Beton beton beton beton in prefab kelderbak, hoe behandelen?

Started by oeli, October 6, 2019, 21:20:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

Ik heb een prefab kelder bak onder mijn huis van beton (met isolatie aan de buitenkant). De ruimte waar ik een HT wil bouwen heeft aan drie kanten dit beton en aan 1 kant een kalkzandsteen scheidings wand. Er is ook een kalkzandsteen muurtje rond de trap wat de ruimte niet rechthoekig maakt.

Het plafond op 2.65 is ook beton, dit zijn de kanaal of breedplaten van de begane grond vloer die eroverheen gelegd zijn.

Na heel veel lezen op avsforum en hier, en wat case studies op sites als rivasono kom ik zoveel verschillende manieren tegen om de kelder te behandelen dat ik even niet meer weet wat nu handig is:
1) het beton beton laten zijn en schilderen en alleen met akoestische panelen op reflectie punten werken een een diffuser op de achterwand.
2) alle wanden ondanks dat isolatie geen issue is (de betonnen bak ligt immers in de grond) toch behandelen met gipsplaat/green glue/gipsplaat.
3) al of niet het plafond verlagen of behandelen.
4) box in a box, alles decoupled voorzien van binnenwanden.
5) of ....

Wat is nu handig? Wie heeft er ook een HT in een prefab kelderbak en hoe heb je het uiteindelijk gedaan?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Knor

Er zijn gewoon ook veel wegen die naar Rome leiden en dus is er niet zozeer beter / slechter.
Wat ze allemaal gemeen hebben is dat je heel wat uit de kast moet trekken voor een toereikend akoestisch absorptievermogen in het laag onder 300Hz. Er is immers nagenoeg nul procent natuurlijke laagabsorptie in zo'n setting.
Daarvan voldoende genereren is wel de grootste uitdaging, altijd...

Voldoende absorptievermogen voor middenfrequenties implementeren is geen grote kunst en bij het hoog moet je eerder waken voor overdemping.
Als je diffusie als taartkers toepast, dan moet je dat uiteraard in de 1e reflectiezones doen en die dus vrijlaten van absorberend materiaal.

Je ontkomt eigenlijk niet aan een of andere volledige plafondbehandeling, om daarmee een solide basis te leggen voor breedbandig absorptievermogen tussen 30 en 4000Hz. Dan  hou je nog voldoende oppervlak over voor de restbehandelingen, incl. eventuele diffusie.
Een vooraf uitgewerkt plan van aanpak is wel handig. Zo breng je de vele wegen naar Rome terug tot die ene die jou bevalt.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Geluid dat naar de woning gaat is geen issue?
Dan heeft box in box en ontkoppelen geen zin en kun je je op absorptie richten.
Ik bazel maar wat.

Sjaak_Banaan

Wij hebben destijds op advies van Knor een systeemplafond geplaatst van Rockfon Color All. Hierdoor verloren wij 6-7 cm in de hoogte, maar dat is het meer dan waard geweest.
Achterin de ruimte hebben wij een verhoging gemaakt voor de tweede rij en deze bekleed met tapijt.

Voor het subwoofergeweld is het in ons geval niet voldoende, mogelijk omdat wij maar een paar cm tussen het plafond en de plafondplaten hebben, meer zou beter zijn, maar in ons geval niet mogelijk.
Met dsp is het best aardig nu, maar eigenlijk moeten we hier nog verder mee aan de slag.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on October  7, 2019, 09:55:35
Wij hebben destijds op advies van Knor een systeemplafond geplaatst van Rockfon Color All. Hierdoor verloren wij 6-7 cm in de hoogte, maar dat is het meer dan waard geweest.
Achterin de ruimte hebben wij een verhoging gemaakt voor de tweede rij en deze bekleed met tapijt.

Voor het subwoofergeweld is het in ons geval niet voldoende, mogelijk omdat wij maar een paar cm tussen het plafond en de plafondplaten hebben, meer zou beter zijn, maar in ons geval niet mogelijk.
Met dsp is het best aardig nu, maar eigenlijk moeten we hier nog verder mee aan de slag.

Inderdaad, bij een systeemplafond is 20cm afhanghoogte of meer + oplage minerale wol ook heel effectief voor goede laagabsorptie.
Sjaak, als je wil kan ik je een e-mailadres geven van iemand die een stuk of 4 RPG Modes plate modules wil verkopen wegens overcompleet. Stuur maar mailtje als je interesse zou hebben.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

oeli

Quote from: bert stoltenborg on October  7, 2019, 08:14:33
Geluid dat naar de woning gaat is geen issue?
Dan heeft box in box en ontkoppelen geen zin en kun je je op absorptie richten.

Het hoeft niet muisstil te zijn boven maar het is fijn als kinderen wel kunnen slapen. :) maar de beton vloer met daarop vloerverwarming in een cement dekvloer en daarop keramische tegels houdt hopelijk al veel tegen?

Ik had het idee opgevat om met een baffle wall te werken waarin de speakers flush mounted zitten en waar eventueel noodzakelijk bass traps in gemaakt kunnen worden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

oeli

Quote from: Knor on October  7, 2019, 10:39:21
Inderdaad, bij een systeemplafond is 20cm afhanghoogte of meer + oplage minerale wol ook heel effectief voor goede laagabsorptie.

Ik wilde een deel al verlagen voor Atmos en misschien een sterrenhemel. Idealiter verlaag ik niet overal en te diep, zodat er ruimte is voor een kleine verhoging (de op avsforum populaire boss riser lijkt me een interessant experiment)


Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

Quote from: oeli on October  7, 2019, 13:52:27
Het hoeft niet muisstil te zijn boven maar het is fijn als kinderen wel kunnen slapen. :) maar de beton vloer met daarop vloerverwarming in een cement dekvloer en daarop keramische tegels houdt hopelijk al veel tegen?

Ik had het idee opgevat om met een baffle wall te werken waarin de speakers flush mounted zitten en waar eventueel noodzakelijk bass traps in gemaakt kunnen worden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

35 tot 40 dB(film) ongeveer. Als je verder geen lekken zoals buizen, verwarming g etc hebt.
Ik bazel maar wat.

oeli

Maar naast absorptie / diffusie denken jullie dat ik geen gipsplaat 'binnendoos' hoef te creëeren door alle wanden van rachels en platen te voorzien zoals je zoveel ziet op avsforum?


Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

Als je op
85 dB(A) een film kijkt heb je boven 50 dB(A). Als je dat acceptabel vindt hoef je niet aan een isolerende schil te beginnen.
Ik bazel maar wat.

RalphH

Een voorzetwand met daarachter minerale wol, heeft geen posotief effect op de amoestiek tov de betonnen bak Bert?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

oeli

Quote from: bert stoltenborg on October 14, 2019, 06:31:51
Als je op
85 dB(A) een film kijkt heb je boven 50 dB(A). Als je dat acceptabel vindt hoef je niet aan een isolerende schil te beginnen.

50dB zou een 'koelkast die aanslaat' zijn volgens Google. Dat zou meevallen. Misschien beter maar eens proberen met een tijdelijke set. Maar dan heb je het vooral over het plafond. De muren met daarachter aarde/kruipruimte, heeft het daar akoestisch of isolatie nut? Dragen die muren 'geluid naar boven'?


Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on October 14, 2019, 07:26:35
Een voorzetwand met daarachter minerale wol, heeft geen posotief effect op de amoestiek tov de betonnen bak Bert?

Een beetje, als je mazzel hebt is zo'n constructie afgestemd op een vervelende mode (wat dan weer niet goed is voor de isolatie).
Je kunt beter breedbandige absorptie gebruiken.

Ik vind 50 dB(A) niet meevallen, trouwens, maar het is een goed idee om het eens te proberen. 👍
Ik bazel maar wat.

Knor

Quote from: oeli on October 14, 2019, 09:38:01
50dB zou een 'koelkast die aanslaat' zijn volgens Google. Dat zou meevallen.

Ja, alleen gaat het hier over continu geluid...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

jahtari

Quote from: oeli on October  6, 2019, 21:20:00
Ik heb een prefab kelder bak onder mijn huis van beton (met isolatie aan de buitenkant). De ruimte waar ik een HT wil bouwen heeft aan drie kanten dit beton en aan 1 kant een kalkzandsteen scheidings wand. Er is ook een kalkzandsteen muurtje rond de trap wat de ruimte niet rechthoekig maakt.

Het plafond op 2.65 is ook beton, dit zijn de kanaal of breedplaten van de begane grond vloer die eroverheen gelegd zijn.

Na heel veel lezen op avsforum en hier, en wat case studies op sites als rivasono kom ik zoveel verschillende manieren tegen om de kelder te behandelen dat ik even niet meer weet wat nu handig is:
1) het beton beton laten zijn en schilderen en alleen met akoestische panelen op reflectie punten werken een een diffuser op de achterwand.
2) alle wanden ondanks dat isolatie geen issue is (de betonnen bak ligt immers in de grond) toch behandelen met gipsplaat/green glue/gipsplaat.
3) al of niet het plafond verlagen of behandelen.
4) box in a box, alles decoupled voorzien van binnenwanden.
5) of ....

Wat is nu handig? Wie heeft er ook een HT in een prefab kelderbak en hoe heb je het uiteindelijk gedaan?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik ben bezig met een soortgelijk project. Ik ga voor optie 1. Vanwege kosten en vanwege de flexibiliteit.

Ik heb deze panelen op het oog:

https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-facet

Als ik er daar een stuk of 10 van ophang moet dat volgens mij, naast dikke vloerbedekking, meer dan voldoende zijn. Deze zien er optisch goed genoeg uit. Natuurlijk zijn er mooiere panelen, maar die kosten soms 10x zo veel.

Aan het plafond kan dan nog eventueel dikker en minder mooi spul.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Knor

Quote from: jahtari on October 19, 2019, 13:18:41
Ik ben bezig met een soortgelijk project. Ik ga voor optie 1. Vanwege kosten en vanwege de flexibiliteit.

Ik heb deze panelen op het oog:

https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-facet

Als ik er daar een stuk of 10 van ophang moet dat volgens mij, naast dikke vloerbedekking, meer dan voldoende zijn. Deze zien er optisch goed genoeg uit. Natuurlijk zijn er mooiere panelen, maar die kosten soms 10x zo veel.

Aan het plafond kan dan nog eventueel dikker en minder mooi spul.

Hoe ga je dan het benodigde absorptievermogen voor de lage tonen realiseren?
Want in een betonnen bak is dat niet van nature aanwezig en genoemd product zal het er ook niet kunnen inbrengen.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

jahtari

Quote from: Knor on October 19, 2019, 17:55:07
Hoe ga je dan het benodigde absorptievermogen voor de lage tonen realiseren?
Want in een betonnen bak is dat niet van nature aanwezig en genoemd product zal het er ook niet kunnen inbrengen.
Goede vraag. Misschien later bass traps in de hoeken?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

RalphH

Goede laagaanpak meteen in het begin doen, niet later. Je bent r niet met een paar cm absorbtieplaatjes namelijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Grappig. Luidsprekers van duizenden euro's, als ik me niet vergis, en de akoestiek van de ruimte doen we er even tussen neus en lippen door bij.  ;D ;D
Ik bazel maar wat.

Markus2

Quote from: jahtari on October 19, 2019, 18:37:06
Goede vraag. Misschien later bass traps in de hoeken?

Als je het goed wil doen is dat nooit voldoende. Bij de hoeken doen "we" daarnaast vak de verticale lijn en niet de horizontale, terwijl naarmate de frequentie afneemt, deze zich bolvormiger gaat gedragen. Dat maakt het juist ook zo een lastig te mennen probleem; Het kan in fysiek niet zo lekker, pragmatisch gericht, zoals dat in basis wel met de hogere frequenties kan.

Even kort door de bocht.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

bert stoltenborg

Quote from: Markus2 on October 19, 2019, 22:41:42
Als je het goed wil doen is dat nooit voldoende. Bij de hoeken doen "we" daarnaast vak de verticale lijn en niet de horizontale, terwijl naarmate de frequentie afneemt, deze zich bolvormiger gaat gedragen. Dat maakt het juist ook zo een lastig te mennen probleem; Het kan in fysiek niet zo lekker, pragmatisch gericht, zoals dat in basis wel met de hogere frequenties kan.

Even kort door de bocht.

Groet, Mark

Dat is is nou nog eens een duidelijke boodschap! Dank! 😁
Ik bazel maar wat.

oeli

In mijn geval dacht ik aan bass traps middels openingen in de baffle wall aan de voorkant en als dat niet voldoende is in de hoeken aan de achterkant.

Is er een methode om op voorhand te bepalen/berekenen hoeveel bass trap er nodig is?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Knor

Quote from: oeli on October 20, 2019, 10:31:43
In mijn geval dacht ik aan bass traps middels openingen in de baffle wall aan de voorkant en als dat niet voldoende is in de hoeken aan de achterkant.

Is er een methode om op voorhand te bepalen/berekenen hoeveel bass trap er nodig is?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Op gebied van zelfbouw heb ik goede ervaringen met cascaderen van traps. Dat veronderstelt de breedbandige aanpak: een cascade van elkaar overlappend afgestemde traps. Bijv. 250, 200, 160, 125, 100, 80 en 60Hz en indien mogelijk ook 50 en 40Hz.
De locaties daarvan zijn belangrijk: de laagste afstemmingen achter de sweetspot, de hogere op de voorwand. De lagere in de hoeken, de hogere middenin op de wand. De diepte blijft een issue voor lagere zelfbouw afstemmingen, maar is in een grote kelder niet onoverkomelijk.

Een andere ingang is gebruik van RPG Modex Plate modules, met name voor de lage afstemmingen onder 80Hz.

Ervan uitgaande dat een breedbandig regime zinvol is zul je ook een verlaagde plafondconstructie met woloplage moeten toepassen.
Deze werkwijze hebben behoorlijk wat mensen met goed gevolg toegepast; ik geef het maar door...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

jahtari

Quote from: bert stoltenborg on October 19, 2019, 19:27:39
Grappig. Luidsprekers van duizenden euro's, als ik me niet vergis, en de akoestiek van de ruimte doen we er even tussen neus en lippen door bij.  ;D ;D
Tips voor goede oplossingen zijn welkom!

:coffee:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

bert stoltenborg

Quote from: jahtari on October 20, 2019, 12:17:43
Tips voor goede oplossingen zijn welkom!

:coffee:

Ik kan geen tips geven als ik er geen idee van heb wat jij van plan bent, wat de afmetingen van jouw ruimte zijn en ga maar door. 😂
Ik bazel maar wat.