DAC voor Sony X559ES cd speler??

Started by TheMaestro, December 24, 2023, 11:04:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheMaestro

Is hier iemand die hier een advies / mening over heeft?
Ik heb genoemde cd speler welke een digitale uitgang heeft.
Zou het een verbetering opleveren als ik hier een separate DAC tussen zet naar mijn Musical Fidelity M6Si versterker?

Alvast bedankt!
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

vanzomereng

#1
Quote from: TheMaestro on December 24, 2023, 11:04:34Is hier iemand die hier een advies / mening over heeft?
Ik heb genoemde cd speler welke een digitale uitgang heeft.
Zou het een verbetering opleveren als ik hier een separate DAC tussen zet naar mijn Musical Fidelity M6Si versterker?

Alvast bedankt!

Als je in de buurt van Groesbeek woont en je bent bereid je
CD-speler mee te nemen, kan je dit hiero bij mij zelf horen (of niet horen)

By the way, fraaie speler die Sony

Zie ook: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=185657.0
Ik ben eventueel bereid e.a.a. los te verkopen
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

TheMaestro

Quote from: vanzomereng on December 24, 2023, 11:39:21Als je in de buurt van Groesbeek woont en je bent bereid je
CD-speler mee te nemen, kan je dit hiero bij mij zelf horen (of niet horen)

By the way, fraaie speler die Sony

Zie ook: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=185657.0
Ik ben eventueel bereid e.a.a. los te verkopen

Als ik al een DAC koop wordt het iets van MF zodat het matcht met mijn versterker. Dank voor het aanbod.
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

vanzomereng

Quote from: TheMaestro on December 24, 2023, 12:18:37Als ik al een DAC koop wordt het iets van MF zodat het matcht met mijn versterker. Dank voor het aanbod.
De uitnodiging was vooral bedoeld (zonder enige verplichting) om te beoordelen, of een externe-Dac voor jouw, hoorbare verschillen zou opleveren.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

John Wx

Ik zou de Sony zo laten spelen mooie speler

Maar ja als het kan om te veranderen zeg niet altijd beter soms wat anders alleen
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Xander32

Een andere dac kan een wezenlijk verschil geven, of dat een gewenste is, is nog maar de vraag ... En mocht je de verleiding niet kunnen weerstaan, zou ik zeker ook naar het aanbod van "Chinese dacs" zoals bv die van Musician, Gustard, Topping, Eversolo en Schiit kijken. Daar krijg je waarschijnlijk veel meer waar voor je euro's dan bij MF.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: Xander32 on December 24, 2023, 14:16:56Een andere dac kan een wezenlijk verschil geven, of dat een gewenste is, is nog maar de vraag ...

Zijn er zulke slechte dac's ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Je kunt overwegen om de kristaloscillator te vervangen door één van Tentlabs of Trichord, mits de CD speler nog in goede technische staat is. Hij is toch al 30 jaar oud.
Verder kun je overwegen om de mute-transistoren aan de uitgangen te verwijderen. Er zit een hele mooie discrete eindtrap in de CD speler, maar de mute-transistoren verpesten het door hun parasitaire capaciteiten, zie onderstaande link:
https://ia601500.us.archive.org/6/items/Jos-Verstraten-elektronica-artikelen/Transistoren_instellen.pdf

Rowdy

Quote from: chansig on December 24, 2023, 15:42:27Zijn er zulke slechte dac's ?

Gr. Hans
Ja, door sterke tegenkoppeling kunnen ze hele mooie specificaties halen, maar ze klinken zo plat als een dubbeltje.

chansig

Objectief of subjectief zo plat als een dubbeltje ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Heb het woord "klinken" gebruikt, dan is het subjectief.

chansig

Nou nee...maar als het subjectief is bedoeld prima natuurlijk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

Ik ben nog geen objectieve meting over ruimtelijkheid en plaatsing tegen gekomen.
Maar wie ruimtelijkheid wil, ga eens naar een v/d Heiden set luisteren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xander32

Geen idee, ik heb het zelf ook in 't geheel niet over goed dan wel slecht  :nowink:
Waar ik op doelde; het moet net je smaak en/of voorkeur zijn.

Quote from: chansig on December 24, 2023, 15:42:27Zijn er zulke slechte dac's ?

Gr. Hans

Quote from: Xander32 on December 24, 2023, 14:16:56Een andere dac kan een wezenlijk verschil geven, of dat een gewenste is, is nog maar de vraag ... En mocht je de verleiding niet kunnen weerstaan, zou ik zeker ook naar het aanbod van "Chinese dacs" zoals bv die van Musician, Gustard, Topping, Eversolo en Schiit kijken. Daar krijg je waarschijnlijk veel meer waar voor je euro's dan bij MF.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

TheMaestro

Ik ging er vanuit dat er de afgelopen decennia veel ontwikkelingen zijn geweest in DAC-land en ik derhalve mocht aannemen dat een recentere, separate DAC een toegevoegde waarde zou zijn voor een ruim 30 jaar oude maar goede cd-speler.
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

Mediator

Die ontwikkelingen in DAC chips klopt wel maar de vraag is nog maar in hoeverre dat tot een beter geluid leidt. Er zijn hele volksstammen die bijvoorbeeld zweren bij een 1541 DAC chip van weleer. Belangrijk is wat mij betreft meer iets te zoeken dat het in jouw set het beste doet.

chansig

Quote from: Xander32 on December 24, 2023, 17:28:32Geen idee, ik heb het zelf ook in 't geheel niet over goed dan wel slecht  :nowink:
Waar ik op doelde; het moet net je smaak en/of voorkeur zijn.


Duidelijk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#17
Quote from: minplus on December 24, 2023, 17:07:47Ik ben nog geen objectieve meting over ruimtelijkheid en plaatsing tegen gekomen.
Maar wie ruimtelijkheid wil, ga eens naar een v/d Heiden set luisteren.

Vraag is natuurlijk of je het eea al meet wanneer je een "gewone" meting doet. Geluid op zich zelf is namelijk niet heel bijzonder.

Dat anderen het bijzonder/ongrijpbaar maken gebeurt.

Vandaag weer naar geluid luisteren is er bv zo 1.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

Ik luister al 60 jaar naar muziek, geluid, klank en beeld. Waarbij ik bij het laatste een jaar of 10 geleden totaal verrast werd.
Naar geluid luisteren doe ik al jaren niet meer, dat is hier prima met goede akoestiek hoewel de laatste lang geleden beter was.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Sjettepet

De akoestiek was vroeger inderdaad beter, zoals zoveel...
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200