Tijd voor iets nieuws, Yamaha of marantz

Started by chrismir, October 7, 2019, 18:08:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chrismir

Ok vandaag is mijn Marantz sr5004 na 10 jaar trouwe dienst de deur uit en gaat plaats maken voor iets nieuws. Ik heb hier een 5.1 opstelling dus eigenlijk is een 5.1 versterker voldoende. Eerst eens vertellen wat ik belangrijk vind, netwerk aansluiting en te koppelen aan google home. En natuurlijk een mooie warme klank.

Die warme klank is nu net de reden dat ik na 20 jaar Yamaha in 2009 was over geschakeld naar Marantz sr5004 .

Als speakers gebruik ik de boekenplank speaker van dali blue reeks. Met een subwoofer voor de lage tonen.

Ik twijfel tussen een Yamaha RX-A680 of een Marantz nr-1510.

Hoe zit het tegenwoordig me de klank kleur van de Yamaha receivers?

Voordeel van de Yamaha is dat deze dab+ aan boord heeft. Zo hoef ik niet via mijn cabel tv decoder naar de  radio te luisteren.
Voordeel van de Marantz is dan weer dat hij lekker compact is.

Christophe

Opbrengst van mijn PV installatie : http://www.sunnybeam.be

darkrunner

#1
Men SR7013 vorige week in de verkoop gedaan vanwege gezondheid die me momenteel niet toelaat er iets nuttigs mee te doen, vervolgens men oude RX-v1600 op men speakers aangesloten wist niet wat ik hoorde
Veel meer punch en detail en klinkt stukken aangenamer.

Had eigenlijk wel veel verwachtigingen van de Maratnz SR7013 maar toen ik de doos opendeed was het eerste gevoel: WTF al de cheap stuff die in de doos van de goedkope Denon X1300 zit steekt hier ook in, zoals oa de kartonnen microfoon stand, voor een AVR van €1200 had ik qua inhoud toch meer verwacht, nuja uiteindelijk doet het geluid ertoe maar vond het qua klankbeeld eigenlijk vrij plat ook als ik vergelijk in stereo/direct.

Ik weet het het wel zeker en vooral na dit topic: (vanaf pg 85) volgende als ik weer in orde ben word een dikke vette RX-A
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=144279.2100

fluissie

Over de kwaliteit van beide ben ik neutraal , gewoon erg goed

Wat betreft die warme klank van Marantz ; dat is allang niet meer zo

Mijn voorkeur ?; Heb de Marantz sr7005 tot en met sr7013 gehad en zie mijn onderschrift nu maar  :pompom:
Zou niet meer anders willen

chrismir

Quote from: fluissie on October  7, 2019, 18:53:48
... en zie mijn onderschrift nu maar ...:pompom:
Zou niet meer anders willen

Ok maar ik heb voldoende met een 5.1 opstelling. Is de RX-A680 wel te vergelijken met jouw receiver qua klank kleur ?

Christophe
Opbrengst van mijn PV installatie : http://www.sunnybeam.be

KayaRahnee

Eerst maar zorgen dat je de juiste speakers kiest ... warm klinkend dus (wat dat in deze ook mag betekenen, warm word door iedereen anders beschreven/ervaren).
Samen met de akoestiek en plaatsing bepalen deze voor het grootste deel de klank heb ik geleerd/ervaren.
Daarna een passende versterker/receiver die de puntjes eventueel nog wat beter op de i kan zetten.
Mijn bescheiden mening.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

fluissie

Ben het met Kaya wel eens ....

Heb speakers gehad die met merk a vreselijk klonken en met merk b gewoon goed

Met welke speakers speel je of ga je spelen ?

chrismir

Quote from: fluissie on October  7, 2019, 20:17:13


Met welke speakers speel je of ga je spelen ?

Ik heb de dali bleu 1001 reeks voor front en rear en de dali blue c1000 center als center speaker. Daarnaast nog een dali subwoofer. Ben best wel tevreden van de speakers, bij het afspelen van een eagles dvd hoor ik details die ik bij een vriend niet hoor.

Maar inderdaad veel hangt af van de speakers.

Christophe
Opbrengst van mijn PV installatie : http://www.sunnybeam.be

fluissie

Pfff ok , heb de ikon 6 MK2 gehad oa en dat was nou niet echt een speaker met een warme klank zeg maar ...

Heb alleen geen idee hoe de Bleu reeks zich hier mee verhoud.

Ben geneigd als dit naar de ikon reeks leunt qua sound dat je wellicht iets blijer gaat zijn met een Marantz daar Yamaha meer richting de neutrale kant op gaat (in mijn bescheiden mening )

chrismir

Quote from: fluissie on October  7, 2019, 20:52:47


Ben geneigd als dit naar de ikon reeks leunt qua sound dat je wellicht iets blijer gaat zijn met een Marantz daar Yamaha meer richting de neutrale kant op gaat (in mijn bescheiden mening )

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Destijds mijn yamaha receiver geruild voor Marantz voor die reden. Welke speakers zou jij dan aanraden voor de yamaha? Hou er rekening mee dat zowel de front als rears bij me met een beugel aan de muur hangen.

christophe
Opbrengst van mijn PV installatie : http://www.sunnybeam.be

KayaRahnee

Quote from: chrismir on October  7, 2019, 21:00:54
Hou er rekening mee dat zowel de front als rears bij me met een beugel aan de muur hangen.
christophe

Zoals ik in vorige post aanhaalde ... onderschat plaatsing van speakers niet,  is toch wel erg belangrijk en bepaalt zeker het uiteindelijk resultaat.
Ik zou me in jou geval al zeker informeren naar speakers die hiervoor echt geschikt zijn.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

fluissie

#10
Pin me er niet op vast hé , allemaal slechts mij bescheiden mening natuurlijk

Mocht je voor een Yamaha gaan , de r serie (maar ook de meer betaalbare q serie ) klinkt er erg goed op

Een q serie zet je voor niet al te super veel geld neer

Wat ook zeer prettige speakers zijn en goed met de Yamaha gaan zijn de nieuwste klipsch reference première serie en q accoustics (deze zijn ook nog is goed betaalbaar )

Maar Tis ook smaak natuurlijk hé , zoals gezegd wie ben ik zei de gek

Wat wel een idee is is dat je plaats beperkt bent en echt speakers aan de muur wilt houden je is kunt kijken naar een set ht3005 en dan wel de se (met wavequide) tweeter

Ik sta nog steeds verbaasd wat er een geluid uit komt uit die dingen ?!? Plus deze klinken met een Yamaha echt fijn

NielsLu

Ik ben na jaren gebruik te hebben gemaakt van een Marantz SR7001, overgestapt naar een Arcam AVR400. Naar mijn mening heeft de Arcam absoluut een lekker warme klank. Ik ken de Dali speakers niet, dus weet niet hoe een combineert.

Is tweedehands een optie voor je?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

INIURIA

Heb jaren gespeeld met zowel de 606 als de 806 uit de 'Blue' serie van Dali icm met zowel NAD (stereo voor- eindtrap) en erna met een Marantz surroundversterker. Klonk in beide gevallen erg goed maar vooral kraakhelder met veel detail. Die speakers zijn allesvreters maar vooral muziek waarin de bass belangrijk is, een prima speaker voor relatief weinig geld tweedehands. 

chrismir

Ik zie dat er bij sommige handelaars de Marantz NR1509 de voorganger van de NR1510 in promotie staat 299 euro lijkt een koopje. Iemand ervaring met de NR1509 ? Werkt deze met google assistant ? Volgens Marantz usa wel maar op de europese site zie ik enkel alexia staan ?

Christophe
Opbrengst van mijn PV installatie : http://www.sunnybeam.be

remanus

Waarom eigenlijk alleen deze 2 merken. Ik heb hier thuis Pioneer,Denon,Yamaha en Onkyo gehad en om eerlijk te zijn klinken ze allemaal veel neutraler dan vroeger(of het zit tussen mijn oren.) Dus ik zou alle opties open houden en toch eens ergens gaan luisteren. Voor een 5.1 set zijn ook genoeg opties op de 2de hands markt(zeker ook met garantie.)

Loop/bel eens met een forum sponsor, de meeste geven je een eerlijk advies en opties om eens langs te komen.

fluissie

#15
Quote from: remanus on October  9, 2019, 10:15:29
Waarom eigenlijk alleen deze 2 merken. Ik heb hier thuis Pioneer,Denon,Yamaha en Onkyo gehad en om eerlijk te zijn klinken ze allemaal veel neutraler dan vroeger(of het zit tussen mijn oren.) Dus ik zou alle opties open houden en toch eens ergens gaan luisteren. Voor een 5.1 set zijn ook genoeg opties op de 2de hands markt(zeker ook met garantie.)

Loop/bel eens met een forum sponsor, de meeste geven je een eerlijk advies en opties om eens langs te komen.

nee hoor zit niet tussen je oren , zoals ik al eerder aangaf: marantz klinkt al lang niet warm meer
en onkyo is ook al lang geen bonkyo meer ook

en idd neem is kontakt op met marcel van henc hifi  :thumbs-up:

ReRichard

Quote from: fluissie on October  9, 2019, 10:20:12
nee hoor zit niet tussen je oren , zoals ik al eerder aangaf: marantz klinkt al lang niet warm meer
en onkyo is ook al lang geen bonkyo meer ook

en idd neem is kontakt op met marcel van henc hifi  :thumbs-up:

De term Onkyo/Bonkyo is goed blijven hangen Jeroen  :clapping:

Ik deel de mening van Rem en Fluissie. Houd je opties open en ga voor de beste prijs/kwaliteit mix. Dat zeg ik als iemand met een losse voor en eindbak. Het ziet er tof uit maar een Denon all in one receiver was waarschijnlijk net zo goed geweest.
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

xlr8

Helemaal waar, zolang je maar niet nad gaat  ;D

fluissie

#18
Quote from: ReRichard on October  9, 2019, 10:50:59
De term Onkyo/Bonkyo is goed blijven hangen Jeroen  :clapping:

haha , nee maar heb zelf div onks gehad (818,838,1010,1030,rz800,rz810,rz820,rz1100) en de rz modellen klinken echt minder
"opgepept" als de voorgaande modellen

Quote from: xlr8 on October  9, 2019, 10:54:01
Helemaal waar, zolang je maar niet nad gaat  ;D

^^

remanus

Quote from: xlr8 on October  9, 2019, 10:54:01
Helemaal waar, zolang je maar niet nad gaat  ;D

Nou ik denk dat ook met NAD je wel goed zal zitten, ondanks de ervaringen van een andere topic. Maar dat hier toch zeker de prijs tegen over wat je krijgt niet op gaat. Als je in de buurt woont mag je mijn oude Yamaha wel thuis luisteren.

stevefilmfreak54

Quote from: fluissie on October  9, 2019, 10:56:55
haha , nee maar heb zelf div onks gehad (818,838,1010,1030,rz800,rz810,rz820,rz1100) en de rz modellen klinken echt minder
"opgepept" als de voorgaande modellen

^^

Da`s aardig wat receivers van een merk, ik kom alleen maar op 1x Pioneer, 1x Onkyo en 2x Yamaha ;D ;D
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

fluissie

Hou op schij uit ... De lijst met Denon en Marantz is nog veel langer  :crazy:

chrismir

Vandaag eens naar een zaak gebeld die beide merken verkoopt Marantz en Yamaha. Hij zou me de Yamaha RX-A880 aanraden ipv de RX-A680. Ook wist hij me te vertellen dat Yamaha tegenwoordig warmer klinkt en meer detail geeft dan vroeger.

Dus misschien toch iets meer euros uitgeven voor de RX-A880.

Christophe
Opbrengst van mijn PV installatie : http://www.sunnybeam.be

remanus

Misschien terug bellen en vragen of je een paar receivers kan beluisteren?

chrismir

Quote from: remanus on October  9, 2019, 15:08:57
Misschien terug bellen en vragen of je een paar receivers kan beluisteren?

Dat ben ik van plan ;)

Christophe
Opbrengst van mijn PV installatie : http://www.sunnybeam.be