Wie heeft IMF of TDL en welk type heb je?

Started by frits marantz, October 6, 2019, 13:34:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Ik heb zelf sinds niet al te lange tijd de ALS 40 MK II in mint conditie (Zie foto). Voor mij is het de eerste echte kennismaking met IMF. Sinds de 70-er jaren bezig met hifi en ik vond de opengewerkte tekeningen van IMF altijd prachtig. Was toen ook overtuigd van het TL principe, maar heb ze nooit echt kunnen beluisteren.

Met de ALS kom ik in de buurt, maar een echte TL is nog steeds een wens. Ik ben me aan het inlezen. Ik heb de TLS 50 II als mogelijk volgende stap, maar er is ook een Studio Monitor versie van. De verschillen zijn me nog niet helemaal duidelijk. De woofer is anders en er ontbreekt de super tweeter, die ik in mijn ALS wel heb.

De andere modellen (80 etc.) zijn duidelijk groter. De kleine Compact II schijnt voor zijn kleine formaat ook erg goed te zijn qua bas. Ben benieuwd naar de info en meningen van andere IMF gebruikers.

Groet,
Frits

ruud2

niet heb, maar wel gehad.
nieuw gekocht IMF TSL 50 studio monitor. ( had toen net niet genoeg voor de TSL 80 )
indrukwekkend laag ! en gewoon een goede speaker, werd nooit "luister moe".
na 20 jaar weggedaan...helaas, zeg ik achteraf.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

gerritd

Ik heb sinds ongeveer 3 jaar IMF "The Studio" schijnen nogal zeldzaam te zijn....

br@m

Ooit bij iemand waar ik via MP was de IMF reference standard professional monitor beluisterd. Het geluid heeft een zeer grote indruk gemaakt op mij.

Er is een soort IMF archief site waar je alles kunt vinden over de verschillende modellen, maar die had je vast al gevonden.

http://www.imf-electronics.com
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Freeze

Leuk hoor TL etc, maar al jaren terug ingehaald door betere drivers en subwoofertechnologie. Dit soort jaren 60/70 speakers is leuk om te verzamelen voor nostaligische redenen.

Thanatos

Quote from: Freeze on November 11, 2019, 09:52:14
Leuk hoor TL etc, maar al jaren terug ingehaald door betere drivers en subwoofertechnologie. Dit soort jaren 60/70 speakers is leuk om te verzamelen voor nostaligische redenen.

Allemaal waar, maar een goed geluid toen is nog steeds goede weergave nu. De vele legendarische opnames uit de jaren '60/'70 zijn allemaal geproduceerd en beluisterd op dit soort vintage apparatuur.

Bij oa IMF in die tijd is de basis gelegd voor de stand van techniek vandaag de dag. Daarnaast is de mooie vintage en retro looks voor de liefhebber ook niet onbelangrijk. Een IMF (of andere topper uit die tijd) in goede technische staat is nog steeds een lust voor het oor met grote fun factor.

Daarnaast is de kloof bijvoorbeeld tov een nieuwe Harbeth niet zo groot. Meten konden ze toen ook al, traditionele units waren toen ook al goed. En net als Alan Shaw van Harbeth nu nog doet werd alles gevoiced op gehoor..

Freeze

#6
40-50+ jaar doet niet veel goeds met rubber, conussen, filtercomponenten... de claim dat als het toen goed klonk, het nu ook goed is, is dan ook, ik zei het al eerder, gebaseerd op nostalgie. Ben het wel eens met de vintage en retro look :) zo wil ik zelf ooit nog eens een mooi setje Kef ref. 105 of 105.4 ofzo hebben, gewoon omdat die dingen er zo cool uitzien O0

Je zou er haast een retro speaker topic voor openen :headbanging:

Thanatos

Quote from: Freeze on November 11, 2019, 13:36:24
40-50+ jaar doet niet veel goeds met rubber, conussen, filtercomponenten... de claim dat als het toen goed klonk, het nu ook goed is, is dan ook, ik zei het al eerder, gebaseerd op nostalgie. Ben het wel eens met de vintage en retro look :) zo wil ik zelf ooit nog eens een mooi setje Kef ref. 105 of 105.4 ofzo hebben, gewoon omdat die dingen er zo cool uitzien O0

Je zou er haast een retro speaker topic voor openen :headbanging:

Er valt een hoop te corrigeren naar originele specs. Randen, spiders, crossovers etc kunnen indien nodig vrij makkelijk weer naar zo goed als origineel gebracht worden met wat juiste aandacht en kennis.

Dan speelt zo'n set als een 105 of IMF echt weer zo als het ooit bedoeld is geweest.

Het is niet de route naar absolute perfectie, maar de fun factor en muziek beleving is 100%  O0

frits marantz

Quote from: gerritd on November 11, 2019, 01:14:31
Ik heb sinds ongeveer 3 jaar IMF "The Studio" schijnen nogal zeldzaam te zijn....

Leuk Gerrit, heb je er een foto van?

frits marantz

Quote from: Thanatos on November 11, 2019, 16:52:02
Er valt een hoop te corrigeren naar originele specs. Randen, spiders, crossovers etc kunnen indien nodig vrij makkelijk weer naar zo goed als origineel gebracht worden met wat juiste aandacht en kennis.

Dan speelt zo'n set als een 105 of IMF echt weer zo als het ooit bedoeld is geweest.

Het is niet de route naar absolute perfectie, maar de fun factor en muziek beleving is 100%  O0

Bij mijn ALS-en, zie foto hierboven, zijn de filters compleet opnieuw opgebouwd en is de mid vervangen. Basspeakers en tweeters zijn nog origineel, rubber kwaliteit van de basspeakers is van het onverwoestbare type, de connecties achter zijn vervangen door een huidige kwaliteit in koper/messing en de kasten zijn geschuurd en licht in de olie gezet. Tot slot zijn de fronten ook nog perfect. En ja, het klinkt ook nog eens erg goed. Hoe het klinkt t.o.v. het origineel kan ik niet beoordelen, maar hier is mijn (oude) liefde voor IMF nu wel mee begonnen.

frits marantz

Ik kom op MP 2 x TDL tegen:

https://link.marktplaats.nl/m1495148317

https://link.marktplaats.nl/m1499040876

Iemand hier ervaring met deze speakers? Lijken qua opbouw / speakerbezetting van hetzelfde ontwerp te zijn? (vervangen tweeter heb ik gezien).

Marino

Ik heb in het verleden de Studio 1 en 2 gehad, volgens verschillende fora is de RTL serie de mindere.
De modificatie aan de tweeter kan goed uitpakken maar drukt de waarde..

Erg mooi laag wat de TDL geeft, wel met de juiste opname.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

frits marantz

#12
Ik heb de 0.5 gekocht. Knap wat er toch nog aan laag uitkomt. In zijn totaliteit een fijne speaker om naar te luisteren. Echter t.o.v. mijn ALS-en geen match. Inmiddels heeft zich een gegadigde hiervoor aangemeld.

En vandaag de Studio 2 opgehaald. Nog wat mee aan het stoeien. Als morgen de 0.5-jes opgehaald zijn kunnen de ALS-en daar even hun plekje vinden en dan krijgen de Studio-2 en meer speelruimte. Eerste indruk is erg goed. Ik begrijp nu waarom een sub weinig meer toevoegd bij een Transmission Line

frits marantz

Even een update. Er is heel wat gebeurd afgelopen dagen. De TDL Studio 0.5's zijn inmiddels weg.

Ik ga nog wel een aanpassing doen aan de Studio' s om ze op spikes te krijgen. Kan eigenlijk alleen met de bijpassende stand van TDL, normaal gesproken, maar ik ga er inslagmoeren in maken. Dan kan ik er spikes inschroeven.

Gisteren dan toch maar de stoute schoenen aangestrokken en mijn ALS-en op MP gezet. Daar kwam veel reactie op en inmiddels hebben deze vanmiddag ook een nieuwe (liefhebber) eigenaar gevonden. Toch met enige weemoed afscheid genomen, want het waren qua uiterlijke staat en technische kwaliteit heel erg mooie speakers.

Maar ik ben nu erg blij met mijn Studio' s. :wub:

frits marantz

Heb de topic titel even aangepast. Sinds ik TDL heb ben ik ook benieuwd naar ervaringen van andere TDL bezitters. ;D

frits marantz

En sinds vandaag in het bezit van een mint setje Studio 3 incl. originele stands. Joekels van kasten, maar een mooi geluid.

Sjettepet

Die heb ik ook gehad. Vond een goede match in Hypex Class D versterking.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

frits marantz

De versterker is een Denpn PMA 2000ae. Die weet ze wel goed aan te sturen, klinkt goed.

frits marantz

Ik heb ook nog een test gedaan met de IMF Supercompact II in de kast om de suitedeuren in de achterkamer, maar dat was helaas geen succes. Wel een leuke speaker, een volwaardig 3 weg systeem.