Beton beton beton beton in prefab kelderbak, hoe behandelen?

Started by oeli, October 6, 2019, 21:20:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

Gezien de investering die een HT vraagt en de uiteenlopende antwoorden leek het me goed eens een meting te laten doen en wat advies op maat te laten geven. Komende week komt er iemand langs met meet spul. Ben benieuwd.

Inmiddels is mijn scherm bezorgd (silver ticket) dus wordt tijd dat ik eens met klussen begin :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

jahtari

Ik kom er net achter dat schilderen niet zo maar kan. Blijkbaar moet eerst een betonsluier er vanaf geschuurd worden, dan primer erop en dan 1 of 2x schilderen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

oeli

Inmiddels met een oude receiver en mijn oude monitor audio radius speakers wat tests gedaan in de kale ruimte. Het klinkt zo voor geen meter, 1 grote echo put, maar dat is naar verwachting. Wel valt het geluid in de rest van het huis via de vloeren nog mee (ok met dit crap geluid ook nog geen super hoge volumes getest). Grootste 'lek' qua geluid zijn de deuren van de kelder en die van de beoogde ruimte in de kelder. Daar moet iets mee gebeuren.

Morgen komt Rivasono meten. Ben benieuwd!


Sent from my iPhone using Tapatalk

ruud2

Quote from: oeli on October 28, 2019, 22:36:26

Morgen komt Rivasono meten. Ben benieuwd!


Sent from my iPhone using Tapatalk


wat was het resultaat van de metingen?
natuurlijk gaan ze een voorstel voor je maken neem ik aan, wil je dat advies met ons delen?

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

oeli

Het resultaat van de meting was vooral dit:



Waarbij de rode lijn de gemeten nagalm is en de andere lijnen van boven naar beneden de 'hoorbaar', 'goed' en 'optimaal' waardes zijn.

Er zit uiteraard een advies bij van een complete set aan producten die het geheel naar optimaal trekken maar ik mis nog een beetje de link tussen die twee, dus heb ze gevraagd of ze dat nog kunnen onderbouwen. (Ik wil namelijk een groot deel zelf doen dus dan wil ik kunnen begrijpen waarom het hoeveelheid x van materiaal y moet zijn).

Het theoretisch resultaat van de toepassing van de set producten zou zijn:



Probleem daarbij is dat het laag nog niet voldoet. Het hoog gaat naar optimaal maar hoog is natuurlijk eenvoudiger te bereiken. Er komen natuurlijk ook nog stoelen, vloerbedekking etc in de ruimte en dat is niet echt meegewogen in het advies.

Mijn idee is dat ik eerst de baffle wall bouw, verhoging ed maak, vloerbedekking erin doe en dan opnieuw meten. Dus wellicht was de meting iets te vroeg.

RalphH

Is er dan ook in het (sub)laag gemeten waar de uitdagingen zitten (dips vooral) en wat je evt met luisterplekplaatsing kunt bereiken?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

ruud2

daar is nog wel wat werk te verrichten.
maar goede opmerking van jezelf om eerst eens een basic inboedel neer te zetten  en vanuit daar verder te kijken.
hou ons op de hoogte van je vorderingen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sjaak_Banaan

Het is hoe dan ook leuk en interessant om een 'vooraf meting' te hebben.
Als je dan zelf bijvoorbeeld Umik-1-microfoontje koopt (75 euro tweedehands), dan kun je per aanpassing van je ruimte al zien wat het doet met die nagalmtijden.

Mochten de aanbevolen producten echt duur zijn, dan zou je hier ook eens om hulp kunnen vragen en kijken naar goedkopere oplossingen.
Om een idee te geven, ons systeemplafond voor een oppervalk van 4,5 x 6,5 m (~ €500), materiaal verhoging + tapijt (~ €500) en aixfoam om de zijwanden deels te bekleden (€ 300).
Dit heeft enorm veel opgeleverd in galmreductie, vooral het plafond. Jouw ruimte heeft een vrij hoog plafond, dus de winst met zo'n systeemplafond zal nog groter zijn, misschien ook wel voor het laag.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

oeli

Quote from: RalphH on November 10, 2019, 13:47:58
Is er dan ook in het (sub)laag gemeten waar de uitdagingen zitten (dips vooral) en wat je evt met luisterplekplaatsing kunt bereiken?

Nee, bas is niet specifiek iets mee gedaan.

De luisterplek is redelijk vaste plek gezien de opstelling als thuisbioscoop. (Ca 2/3e van de afstand scherm tot achterwand)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

RalphH

Jeetje....dat is wat mij betreft nagenoeg altijd het belangrijkste, stereo én HT, want het moelijkst aan te pakken en de grootste invloed op je geluidsbeeld. Slecht laag helpt de dikste sets compleet om zeep.

En dat je betonbak galmt en je die moet dempen had ik je voor een bak koffie ook wel kunnen vertellen ;D.

Of had je dat vraagstuk helengaar niet neergelegd bij rivasono?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Wat is overigens het nut van een meting van een bak als deze ?

Klinkt een beetje als: Kom ga maar even een testrit doen op deze damesfiets zeker nu je nog 100 kilo weegt. Dan ga je 40 kilo afvallen en doen we het nog een keer...geven we je ook een goede fiets.

Bij beide doen we uiteraard een mooie meting..

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Knor

Quote from: oeli on November 10, 2019, 13:27:41
Het resultaat van de meting was vooral dit:



Waarbij de rode lijn de gemeten nagalm is en de andere lijnen van boven naar beneden de 'hoorbaar', 'goed' en 'optimaal' waardes zijn.

Er zit uiteraard een advies bij van een complete set aan producten die het geheel naar optimaal trekken maar ik mis nog een beetje de link tussen die twee, dus heb ze gevraagd of ze dat nog kunnen onderbouwen. (Ik wil namelijk een groot deel zelf doen dus dan wil ik kunnen begrijpen waarom het hoeveelheid x van materiaal y moet zijn).

Het theoretisch resultaat van de toepassing van de set producten zou zijn:



Probleem daarbij is dat het laag nog niet voldoet. Het hoog gaat naar optimaal maar hoog is natuurlijk eenvoudiger te bereiken. Er komen natuurlijk ook nog stoelen, vloerbedekking etc in de ruimte en dat is niet echt meegewogen in het advies.

Mijn idee is dat ik eerst de baffle wall bouw, verhoging ed maak, vloerbedekking erin doe en dan opnieuw meten. Dus wellicht was de meting iets te vroeg.

0,8s voor het laag is echt heel uitstekend te noemen, maak je geen zorgen als je dat echt zou realiseren!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Quote from: Knor on November 10, 2019, 17:46:34
0,8s voor het laag is echt heel uitstekend te noemen, maak je geen zorgen als je dat echt zou realiseren!

Je hebt geen nagalm bij 125 Hz in een kleine ruimte, Knor.
Ik bazel maar wat.

oeli

Quote from: bert stoltenborg on November 10, 2019, 20:05:44
Je hebt geen nagalm bij 125 Hz in een kleine ruimte, Knor.

Omdat dat beneden de Schrödingerfrequentie ligt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

oeli

Quote from: chansig on November 10, 2019, 16:34:50
Wat is overigens het nut van een meting van een bak als deze?

Mijn idee was om advies te krijgen hoe een en ander aan te pakken. Daar zit een 0, halverwege en eind meting bij. Lijkt mij niet verkeerd als je weet waar het vandaan komt en waar het naartoe moet.

Als de curve bijv iets minder regelmatig zou zijn geweest dan hadden ze misschien geadviseerd om bepaalde specifieke dingen gelijk te fixen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

chansig

Geen idee. Je had ook kunnen meten toen de bak er nog niet was.. :D

Ik hoop dat het allemaal zinvolle dingen voor je oplevert.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Met de 0 meting zou ik juist graag willen weten wat het laag doet en hoe je dat aanpakt. Doorgaans zijn dit de meest ingrijpende aanpassingen. Boven de 100hz kun je nog wel eens wat "proberen", daaronder is het volgens mij echt een ander verhaal.

Mgoe, veel plezier met de bouw en hoop dat je op een goed resultaat uitkomt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on November 10, 2019, 20:26:35
Met de 0 meting zou ik juist graag willen weten wat het laag doet en hoe je dat aanpakt. Doorgaans zijn dit de meest ingrijpende aanpassingen. Boven de 100hz kun je nog wel eens wat "proberen", daaronder is het volgens mij echt een ander verhaal.

Mgoe, veel plezier met de bouw en hoop dat je op een goed resultaat uitkomt.

Je zou dat laag moeten bekijken met een frequentiekarakteristiek, een waterval (cumulative spectral decay of Burst decay) en een early delay time meting.
Dan zie je in ieder geval iets over staande golven.
Nagalm heb je in grotere ruimten, je hebt al 30 modes nodig voor het ook maar iets lijkt op een ruimte waar nagalm begint.
Ik bazel maar wat.

oeli

Quote from: bert stoltenborg on November 10, 2019, 21:01:42
Je zou dat laag moeten bekijken met een frequentiekarakteristiek, een waterval (cumulative spectral decay of Burst decay) en een early delay time meting.
Dan zie je in ieder geval iets over staande golven.
Nagalm heb je in grotere ruimten, je hebt al 30 modes nodig voor het ook maar iets lijkt op een ruimte waar nagalm begint.

Is dat iets dat ik met zo'n umik zelf kan meten? Iets als REW?


Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

#69
Quote from: oeli on November 10, 2019, 22:11:14
Is dat iets dat ik met zo'n umik zelf kan meten? Iets als REW?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zeker.
Mijn vriend Stuart legt het perfect uit:
http://spartanew.digistar.cl/Forum/viewtopic.php?f=9&t=5

Hij is niet kapot van usb-microfoons, en ik ook niet, maar ik heb minder moeite met een Behringer ECM-8000 dan hij.
Als je met zo'n ding even een luidspreker meet zie je snel genoeg of hij raar doet en anders vergelijk ik hem met mijn B&K 4007.
Maar proberen met een UMIK kan altijd, je ziet meteen
wanneer het mis gaat.


Ik bazel maar wat.

oeli

Quote from: bert stoltenborg on November 10, 2019, 22:48:55
Zeker.
Mijn vriend Stuart legt het perfect uit:
http://spartanew.digistar.cl/Forum/viewtopic.php?f=9&t=5

Hij is niet kapot van usb-microfoons, en ik ook niet, maar ik heb minder moeite met een Behringer ECM-8000 dan hij.

Ik ga het doorlezen. Als ik het goed zie heb ik bij die ecm8000 dan wel iets als de Behringer U-Phoria UM2 USB nodig om hem aan de Mac te knopen. (En die kan dan gelijk ook het signaal van de Mac naar de amp overbrengen).



Sent from my iPhone using Tapatalk

RalphH

Voordeel van de umic vind in dan wel dat er een calibratiebestandje van is (op serienummer).
De behringers hebben dat niet. Doe ik even de aanname dat het umik bestandje geen gebakken lucht is en daadwerkelijk klopt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

#72
Misschien vinden mensen dit in het kader van meten aan ruimten interessant:

Dit is een home studio van 10 x 3.5 x 2,5 meter.
We hebben om de speakeruitrichting te bepalen de boel gemeten terwijl alles kaal is (harde betonvloer, harde wanden, hard gipsplafond) en later met de zij- en voordemping erin, de plafonddemping zit er nog niet in.
Ik bekijk dit meestal via een Burst Decay waterval terwijl vaak een Cumulative Spectral Decay wordt bekeken. Een BD vergelijkt frequenties in de tijd. Als een frequentie van 20 Hz 20 x voorbijkomt verstrijkt er 10 x meer tijd als wanneer een frequentie van 200 Hz 20 x voorbijkomt. Als beide frequenties een resonantie Q van x hebben, zal bij een CSD 20 Hz veel langer uitklinken omdat hij dat ook doet. Daardoor lijkt het alsof die frequentie veel hinderlijker is dan de 200 Hz frequentie, wat niet echt zo is. De BD vergelijkt periodes, dus hij compenseert de tijdverschillen zodat de Q veel beter kan worden bekeken, vind ik.
Ik heb beide varianten even weergegeven.

ARTA gelooft denk ik meer in watervallen als middel om luidsprekers te bekijken bij wat hogere frequenties, daarom moet ik wat knoeien om die CSD in het laag ergens op te laten lijken en gaat die maar tot ruim 7000 Hz. Maar hoger wordt voor akoestiek toch minder belangrijk.

Dit zijn de kale en de deels behandelde ruimte vergeleken in het laag met een BD

Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Nu met een CSD:
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Nu breedbandig, BD:
Ik bazel maar wat.