecht aan mijn centen  ;D (althans: de nuttige besteding ervan)
Héél goed, dit is als je auto laten overspuiten omdat die daardoor zuiniger gaat lopen, het is allemaal puur cosmetisch
D&D audio https://www.dendaudio.nl/ Hennie doet Siltech, zijn vrouw, Gabi Reinveld, doet Crystal, ze varen er wel bij  :tounge2:
Koop jij een netwetkkabeltje, kan zij weer een jaar naar de kapper  ;D
JBL PRX Power!

Teleflubbie

#271
Quote from: Raphie on January  9, 2021, 10:03:55
de stream is een compleet ander domein. De mensen hier denken dat de switch werkt als een of andere "purifier" / "waterontharder"
Maar jongens ZO WERKT HET NIET IN NETWERKEN, de aarde is niet plat, je valt er niet vanaf.
Ben ik het op zich helemaal mee eens! Ik volg dit soort 'netwerk' discussies ook altijd met verbazing en kromme tenen.
Maar aan de andere kant geloof ik vooralsnog in de oprechtheid van (bepaalde) mede forumgenoten.

Er zijn mogelijke andere factoren waardoor sommige verschillen (menen te) horen.   
Dus vermoedelijk is e.a. wat genuanceerder / complexer.
Ik probeer dit al enige tijd te doorgronden, wat overwegingen:

  • Integriteit datacommunicatie: Zoals Raphie al aangeeft: dankzij het OSI-model is de data integriteit 100% gegarandeerd --> Bits zijn Bits en blijven bits. PUNT.
    Zelfs inferieure netwerkcomponenten / bekabeling doet hier nauwelijk afbreuk aan.   


  • Timing/ delays: timing van de datacommunicatie kan niet gegarandeerd worden.
    Maar elke 'respectabele' streamer kent locale buffering van de input stream, wat dit probleem wederom 100% elimineert.
    Als dit niet het geval is, moet je een andere streamer zoeken en het niet oplossen met je netwerk (mission impossible).


  • Aardlussen tussen netwerk- en audio componenten: Ethernet heeft 'by design' galvanische scheiding in de chips op de NIC. 
    Ground loops, zijn mogelijk bij  shielded  kabels (STP), waar mantel aan beide kanten aan massa ligt.
    Dit is volgens mij vrij ongebruikelijk bij de gemiddelde consument, en moet je dus voor audiotoepassing niet willen gebruiken.

  • Tussen de oren. Tja. Dit is de meest complexe factor, waar ik als techneut nauwelijks verstand van heb.
    (heb al moeite om me vrouw af en toe te doorgronden  ;)) dus hier kan ik niets over roepen
Maar mischien heeft iemand een interessante toevoeging, die ons helpt dit fenomeen te doorgronden?
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

fietser

#272
Quote from: Raphie on January  9, 2021, 10:30:11
Héél goed, dit is als je auto laten overspuiten omdat die daardoor zuiniger gaat lopen, het is allemaal puur cosmetisch
D&D audio https://www.dendaudio.nl/ Hennie doet Siltech, zijn vrouw, Gabi Reinveld, doet Crystal, ze varen er wel bij  :tounge2:
Koop jij een netwetkkabeltje, kan zij weer een jaar naar de kapper  ;D

Fact check: dend doet distributie
http://my-iah.com zijn de makers en ik gun hun de kapper als ik bij aanschaf een glimlach krijg.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Raphie

#273
Zeker wat toevoegingen:
1. Inferieure componenten werken óf niet, wel data / geen data die doen er dus géén afbreuk aan.
2. Timing / latency heeft geen relevantie tenzij de buffer leeg is, dan stopt de stream, network "timing" maakt je weergave niet strakker, er zit gewoon 1-3min audio in je buffer, die moet op tijd worden aangeboden en bijgevuld, de inhoud zelf wordt niet "strakker" of "muzikaler"
Zou wat zijn dat je met een Bonn en crystal cable inlogt op je telebankieren en je saldo is in één keer 10x zo hoog :D
Je endpoint heeft een eigen klokkie en is dus zijn eigen master en alleen de top endpoints hebben een BNC externe wordclock aansluiting.
De enige vorm van clocking over een netwerk is via het DANTE protocol, maar dat is hier niet van toepassing. Dan nog binnen DANTE is een switch een passieve component die alleen de benodigde bandbreedte moet leveren en verder niks.
Op https://www.audinate.com/products/software/dante-controller  kan je networking for audio training doen. ik stel voor dat iedereen hier zijn "ervaringen" als waarheid verkopen voor zich houdt, totdat ze een Audianate certificaat kunnen laten zien. Te veel tenenkrommende onzin in dit topic.

Anders deze playlist bekijken https://www.youtube.com/results?search_query=dante+training+videos

Al deze onzin komt door GEBREK AAN KENNIS en gevoelig zijn voor "AUTORITEIT" (reviewers, dealers, forumleden waar je tegen opziet etc)

Nogmaals een ieder moet doen waar hij gelukkig van wordt, maar een biertje smaakt ook niet beter uit een Swarovski glas. 
Dus kijk je er na en krijg je daardoor kriebels in je buik, top! Vooral kopen, maar ophouden te verkondigen dat het ook maar iets met het geluid doet.

Quote from: Teleflubbie on January  9, 2021, 10:36:29
Ben ik het op zich helemaal mee eens! Ik volg dit soort 'netwerk' discussies ook altijd met verbazing en kromme tenen.
Maar aan de andere kant geloof ik vooralsnog in de oprechtheid van (bepaalde) mede forumgenoten.

Er zijn mogelijke andere factoren waardoor sommige verschillen (menen te) horen.   
Dus vermoedelijk is e.a. wat genuanceerder / complexer.
Ik probeer dit al enige tijd te doorgronden, wat overwegingen:

  • Integriteit datacommunicatie: Zoals Raphie al aangeeft: dankzij het OSI-model is de data integriteit 100% gegarandeerd --> Bits zijn Bits en blijven bits. PUNT.
    Zelfs inferieure netwerkcomponenten / bekabeling doet hier nauwelijk afbreuk aan.   

  • Timing/ delays: timing van de datacommunicatie kan niet gegarandeerd worden. Maar elke 'respectabele' streamer kent locale buffering van de input stream, wat dit probleem wederom 100% elimineert. Als dit niet het geval is, moet je een andere streamer zoeken en het niet oplossen met je netwerk (mission impossible).

  • Aardlussen tussen netwerk- en audio componenten: Ethernet heeft 'by design' galvanische scheiding in de chips op de NIC.  Ground loops, zijn mogelijk bij  shielded  kabels (STP), waar mantel aan beide kanten aan massa ligt. Dit is volgens mij vrij ongebruikelijk bij de gemiddelde consument, en moet je dus voor audiotoepassing niet willen gebruiken.
  • Tussen de oren. Tja. Dit is de meest complexe factor, waar ik als techneut nauwelijks verstand van heb. (heb al moeite om me vrouw af en toe te doorgronden  ;)) dus hier kan ik niets over roepen

Maar mischien heeft iemand een interessante toevoeging, die ons helpt dit fenomeen te doorgronden?
JBL PRX Power!

Raphie

#274
Quote from: fietser on January  9, 2021, 10:37:12
Fact check: dend doet distributie
http://my-iah.com zijn de makers en ik gun hun de kapper als ik bij aanschaf een glimlach krijg.
fact check, dat zijn dezelfde bestuurders........ :popcorn: allemaal één pot nat...
JBL PRX Power!