Advies Projector of tv ?

Started by naish123, October 7, 2019, 16:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

naish123

Ik ben van plan om op zolder een HT ruimte te maken. Althans in te richten.
Het hele audio spul heb ik al in huis. Overgebleven van een niet succesvol experiment vorig jaar in de woonkamer.

Maar de ruimte is niet al te groot. De muur waarop eventueel een projectiescherm moet komen is maar 1,47m breed, hoogte heb ik genoeg. Kijkafstand is ongeveer 2,4m.
Is deze breedte te weinig en zal ik toch een tv neer moeten zetten?

Ik zie namelijk schermen van 2 meter en breder, vandaar.

darkrunner

Dikke Oled of Qled zetten

147cm breed is niet de moeite voor een projector imo.

home@the movies

Ik zou ook hier adviseren om niet voor projectie te gaan, de meerwaarde is zeer klein, letterlijk dan.


LS2

Ik moet toch sterk denken aan die reclame met onder andere die vrouw die dolblij is met 'mijn eigen naaikamertje'....... in de meterkast  ;D

Maar de voordelen van een projector vallen toch een beetje weg bij deze breedtes? Ik zou ook voor een tv gaan. Wel gaaf een eigen ruimte straks  :thumbs-up:
Succes!
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

HJ

Projectie doe je imo alleen om groot(en betaalbaar) te gaan. In dit geval zou ik voor een grote tv gaan.

ajbeefde

Mooie LG 55"OLED aanschaffen !
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

naish123

Bedankt voor de reacties! Had zelf ook al een vermoeden dat de ruimte (het is een deel van de zolder) te klein zou zijn.
Maar, gisteravond wel alle audio neergezet en een grote lcd die we nog hadden. Het begin is er.
Nu nog 2 goed zittende  stoelen zoeken .

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk


N1v3K


scoc

Als kijkafstand 2,5m is best gaan voor een 65 inch (ipv 55 inch). Als je dan tenmiste je luidsprekers nog ergens kwijt kunt zonder dat deze in beeld komen te staan.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

PascalP

1,47m breed zou in theorie een 65" net passen (LG 65" OLED is 1,45m breed volgens hun site), maar dan zit je inderdaad met je front L/R speakers en waar je die kwijt zou kunnen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

naish123

Quote from: PascalP on October  8, 2019, 11:06:40
1,47m breed zou in theorie een 65" net passen (LG 65" OLED is 1,45m breed volgens hun site), maar dan zit je inderdaad met je front L/R speakers en waar je die kwijt zou kunnen.
Daar zat ik ook naar te kijken, vanavond. Die front speakers staan inderdaad voor het beeld.

donaldk


PascalP

Quote from: naish123 on October  8, 2019, 21:06:10
Daar zat ik ook naar te kijken, vanavond. Die front speakers staan inderdaad voor het beeld.

Dan zou je bijvoorbeeld met on wall speakers boven de tv kunnen werken die je omlaag richt, maar lijkt me eerlijk gezegd niet ideaal, zeker omdat je ook al aangeeft al het audio spul al te hebben.
Zou dan gewoon voor een 55" OLED gaan

Of je moet strikt 1080p kijken, dan zou ik op zoek gaan naar een goede 60" Plasma zonder burn (Panasonic VT60 serie bijvoorbeeld), al ziet je dan nog met je front speakers te klooien waarschijnlijk doordat deze net zo breed is als een 65" OLED door de dikkere rand om het scherm :(
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Fox

#14
Quote from: donaldk on October  9, 2019, 11:03:57
65" zou nog mooier passen: https://www.hdbtconnect.nl/blogs/blog/beeldschermformaten-omrekentabel/.

Leuk tabel, maar de kijk afstand klop voor geen meter...
Lijkt wel op de oude SD-tabel voor een NTSC 4x3 tv
Want volgen deze tabel zou ik op 2,13m van mij 28" 16x9 monitor moeten gaan zitten  :D

Hier nog 1 voor de scherm afmetingen
https://koopgids.net/inch-tv-afmetingen/

ReRichard

Koop alsjeblieft geen Samsung Qled zoals eerder in dit topic werd aangeraden. Het zouden geen slechte tv's zijn als ze de helft van de huidige prijs waren geweest. Maar voor de huidige prijzen kunnen ze zich niet meten aan de concurrentie.
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

naish123

For the time being heb ik even de oude Panasonic tv van stal gehaald.
Wel een paar mooie stoelen gekocht en een center speaker.

HJ

Quote from: ReRichard on October 16, 2019, 14:44:12
Koop alsjeblieft geen Samsung Qled zoals eerder in dit topic werd aangeraden. Het zouden geen slechte tv's zijn als ze de helft van de huidige prijs waren geweest. Maar voor de huidige prijzen kunnen ze zich niet meten aan de concurrentie.
Mooi advies...
Ik heb er net dus wel een aangeschaft en kan melden dat een oled van gelijkwaardige maat echt een heel stuk  meer had moeten kosten.
Vwb de beeld kwaliteit(zwart waardes, kleuren en hdr etc), dat mag ieder voor zich uitmaken. Ik ben iig dik tevreden :-)

ReRichard

#18
Quote from: hans. on October 16, 2019, 20:15:54
Mooi advies...
Ik heb er net dus wel een aangeschaft en kan melden dat een oled van gelijkwaardige maat echt een heel stuk  meer had moeten kosten.
Vwb de beeld kwaliteit(zwart waardes, kleuren en hdr etc), dat mag ieder voor zich uitmaken. Ik ben iig dik tevreden :-)

Ik hoop dat je er veel plezier mee beleeft! Ook hoop ik dat je begrijpt dat het zeker geen persoonlijk aanval is. Ter illustratie ik ben zelf in het bezit van Epson TW9300 wat een leuke budget beamer is, maar dit kan zich absoluut niet meten met JVC en Sony. Zo komt Qled van Samsung ook op mij over. Alleen vind ik de adviesprijzen (iig van een klein jaar geleden toen ik een televisie voor mijn schoonvader zocht) echt buiten proportioneel. Uiteindelijk uitgekomen op een Sony LCD tv die in onze mening een stuk betere motion toonde dan de Qled. Maar eerlijk is eerlijk, geen van dit soort tv's kunnen zich meten met een gemiddelde Oled.

Edit: https://tweakers.net/pricewatch/1344370/lg-oled55c9pla-zwart.html t.o.v. https://tweakers.net/pricewatch/1329818/samsung-qled-55q90r-zwart.html

Ik zou het wel weten  :music:
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

audi-s3

Quote from: ReRichard on October 16, 2019, 14:44:12
Koop alsjeblieft geen Samsung Qled zoals eerder in dit topic werd aangeraden. Het zouden geen slechte tv's zijn als ze de helft van de huidige prijs waren geweest. Maar voor de huidige prijzen kunnen ze zich niet meten aan de concurrentie.

waarom niet eigenlijk ? , ik ben op zoek naar een 65 of 75 inch tv, Oled is mooi, maar ik ben bang voor inbranden logo,s , we kijken veel standaard tv ( rtl / sbs ect. )
zoek in de prijsklasse 2000-3000 euro iets,  ik ben nu nog verwend met 1 van de laatse 55 inch pnasonic plasma tv

timster

Ik heb al 2 jaar een Oled tv en staat hier grootste gedeelte van de dag aan. Van inbranden absoluut geen sprake. Vooral bij de nieuwe modellen niet. Ben het ook met Richard eens dat een Qled zich absoluut niet kan meten aan Oled. Voor het budget dat je stelt zou ik dan ook zeker een Oled kopen.

HJ

Quote from: timster on November  5, 2019, 07:18:03
Ik heb al 2 jaar een Oled tv en staat hier grootste gedeelte van de dag aan. Van inbranden absoluut geen sprake. Vooral bij de nieuwe modellen niet. Ben het ook met Richard eens dat een Qled zich absoluut niet kan meten aan Oled. Voor het budget dat je stelt zou ik dan ook zeker een Oled kopen.
Is er een 75" of 77" oled voor dat bedrag te vinden? Welke Is dat?

Ik heb gelezen (en gehoord) dat er niet alleen problemen zijn met inbranden maar ook met invallend licht op de panelen.  Vlekken die instaan zijn door verkleuring in het paneel.
Opzich zal het best meevallen anders zou het meer bekend zijn lijkt me.
Verder erg mooie schermen alleen het prijs vergelijk op de grotere maten gaat volgens mij niet op. Voor 65" en lager is dat nu inmiddels misschien anders?

Verder, maar dit is mijn ervaring...
Indien de qled goed is afgesteld is het beeld echt wel goed. Ook het zwart is dan echt ok, mss niet het oled zwart maar het "net niet zwart" is het zeker niet. De kunst is om de local dimming goed te laten werken, als dat niet goed staat ziet  het plaatje er idd niet uit.
Eea komt ook door de bekende reviewers die afstellingen die volgens mij niet correct zijn en dat vind ik dan jammer.

Afgezien van de zwart waardes heeft de qled andere punten die van waarde kunnen zijn(iig voor mij), denk aan de one  connect van 5mtr en de hoge licht opbrengst en de prijs was daar ook één van.

De hele discussie hier vind ik inmiddels best overdreven, ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk een goed afgestelde qled ik thuis omgeving hebben gezien.
Bij mijn vader staat een Lg C8 oled,  super mooi beeld idd en kijkt echt lekker maar de verschillen vind ik niet heel schokkend, beide vind ik persoonlijk prima te pruimen :-)

Maar zoals ik al zei, dit is mijn persoonlijke ervaring ;-)




audi-s3

ik ga zelf voor de OLED65C9PLA , ik heb met mijn plasma ook geen last van inbranden

jahtari

Quote from: hans. on November  5, 2019, 07:59:49
I.

De hele discussie hier vind ik inmiddels best overdreven, ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk een goed afgestelde qled ik thuis omgeving hebben gezien.
Bij mijn vader staat een Lg C8 oled,  super mooi beeld idd en kijkt echt lekker maar de verschillen vind ik niet heel schokkend, beide vind ik persoonlijk prima te pruimen :-)

Maar zoals ik al zei, dit is mijn persoonlijke ervaring ;-)
De verschillen worden zwaar overdreven. Natuurlijk is oled beter, maar een fatsoenlijke maat is onbetaalbaar. Ik heb onlangs een 82 inch samsung gekocht voor 2000 euro, de 82nu8000. Geen qled, geen oled, nee gewoon edge lit lcd met va paneel. Voor mij is het zwart zwart genoeg. En ja, ik zie met een heel wit scherm dat dit niet 100% egaal wordt uitgelicht. Maar dit valt bij gewoon beeld niet op.

Je kunt je ofwel focussen op alles wat toch niet 100% is, of je kunt gewoon genieten van een mooi genoeg beeld. En een 82 inch geeft mij veel meer beleving dan een technisch betere 65 inch oled.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

ReRichard

#24
Quote from: jahtari on November  5, 2019, 19:04:07
De verschillen worden zwaar overdreven. Natuurlijk is oled beter, maar een fatsoenlijke maat is onbetaalbaar. Ik heb onlangs een 82 inch samsung gekocht voor 2000 euro, de 82nu8000. Geen qled, geen oled, nee gewoon edge lit lcd met va paneel. Voor mij is het zwart zwart genoeg. En ja, ik zie met een heel wit scherm dat dit niet 100% egaal wordt uitgelicht. Maar dit valt bij gewoon beeld niet op.

Je kunt je ofwel focussen op alles wat toch niet 100% is, of je kunt gewoon genieten van een mooi genoeg beeld. En een 82 inch geeft mij veel meer beleving dan een technisch betere 65 inch oled.

Sinds wanneer doen wij hifi-enthousiastelingen aan "goed genoeg beeld/geluid"?  :crazy: Iedereen moet natuurlijk ergens de grens trekken maar in dit geval is het alsof je als audio liefhebber tevreden moet zijn met een kant & klaar Bose mediamarkt setje (<- zelfde consumenten doelgroep als edge-lits in 2020). Gezien jouw ontzettend mooie Focal set heb je daar duidelijk niet op bespaard :)
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe