SR7008 in een 3.1 opstelling overkill?

Started by Pietpara, October 6, 2019, 18:17:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pietpara

Goedemiddag,

Gezien nu het 3.1 setje kompleet heb is het tijd om de overige componenten onder de loep te nemen. ik ben sinds gisteren trotse eigenaar van een setje focal chorus 836v , daarbij had ik al een 800cc center en een sw700 subwoofer. daar heb ik als versterker een marantz sr7008 aan hangen.

nu is de vraag die mij gerezen is : is de sr7008 niet overkill vanwege de te veel uitgangen, ik gebruik er nu alleen front, center en de lpf voor de sub.
ik kan helaas geen surrounds plaatsen of ze zouden draadloos moeten zijn...
set word 85% van de tijd voor tv films netflix disney+ etc gebruikt. de overige tijd is bijvoorbeeld zaterdagavond waarin er op verschillende manieren muziek gestreamd word/via computer hdmi muziek afspelen.

kan ik klantmatig makkelijk nog stappen kunnen maken? zou 2.1 een gemis wat betreft de center brengen? een losse eindversterker plaatsen voor stereo? wat is een goed manier om hier hoge bitrate op af te spelen? is de interne dac een goede of zou dat een winst kunnen zijn icm roon of iets dergelijks?

ik hoop dat jullie mij een stukje in de juiste richting kunnen sturen!
Bij voorbaat dank,
Maarten

Tabcam

Je kan altijd kijken wat het verschil tussen 3.1 en 2.1 is door het op je Marantz anders te configureren. Heel snel overkill is het niet.

Het grootste verschil is als je uit de sweet spot zit. Met een center komt het toch uit het midden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Bij films vind ik een 3.1 ten opzichte van een 2.1 wel een meerwaarde hebben, als de film een meerkanaal audio track heeft, en dat is bij Netflixs vaak toch wel het geval. Bij (2 kanaals)muziek, zie ik de meerwaarde van 3.1 wat minder. Bij twee kanaals kan er wel Dolby Surround(ja, dat ouwe spul :D ) in gecodeerd zitten, maar dat vind ik zelden een meerwaarde, draai dan toch meestal gewoon 2(.1) bij stereo muziek.


Aangezien je aangeeft dat er 85% van de tijd naar film word gekeken zou ik die 3.1 houden.


Maar je kan het toch proberen, gooi de center even los en stel je systeem in op 2.1... en luisteren maar

Pietpara

Ik ben inderdaad wel gehecht aan de center voor films, wat zou dan wel een upgrade zijn? zijn er versterkers beter als de huidige waar ik 3.1 op kan draaien met de juiste streamingmogelijkheden? of een andere dac/streamer ? het gemak van spotify met iets meer kwaliteit?

Tabcam

Hangt sterk van je budget af. Ruimtecorrectie gaat in de meeste gevallen veel uitmaken voor je geluidskwaliteit, zelf met Spotify en Youtube.

Er staat een NAD V758v3 te koop met Dirac Live en BluOS streaming en werkt met film. Op hifishark kan je een Arcam AVR390 voor €1000,- vinden maar of dat betrouwbaar is weet ik niet.

Je kan ook een miniDSP met DiracLive tussen laptop en Marantz gaan gebruiken maar dat maakt integratie met films nog steeds een punt. Hoop dat ze binnenkort met Dirac Live 2.0 voor op de laptop uitkomen. Dan heb je helemaal geen kastje nodig.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i